Kuulemasi kaunein virsi?

Seuraa 
Viestejä443
Liittynyt16.3.2005

Kuuntelin tänään TV1:stä ennen uutisten alkua ja siellä laulettiin virttä 'siunaa ja varjele meitä...' ja se sai minut kyselemään otsikon mukaan että:

- Millainen on Sinusta kaikkein kaunein virsi jonka olet kuullut?

Minulle jäi edellä mainitun virren kuulemisesta 'haku päälle' ja hoilasin ko. virren ensimmäistä säkeistöa ja tavoittelin sen virren tunnelmaa kovastikin... Pidän sitä virttä kaikein kauneimpana kuulemistani.

Mikä ja millainen on Sinun kuulemistasi virsistä kaikkein rakkain ja kaikkein kaunein?

Utelee...
K.K.

Elämä on ainaista opiskelua kehdosta kuolemaan - ehkä kuoleman jälkeenkin on opiskelua - kuka sen tietää?

Kommentit (12)

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Tämä taitaa kylläkin olla enemmän gospelia, kuin virsi, joten toivottavasti aloittaja ei pahastu. Biisin sanoma on varsin ironinen mutta on se mielestäni hyvin kauniskin.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Musiikillisessa mielessä pidän gregoriaanisia kirkkolauluja huomattavasti kauniimpana kuin mitään, mitä rahvaalle on osoitettu hoilattavaksi. Toki monet virret pohjautuvat gregoriaanisiin hymnisävelmiin, mutta eihän niistä saa mitään irti ilman harjaantunutta mieskuoroa ja asianmukaista akustiikkaa. Muutenkin ongelmana on usein se, että sanomaa pidetään tärkeämpänä kuin sävelmää.

Virrenveisuu tuo useammin mieleen kurin, nuhteen ja kärsimyksen kuin laupeuden ja elämänilon, joten sikäli se osa musiikkikulttuuria ei kummoista suosiota nauti. Onneksi maailma on täynnä elämyksellistä musiikkia, se vain pitää osata löytää alati kasvavasta heinäsuovasta.

Nervus rerum

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
petsku
Tämä taitaa kylläkin olla enemmän gospelia, kuin virsi, joten toivottavasti aloittaja ei pahastu. Biisin sanoma on varsin ironinen mutta on se mielestäni hyvin kauniskin.

Hittolainen, minun aiemmasta viestistänihän uupuu itse linkki!
Tätä hain...

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

K.K.:n aloitusviestissä on kyllä jotain perin juurin koskettavaa Suomalaista. Upea virsi kaikkiaan.

Kosmologisesta näkökulmasta yksi hienompia (nyttemmin vähemmän tunnetun) virren sanoituksia kuuluu osapuilleen näin:

Oi iäisyys, mä pelkään pituuttasi!
Ei milloinkaan sun nähdä loppuasi.
Oi iäisyys, sä aika ajaton!
Sua ajatella kauhistavaa on.

Tämä sanoitus jäi eritoten mieleen kun opettelin urkujen soittoa iänkaikkisen wanhasta koraalikirjasta.

Vierailija

Aikoinani kun vuonna 1977 olin asevelvollisuuttani suorittamassa Oulun 1.ErVk:ssa, niin kanttori Vähäsarja veti kuoroa, mikä mm. esitti em. virren (siunaa ja varjele meitä) juhlatilaisuudessa. Muitakin isänmaallisia, mutta hyvältä kuulostavia kuoroesityksiä varuskunnan soittokunnan kanssa esitimme. Esimerkiksi sellaiset harvinaisuudet kuin "Kun saapuu syys ja Siniristilippumme". Molemmat em. esitykset olivat siitä korviin jäävät, että ne esitettiin armeijan soittukunnan säestyksellä.

Monet kuorolaulunnan harrastajat ovatkin valittaneet nykyjään siitä, että kuorolauluversoita "siniristilipusta ei löydy sitten mistään."

Mutta ainakin meidän versio siniristilipusta (ja myös muitakin kuorolaulun esityksiä eri kappalaista) tuolloin nauhoitettiin Oulun Yleisradion studiossa. Olisi kuulemisen arvoinen, jos tuo nauhoitus jostakin vielä löytyisi. Jos joltain kätköistä nauhoitus löytyisi (esim. J. Siukonen), niin voisiko nauhoituksen lähettää Youtubeen?

Uusimmat

Suosituimmat