Haaste kaupunkisuunnittelijoille: mukautuva kaavoitus

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kun erilaisia asuinalueita ja julkisia alueita suunnitellaan, ei ilmeisesti aina osata huomioida ihmisten kulkureittejä esimerkiksi kauppojen, asuntojen ja julkisen liikenteen pysäkkien välillä. Ikävimmillään tämä johtaa siihen että ihmisten usein käyttämälle oikotielle laitetaan ensin "Ei läpikulkua" -kyltti, ja jos se ei toimi, niin sen jälkeen aita.

Henkilökohtaisesti minun tekisi mieli potkia moiset kyltit ja aidat kumoon. Se että kyltti on alunperinkin jouduttu laittamaan sinne, on vain merkki siitä että kaavoitus on suunniteltu huomioimatta ihmisten kulkureittejä. Eli väärin.

Vaan miksei kaavoituksen voitaisi antaa muuttua ihmisten kulkureittien mukaan? Kun alue on rakennettu, rakennettaisiin ensin peruskulkuväylät, mutta jos syntyy uusia oikoteitä joita ihmiset mielellään käyttävät, niitä ei yritetäkään tukkia, vaan rakennettaisiin niiden mukaan ja tehtäisiin muutoksia?

Esimerkki: lähialueellani on eräs rinne lähellä suojatietä. Rinteeseen on syntynyt polku jota pitkin jalankulkijat ja pyöräilijät kulkevat. Tämä on yritetty "korjata" laittamalla polun tukkeeksi puistonpenkki. Miksei sen sijaan rinteeseen rakennettaisi portaita?

Hieman idealististahan tämä on, mutta ei kai ihan täysin tuulesta temmattua kuitenkaan?

Kommentit (5)

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Niinpä, t-risteys on ainakin kevyen liikenteen väylillä toimimaton ratkaisu. Pitäisi rakentaa y-risteyksiä...

Toisaalta, osataan sitä autoliikenteen puolellakin. Tuossa lähellä menee tie, joka yhden kaarteen kohdalla siirtyy joka talvi puolen kaistan verran sisäkaarteen suuntaan. Eipä siitä muutoin haittaa ole, mutta kevätkeleillä alla ei ole enää asfalttia vaan piennarmutaa.

Riso abundat in ore stultorum

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tommosta Petterin kuvailevaa mukautuvaa kaupunkisuunnittelua on ainakin jossain. En nyt muista missä asiaan törmäsin...

Joskus töyrääseen ei voi laittaa rappuja koska se voi olla vaarallinen paikka, esim. tulee ylittää autoteitä tai paikka on muutoin jalankulkuun sopimaton. Silloin kulkua yritetään kitkeä. Täysin turhaan toki. Polku säilyy. Mutta voidaan jeesustella että jos joku loukkaantuu siinä että "eihän siinä muutenkaan saa kulkea, kattokaa nyt miten kävi!"

Hämmentää.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Ihminen pyrkii yleensä käyttämään lyhintä / helpointa reittiä. Taipumus on sisäänrakennettu kuten monet muut tarpeet.

Uskaltaisin väittää, että epäkäytännöllisellä suunnittelulla on vaikutusta meihin. Ihmisystävällisiä kuvioita on vaikeampi suunnitella tietoisesti, mutta niiden toteuttaminen voi tulla pitkässä juoksussa kalliiksi. Huonoja ratkaisuja joudutaan käyttämään päivästä päivään.

Luulisin, että ihmisen mieleen jää kaikki epämukavuudet. Jos reitit vaivaavat vähintään alitajuisesti, niin päivät ovat epämukavempia. Sillä on merkitystä. Vastaavasti jos kaikki on suunniteltu hyvin, niin resurssit voivat kohdistua paremmin oleellisempaan.

Mainittakoon, että olen ihmistyyppi, joka tykkää toimivuudesta. Toimivuutta kaipaavia kai nuo huonot toteutukset eniten vaivaavatkin.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

ID10T
Seuraa 
Viestejä1677
Liittynyt3.10.2007

Yleiset kulkuväylät myötäilevät aina tonttien rajoja. Jos juuri se tontti, jonka poikki on niin mukava oikaista, onkin juuri nyt tyhjillään, niin se ei välttämättä ole sitä enää kovin pitkään ja sen takia niiden poikki ei yleensä rakenneta kulkuväyliä.

Puistoalueet puolestaan ovat maisema-arkkitehtien ja viheralueista vastaavien suojeluksessa ja heidän intresseissään on pitää alue vapaana omien suunnitelmiensa ulkopuolisista rakennelmista.

Uusimmat

Suosituimmat