Kuunkierto ja kk:set

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuukautiskierto on jakso, jonka aikana hedelmällisessä iässä olevan ihmisnaisen kuukautiset eli menstruaatio tulevat kerran. Kuukautiskierrossa on eri vaiheita ja se kestää ihmisillä keskimäärin 28 vuorokautta eli kuun kierron verran, mistä kuukautiset ovat saaneet nimensäkin. Kuukautiskierron katsotaan alkavan ensimmäisestä kuukautisvuotopäivästä.

Kuukautisten aikana kohdun vanha limakalvo poistuu ja sen myötä pieni määrä verta. Kuukautisvuoto valuu emättimen kautta ulos

Molemmat kuvat ja ovulaatio vastaavat toisiaan.
Naisen mielialan vaihtelut voi lukea alimaisesta kuvasta.

Täysikuulla uskotaan yleisesti olevan ainakin jonkinlaisia vaikutuksia ihmiseen; jotkut kokevat sen valvottavan tai tekevän hieman hermostuneemman tai innostuneemman olon. Valtaosa tilastollisista tutkimuksista ei kuitenkaan tue väitettä, että kuun vaiheet korreloisivat ihmisten käyttäytymisen kanssa, ja teoriaa pidetäänkin usein näennäistieteenä.

Monet merieläimet reagoivat täysikuuhun eri tavoilla, vaikka eivät näkisi sitä. Esimerkiksi jotkin katkaravut, planktonit ja meduusat tulevat pinnan lähelle täysikuun aikaan, vaikka kuu olisi täysin pilvien takana näkymättömissä. Rannikon läheisyydessä merieläimiin voi vaikuttaa kuun aiheuttama vuorovesi.

Eihän tämä voi olla sattumaa. Kuu siis säätää naisen hedelmällisyyttä.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija
BUTLER

Eikä säädä. Sitä säätävät pillerit.

Vierailija
Feminine
BUTLER

Eikä säädä. Sitä säätävät pillerit.

28 päivää siinäkin kierrossa on.

Vierailija
BUTLER

On, mutta tuo ei johdu kuun vaiheista, vaan pillerien määrästä. Halutessaan voi kiertoa lyhentää tai pidentää muuttamalla syömiensä pillerien määrää. Itselläni muuten ei koskaan kierto ollut 28 päivän mittainen spontaanisti, vaan aina pidempi.

Vierailija
Feminine
BUTLER

On, mutta tuo ei johdu kuun vaiheista, vaan pillerien määrästä. Halutessaan voi kiertoa lyhentää tai pidentää muuttamalla syömiensä pillerien määrää. Itselläni muuten ei koskaan kierto ollut 28 päivän mittainen spontaanisti, vaan aina pidempi.

Olet sitten ilmeisesti karkausvuonna syntynyt.

28 päivää kuitenkin keskimäärin normaalisti.

Vierailija
BUTLER

Mistäs arvasit?

Keskimäärin saadaan 28 myös, vaikka se ei sellaisenaan toteutuisi kenelläkään naisella. Lisäksi mietityttää se, että jos kuukatiskierron vaiheet johtuisivat kuusta, miksi kaikilla naisilla ei sitten ole kuukautiset samaan aikaan?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
BUTLER

Tuo keskimäärin on saatu siitä, että naisilla kuukautiskierto on 24-32 päivää, joiden keskiarvo on 28 päivää. Harvalla naisella kierto on tasan 28 pv. Puhuessaan nainen tarkoittaa säännöllisillä kuukautisilla esim. että hänen kiertonsa on 28 päivää sen ollessa todellisuudessa 27-29 päivää.

Kuinka kuukautiskierto korreleoi kuun vaiheiden kanssa kun jollakulla kuukautiset alkavat enenevän kuun aikaan ja joillakin kasvavan kuun aikaan. Toisilla täyden ja toisilla uuden kuun aikaan.

Säännöllisetkin kuukautiset voivat vaihdella päivillä, joskus jopa viikoilla, riippuen mm. naisen kokemasta stressistä.

Hämmentää.

Vierailija
Feminine
BUTLER

Mistäs arvasit?

No, tietty siitä että kuukautiskiertosi on pitempi.

Feminine
BUTLER

Keskimäärin saadaan 28 myös, vaikka se ei sellaisenaan toteutuisi kenelläkään naisella. Lisäksi mietityttää se, että jos kuukatiskierron vaiheet johtuisivat kuusta, miksi kaikilla naisilla ei sitten ole kuukautiset samaan aikaan?

Mietityttää minua samaten. Voisikohan syntymäaika vaikuttaa? Eli mihin kuunkierron aikaan on sattunut syntymään. Pelkkää spekulointia, ei tieteellisiä perusteluja.

Vierailija
BUTLER
Mietityttää minua samaten. Voisikohan syntymäaika vaikuttaa? Eli mihin kuunkierron aikaan on sattunut syntymään. Pelkkää spekulointia, ei tieteellisiä perusteluja.

Kyllä luulen, että selitystä kannattaa etsiä horoskooppimerkistä. Taivaankappaleitahan senkin määrittelyssä tarkastellaan. Omaan kuukautiskiertooni kyllä oli selvä vaikutus lähinnä omien lapsieni syntymäajoilla.

Vierailija
Feminine
BUTLER

Kyllä luulen, että selitystä kannattaa etsiä horoskooppimerkistä. Taivaankappaleitahan senkin määrittelyssä tarkastellaan. Omaan kuukautiskiertooni kyllä oli selvä vaikutus lähinnä omien lapsieni syntymäajoilla.

Heh, niinhän tuo taitaa olla. Hyvä faktapointti.

En minä naisten kanssa väittämään ala. Itse parhaiten kuukautisensa tietävät ja kuinka se mätsää kuunkirtoon tai sitten ei. Rupesi kuitenkin mietityttämään tämä jo kivikaudella havaittu yhteys ja arveluttamaan rupesi onko se sattumaa vai onko siinä todella yhteys.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Oma kiertoni ei ole koskaan korreloinut kuunvaiheiden kanssa. Parikymppisenä kierto oli noin 60 vrk pitkä, lyheni kolmikymppisenä siinä 40 vrk kieppeille ja vanhemmiten on lyhentynyt lisää.

Maurice Cotterell on kontroversiaaleissa kirjoissaan esittänyt ettei kuukautiskierto liity Kuun vaiheisiin, vaan kyseessä olisikin Auringon säätelemä ilmiö:

His research explains how the 28-day spinning Sun regulates menstruation, and hence fertility, in females and how it determines personality of the foetus in the womb

http://www.mauricecotterell.com/

Eli siis ikävä kyllä tässä mennään siihen että Auringon sähkömagneettisen säteilyn eripituiset syklit (yksi em. 28 päivää, toinen vajaan vuoden mittainen, kolmas vajaan 12 v mittainen jne.) olisivat mm. sen taustalla että muutamat kansat ovat erilaisia astrologisia järjestelmiään kehitelleet, pyrkien selittämään ihmisluonteiden eroavaisuuksia.

Olen tästä asiasta aikoinaan ollut hyvinkin säpinöissäni, mutta en jaksa sitä sen enempää alkaa lässyttelemään. Googlettakaa itse jos kiinnostaa, Cotterellin kirjoista paras lienee The Tutankhamun Prophecies.

Vierailija
Rousseau

Olen tästä asiasta aikoinaan ollut hyvinkin säpinöissäni, mutta en jaksa sitä sen enempää alkaa lässyttelemään. Googlettakaa itse jos kiinnostaa, Cotterellin kirjoista paras lienee The Tutankhamun Prophecies.

Saa säpistä ja lässyttää.

jormala
Seuraa 
Viestejä66
Liittynyt13.10.2009

Muistan lukeneeni sellaisen ihmeellisyyden, että jos naiset laitetaan samaan tilaan kuten esim. haaremissa niin naisten kuukautiskierto yhdenmukaistuu.

Vierailija
jormala
Muistan lukeneeni sellaisen ihmeellisyyden, että jos naiset laitetaan samaan tilaan kuten esim. haaremissa niin naisten kuukautiskierto yhdenmukaistuu.

Olen myös kuullut saman väitteen, mutta lievempikin tilanne riittää, kuten esim. asuminen yhteisasunnossa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ja lieneeköhän kyseinen ilmiö kehittynyt sen pohjalta että jos paikalle sattuu yksinäinen uros, hän voi samantien siittää kaikki daamit jos sattuvat olemaan ovulaatiovaiheessa...

Vai lieneekö taustalla (feministisempi) idea siitä että kun naiset ovat kierrossaan synkronoidut, he tulevat paremmin toimeen keskenään. Tämä siltä pohjalta että jos siellä olisi jokainen kuukautisia edeltävässä vaiheessa milloin sattuu omia aikojaan, niin aina olisi joku kränäävä ämmä kiukuttelemassa ja pilaamassa yhteiset toimet. Kun kaikki saavat raivisvaiheen samaan aikaan, ei se ole yllättämässä ja sotkemassa asioita milloin sattuu.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Feminine
jormala

Olen myös kuullut saman väitteen, mutta lievempikin tilanne riittää, kuten esim. asuminen yhteisasunnossa.

Niinku intissä.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat