Jousiteräs, jousiase maaliammuntaan.

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, nykyäänhän jousiaseet ovat vielä sallittuja.

Ajattelin testata nikkarointitaitojani tekemällä sellaisen pienen (kaari noin 5-60cm) jousiaseen.

Siis semmoisen modernimman mersion jalkajousesta.

Mut aiheeseen: kuinka vahvasta jousiteräksestä kaaren teen ja onko siinä muuta huomioitavaa. Itse ajattelin, että ihan 6*20*900mm aihosta saisi jo. Päistähän niitä täytyy ohentaa.

Laukaisumekanismi on oikestaan vain niin kuin kaksi pyörivää j-kirjainta jotka on laakeroitu samaan tasoon "tukin" yläreunan kanssa.

ideoita: Mutta en aio ostaa netistä valmista.
Vinkit muuten todella tervetulleita.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (6)

Vierailija

Kaaren kärjen taipumaa/tarvittavaa voimaa voit karkealla tasolla arvioida seuraavasti ( Oletuksena kauttaaltaan poikkileikkauskeltaan suorakaiteen muotoinen kaari ):

s=F*L³/3EI, missä

F on kaaren kärkeen kohdistuva voima nuolen kulkusuunnan akselin suunnassa.
s = kaaren kärjen taipuma em suunnassa.

L = kaaren puolikkaan pituus ( tässä 0,25 -0,45 m )
E=219 GN/m² ( Kimmokerroin raudalle )
h=kaaren leveys
b=kaaren paksuus

I = b³h/12

I = Kaaren poikkileikkauksen hitausmomentti

Plastista muodonmuutosta ei kannata ylittää.

250 N voimalla tuollainen 900 mm kaari näyttäisi taipuvan 9,6 cm. Ohennettuna enemmän.

Vierailija

Itse olen tottunut käyttämään teräksen arvona 210 000, mutta liekö tuo niin tarkasti. Tämä siis jos laskenut teräspalkkeja tai ristikoita.

EDIT: ja heh, wikipediassa mainittu 211 000

Vierailija
hi3
Itse olen tottunut käyttämään teräksen arvona 210 000, mutta liekö tuo niin tarkasti. Tämä siis jos laskenut teräspalkkeja tai ristikoita.

Totta, tuo oli puhtaille metalleille ( E Pennala: Lujuusopin perusteet ). No on tuossa muitakin epävarmuustekijöitä, lähinnä liittyen kaaren profiilin todelliseen muotoon.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
hi3

Kimmomoduuli ja tiheys ovat materiaaliominaisuuksia eivätkä luonnonvakioita. Sen takia materiaalin puhtaus, kiderakenteen säännöllisyys jne. vaikuttavat arvoihin ja tietysti tätä kautta myös lämpö- ja muokkauskäsittelyt.

Siksi teräksen kimmomoduuli on tilastollinen keskiarvo ja saattaa vaihdella muutaman prosentin verran valmistuseräkohtaisesti. Jopa yksittäisen levyn eri kohdissa kimmomoduuli voi olla erilainen.

Lisäksi useimmilla valmistusmenetelmillä materiaalista tulee anisotrooppista, eli sen kimmomoduuli (ja myös lujuus) on erilainen eri suunnissa. Täten esimerkiksi valssaamalla valmistettu teräslevy on jäykempää ja lujempaa valssaussuunnassa kuin poikkisuunnassa.

Vanha jäärä

Uusimmat

Suosituimmat