Lentokoneet ilmaan linkoamalla

Seuraa 
Viestejä46
Liittynyt31.8.2005

Kuinka paljon matkustajakoneen polttoainetaloutta keventäisi koneen linkoaminen nousuun. Kone ajettaisiin kiskoilla kulkevalle lavetille, jonka tekniikka olisi luotijunista tuttua. Lähtönopeus voitaisiin nostaa huomattavasti nykyisestä. Vastaavasti laskussa tyhjä lavetti kiihdytettäisiin ensin koneen nopeuteen ja kone laskeutuisi lavetille, jonka jarrutusenergia kerättäisiin talteen.

Edut: Kone voitaisiin mitoittaa vain matkalentoa varten, vähemmän päästöjä ja vähemmän melua. Nousuun ja laskuun tarvittavaa energiantuottovälineitä ei tarvitsisi enää lennätellä edestakaisin ilmassa, vaan ne voitaisiin rakentaa kiinteästi kentille.

Onko jo käytössä jossain?

Sivut

Kommentit (58)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Toinen ongelma on katapultin teho. 15 tonninen hävittäjä lähtee huomattavasti pienemmällä teholla kuin 400 tonninen jumbojetti.

Vierailija

Täällä jo juteltiin välitankkaus laskujen/nousujen tuhrhuudesta, jonka voisi välttää ilmatankkauksella a'la militäärit.

Vierailija
bothnicum
Lähtönopeus voitaisiin nostaa huomattavasti nykyisestä.



Kuinkakohan kävisi matkustusmukavuuden? Hävittäjälentäjien kohdallahan ei tarvitse tästä niin välittää, mutta olisiko keskimääräinen tavismatkustaja innostunut huomattavasti nykyistä suuremmista kiihdytyksistä?

Vierailija

Siis eihän sellaisen gaussikelkan rakentaminen ole kuin rahasta kiinni. Isokin jumbojetti saadaan helposti kiihtymään 600-1200 kilometriin tunnissa jo nykyisilläkin kiskoilla. Järjestelmän käyttökelpoisuus voi vain olla kyseenalaista, sillä joka ainoalle kentälle täytyisi rakentaa rinnakkainen järjestelmä; ja koneisiin tarvitsisi silti asentaa moottorit, joilla lentoonlähtö itsessäänkin onnistuisi.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Yksi pieni ongelma on se että katapultin pitäisi olla suunnattu vastatuuleen. Muuten voi käydä huonosti.

Lentokenttää ja kiitoratoja tarvittaisiin kuitenkin laskeutumiseen vai onko siihenkin kehitteillä jokin uusi menetelmä?

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vierailija
T-Bolt
Yksi pieni ongelma on se että katapultin pitäisi olla suunnattu vastatuuleen. Muuten voi käydä huonosti.

Ei tarvitse, kunhan katapultti on riittävän tehokas. Maalla katapultin pituudelle ei ole niin paljon rajoituksia. Olennaista oli kai sen tuoma polttoaineen säästö lähtökiihdytyksessä.

Vierailija
bothnicum
Kuinka paljon matkustajakoneen polttoainetaloutta keventäisi koneen linkoaminen nousuun.



Se mikä voitetaan polttoainetaloudessa nousussa, hävitään matkalentovaiheessa. Kone kun tarvitsee vahvistaa kestämään katapulttikiihdytyksen rasitukset, niin painokin pakosta kasvaa ja siten polttoainetaloudellisuus huononee.

Ihan hyvä ajatus, mutta ei toteutettavissa järkevin kustannuksin.

Vierailija

Erinomainen idea!

Vähintään yhtä hyvä idea olisi perustaa lentokentät matkalentokorkeuteen. Joko tornien, täyttömäen tai ilmapallojen varaan.

Lentoonlähtö pudottautumalla laidan yli. Lentokenttäbussit täytyy tietysti muistaa paineistaa ja koneeseen siirtyminen pitäisi hoitaa suht'koht ripeästi.

Laskeutuminen voitaisiin tehdä jarruverkon avulla.

Vierailija
T-Bolt
:lol: Taisi kuski kuulla kunniansa!



Noiden venakkokoneiden laskutelinehässäkät on sellaisia pommeja, että ties vaikka olis mennyt vain ihan puhtaasti rikki. Konehhan vetää moottorit täysillä, ilman jarruja pyöräpukkeja vastaan tuossa kannella. Kun pukit vedetään sisään, kone lähtee.

Se on varmaa, että housupyykkiä kuskille tuli.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006
jees
Ohan toi käytössä lentotukialuksilla. Ongelmina keksin ison koneen kokeman rasituksen. Pieni hävittäjä nyt pysyy vielä kasassa, mutta joku jumbojetti...

Lentotukialuksen pituus rajoittaa katapultin maksimipituuden. Mutta jos ei ole tarkoitus lähettää matkustajalentokoneita lentotukialuksilta, katapultti voisi olla paljon pitempikin, esimerkiksi muutaman kilometrin pituinen kiskaisu tasaisella vedolla.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat