Olisiko aika luopua kesäajasta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt vaihdetaan taas kesäaikaan. Näin on tehty Suomessa jo vuodesta 1981. Perusteluna on tähän mm.

- energian säästö, whatta fuck?
- kaikki muutkin tekevät niin, whatta fuck?
- on helpompi, että aikaero on aina sama niihin maihin, jotka kanssa siirtyvät kesäaikaan, kiesus ...

Eikö voitaisi jo pikkuhiljaa tai nyt heti luopua tästä typeryydestä? Luonto, eläimet, maatalous yms. menevät edelleen aina vaan samassa rytmissä kuin noun miljoona vuotta aikasemmin...

Sivut

Kommentit (79)

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Minun puolestani voitaisiin siirtyä pysyvään kesäaikaan. Aika suurelle osalle populaa lienee sama, kuinka pitkään aamulla on pimeää, mutta niitä iltapäivän/illan valoisia tunteja kyllä kaipaisi.

Edittiä vielä sen verran, että jos jostain kellojen siirtelyyn liittyvästä pitäisi luopua, niin minun listallani ykkösenä olisi puolen tunnin aikavyöhykkeet.

Vierailija

Ajan vaihtuminen on täyttä helvettiä myös lapsiperheissä, molempiin suuntiin. Joko niitä ei saa uuteen aikaan nukkumaan, tai väsyvät vastaavasti liian aikaisin, menee överiksi koko väsymys ja/tai herätään liian aikaisin. Aina kaksi viikkoa menee täysin sekaisin joka syksy ja kevät.
Ja Euroopan ulkopuolisiin maihin kesäaikavaihtelu vain sekoittaa.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Kellojahan vois tosiaan siirtää vaikka kaksikin tuntia. Eikös tuo ois ihan sama. Tai sitten lopettaa kokonaan. Johan tässä on yhtä vaihtoehtoa riittävän pitkään kokeiltu, veivataan veivataan.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Jokavuotinen vitutuksen aihe ilman järjen hiventäkään. Maaseutuyhteiskunnassa tällä kellojen siirtelyllä oli ehkä vielä joku merkitys, nykyään se vain aiheuttaa harmia ihmisille kaksi kertaa vuodessa. Turhaa ja hölmöä.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
iileskotti
Maaseutuyhteiskunnassa tällä kellojen siirtelyllä oli ehkä vielä joku merkitys, nykyään se vain aiheuttaa harmia ihmisille kaksi kertaa vuodessa.

Maaseutuyhteiskunnassa - Suomessa vuonna 1981?

Olisi aika luopua. Hyvä ajatus oli kokeilla, mutta kokeilu on nyt koettu. Minua tunti häiritsee, menee yli viikko, että pääsee rytmiin. Toisaalta ympäristössäni suurin osa ihmisistä ei elä muutenkaan kovin säännöllistä elämää eikä tunti vaikuta heihin.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Eiköhän homman idea ole kuitenkin se että vaihtamalla aikaa tällätavalla saadaan enemmän nauttia auringosta.

Vaiva on kuitenkin pieni. Kaksi päivää vuodessa yhden tunnin erotus. Ainoat kelloni eli kännykkä ja tietokone päivittävät itsensä vailla ongelmia.

Mutta miksi ei siirryttäisi samantien käyttämään jotain kymmenkertoimella käytettävää ajanlaskutapaa?

Vierailija

Siirretään puoli tuntia ja sitten lopetetaan koko viisaripelleily. Ei halvattu mitään hyötyä siitä ihmisten rytminsekottelusta.
Juuri kun pimeästä talvesta pääsee jonkinlaiseen valonvaihteluun perustuvaan rytmiin, niin opetteleppa pari viikkoa taas. Riapoo ja kellon nuppikin kuluu.

Vierailija

Eipä tuosta isompaa haittaa ole ollut, syyskesällä valoisaa iltaa riittää pitempään ja sehän on vain mukavaa.

Aivan sama vaikka siirrettäisiin kolme tuntia...

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Wiisas
Minua tunti häiritsee, menee yli viikko, että pääsee rytmiin. Toisaalta ympäristössäni suurin osa ihmisistä ei elä muutenkaan kovin säännöllistä elämää eikä tunti vaikuta heihin.
Oletko tosissasi? Elän hyvinkin säännöllisellä rytmillä, mutta tuo kellojen siirron merkitys on lähinnä hupailussa, jos onnistuu siirtämään kavereitten kelloja ylimääräisellä tunnilla menestyksellä. Viimekin vuonna eräs henkilö odotteli luennon alkua tunnin verran

Ei tuo kellojen siirto tai siirtämättömyys vaikuta elämään millään lailla.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Mä en taas millään oikeen enää jaksais valvoa sinne kolmeen neljään saakka, että sais niitä viisareita liikuttaa.

Vierailija
Teekkari
Wiisas
Minua tunti häiritsee, menee yli viikko, että pääsee rytmiin. Toisaalta ympäristössäni suurin osa ihmisistä ei elä muutenkaan kovin säännöllistä elämää eikä tunti vaikuta heihin.
Oletko tosissasi? Elän hyvinkin säännöllisellä rytmillä, mutta tuo kellojen siirron merkitys on lähinnä hupailussa, jos onnistuu siirtämään kavereitten kelloja ylimääräisellä tunnilla menestyksellä. Viimekin vuonna eräs henkilö odotteli luennon alkua tunnin verran

Ei tuo kellojen siirto tai siirtämättömyys vaikuta elämään millään lailla.

Jos ei kerran vaikuta, niin miksi sitten pelleillä niiden viisareiden kanssa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat