Mitäpä jos..?

Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Pientä mietittävää ja purtavaa näin lauantaipäivän ratoksi.
Oletetaan, nyt heti alkuun, että maailmankaikkeus on n. 13-14 miljardia vuotta vanha. Ja mitä sitä ennen on ollut, on edes mahdotonta kuvitella(mahdollisesti passiivinen voima, Jumala? Joka jostain syystä halusi ilmaista olemassaolonsa, luomalla kaiken nykyään näkyvän ja olevan)

Mitäpä jos Jumala(vaikuttava voima) loi omaksi kuvakseen kaiken näkyvän sekä "näkymättömän" maailman? Eli ihminen ei olisikaan Jumalan ainoa kuva.
Mitä jos syntiinlankeeminen tapahtuikin n. 6000 vuotta sitten, siten että ihminen otti täyden kunnian Jumalan kuvasta itselleen ja olisi siten ainoa elollinen(eläin), joka Jumalaa voisi edustaa(kirkko). Tästä vihastuneena luova Jumala, langetti synnin merkin ihmisen päälle.

Jospa ihminen onkin Jumalan silmissä epäonnistunut, vaikkakin Hänen luomansa. Olisiko ihminen täten "Saatana"? Vai olisivatko kaikki kirkkoon kuuluvat Saatanan lapsia? Raamattu sisältää kohtia, jotka saavat vähintäänkin hämmentymään, sillä minun mielestäni siinä kerrotaan ihmisen kirkon olevan paha, sekä kaikkien lahkojen myös. Ei pitäisi palvoa mitään ihmisen "luomaa", sillä Jumala on aina ollut ja on aina tuleva olemaan. Häneen uskominen riittää, eli ei tarvita mitään kirkkoja tai temppeleitä, pappeja tai saarnasmiehiä.

Ja älkää nyt hyvät ihmiset ottako tätä kaikkea täysin kirjaimellisesti, mutta välillä sitä tulee ajatuksia ja on hyvä tutkailla sen kuuluisan laatikon ulkopuolelta asioita. Tuokaa omia näkemyksiänne ja ajatuksianne vapaasti esille. Kehotan kuitenkin asialliseen keskusteluun aiheesta.

Olen itse eronnut kirkosta.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Kommentit (3)

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
Jägermeister
Haet selityksiä jumalasta, saatanasta ja raamatusta. Sekavaa.

Jos olet tullut katumapäälle, liity ihan varmuuden vuoksi takaisin.




En minä hae mitään selitystä näistä/näihin, tuo nyt oli vain hetken mielijohteesta/ajatuksesta syntynyt kyhäelmä. En kuulu kirkkoon enkä siihen todellakaan takaisin liity! En ole ateisti, ehkä lähinnä agnostikkoa.

Toisinsanoen tuo oli vain yksinkertaisesti ajatusleikkiä, kuten varmasti aiheen otsikko "Mitäpä jos..?" yksiselitteisesti kertoi.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
anklebone
...
Ei pitäisi palvoa mitään ihmisen "luomaa", sillä Jumala on aina ollut ja on aina tuleva olemaan. Häneen uskominen riittää, eli ei tarvita mitään kirkkoja tai temppeleitä, pappeja tai saarnasmiehiä.
...

No eikös tämä ole ihan perusraamattua aina Vanhasta Testamentista lähtien? Kultaista vasikkaa - ihmisten tekemää "epäjumalaa" - palvelemaan alkaneet saivat profeetalta rangaistuksen. Jeesus hääti temppelistä rahanvaihtajat, jotka väitteensä mukaan olivat vaihtaneet Jumalan Mammonaan. Lutherin mukaan aneet olivat turhia, koska ihminen voi pelastua vain ja ainoastaan Jumalan armosta - ei omilla ansioillaan. Tämä, koska perisynti.

Eiköhän papeilla ja teologiaan vihkiytyneillä ole ajatuksena se, että jos ihminen uskoo Jumalaan, täytyy hänen ainakin jonkin verran "tietää", mihin hän Jumalaan uskoessaan uskoo. Uskooko rakkauteen, pelastukseen, armoon jne., vaiko kenties oikeudenmukaisuuteen, vihaiseen ja kaikki tietävään isähahmoon vai kenties johonkin muuhun. Vaikka sitten Saatanaan. Mutta Saatanaankin uskominen edellyttää, että "tietää" mihin häneen uskoessaan uskoo.

Eli sikäli näissä pohdinnossa ei ole oikoteitä. Ympäri käydään ja yhteen tullaan. Mihin sinä uskoisit, jos uskoisit ihmisen olevan Saatana?

edit: konditionaali lisätty.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Uusimmat

Suosituimmat