Taisteluhurmos

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näin talvisodan 70-vuotis päättymisen pohdiskeluja.

Monet sotaveteraanit kertovat ympäri maailmaa samaa
tarinaa että pelko on aika hallitseva ennen taisteluihin ryhtymistä, mutta taistelun alettua pelko ikäänkuin väistyy ja tilalle tulee tietynlainen taisteluhurmos ja kuolemanpelko katoaa.

Onko tämä jopa ihmisluontoon vuosituhansien aikana iskostunutta käyttäytymistä?

Onko naisilla tämä sama ominaisuus?

Kommentit (6)

Vierailija

Eipä etulinjassa olevalla sotilaalla ole paljon vaihtoehtoja jäljellä. Se edesauttaa ajattelumaailman yksinkertaistumista ja pelon käsittelyyn jää vähemmän aikaa.
Naisilla ihan sama juttu.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Ai vähän niinkuin alat tekemään jotain mielenkiintoista hommaa, kuten vaikkapa olet rakentamassa grilliä tiilistä, niin unohdatkin kaiken murheen mitä aikaisemmin tapahtui.

Silloin kun keskittyy johonkin ja tekee jotakin, niin sitä ei ehdi murehtia mitään.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006

Oma selviytyminen kai ratkaisee. Ehkä nämä ihmisaivojen alemmat lohkot ratkaisevat? Adrenaliinia varmasti sotilailla on suonissaan tuossa tilanteessa.

Toki koulutuskin vaikuttaa. Harvemmin huonostikoulutettu armeija on pärjännyt. Nykyarmeijat tarjoavat psyk.palveluita, ainakin jälkeenpäin. Mutta sotilaan tehtävähän on hoitaa homma, eikä välittää seurauksista. Tämä sotilaan tulee tietää, kun sille tielle lähtee.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Varmasti jokainen joka on tappelussa ollut tietää miten erilainen tunne on ennen tappelua ja tappelun aikana.
Odottaminen on pahempaa, kuin itse tapahtuma.

Vierailija

Esirippukauhuksikin sitä kutsutaan. Kun sitten esitys alkaa jää epäröinti pois.
Minulla on ajoon lähtiessä usein jännittynyt tunne mutta ei vähääkään enää matkalla.

Hyvin huonoissa olosuhteissa pelko voi jäädä päälle.

Uusimmat

Suosituimmat