Sateliitti lähetykset?

Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Miten aurinko voi vaikuttaa sateliitti lähetyksiin. Itse kattelen Canal digitalin lähetyksiä ja aina kun aurinko on sateliitin suunnassa kuva joko häviää kokonaan tai menee mosaiikiksi n.5minuutiksi? Keväisin ja syksyisin ilmenevä juttu, kun aurinko paistaa matalalta.

Kommentit (11)

Vierailija

Telkkusignaali tulee satelliitista Ku-kaistan alapään taajuuksilla siinä 12 GHz hujakoilla (aallonpituus noin 2,5cm). Kyseinen kaista on valikoitunut käyttöön kompromissina monesta asiasta, lähinnä kuitenkin siitä syystä, että se tulee ilmakehän läpi kivasti veden ominaistaajuuksia vältellen.

En osaa sanoa, onko auringon spektrissä riittävästi potkua mikroaalloilla siten, että signaalin ja kohinan suhde laskisi sopivissa olosuhteissa liian pieneksi luotettavan vastaanoton ja dekoodauksen kannalta. Itse en moiseen ole törmännyt ja sanoisinkin, että peilin suuntaus kannattaisi tarkistaa. Tai hankkia numeroa isompi pannu, S/N paranee kummasti peilin halkaisijan mukaan. Lähinnä erittäin rankat ukkosmyräkät suomenlahden päällä kerran pari vuodessa ovat tilapäisesti kyenneet pimentämään meidän telkkarin.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Mulla signaalin voimakkuus vaihtelee 65-75% välillä koko ajan. Laatu on kuiten melkein sata. Talvella ainoastaan sankka luhisade aiheuttaa hetkellisiä katkoja, ukkos kuuroilla ei ole ollu vaikutusta. Peilin suuntausta olen kokeillu mittarillakin paremmaksi, ei vaan onnistu. Liekkö parilla epämääräisellä jeesusteippi liitoksella koaksiaalissa jotain vaikutusta.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
-PP74-
Miten aurinko voi vaikuttaa sateliitti lähetyksiin. Itse kattelen Canal digitalin lähetyksiä ja aina kun aurinko on sateliitin suunnassa kuva joko häviää kokonaan tai menee mosaiikiksi n.5minuutiksi? Keväisin ja syksyisin ilmenevä juttu, kun aurinko paistaa matalalta.

Serkkuni, joka aikoinaan kauppasi lautasia ja bokseja tarvikkeineen, kertoi, että suora auringonvalo lautaselle, saattaa hajottaa varsinkin mikroaaltopään sekä boksin vastaanotinmoduulin. Ilmeisesti tilanne, jossa auringonvalo peilautuu mikroaaltopäälle "täydellä teholla"??

Koitin googlata asiasta äsken, mutta mitään linkkiä väitteen perusteeksi en nyt äkkiseltään löytänyt.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Voihan se olla, että jos on vaalean sävyinen lautanen ja aurinko sattuu paistamaan juuri satelliitin suunnasta, niin tuo voi lämmittää elektroniikkaa sen verran, että tulee häiriöitä?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Aurinko säteilee voimakkaasti erittäin laajalla kaistalla, myös mikroaalloilla.

@450 -palvelu kärsii yhtälailla.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Aurinko säteilee voimakkaasti erittäin laajalla kaistalla, myös mikroaalloilla.

Joo. Nopealla tsekkauksella auringosta löytyy potkua maan tasalla 12 GHz taajuudella 100 MHz kaistalla noin 1.7E-12 Wattia neliömetriä kohden.

Toisaalta esim. Thorin lähetysteho yhden yksittäisen transponderin osalta on Suomassa luokkaa 53 dBW, mikä vastaa noin 200 kW ympärisäteilevää lähetintä geostationäärisellä radalla. Tästä saataisiin 1.2E-11 Wattia neliömetrille.

Suuruusluokat ovat tosiaan sen verran lähellä toisiaan, ettei aurinkoperäinen S/N-droppi välttämättä ole ollenkaan mahdoton ajatus, jos Arska suoraan sattuu satelliitin taakse ikävästi suoraan hollille.

Joku viisaampi kommentoikoon enemmän, omat kokemukseni aiheesta ovat puhtaasti harrastuspohjalta.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Tuo lämpeneminen ei oiken tunnu uskottavalta. LNB ei sitä loistetta saa ku hetken, ei tuollanen harmaa pintanen lautanen niin kovaa lämpöä saa aikaseksi. Hyvä, että huurre sulaa. Ja sen auringon ei tarvi olla samalla korkeudella, vaan samalla suunnalla. Tietysti kevään edetessä korkeus muuttuu sen verran paljon, että ongelma häipyy. Suunnan näkee LNBeen varren varjosta ja juuri silloin se katkos on. Luulisi tästä olevan monille muillekkin haittaa ku minulla se jatkuvaa.

Vierailija

Voinko kysäistä, mikä on lautasesi halkaisija?

Tein juuri nopean pikagallupin pihaparlamentin kokouksessa röökitauolla ja tulos oli se, ettei ainakaan meilläpäin kukaan ole mainitsemaasi ilmiötä käytännössä havainnut tai tajunnut ihmetellä. Peilit 70-90 cm.

Vierailija

Joo, ne on soikeita nuo nykyiset offset-lautaset käytännössä kaikki.

Sanoisin, että aikalailla hilkuilla on peilisi halkaisija ottaen huomioon sijaintisi. Omani on 88cm Triax etelärannikolla. Se tuli valittua varmanpäälle-periaatteella sen jälkeen, kun 68cm petti jokusen kerran tarkasta suuntauksesta huolimatta.

Vierailija

Aurinko sattuu juurikin kaksi kertaa vuodessa lähettävän satelliitin taakse ja aiheuttaa lyhyen katkon satelliittilähetykseen. Olen havainnoinut tilanteen parikin kertaa. En muista mistä sain tarkan tiedon, mutta tieto piti lähes sekunnilleen paikkansa kun vastaanotto pimeni hetkeksi. seuraavana päivänä aurinko on jo siirtynyt niin paljon että ilmiö ei toistunut.

Eli kyllä pimenee ja ei, mikropää on kestänyt auringon hyökkäykset vuodesta toiseen.

-JJ

Uusimmat

Suosituimmat