Kielessä kipupiste

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mikä se on semmonen kun joskus kieleen tulee semmonen kipeä, kirvelevä piste? Ihan niin kuin yksi makunystyrä puhkeaisi kuin näppy konsanaan. Kielessä näkyy sellainen vaalea, pienen pieni rinkula, jonka keskellä on pienempi reikä. Koko juttu on halkaisijaltaan ehkä puolimilliä. Tai neljännesmillin.

Mistä semmoset johtuu ja mitä ne on? Nyt on yksi ihan kielen kärjessä.

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (23)

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Sieni-infektio. Happo jeesaa. Jengi vetää kokista, mutta itse käytän etikkahappoa (10%) jota saa kaupasta. Kastaa pumpulipuikon happoon ja painaa jonkin aikaa kipeää kohtaa niin se katoaa miltei sen samantien. hetken tuntuu hapon polttama kohta, mutta se on pientä siihen ärsytykseen, jonka sieni saa aikaiseksi ja lähtee nopeaan. Purskuttelua en hapolla suosittele sen hampaiden kiillettä syövyttävän vaikutuksen vuoksi.

Vierailija

Itselläkin ollut tommosia ja kokiksella saanut pois, huomasin sen sattumalta kun join sitä kun oli tommonen kipupiste, kannattaa kokeilla sitä jaffaa.

Vierailija

"Kipupisteen" voi myös leikata pois. Mutta niin tekevät ainoastaan isot pojat, jotka eivät välitä siitä, että joutuvat syljeskelemään pari tuntia verta.

Nimim. tulipa sekin kerran tehtyä

Vierailija

Minulla on jatkuvasti kipupisteitä kielessä, käytännössä kielen reunat erityisesti ovat aina rikki, toisinaan kärkikin. Johtuu siitä että puren kieltä unissani.

Vierailija

Aina oppii lisää. Enpä ole asiaa yhdistänyt itseeni, vaikka sellaisia kielessä olevia kipupisteitä joskus nuorempana olikin. Siis ennenkuin aloitin hiilihappopitoisten juomien käytön. En tiennyt, että kyseessä on sieni-infektio.

Kaikki pikkuvauvojen vanhemmat tietävät seurata lapsen kieltä sammaksen varalta. Sammas on kait se sieni, joka aiheuttaa aikuiselle tuon kipeän pisteen. Lapsella se saattaa olla laajempi laikku kielessä.

Lapselta se parannetaan esim. puolukkahilloa tarjoamalla.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Mulla on joskus ollu noita aftoja, ei nykyään ole enää.

Kielessä ei oo ollu koskaan mulla mitään patteja.

Mutta kannattaa pestä hammasharjalla pehmyt kudoksetkin suusta eikä pelkästään hampaita. Kielestä ainakin tulee paljon moskaa, sen huomaa helposti jos on juonut kokista.

D-vitamiini on myöskin saattanut vähentää infektioita. Ainakin ientulehduksia se ehkäisee aika tehokkaasti.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
jees
Sienet tulee susta. Tai jos yhtään helpottaa niin mustakin.

Mikähän sieni mahtaa olla kyseessä? Voiko sitä jotenkin vähentää? Ei mulla näitä kipupisteitä ole kuin ehkä kerran kuussa, mutta tuossa kielen kärjessä se on ärsyttävä.

Se on kyllä hyvä että nuo kipupisteet kipuilevat kovasti sen viitisen minuuttia ja sitten ne rauhoittuvat. Ja niin kuin muutkin limakalvovauriot, ne paranevat hyvin nopeasti. Ei tämä onneksi elämää häiritse mutta tuli vaan mieleen ihmetellä tätäkin.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Korpi
Äh. Aftalla (joka Vatkaimella siis on kielessä) ei ole mitään tekemistä sienien kanssa.

Ei oo afta. Kuva on ihan eri kuin mikä tossa wikin artikkelissa. Kokokin on niin hiekanjyvän kokoluokkaa.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Ei oo afta. Kuva on ihan eri kuin mikä tossa wikin artikkelissa. Kokokin on niin hiekanjyvän kokoluokkaa.

Itsellä on joskus ollut n. millin luokkaa oleva afta suussa. Senhän tunnistaa paitsi ulkonäöstä, myös tyypillisestä oireiden kulusta. En mitään parempaa arvausta osaa esittää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Korpi
Vatkain

Itsellä on joskus ollut n. millin luokkaa oleva afta suussa. En mitään parempaa arvausta osaa esittää.

Tämä on tämmönen rakkulatyyppinen juttu enemmänkin. Niin kuin sellainen yksi makunysty olisi mennyt valkoiseksi ja saanut neulakären mentävän reiän keskelleen... Outo...

Hämmentää.

Vierailija

No kerta puheeksi tuli niin on itselläkin ollut moisia erikoisia kipupisteitä kielessä. Enpä ole sieneksi osannut yhdistää, mutta parantunut itsestään päivässä tai parissa normaalisti. Aftoistakin kärsin ajoittain, mutta ei niitä kieleen koskaan tule.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat