Akne ja ruokavalio

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Alotin tuossa puolisen vuotta sitten vhh-ruokavalion siinä toivossa, että pääsisin eroon aknestani, joka on ja pysyy muutamasta Roaccutan-kuurista ja lukuisista antibiootti-kuureista huolimatta. Kun edistystä ei viljojen ja sokerin pois jättämisen myötä alkanut näkymään otin asioista lisää selvää ja lopulta luin paleo-ruokavalion isän Loren Cordainin kirjan The Dietary Cure For Acne.

Kirjan pääpointit aknen parantamiseen olivat:
1) maitotuotteiden pois jättäminen
2) vilja-ja sokeri tuotteiden pois jättäminen
3) omega 3/6-suhde, jonka tulisi olla maksimissaan 1:2
5) Prosessoidun ruuan välttäminen
4) palkokasvien ja maapähkinöiden välttäminen, niiden sisältämien lektiinien vuoksi
5) paljon kasviksia, hedelmiä, kalaa ja lihaa
6) lisäravinteina sinkkiä ja d:tä

Rasvan määrä jäi kirjassa vähän epäselväksi, koska kirja on ilmestynyt jo 2006, jolloin Cordainin kanta tyydyttyneisiin rasvoihin oli vielä vanhanaikainen, mutta on ilmeisesti sittemmin muuttanut käsityksiään rasvamyönteisimmiksi.

Näiden oppien perusteella päivittäinen ruokavalioni näyttää tälläiseltä:
8-12 luomukananmunaa
300g luomujauhelihaa
luomu parsa-ja kukkakaalia
kurkkua, tomaattia, paprikaa
1 omena
1 avokado
mustikoita ja luomumarjasekoitusta
6-8 rkl kookosöljyä
1 luomutammenlehtisalaattiruukku
kourallinen saksan-tai macadamianpähkinöitä

Lisäravinteina menee:
Kalaöljy
Sinkki
D3
Kelp
Magnesium
K2
MSM
Vihreä/valkoinen tee
Probiootti
C-vitamiinijauhe
Acai-marjajauhe
Vihersekoitusjauhe
Spirulina

Salilla palautusjuomassa hamppuproteiinia, mustikoita ja banaani.
Naaman pesen emäksisellä orgon suolalla ja vedellä kerran päivässä, mitään muuta en naamaani laita.

No mikä on lopputulos? Mikään ei ole muuttunut aknen suhteen, on jopa viime viikkoina mennyt pahemmaksi kuin pitkiin aikoihin. Alkaa pikku hiljaa olemaan ideat vähissä ongelman suhteen. Mitä voin enää tehdä?

Edit: olen siis mies 23v, 189cm, 75kg ja käyn kuntosalilla kolme kertaa viikossa.
En tupakoi enkä käytä steroideja. Alkoholia käytän ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.

Sivut

Kommentit (109)

surreal
Seuraa 
Viestejä978
Liittynyt10.11.2007

En osaa sanoa muuta vinkkiä kuin, että hyväksy asiaintila. Itselläni oli erittäin paha akne n. 16-28 vuotiaana. Ei auttanut merkittävästi Roaccutan edes useampana kuurina. Eivät mitkään teepuuöljyt tai bentsyyli-peroksidit tai saatanan savinaamiot. Ei liikunta, ei vesihöyry. Lopulta ikä lähinnä. Isällä oli sama juttu ja molemmilla veljillä.

Geneettinen tekijä on joillakin niin vahva, että vaikka helpotusta voi tulla, niin voi hyvinkin olla, että akne ei nykykonstein yksinkertaisesti ole selätettävissä. Geenisit ovat vahvempia. Se voi vituttaa, mutta uskon että kuitenkin vähemmän silloin kun sen pystyy myöntämään ja jättämään sitä myöten vähemmälle huomiolle.

Tuo ruokavalio kuulostaa jo epäterveelliseltä, joten siksikään en sitä suosittelisi.

Vierailija
kabus
Lopeta se steroidien käyttö.

En käytä enkä ole käyttänyt steroideja.

surreal
Tuo ruokavalio kuulostaa jo epäterveelliseltä, joten siksikään en sitä suosittelisi.

Millä tavalla se kuulostaa epäterveelliseltä? On ruokavalion muutoksesta ollut jotain hyötyäkin. Olen päässyt eroon jatkuvasta närästyslääkityksestä, eikä päänahkani enää hilseile eikä nenänpielet kuivu ja punoita.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005

Niin, linnut eivät pesineet kivikaudellakaan ympäri vuoden.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Mitä kelp, msm ja spirulina ovat?
Aika paljon proteiinia ruokavaliossa, eli ilmeisesti yrität kasvattaa lihaksia.
Kannattaa rasvata naamaa ja ihoa kosteusrasvoilla. Kun pitkään käyttää kosteusrasvoja iho tulee tavallaan riippuvaiseksi siitä ja rasvan tuotto vähenee. Silloin iho kuivuu ja finnienkin luulisi vähenevän.
En ole ikinä testannut tuota ja itse olen tämän idean kehittänyt, joten toimivuudesta en mene takuuseen.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
o
Onko noin paljon munia päivässä hyvä? Vanhemmat ihmiset, kun jaksaa veisata sitä virttä, että 2 munaa viikossa on sopivasti kolesterolia.

Ancel Keys, kolesterolihypoteesin isä, totesi taannoin ettei ruuassa olevalla kolesterolilla ole mitään merkitystä ellei satu olemaan kani tai kana.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minulla oli itsepintainen akne tuossa teiniaikoina. Onneksi minun kohdallani toimi Roaccutan. Kokeilin sitä ennen myös kaikenlaista, erilaisia antibiootteja ja kortisoneja sisäisesti ja ulkoisesti ja kaikenmaailman ihonhoitotuotesarjat läpi.. proactiviinkin sorruin kun äiti sitä hommasi.. ei auttanut mikään. Ei apteekin pesuaineet, ei pesuaineettomuus, ei antibakteeriset mömmöt eikä mikään. Ainoastaan Basiron-voide lievitti ja paransi finnejä suht tehokkaasti, mutta siinäkin oli huonot puolensa. Värjäsi vaatteita ja sai ihon vähän kirvelemään ja punoittamaan ainakin alussa. Parempi sekin kyllä kuin tulehtunut finninaama, ne joskus sattuu niin saatanasti että tekisi mieli nylkeä naama irti. Mutta tosiaan, minun kohdallani onneksi auttoi Roaccutan ja pääsin aknesta lähes täysin eroon. Kummallista, ettei sekään auta näköjään kaikilla. Keinot tosiaan alkaa loppumaan sinulta valitettavasti. Jos et ole sitä Basironia kokeillut niin kokeile huviksesi.. harmittaa kyllä puolestasi, akne on sellainen vitsaus joka vituttaa aika lailla. Kyllä se sinullakin aikanaan varmaan ohi menee, täytyy vaan kestää.

くそっ!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kannattaa toki myös selvittää minkätyyppinen akne on kyseessä, onko se vulgaris (tulehtuneet näpyt, joko pinnalla tai syvemmällä) vaiko rosacea (punoitus, märkivä iho). Ellei peräti psoriasis- tai ekseemaihottuma, jotka voi sekoittaa akneen. Lienet jo käynyt ihotautilääkärillä?

Stressi voi myös aiheuttaa "stressi-ihottumaa", ja siitä stressaaminen vain pahentaa sitä. Noidankehä on valmis.

Vierailija

Moi JNV,

Kerronpa vähän omista kokemuksistani. Itselläni oli aikoinaan myös aknea ja söin kaikki roaccutan kuurit ja käytin lääkäreiden määräämiä rasvoja. Mikään ei kuitenkaan auttanut kunnes löysin netistä sivuston joka oli omistettu asialle. Kyseistä sivua ei enää ole olemassa, mutta resepti on aika yksinkertainen. Mitä tarvitset on rasva apteekista nimeltä Basiron 5%. Sen jälkeen seuraat seuravia ohjeita.

Kasvot pestään aamulla sekä illalla seuraavalla rutiinilla:

1. Pese kätesi huolellisesti

2. Pese kasvot ihan normaali saippualla. Ei siis millään speciaali aknesaippualla vaan haet apteekista jotain hajusteetonta perussaippuaa.

3. Kuivaat kasvosi puhtaalla pyyhkeellä.

4. Levität sormeenpään kokoisen nokareen basiron rasvaa kasvoillesi.

5. Annat basironin kuivua hetken aikaa (n.5min)

6. Kosteuta kasvosi apteekista hankitulla perusvoiteella. Jälleen ei mitään hajustettuja tms. Hiero voide kevyesti kasvoille.

7. Älä koko päivänä koske kasvoihisi. Opettele siihen että et ikinä koske kasvoihisi likaisilla käsillä.

Illalla toistat ylllä olevan rutiinin jälleen.

Minulla meni noin 2kk kun tulokset alkoivat näkyä. Aluksi iho punotti ja alkoi kuoriutua, mutta se on normaalia sillä basiron kuivattaa ihoa ja siksi pitää käyttää rasvaa.

Tärkeintä tässä siis on lopettaa turha kasvojen peseminen, lääppiminen ja noudattaa rutiinia kurinalaisesti. Minä en usko, että ruokavaliolla on yhtään mitään tekemistä aknen kanssa.

Tuossa joku mainitsikin proactiv:in. Proactiv mielestäni perustuu samaan vaikuttavaan aineeseen kuin basiron. Siitä minulla ei ole käyttö kokemusta, mutta uskon että voi jopa toimia.

Niin ja sitten vielä... Kun näpyt alkaa hävitä sinun tulee silti noudattaa yllä olevaa rutiinia. Ei kuitenkaan ehkä niin kurinalaisesti enää, mutta ainakin 3 kertaa viikossa pitäisi käyttää basironia, jolloin uusia näppyjä ei synny.

Toivottavasti pääset aknestasi eroon.

planetisti
Seuraa 
Viestejä463
Liittynyt22.9.2008

Tämä koskettaa myös minua. Hieman suoraansanottuna vituttaa 27 vuotiaana kolmen roaccutan -kuurin jälkeen kärsiä ongelmasta. Koko nuoruusaika tästä on kärsitty. Välillä finnien koko ei ole ollut luokkaa "pyyhitään vessapaperilla peili" vaan "pyyhitään rätillä seinä".

Ihotautilääkärin mukaan ruokavaliolla ei olisi mitään tutkittua vaikutusta. Aknesta taidetaan muutenkin tietää aika vähän. Vanhempien akne korottaa lapsen aknen todennäköisyyttä aika paljon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat