Ilmanpaine limusiinissa.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos otetaan oikein pitkä limusiini, sanotaan nyt 100m pitkä, ja laitetaan oikein lihava mies takakonttiin niin että limun keula nousee suoraan ylöspäin niin millainen ilmanpaine on mitattavissa kuskin penkillä ja takimmaisella peräpenkillä? Takapenkillä lienee suurempi ilmanpaine? Johtuuko tämä paine-ero maan vetovoiman aiheuttamasta kiihtyvyydestä (=9,81m/s^2). Jos nyt limu laitetaan vaakatasoon ja kiihdytetään sitä talla pohjassa kiihtyvyydellä 9,81m/s^2 niin onko sama paine-ero mitattavissa etu- ja takapenkkien välillä?

Kommentit (5)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Lyde
Jos otetaan oikein pitkä limusiini, sanotaan nyt 100m pitkä, ja laitetaan oikein lihava mies takakonttiin niin että limun keula nousee suoraan ylöspäin niin millainen ilmanpaine on mitattavissa kuskin penkillä ja takimmaisella peräpenkillä? Takapenkillä lienee suurempi ilmanpaine? Johtuuko tämä paine-ero maan vetovoiman aiheuttamasta kiihtyvyydestä (=9,81m/s^2). Jos nyt limu laitetaan vaakatasoon ja kiihdytetään sitä talla pohjassa kiihtyvyydellä 9,81m/s^2 niin onko sama paine-ero mitattavissa etu- ja takapenkkien välillä?



Ilmeisesti yrität jatkaa sitä heliumpallo-keskustelua joka meni lukkoon?

Kun limusiini on pystyssä, takapenkillä on tosiaan suurempi ilmanpaine, ja se johtuu tuosta gravitaatiosta.

En tuosta jälkimmäisestä nyt äkkiseltään osaa sanoa, onko kyseessä ihan sama paine-ero, mutta osaan sanoa, että paine-eroa syntyy kyllä. Takapenkillä on suurempi ilmanpaine kuin etupenkillä, kun kiihdytetään. Se ettei Hannu Tanskanen tätä ymmärrä, ei tarkoita etteikö näin tapahtuisi. Mutta, koska keskustelu lukittiin, ei tästä kannata enää puhua. Muuten voi tulla huomautuksia.

くそっ!

Vierailija
Lyde
talla pohjassa kiihtyvyydellä 9,81m/s^2 niin onko sama paine-ero mitattavissa etu- ja takapenkkien välillä?
Paine-ero lienee tuossa vaakakiihdytyksessä jopa hieman suurempi koska nyt kokonaispaine autossa on hieman suurempi. Jos limusiini on pystyssä, vallitsee sisällä sama paine kuin ulkonakin eli keulassa paine on sama kuin 100 m korkeudessa eli pienempi kuin maan pinnalla.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
korant
Paine-ero lienee tuossa vaakakiihdytyksessä jopa hieman suurempi koska nyt kokonaispaine autossa on hieman suurempi. Jos limusiini on pystyssä, vallitsee sisällä sama paine kuin ulkonakin eli keulassa paine on sama kuin 100 m korkeudessa eli pienempi kuin maan pinnalla.

Näin varmaan. Tuli tuosta mieleen vielä sellainen seikka, että kiihdytykseen lähdettäessä täytyy ilmamassassa lähteä liikkeelle painepulssi, joka heijastuu takaisin saavutettuaan tällaisen avoimen tilan takaosan (voisi verrata kaikuun). Periaatteessahan se jää värähtelemään, mutta vaimenee melko nopeasti ainakin jos rakenteet rajoittavat ilman liikettä.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Liittynyt16.11.2009
Lyde
Jos otetaan oikein pitkä limusiini, sanotaan nyt 100m pitkä, ja laitetaan oikein lihava mies takakonttiin niin että limun keula nousee suoraan ylöspäin niin millainen ilmanpaine on mitattavissa kuskin penkillä ja takimmaisella peräpenkillä? Takapenkillä lienee suurempi ilmanpaine? Johtuuko tämä paine-ero maan vetovoiman aiheuttamasta kiihtyvyydestä (=9,81m/s^2). Jos nyt limu laitetaan vaakatasoon ja kiihdytetään sitä talla pohjassa kiihtyvyydellä 9,81m/s^2 niin onko sama paine-ero mitattavissa etu- ja takapenkkien välillä?



Erittäin mielenkiintoinen kysymys, jota olen monesti miettinyt. En uskalla kuitenkaan vastata mitään. Uskon, että on olemassa vain yksi henkilö, joka voi asian perinpohjaisesti selittää.

Vierailija
David
Periaatteessahan se jää värähtelemään, mutta vaimenee melko nopeasti ainakin jos rakenteet rajoittavat ilman liikettä.
Totta, onhan ilmamassa kimmoisaa. Jos kyseessä olisi sileäseinäinen tuubi, kai siellä värähtelisi kuin tuubassa sävelkorkeuden määräytyessä putken pituuden mukaan. 100 m pituudella sävelkorkeus olisi kyllä tosi alhaalla, jokunen Hz. Edellyttäen että kiihtyvyys alkaa ja lakka hyvin nopeasti. Käytännössä limusiini lienee verhoiltu ja pehmustettu niin ettei ihmeempiä heijastuksia tai värähtelyjä synny.

Uusimmat

Suosituimmat