Lentokoneen ilman vastuksen ja pyorteilyn pienentaminen

Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005

http://www.golfcross.co.uk/oval_ball.asp

Oheisessa linkissa on kuvattu Ovaalin muotoisen Golf pallon ominaisuuksia.
Muistelin joskus lukeneeni etta WW II aikana jotkut lentajat kertoivat etta ilmatorjunta oli murjonut lentokoneet lommoille jotka olivat alkaneet "lentaa vakaammin". Joku oli sita tutkinutkin ja todennut etta lommot koneessa vakaannuttivat koneen pienentamalla ilman vastusta ja vahentamalla pyorteilya.

Miksi tata ei hyodynneta nykyisessa lentokone suunnittelussa vai onko tama "liian utopistinen" ?!

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Kommentit (6)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Liittynee golfpallon ja lentokoneen väliseen nopeuseroon, rajapinnan hallintaan ja siihen että lentokone ei ole pallo vaan lähtökohtaisesti aerodynaamisesti erittäin optimoitu esine.

Pallon muotoisen kappaleen ilmanvastuksesta suurin osa aiheutuu kappaleen taakse muodostuvasta turbulenssista ja sitä kautta kappaleen taakse muodostuvasta alipaineesta.

Turbulenttisen alipainealueen koko riippuu siitä, milloin virtaus irtoaa pallon pinnasta.

Pienet montut pallon pinnassa aiheuttavat pieniä pyörteitä rikkoen laminaarisen virtauksen rajapinnan ja muuttavat sen turbulenttiseksi elikkäs pyörteileväksi rajapinnaksi.

Pyörteilevä rajapinta aiheuttaa paradoksaalisesti sen että ilmavirta pysyy kiinni pallon pinnassa pitempään, mikä pienentää pallon taakse jäävän alipainealueen pinta-alaa ja sitä kautta vähentää pallon ilmanvastusta.

Lentokone ei ole pallo vaan optimoitu aerodynaaminen kappale. Lentokoneen ilmanvastuskertoimeen vaikuttavat pääasiassa aivan eri asiat kuin pallon ilmanvastuskertoimeen. Lentokoneen ilmanvastuksen pääkomponentit ovat lentokoneen kohdalla olevan ilmamassan siirtämiseen kuluva energia, ilman kitka lentokoneen runkoa vasten sekä nosteen tuottamisen sivutuote, indusoitu vastus.

Koska lentokone ei käytännössä tuota taakseen merkittävää alipainealuetta joka aiheuttaa pääosan pallon tai vaikkapa levyn ilmanvastuksesta, ei golfpallopinta tuottaisi merkittävää etua, varsinkaan nopeasti lentävien koneiden tapauksessa jolloin aerodynaamiset olosuhteet ovat aivan erilaiset kuin golfpallon tapauksessa.

Jotkin siipimallit tosin kehittävät hallitusti suuren pyörteen siiven päälle kasvattamaan alipainetta (ks. johtoreunan jatkeet, Concorde) mikä lisää nostetta suurella kulmalla operoidessa, mikä puolestaan parantaa hallittavuutta ja lisää liikehtimiskykyä hävittäjiä ajatellen. Laminaarivirtauksen rikkominen pyörteiseksi golfpallon tavoin on mielenkiintoinen mahdollisuus, mutta on aika ilmeistä että suurella nopeudella liikkuvien lentokoneiden aerodynamiikka ei hyötyisi "golfpallopinnasta".

Pienillä nopeuksilla lentävät ei-optimoidut kohteet kuten siviili-ilmailun jotkin helikopterit saattaisivat golfpallopinnoitteesta hyötyäkin (tosin nykyään nekin taitavat läpeensä olla melko virtaviivaisia), mutta enemmän hyötyä veikkaisin kuhmuraisesta pinnasta olevan hydrodynamiikan puolella suurien laivojen virtausvastusta vähennettäessä.

Näin äkkituntumalta sanoisin että ilmatorjunnan aiheuttamat lommot ja reiät saattavat toki vakauttaa konetta esimerkiksi kasvattamalla ilmanvastusta painopisteen takana, mikä saattoi aiheuttaa paineen keskuksen siirtymisen ja pituusvakavuuden kasvamisen sitä kautta. Suorituskykyyn (ilmanvastuskerroin, vaakalentonopeus, siiven nostekerroin) kyseiset lommot lienevät vaikuttaneet lähinnä haitallisesti.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Ei it tee klommoja vaan reikiä. Jos niitä tulee aerodynaamisesti merkittävä määrä niin tuskin symmetrisesti, on lentäjällä huolia tarpeeksi jos elää.

Kuoppapallot keksittiin vain mätkimällä samoja palloja tarpeeksi kuopille ja havaittiin että ne kuluneet pallot lentää pitemmälle. Sitten vain tuulitunnelissa asiaa tutkittiin.

Vierailija

Kaukana räjähtäneen IT-kranaatin osat voi tehdä lommoja. Mutta jos lentokoneen siiven yläpinnalla on lommoja, niin ne ovat tulleet isoista raekuuroista.

tendo
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt21.2.2009
U.Boltin jänis
Mutta jos lentokoneen siiven yläpinnalla on lommoja, niin ne ovat tulleet isoista raekuuroista.



Yläpinnalla vain, jos se on seisonut parkkipaikalla ja rakeet ovat riittävän suuria. Sen sijaan ilmassa raekuuroon osuneen koneen lommot loytyvät siiven etureunasta. Molemmissa tapauksissa oletettavasti siiven pinta on alumiinipeltiä.

Vierailija

Ei ole alumiinia vaan duralumiinia, joka on 10 kertaa lujempaa.

Suurella kohtauskulmalla, esim hitaasti lennettäessä, rakeita voi osua myös siiven alapintaan.

Uusimmat

Suosituimmat