Lämmöstä sähköä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajoneuvojen kuumia pakokaasuja voidaan käyttää tuottamaan energiaa. Uusi keksintö hyödyntää hiilinanoputkikalvoa, joka toimii aurinkokennon tavoin.

Myös sähköntuotannon kustannus on samaa luokkaa kuin aurinkokennoilla.

- Ympärillämme on lukuisia mahdollisuuksia hyödyntää jätelämpöä sähköntuotannossa, sanoo Ray Baughman, joka tutkii lämpökennoja Texasin yliopistossa.

Sähköntuotantoon kelpaavaa energiaa menee hukkaan ajoneuvojen pakokaasuissa ja voimalaitosten savukaasuissa. Tämä energia voitaisiin ottaa talteen lämpökennojen avulla, kirjoittaa New Scientist.

Tähän mennessä tehokkaat lämpökennot ovat perustuneet kalliiden platiniumelektrodien käyttöön. Uudessa keksinnössä hyödynnetään hiilinanoputkia. Uudet lämpökennot ovat huomattavasti edullisempi ja kolme kertaa tehokkaampia kuin aikaisemmin.

Lämpökennojen rakenne on yksinkertainen. Jokaisessa lämpökennossa on kaksi elektrodia, joiden lämpötilaero on mahdollisimman suuri. Toinen voi olla esimerkiksi kuuman pakoputken kyljessä, toinen lähempänä viileää jäähdytysilmaa.

Elektrodien välillä on liuos, jossa lämpö aikaansaa kemiallisia reaktioita. Reaktioiden seurauksena muodostuu ioneita, joiden avulla elektronit siirtyvät kuumemmalta elektrodilta viileämmälle.

Tutkijaryhmä on suunnitellut lämpökennon, joka voidaan kääriä kuuman pakoputken ympärille. Kuumaa elektrodia ympäröi eristekerros, jota puolestaan ympäröi kylmä elektrodi. Liuos liikkuu eristekerroksen huokosten läpi, ja mahdollistaa ionien liikkumisen elektrodien välillä.

Lämpökennon prototyyppi toimi hyvin 90 päivää yhtäjaksoisesti. Kun elektrodien välinen lämpötilaero oli 60 astetta, kennon investointikustannus perustuen materiaalin kustannukseen oli 4 euroa/W. Hinta on samaa luokkaa kuin aurinkokennoilla.
http://www.co2-raportti.fi/index.php?pa ... ws_id=2073

Kommentit (12)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Olishan se kätevää, kun ei tarvitsisi laturia autossa eikä mopossa. Tuskin tuosta ajopelin liikuttamiseen olisi juuri apuja, mutta pelkän sähkön tuottokin auttaisi nykyautoissa aika mukavasti.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
fenomenologi

Sähköntuotantoon kelpaavaa energiaa menee hukkaan ajoneuvojen pakokaasuissa ja voimalaitosten savukaasuissa.

Sekä hammaspyörätehtaiden uunien jäähdytyksessä.
Tämä energia voitaisiin ottaa talteen lämpökennojen avulla, kirjoittaa New Scientist.

Minkä takia lämmöstä pitää tehdä sähköä, kun sitä voisi käyttää suoraan lämmitykseen? Mitä järkeä on tehdä lämmöstä sähköä, jota voi taas käyttää lämmitykseen? Lämmönvaihtimen avulla lämmöstä voi tehdä lämpöä tarvitsematta muuttaa sitä välillä sähköksi.

Vierailija

Eikös joku taho ole jo kehittänyt auton pakosarjaan liitettävän turbogeneraattorin?
Siis muuten kuten turbo mutta ei käytetä ahtamiseen vaan generaattorin pyörittämiseen. Tuolla saa kevyesti missä vaan autossa akun ladattua ja tehtyä sähkön. Säästyy polttoainettakin.
Auton laturihan toimii ihan säälittävällä hyötysuhteella.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008

Haluaako joku rikastua, sopinee olettaa että monikin. Se rikastuu ken esimerkiksi keksii miten lämmöstä tehdään sähköä kannattavasti, siis edes jotensakuten tolkullisella hyötysuhteella.

Näitä energiakeksintöjä tulee nykyisin pilvin pimen, ja mikä ettei. Kovin usein vaan "loistava innovaatio" ei kestä alkuunkaan jotain kannattavuuslaskelmia.

Vierailija

Hyvään hyötysuhteeseen tarvittavia korkeita lämpötilaeroja löytyy ainakin lentokoneista. Kaasuturbiinien pakokaasut monisata-asteisia ja ulkona usein pakkasta.

Osan apulaitteista vois vaihtaa tuon avulla sähkökäyttöisiksi ja polttoainetta säästyisi.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Kuulostaa vähän pähkinöiltä tämä innovaatio ja sen tuottamat muutamat vatit. Kai se kenno nyt sentään on kiedottu katalyytin eikä pakoputken ympärille, katalyyttihän se kuuma on?

Vierailija
Hannu Tanskanen
Kuulostaa vähän pähkinöiltä tämä innovaatio ja sen tuottamat muutamat vatit. Kai se kenno nyt sentään on kiedottu katalyytin eikä pakoputken ympärille, katalyyttihän se kuuma on?



Katalyytti on reaktioita nopeuttava aine, joka ei kulu reaktiossa, katalysaattori taas on pakoputken osa, joka sisältää katalyyttiä.
Jos katalyytit päällystettäisiin hiilinanoputkikennoilla, eihän katalysaattorit toimisi, eikä varmaan kennokaan kun lämpötilaero pitäisi olla aika suuri.

Uusimmat

Suosituimmat