Nukahtaminen (rentoutus vai lukitus)?

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Luin jostain että nukahtaessa aivot lukitsevat lihakset siten ettei ihminen lähde unipäissään liikuskelemaan. Toisaalta taas olen kuullut väitettävän että aivot rentouttavat lihakset.

Miten se nyt sitten on, jäykistääkö aivot kropan vai rentouttaako?

(Jäykistyminen selittäisi miksi meikäläisen selkä on usein aamuisin kuin rautakanki eli jäykkä.)

Kommentit (13)

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Oon ollut ymmärryksessä että rentouttaa. Monesti juuri ennen kunnon nukahtamista saa ns. tipahtamis-unen, josta säpsähtää joskus hereille. Aivot lähettää käskyn lihaksille rentoutua, joskus siihen herää tai sit viesti menee jotenkin persiilleen. Uni on ainut tila missä ihmisellä on kaikki lihakset rentoutuneena.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Rousseau
Luin jostain että nukahtaessa aivot lukitsevat lihakset siten ettei ihminen lähde unipäissään liikuskelemaan. Toisaalta taas olen kuullut väitettävän että aivot rentouttavat lihakset.

Miten se nyt sitten on, jäykistääkö aivot kropan vai rentouttaako?

Olet osin oikeilla jäljillä. Käsittääkseni asia on niin, että nukkuessa aivot menevät sellaiseen tilaan, että motoriset käskyt eivät välity lihaksiin, jotta ihminen ei toteuttaisi käytännössä uneksimiaan asioita. Se on sitten eri asia, mitä lihakset tällä välin tekevät, rentoutuvatko vaiko eivät. Tähän motoriseen blokkiin liittyy 2 häiriötilaa: unissakävely ja unihalvaus, jotka ovat ikäänkuin toistensa vastakohtia. Unissakävelyssä blokki ei mene päälle nukkuessa ja unihalvauksessa blokki jää päälle, vaikka henkilö herää: seurauksena katala halvaantumisen tunne.

Vierailija

Mistähän unissakävely sitten johtuu? Nuorimmaiseni oli kova touhuamaan unissaan, piti piilotella kaikki teräaseet ja nukkua toinen silmä auki, kun pelotti että teloo itsensä/lähtee ulos. Muistan, että hän saattoi touhuta keskellä yötä keittiössä, otti laatikosta foliota, aukoi vesihanaa ym. täysin sekavaa. Meni kuitenkin aina kiltisti takaisin sänkyyn kun sinne ohjasin. Ikinä ei muistanut aamulla mitään. Noin kymmenen vuoden hujakoilla teki tuota.

Ts. onkohan kyseessä aivojen kypsymättömyys? Jostain luin sellaistakin, että olisi lahjakkaiden ihmisten ominaisuus, mutta kyseessä ei ole erityislahjakas lapsi, vaan varsin tavallinen

Vierailija

Herään nykyään aina siihen että joku ruumiin osa potkasee johonkin. Tai siis välillä saatan lyödä käden johonkin tai jalan. Nukun sängyssä mutta jossain vaiheessa herään aina kun joku lihas nytkähtää johonkin suuntaan. Nykyään ei ole oikein unirytmiä. Joskus nukun 07-13 joskus 13-07. Yleensä herään todella hikisenä ja tyyny ja peitto pitää kääntää että voi jatkaa unia.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minulla on välillä vähän samaa vikaa. Ärsyttävintä on se, kun lihasnytkäys kohdistuu leukaperiin ja herää siihen kun kieleen sattuu vietävästi.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Elikä blokki ja rentoutuminen. Ei siis oikeastaan varsinainen "jäykistyminen" (lukko).

Muuan läheiseni on kuulema puhunut unissaan, itse puolestani kerran lapsena ryntäsin kai 2 tai 3 maissa iskemään kaikki valot päälle että nytpä lähden kouluun. Kumppani aikoinaan näki sellaisia painajaisia että saattoi rynnätä sängystä ylös ja alkaa rääkyä veretseisauttavalla äänellä. Onneksi on rauhoittunut, ei moisia järkytyksiä jaksa.

Muistanpa myös kerran kun kuulin alakerran naapurista että "älkää tappako" ja säikähdin pahanpäiväisesti kunnes tajusin ettei paikalla ollut kuin yksi ihminen joka oli nähnyt painajaista ja huusi sen vuoksi ääneen. (Sittemmin hiljaisuus josta tämän päättelin. Ja siitä ettei poliisia ilmaantunut myöhemmin...)

(Selän aamujäykkyyteen yleensä auttaa puuhastelu, vaikka ensialkuun on vaikea edes lärviään hanan edessä pestä kun ei meinaa taipua edes sen vertaa. Lääkkeitä ei oikein viitsi napsia kun ei maha kestä, mitään.)

Vierailija

Aivot estävät nukkuessa signaalit lihaksiin, niinkuin joku sanoi. Tämän eston häiriöt aiheuttavat uni halvauksen ja unissa kävelyn. Eri rytmissä.

Ja rosseaulla on epäergonominen patja ja/tai huono nukkuma-asento.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Riäpäle
Nukkuessaan ihmiset pölpöttävät paljonkin.

Rousseau. Sinulla noinkin jäykkä selkä aamuisin. Selkärankareuma?

Tuskin. Diagnosoidusti löytyy alaselän madaltunut nikama ja skolioosi. Tässä oli jo pitkään aika hyvä nukkua kun löysin viimein mieleiseni alustakombinaation (melko kovahko joustinpatja + "memory"vaahtoinen sijauspatja Wellpur).

Mutta yksi tekijä mikä saa minulla usein paikan kuin paikan oikuttelemaan on jostain syystä kostea sää. Olen tämän huomannut niin monta vuotta, vuosikymmentä itseasiassa, etten ihmettelisi jos taas olisi tasan siitä kyse. Ja säälle en mahda mitään.

- Mutta jälleen kerran minua ei nyt tässä ensisijaisesti kiinnostaneet omat vaivani, vaan tuo että miten ne aivot toimivat (tai eivät toimi). Tuntui ristiriitaiselta lukea noista rentoutuksista ja lukituksista. Ilmeisesti lukituksesta puhuvat olivat käsittäneet asian vähän omintakeisesti, tai sitten itse käsitän. Kielen avulla on mahdollista aiheuttaa paljon väärinkäsityksiä kun se ei ole tarpeeksi täsmällistä. Ja joskus sen pitäisi olla suorastaan rautalangasta väännettyä.

Vierailija

Lihastonus vaihtelee eri univaiheiden aikana. Ns. NREM (Non-Rapid Eye Movements) -unessa lihastonus säilyy, mutta heikkenee unen syventyessä (NREM1 - NREM4). REM-unen aikana lihastonus häviää lähes kokonaan primaarisen motorisen aivokuoren ikäänkuin kytkeytyessä irti lukuunottamatta silmänliikuttajalihaksia (siitä nimi Rapid Eye Movements). Unissakävely yms. unissaan touhuaminen tapahtuu juuri NREM-unen aikana.

Uusimmat

Suosituimmat