Olut pakkasessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä oluelle tapahtuu pakkasessa? Hiilihapot tuntuvat katoavan. Kuitenkin jos pakastetun kaljan laittaa jääkaappiin ehkä viideksi päivät, tuntuvat hapot palaavan.

Mitä tapahtuu?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija
Einheri
Mitä oluelle tapahtuu pakkasessa? Hiilihapot tuntuvat katoavan. Kuitenkin jos pakastetun kaljan laittaa jääkaappiin ehkä viideksi päivät, tuntuvat hapot palaavan.

Mitä tapahtuu?

Pullot ja tölkit hajoo pakkasessa.
Ei niitä enää jääkaappiin voi laitta.

Vierailija
Einheri

Mitä tapahtuu?

Liittyisikö tämä jotenkin Henryn lakiin, joka käsittelee kaasun paineen ja sen liukoisuuden suhdetta?

Päinvastainen esimerkki olisi cokiksen jättäminen auringonpaisteeseen. Jokainen tietää, mitä käy, kun lämpöisen pullon avaa.

Vierailija

Mielenkiintoista on oluen olomuoto sen jäähtyessä alle nollan. Ainakin viime kerralla kun oltiin veljen kanssa mökillä osa oluista pysyi eteisessä nestemäisinä vaikka pakkasta oli siinäkin. Sitten kun pullon avasi, jäätyi olut jääsohjoksi 10 sekunnin sisällä. Hörpynkin kerkisi ottamaan täysin nestemäistä olutta kunnes se jäätyi. Sen jälkeen piti odotella ja lämmitellä olutta takan edessä

En usko että kyse oli alijäähtymisestä kerta olut ei mitään puhdasta ole. Pullon korkea paine varmaan alensi jäätymispistettä tarpeeksi. Noin puolet pulloista olivat jo valmiiksi osittain jäässä, joten niiden korkit eivät varmaan olleet niin tiiviitä.

Muokkaus: En muuten pistänyt merkille hiilihappojen katoamista.

Vierailija

Jos jäädytät oluttölkin pakkasessa ja annat sen sitten sulaa kokonaan ennen kuin avaat, niin olut on ihan samanlaista kuin ennen jäädytystäkin. Oluttölkki ei myöskään hajoa olutta jäädytettäessä.

Kuumana kesäpäivänä kannattaakin osa oluista jäädyttää etukäteen, jos on lähdössä luonnon helmaan. Muistaakseni Marko Hamilo kirjoitti aiheesta Tiede-lehdessä viime kesänä ja olen itsekin empiirisin kokein konstin toimivaksi todennut.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Olen
Jos jäädytät oluttölkin pakkasessa ja annat sen sitten sulaa kokonaan ennen kuin avaat, niin olut on ihan samanlaista kuin ennen jäädytystäkin. Oluttölkki ei myöskään hajoa olutta jäädytettäessä.

Kuumana kesäpäivänä kannattaakin osa oluista jäädyttää etukäteen, jos on lähdössä luonnon helmaan. Muistaakseni Marko Hamilo kirjoitti aiheesta Tiede-lehdessä viime kesänä ja olen itsekin empiirisin kokein konstin toimivaksi todennut.

Mä oon bisseni pakannu reppuun talvitakkiin ja mylariin käärittynä. Säilyy kesällä jäässä vähän ehkä liiankin pitkään.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Deriv
Mielenkiintoista on oluen olomuoto sen jäähtyessä alle nollan. Ainakin viime kerralla kun oltiin veljen kanssa mökillä osa oluista pysyi eteisessä nestemäisinä vaikka pakkasta oli siinäkin. Sitten kun pullon avasi, jäätyi olut jääsohjoksi 10 sekunnin sisällä. Hörpynkin kerkisi ottamaan täysin nestemäistä olutta kunnes se jäätyi. Sen jälkeen piti odotella ja lämmitellä olutta takan edessä

En usko että kyse oli alijäähtymisestä kerta olut ei mitään puhdasta ole. Pullon korkea paine varmaan alensi jäätymispistettä tarpeeksi. Noin puolet pulloista olivat jo valmiiksi osittain jäässä, joten niiden korkit eivät varmaan olleet niin tiiviitä.

Minä taas tiedän, että oli kyse alijäähtymisestä, sillä pullon paine, oluen alkoholipitoisuus tai liuennut hiilidioksidi eivät kykene selittämään nesteen pysymistä sulana. Paine vaikuttaa niin vähän, eli 0,01 °C/bar, että tarvitaan todella suuri paine veden jäätymispisteen alentamiseksi yhdellä asteella. Alkoholi taas alentaa vesiseoksensa jäätymispistettä 0,42 astetta tilavuusprosenttia kohti. Olueen liuennut hiilidioksidimäärä on niin pieni eli 4-8 g/l, ettei sekään pysty selittämään sulana pysymistä.

Siihen, että olutpullo menee avatessa jäähän, vaikuttaa useampikin tekijä: hiilidioksidikuplat järkyttävät alijäähtyneen nesteen epästabiilia tilaa ja toimivat kiteytymisytiminä. Lisäksi kuplien laajeneminen jäähdyttää kuplien kaasua ja tehostaa ilmiötä.

Vanha jäärä

Vierailija

Olen kirjoitti: "Oluttölkki ei myöskään hajoa olutta jäädytettäessä."

Ei hajoa, jos tölkki jäädytetään korkeintaan -10C:ssa, mutta hajoaa satavarmasti, jos se jäädytetään vähintään -20C:ssa.

nimim. kokemuksia on

Vierailija
Olen

Voi olla, mutta kyllä kymmenien omien kämmäilyjen seurauksena tiedän, että ainakin pullo-oluesta katoaa hapot jäädytyksessä.

Vierailija
Hans Lankar

Ei hajoa, jos tölkki jäädytetään korkeintaan -10C:ssa, mutta hajoaa satavarmasti, jos se jäädytetään vähintään -20C:ssa.

nimim. kokemuksia on

Sama havainto minulla. Pullot ja tölkit on poksahdellut kun on unohtanut ne liian kaukaksi aikaa "jähtymään".

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Tarkoituksella jäädytin yhden oluttölkin tänä talvena kun kuulin väitteitä, ettei maku muuttuisi sulattamisen jälkeen. Testasin noita kaatamalla jäätymätöntä ja kertaalleen jäädytettyä kahteen samanlaiseen lasiin ja maistelemalla vuorotellen. Ennen testiä kummankin lämpötila oli tasaantunut jääkaapissa pari vuorokautta.

Yllätyksekseni ei se paljon muuttunutkaan, mutta kyllä se vähän otti osumaa. Karhuun tuli lievä karjalamainen kitkerä häivähdys. Täysin juotavaa kuitenkin, mikäli näitä on tarkoitus ottaa mukaan vaikka festareille.

kW MW GW - kWh MWh GWh - µ º • ø ¼ ¾ ¹ ² ³

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Ei sitä näköjään enää kaikkea muista ulkoa, piti sanomani: "Alkoholi taas alentaa vesiseoksensa jäätymispistettä 0,42 astetta painoprosenttia kohti."

Tosin tämäkin on linearisointi, joka pätee alhaisille alkoholipitoisuuksille. Suurilla pitoisuuksilla (>30 %) alenema on paljon suurempi.

Vanha jäärä

Vierailija

Muistelin, että paineen vaikutus tosiaan oli pieni jäätymispisteeseen verrattuna vaikkapa kiehumispisteeseen, mutta en olisi arvannut että ihan noin minimaalinen. Nyt tiedän paremmin, joten kiitos siitä Vanha jäärä.

Alkoholilla on näemmä suurempi vaikutus, mutta sillä ei ymmärtääkseni ei olisikaan tekemistä ilmiön kanssa kerta ei se pulloa avatessa yhtäkkiä katoa liuoksesta, joten ainoa vaihtoehto onkin kuin onkin alijäähtyminen. Jännä juttu, koska olen elänyt uskossa että se on aika vaikea tila saavuttaa ja että oluen kaltainen myrkkysoppa olisi viimeinen joka siihen pystyy ja vieläpä tuollaisella prosentilla.

Vierailija
Hans Lankar

nimim. kokemuksia on

Oma kokemukseni perustuu pakastimeeni, jonka sisälämpötila on jotakuinkin -18°C.

Jossain toisessa viestissä oli tehty makuvertailuja jäädytetyn ja jäädyttämättömän bissen välillä enkä näitä tuloksia käy kiistämään. Varmaankin jonkin verran oluen makuun vaikuttaa, mutta minun turmeltunutta makuaistiani ei ole pahemmin hetkauttanut.

Vierailija
Moose
Tarkoituksella jäädytin yhden oluttölkin tänä talvena kun kuulin väitteitä, ettei maku muuttuisi sulattamisen jälkeen. Testasin noita kaatamalla jäätymätöntä ja kertaalleen jäädytettyä kahteen samanlaiseen lasiin ja maistelemalla vuorotellen. Ennen testiä kummankin lämpötila oli tasaantunut jääkaapissa pari vuorokautta.

Yllätyksekseni ei se paljon muuttunutkaan, mutta kyllä se vähän otti osumaa. Karhuun tuli lievä karjalamainen kitkerä häivähdys. Täysin juotavaa kuitenkin, mikäli näitä on tarkoitus ottaa mukaan vaikka festareille.

Ei vielä kahdella tölkillä saa aikaan tilastollista eroa. Kysehän voi olla muista tekijöistä.

Parempi testi tehtäisiin niin että otettaisiin laatikollinen keikyä, ja jäädytettäisiin puolet eli tusinan verran sattumanvaraisesti valittuja tölkkejä. Sitten jäädytettyjen pohjaan piirrettäisiin ruksi ja kaikkien tölkkien pohjaan liimattaisiin paperilappu niin että kukaan ei voi tietää missä on ruksi ja missä ei.

Tämän jälkeen sitten juodaan ne 24 olutta ja erotelllaan tölkit kahteen ryhmään sen perusteella miltä ne maistuvat.

Jos 24 tölkin jälkeen molemmissa laatikoissa on suurinpiirtein sama määrä tölkkejä joissa on X pohjassa, niin silloin eroa ei ole. Jos taas tölkit jakaantuvat selvästi laatikoitten välillä niin silloin makueroa on.

Tietenkin käytännön syistä testi olisi tehtävä niin ettei tölkkejä juoda tyhjäksi asti.

Tietenkin voit arvioida onko jollain kahdella tölkillä oikeasti eroa kaatamalla sen kaljan useampiin samalla tavoin merkattuihin laseihin, ja sitten pyytämällä avustajaa sotkemaan lasien järjestyksen. Sen jälkeen pitäisi maistelemalla yrittää saada lasit omiensa pariin. Jos kaljassa ei ole eroa, mukit jakaantuvat suurinpiirtein tasaisesti kumpaankin ryhmään. Kahden tölkin otannassa on vain se vika, että ero voi selittyä helposti myös muilla tekijöillä. Jospa sinne toiseen tölkkiin on lipsahtanut vaikka hiiren papana.

KKHS
Seuraa 
Viestejä368
Liittynyt23.11.2005
Hans Lankar

nimim. kokemuksia on

Satavarma on aika rohkea väite. Olen joskus ottanut pulloja ja tölkkejä, jotka ovat olleet parissa pakkasessa viikokja, ja siitä ajasta yli parin kympin pakkasta ollut aika paljon. Hyvä aine tullee keskivertoa paremmassa astiassakin, joten ei vain kannata hankkia sekundaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat