Vesiaalto

Seuraa 
Viestejä16
Liittynyt3.3.2009

Tuulen synnyttämät vesiaallot muodostuvat tunnetusti veden pinnan vesimolekyylien pyörivistä liikkeistä ja ilmavirran alipaineista aallon harjalla.Entä sitten alusten synnyttämät aallot,syntyvätkö ne samalla tavalla kuin tsunamit eli vesimassat tyrkkivät toisiaan suoraan eteenpäin,tältä ainakin vaikuttavat,ovat pyöreitä ja matalaan rantaan tullessaan ovat kuin pienoistsunameita.Minkähän vuoksi niitä on niin useita.

Kommentit (4)

Vierailija

Ymmärtääkseni kyseessä hieman eri asioita.

Tsunamiaalto kai syntyy merenpinnan alapuolella, kun kuvaamasi tuuliaalto syntyy pinnan yläpuolelta tulevan voiman vaikutuksesta.

Veneen synnyttämä aalto. Syntyy sekä pinnan ylä- että alapuolella. Näkisin, että kyseessä on törmäys ja noudatettaisiin törmäyksen lakeja. En tosi tiedä kovin tarkkaan.

Voisiko olla kyse interferenssistä? Laiva liikkuu epätasaisella nopeudella ja siksi synnyttää pulssittaisia aaltoja. Aallot sitten saapuvat rantaankin vuorotellen, elleivät sekoitu toisiinsa, törmäile pohjan muodostelmiin ja näin aiheuta epäsymmetrisempiä kuvioita.

Vierailija

olisikohan tarkemmin ottaen kyseessä vielä turbulenssi. jokin turbulenttinen virtaus, kun tsunami aalto kuitenkin voimistuu, ja sitäkin on vaikeampi mallintaa ja ennustaa.

jos interferenssi, tai ainakin, mitä ymmärrän, tapahtuu kahdessa suunnassa, ja tuossa nyt on ainakin kolme ulottuvuutta + aika.

heskam
Seuraa 
Viestejä935
Liittynyt16.11.2006

Laivan uppouma on veden pintaosassa liikkuva häiriö.

Itse aalto taas on meediassa liikkuvaa energiaa.

Tyypillisessä mallissa vesimolekyylit kiertävät elliptistä rataa, mutta eivät summa summarum etene.
Energia etenee.
Nesteaallon pituus riippuu laivan nopeudesta.

Laajemmassa käsittelyssä otetaan huomioon myös veden syvyys. Tämä näkyy rantautuvissa aalloissa selvästi.

Nesteaallon nopeus riippuu aallon pituudesta, joten se on melkolailla erilainen, kuin esimerkiksi ääniaalto tai smaalto.
Ääniaallon nopeus homogeenisessa aineessa on yleensä aineesta riippuva vakio.

Kun alus ylittää aaltonsa se yleensä plaanaa, jolloin sen jälkeen jää kolme aaltoa: kulkusuunnan poikittaisaalto sekä viistoaalto kummallekin sivulle.

Uusimmat

Suosituimmat