Kävellen jäätä pitki Tallinnaan?

Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Nyt kun koko Suomenlahti on jäässä, niin periaatteessa lautalta myöhästyessä kävellä jäätä pitkin Viroon tai sieltä takaisin.

Mietityttää vain nuo laivaväylät ja niiden ylittäminen. Ilmeisesti niiden jäälohkareiden päällä ei kuitenkaan voi kävellä, vaan tarvitaan jotain lautoja tai muita välineitä väylien ylittämiseksi. Saaristolaisille väylien ylittäminen lienee tuttua, mutta miten he tämän tekevät?

Kommentit (5)

Vierailija

Intissä tuli jonkin verran harjoteltua laivaväylien ylittämistä. Kovilla pakkasilla väylät jäätyvät hiihtoa kestäviksi muutamassa kymmenessä minuutissa. Sulan väylän ylittäminen ei oikein kuivin jaloin ilman apuvälineitä onnistu. Hyvällä tuurilla voi kapean väylän ylittää ripeästi lohkareelta toiselle loikkien. Perinteisesti on kai lankkuja tässä touhussa käytetty. Kuivapuvun kanssa homma on suorastaan hauskaa

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Itse miettinyt, että voisi koittaa jääpurjehtia laskettelusukset jalassa Superalkoon, mutta terve järki on vielä toistaiseksi vienyt voiton.

Vierailija

Joskus kakskytluvulla kun suomessa tehtiin lentokoneita, koelentäjä läksi jäätä pitkin huristelemaan yrittäen ilmaan mutta kone oli niin etupainoinen ettei päässyt. Tämä keräsi ahtojäävallista lohkareita koneen takarunkoon jotta pääsi pomppaamaan sen vallin yli ja takaisin koneverstaalle.

Riippuliidin moottorilla olisi oiva väylänylitysväline. Toinen on parikymmentä metriä alumiinitikkaita, joissa on puhallettavia kellukkeita, niin että voi meloa niiden varassa.

Vierailija
tietää
Joskus kakskytluvulla kun suomessa tehtiin lentokoneita, koelentäjä läksi jäätä pitkin huristelemaan yrittäen ilmaan mutta kone oli niin etupainoinen ettei päässyt. Tämä keräsi ahtojäävallista lohkareita koneen takarunkoon jotta pääsi pomppaamaan sen vallin yli ja takaisin koneverstaalle.

"Järvisen laatikko" eli IVL K.1 Kurki.
http://fi.wikipedia.org/wiki/I.V.L._K.1_Kurki

Vierailija
petsku
Itse miettinyt, että voisi koittaa jääpurjehtia laskettelusukset jalassa Superalkoon, mutta terve järki on vielä toistaiseksi vienyt voiton.

hehe, superalkoon myös minun mieleni tekevi.

Onko siellä paljonkin suomen ja tallinnan välillä 90 asteen kulmassa meneviä laivareittejä? Luulisi, että yksi suuntaansa riittäisi, niinkuin junille.

Uusimmat

Suosituimmat