Mylly lihan kuivaamiseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sopivatko ne kauppojen sienenkuivausjutut lihankin kuivaamiseen? Paljonko ne maksavat?

Kommentit (9)

Vierailija

Nyt keväällä olis hyvä laittaa lihat katon alle kuivumaan, Kanaverkkoa silleen että ei linnut pääse syömään. Aurinko kuivaa ja lämpötilat pitää huolen jotta ei mätänemään pääse.

edit: tietenkään melko tärkeää kevättuulta unohtamatta.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
Neutroni
Osta ennemmin halpa tyhjiöpumppu, tee tyhjiökammio sopivankokoisesta suorakulmioputkesta ja pakastekuivaa lihat.

Kerroppa lisää jos on kokemusta. Kiinnostaa oikeasti.
Olen tehnyt muutamia kertoja ulkokuivattua hirvenlihasta, tulos ei aina ole tyydyttänyt.

---

Vierailija
Neutroni
Osta ennemmin halpa tyhjiöpumppu, tee tyhjiökammio sopivankokoisesta suorakulmioputkesta ja pakastekuivaa lihat.

Miksi tehdä noin kalliilla ja hankalasti? Räystään alle vaan.

Vierailija
Jägermeister

Olen tehnyt muutamia kertoja ulkokuivattua hirvenlihasta, tulos ei aina ole tyydyttänyt.

Mikä on mennyt vikaan?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Jägermeister
Neutroni

Ei minulla ole kokemusta, paitsi ostetun kuivalihan kanssa, joka on käsittääkseni pakastekuivattua. Pakastekuivaaminen tapahtuu niin, että jäädytetty liha pannaan tyhjiökammioon. Siellä vesi haihtuu ja liha kuivuu ennen kuin se ehtii lämmetä. En tiedä kuinka kauan ohuilla viipaleilla käytännössä kuluu, mutta eiköhän asia selviä kokeilemalla.

sikakoira
Miksi tehdä noin kalliilla ja hankalasti? Räystään alle vaan.

Itse ostin halvan tyhjiöpumpun satasella. Tyhjiökuivaamalla saa säädeltyä olosuhteet mieleiseksi ja ne ovat joka kerta samat. Räystään alla on riippuvainen siitä mitä säidenhaltija oikuttelee ja taivaanmekaniikkakin pitää ottaa huomioon. Kyllä ainakin Etelä-Suomessa lämpötila nousee jo nyt lämpimillä seinustoilla helposti toiselle kymmenelle aurinkoisina päivinä. Ei se ainakaan säilyvyyttä edistä.

Noiden rotarypumppujen kanssa kannattaa sitten varoa öljyn pääsemistä tyhjiöpuolelle. Pumpun pitää käydä koko kuivaamisen ajan, ja sen jälkeen se pitää eristää tyhjiökammiosta hanalla ennen sammuttamista.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
Bushmaster
Sopivatko ne kauppojen sienenkuivausjutut lihankin kuivaamiseen? Paljonko ne maksavat?

Kyllä, ne kuivaa mitä tahansa. LIhassa jonkinsortin ognelma voi olla rasva, joka härskiintyy ja ei ole erityisen miellyttävää ravintoa silloin. Rasvaton liha menee mukavasti. Maksaa satasen paikkeilla.

Uusimmat

Suosituimmat