Liian paljon tavaraa kirjassa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voiko käydä niin päin, että kirjassa olisi liikaa materiaalia? Voiko kirjan juonen kirjoittaa liian yksityiskohtaisesti? En tässä tarkoita turhanpäiväistä lätinää, vaan ihan tapahtumien mukana kertyvää materiaalia.

Kommentit (7)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Suosittelen palstaa:

Kysy mitä tahansa, me vastaamme!

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Tottakai voi, koelueta vaikka pätkiä kirjallisuutta tajuavilla ihmisillä asian selvittämiseksi. Nimenomaan ihmisillä, jotka eivät esim. ole samasta aihepiiristä innostuneita, jotta se ei vaikuttaisi mielipiteeseen. Epämääräinen ohje, mutta yritä pärjätä.

Vierailija

"Voiko käydä niin päin, että kirjassa olisi liikaa materiaalia?"
Totta kai voi. Sen lisäksi kirja voi kohota myös bestselleriksi,
ja siitä tehty elokuva saatetaan nostaa klassikon asemaan.
Tämä edellyttää sitä, että kirjailijalla, ohjaajalla ja näyttelijällä on vankka asema,
joten kriitikot eivät uskolla arvostella tuotetta kriittisesti.

Tosin - arviointiin vaikuttaa myös lukijan/näkijän elämäntilanne ja lukemis/näkemistilanne. Esim. Aikoinaan katsoin mielelläni länkkäreitä.
TV:stä oli tullut katsottua kait useita kertoja "klassikko": Sheriffi (High noon).
Se vaikutti minusta säälittävältä vanhan Gary Grantin eläkeleffalta. Sitten kerran kävin katsomassa sen elokuvakerhon salissa. Mielipiteeni muuttui, onkohan se laajakangas vai katsomistilanne joka sen sai aikaan. Elokuva on klassikko.

Pari yliarvostettua kirjaa/elokuvaa: Stephen King/Kubrik: Hohto. Bergman: Fanny ja Alexander.

Aikoinaan tuli aamuradiosta mainio sarja: "Maailmankirjallisuuden klassikoita -yhdessä minuutissa". Sitä oli hauska kuunnella töihin ajaessaan.

Loppukevennys: Tuo King/Kubrick elokuva: Hohto. Kirjassa ja elokuvassa on paljon jaarittelua, sen voisi lyhentää seuraavasti:
- Jack on luomiskykynsä menettänyt alkoholisoitunut kirjailija, vaimo ja lapsi on.
- Jackin pojalla on yliluonnollinen voima - telepaattinen viestinlähettämiskyky.
- Jack ottaa pestin talven ajaksi erämaahotelliin, jonne ei ole sesonkiajan ulkopuolella tieliikenneyhteyttä.
- Hotelliin saavuttuaan perhe kohtaa poislähtevän henkilökunnan, musta portsari tunnistaa Jackin pojan telepaattisen kyvyn. Portsari sanoo pojalle, että pyydä apua milloin tahansa.
- Jack perheineen asettuu taloksi ja hoitavat talonmiehentehtäviä.
- Talvi tulee ja tiet katkeavat. Jack alkaa seota. Poika lähettää hätäviestin portsarille.
- Portsari saa viestin Floridassa ollessaan, ja alkaa rankan matkan pohjoiseen. Joutuu käyttämään lentokoneita, junia, busseja ja lopussa moottorikelkkaa.
- Portsari saapuu lopulta hotellille, astuu aulaan ja kävelee pylväsrivin keskellä.
- Jack hyökkää yhden pylvään takaa takaapäin ja lyö portsarin kuoliaaksi kirveellä.

Tuohon mennessä on kulunut jo puoli kirjaa yli 500:sta sivusta.
Eikä tässä vielä kaikki: Toinen puolisko:

- Jack on täysin seonnut ja terrorisoi perhettään.
- Kriittisessä tilanteessa Jackin jakomielisyys avaa mahdollisuuden perheen pakenemiseen hotellista.
- Jack räjäyttää hotellin.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
TPa
Pari yliarvostettua kirjaa/elokuvaa: Stephen King/Kubrik: Hohto. Bergman: Fanny ja Alexander.

Aikoinaan tuli aamuradiosta mainio sarja: "Maailmankirjallisuuden klassikoita -yhdessä minuutissa". Sitä oli hauska kuunnella töihin ajaessaan.

Loppukevennys: Tuo King/Kubrick elokuva: Hohto. Kirjassa ja elokuvassa on paljon jaarittelua, sen voisi lyhentää seuraavasti:
- Jack on luomiskykynsä menettänyt alkoholisoitunut kirjailija, vaimo ja lapsi on.
- Jackin pojalla on yliluonnollinen voima - telepaattinen viestinlähettämiskyky.
- Jack ottaa pestin talven ajaksi erämaahotelliin, jonne ei ole sesonkiajan ulkopuolella tieliikenneyhteyttä.
- Hotelliin saavuttuaan perhe kohtaa poislähtevän henkilökunnan, musta portsari tunnistaa Jackin pojan telepaattisen kyvyn. Portsari sanoo pojalle, että pyydä apua milloin tahansa.
- Jack perheineen asettuu taloksi ja hoitavat talonmiehentehtäviä.
- Talvi tulee ja tiet katkeavat. Jack alkaa seota. Poika lähettää hätäviestin portsarille.
- Portsari saa viestin Floridassa ollessaan, ja alkaa rankan matkan pohjoiseen. Joutuu käyttämään lentokoneita, junia, busseja ja lopussa moottorikelkkaa.
- Portsari saapuu lopulta hotellille, astuu aulaan ja kävelee pylväsrivin keskellä.
- Jack hyökkää yhden pylvään takaa takaapäin ja lyö portsarin kuoliaaksi kirveellä.

Tuohon mennessä on kulunut jo puoli kirjaa yli 500:sta sivusta.
Eikä tässä vielä kaikki: Toinen puolisko:

- Jack on täysin seonnut ja terrorisoi perhettään.
- Kriittisessä tilanteessa Jackin jakomielisyys avaa mahdollisuuden perheen pakenemiseen hotellista.
- Jack räjäyttää hotellin.




Tuossa plot analyysi Kubrikin Hohdosta johon kannattaa tutustua ennenkuin alkaa arvostelemaan. Kubrik ohjaajana on nero joka tekee todella syvällistä tarinankerrontaa kuvillaan. Kyseisen ohjaajan leffat ovat sen verran syvällisiä ettei niitä oikeastaan voi verrata mihinkään muun ohjaajan tuotoksiin.

Kingin kirja mihin perustuu niin en tiedä miten syvällinen tapaus se sitten on.

http://kubrickfilms.tripod.com/id4.html

Vierailija
TPa

Loppukevennys: Tuo King/Kubrick elokuva: Hohto. Kirjassa ja elokuvassa on paljon jaarittelua, sen voisi lyhentää seuraavasti



Nyyh, otit sitten oman suosikkileffani esimerkiksi. Hohdon idea on nähdäkseni juuri se, että hissukseen lisätään kauhun momenttia. Otetaan vaikka se pojan kolmipyörällä ajelu jossa kamerakulma on valittu sopivasti sammakkoperspektiiviin, kuten lapsi asiat näkee.

Uusimmat

Suosituimmat