Pääsiäisperinteitä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joulunvietto on Suomessa vahvasti normitettu juhla, mutta pääsiäisenvietossa saattaa olla eroavaisuuksia Suomen eri alueiden ja ihan sukujen välillä.

Millaisia pääsiäisajan tapoja palstalaisilla on?

Millaisia perinteitä noudatettiin kunkin lapsuudenkodeissa?

Mitä tapoja vaalit itse vai onko pääsiäinen vain muutama lisävapaa kesää odotellessa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ennen pääsiäistä väsätään koristeita ja istutetaan rairuohot, ja nykyään sen lisäksi ohraa sun muuta. Kotia koristellaan tivuilla ja värikkäillä höyhenillä koristelluilla pajunoksilla.

Edeltävänä sunnuntaina lapset käyvät virpomassa naapurit ja sukulaiset trulleiksi pukeutuneina, motivaationa pienemmillä karkki ja isommilla raha. Yläikäraja tuntuu menevän siinä kymmenen vuoden paikkeilla. Vitsa sulle, palkka mulle.

Pääsiäisenä kuuluu hiihdellä, mieluiten Lapissa tunturimaisemissa. Kun hiihtämiseltä joudetaan, syödään lammasta ja mämmiä. Pääsiäisenä ei ole tapana läträtä senkään vertaa kuin vaikka juhannuksena.

Aamuisin käy kukko munimassa lasten lakkeihin, joita pidetään öisin sängyn alla.

Aika pitkälle samoja juttuja tehtiin myös omassa lapsuudessa pääsiäisen aikaan. Tällaisia tapoja siis Perämeren rannoilla.

Vierailija

Kiitos, anander.

Jännää, olin kuvitellut, että virpomisperinne, tässä uudessa muodossaankin, on eniten itä-Suomalainen tapa. Ilmeisesti pohjalainen pääsiäiskokkoperinne ei ulotu Perämeren rannoille.

Mutta mitens ruokapuoli? Perjantaina kalaa ja sunnuntaina lammasta; päteekö se myös Meri-Lapin porteilla?

Vierailija

Olen menossa pääsiäiseksi vanhempieni luo, jonne tulevat myös sisarukseni perheineen.

Siellä (Keski-Pohjanmaalla) virpojat käyvät lankalauantaina.

Ohjelmassa on mökkimajoitus, lammasta, mämmiä ja saunomista sekä yhessä olemista.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Minulla emäntä on katolinen, joten pääsiäinen on meillä iso juttu.

Semana santa, eri pyhä viikko on vuoden tärkein juhla.

Henkilökohtaisesti isoin juttu on ruoka. Huomenna aloitan kapakalan liotuksen. Perjantaihin mennessä siitä syntyy Bacalao, eli turskaa tomaattikastikkeessa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Palmusunnuntaina käytiin virpomassa. Pääsiäisenä laskettiin kaikki päivät pääsiäisviikolla, en muista mikä oli maanantai, mutta tikkutiistai, kellokeskiviikko, kiirastorstai, pitkäperjantai, lankalauantai... Pääsiäisen alusviikolla maalattiin myös pääsiäismunia jotka äeti puhalsi tyhjiksi. Munia laitettiin rairuohoon koristeeksi ja annettiin sukulaisille lahjoiksi. Pitkänäperjantaina piti olla hartaasti. Ei saanut kyläillä eikä käydä kaverien luona. Oli rairuohoa, tipuja ja pajunkissoja maljakossa. Mämmiä syötiin ja joskus pashaa. Mummo kuunteli ratiosta pääsiäisjumalanpalveluksen ja joskus kävivät äetin kanssa messussa. Pääsiäisenä kukko kävi munimassa kenkiin yöllä. Laitettiin kumppari eteiseen jonne kukko muni. Vanhemmat kertoivat noidista ja kummituksista jotka olivat liikkeellä. Samoin tontut. Onneksi ei ollut karjaa koska lehmät houkuttelee noitia. Pääsiäisaamuna piti herätä aikasin. Lammasta meillä ei syöty, mutta jotain hyvää lihaa kumminkin (äeti ei tykkää lampaasta.) Näin siis eräässä kainuulaisperheessä.

Hämmentää.

Vierailija
Sophia
Kiitos, anander.

Jännää, olin kuvitellut, että virpomisperinne, tässä uudessa muodossaankin, on eniten itä-Suomalainen tapa. Ilmeisesti pohjalainen pääsiäiskokkoperinne ei ulotu Perämeren rannoille.

Mutta mitens ruokapuoli? Perjantaina kalaa ja sunnuntaina lammasta; päteekö se myös Meri-Lapin porteilla?

Tällainen versio on kuulemma se oikea, että alustavana käydään virpomassa ja annetaan vitsat, palkan saa vasta pääsiäissunnuntaina.

Ruokapuoli ei ole noin tarkkaa; siinäpä varmaan itärajalla onkin tarkemmat askelmerkit näiden ortodoksitaustojen kanssa. Kokkoja ei täällä sytytellä. .

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tänne vois muuten joku stadilainen, turkulainen ja turjan lappalainen listata perinteensä. Esmes tuo pääsiäiskokkohomma on mulle aivan täysi mysteeri...

Hämmentää.

Vierailija

Jos en nyt ihan turjan lappalainen, niin samasta läänistä. Lapissa pääsiäsiperinteet ovat muualta opittuja, eli myöhäsyntyisiä, lampaineen ja rairuohoineen. Luulen, ettei vanhassa lapissa ole ollut pääsiäisperinteitä, muuten kuin kirkollisena juhlana.
Turistipaikkakunnilla pääsiäinen on kevään kiihkein sesonki, eli sitä ei vietetä. Se on vain joukko pyhiä.

Ai niin, tällainen osui silmiini Wikistä:

Pohjanmaan pääsiäisperinteitä on ollut lasten piiskaaminen pitkäperjantaina Jeesuksen kärsimysten muistoksi.
DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Meillä pääsiäinen alkoi palmusunnutain virpomisella. Ja trulleiltiin uutterasti. Paheksukoon kuka tahtoo.
Tai oikeammin jo lauantaina, kun käytiin pajunoksat ja koristeltiin niitä sulilla ja silkkipaperikukilla. Kauhia kilpa oli, kellä oli komeimmat oksat, sillä niistä sai aina parhaat palkat.

Paasto, jonkin sorttinen, alkoi tuolloin. Meillä ei oltu niin uskonnollisia, että puhtaan kaavan mukaan. Ainakaan en muista kiinnittäneeni kauheasti huomiota einespuolen muutoksiin. Luultavasti siksi, kun meillä yleensä syötiin napisematta kaikki, mitä nokan alle laitettiin.

Pitkäperjantai oli pääsiäisen synkin päivä. Aina. Ei saanut mennä minnekään ja piti olla hiljaa ja hillitysti. Tylsää oli.

Lankalauantaina maalattiin keitettyjä munia iso kasa. Illalla, tai pikemminkin yöllä, puettiin parhaat päälle ja mentiin pääsiäisjumalanpalvelukseen. Se oli hienoa, kun ensimmäisen kerran pääsi mukaan. Oli jo niin iso tyttö, että vanhemmat luotti jaksavan pysyä hereillä. Kirkossa sitten sytyteltiin tuohuksia vainajien muistoksi ja hämmästeltiin hospotipomiloita ja kummasteltiin kauniita kuvia. Sitä vain aina jaksoi ihmetellä, että kun melkein kaikilla oli tuohus kädessä ja väkeä kuin sardiinipurkissa, ettei mitään onnettomuuksia sattunut. Tai jos sattuikin, niin eivät ole jääneet mieleen.

Kun kirkosta tultiin yöllä kotiin, niin paasto oli loppu ja alettiin syömään: äidin tekemiä lihapullia ja lämmintä perunasalaattia, pullaa ja pashaa ja muita herkkuja.

Pääsiäisaamuna sitten natusteltiin kananmunia, niin että ikenistä tirskui. Aina niitä oli hauska maalata, mutta se syömisosasto olisi voinut jäädä hieman vajaammaksi. Loput munat taisivat päätyä munavoihin.

Yhtenä pääsiäispäivänä äiti yritti jossain puuskassa tarjoilla (yök, yök) rosmariinilammasta, mutta palasi takaisin karjalanpaistiin. Ja tietty karjalanpiirakoita ja munavoita.

Toisenä pääsiäispäivänä mentiin mummolaan syömään ja virpomaan. Mummolla oli meille mukuloille aina suklaamunia palkaksi, ja se vasta oli riemua, kun munan sisuksista löytyi hieno sormus.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Meillä oli eteläpohjanmaalaisina kepulaisina tapana myös polttaa "pääsiäiskokkoa". Todellisuudessa tungettiin kaikki maatilan ongelmajätteet, vanhat renkaat ja kirjanpito yhteen kasaan ja tuikattiin tuleen. Maanviljelyperinnettä symbolisoitiin kasvattamalla ruohoa rasioissa: se, kenen ruoho kasvoi parhaiten, oli voittaja, ja kaikki muut häviäjiä. Sitten vanhemmat pukivat meidät noidiksi ja lähettivät keräämään rahaa ja elintarvikkeita muilta kyläläisiltä. Lasten keskuudessa harrastimme alkeellista vaihdantataloutta näiden hyödykkeiden suhteen, jos kotona oli pulaa esimerkiksi kahvista tai sokerista. Sen jälkeen meille syötettiin väkisin mämmiä opetustarkoituksessa - "Näin käy, jos äänestätte demareita! Joudutte syömään p*skaa!"

Silloin ne olivat tietysti hauskoja ja kivoja perinteitä, mutta nyt olen tajunnut niiden todellisen merkityksen.

Vierailija

Mulle pääsiäinen on ollut aina ihan totaalisen ikävää ja tylsää! Täälläpäin se oli koko ajan yhtä murhetta ja valitusta, ja vasta muutamia vuosia sitten tajusin, että senhän pitäisi olla ilon juhla. No, enpähän minä paljoa ole hävinnyt´!

Pari muistoa. Ihan pienenä kävin taatan kanssa hakemassa metsästä isoja koivun tuohen kappaleita. Kotiin kun päästiin taata väänsi niistä näppärästi mämmiropposet, jotka me miehet sitten kiikutimme mummolle tupaan. Seuraavana aamuna naposteltiinkin sitten maukasta kotitekoista mämmiä. Se oli hyvää!

Ja vähän uudempi "perinne" rairuohon kera. Kun pojat olivat pieniä, niin eräänä vuonna vaimo lähti vanhempiensa luokse pääsiäsiviikoksi ja me jäimme kotolaisiksi. Pojat olivat mankuneet rairuohoa jo viikkoja, joten pitihän se toteututtaa!
Haimme kaupasta säkin multaa, kirkasta muovia ja jeesusteippiä sekä tietysti rairuohon siemeniä.

Kun vaimo lauantaiaamulla tuli kotiin, niin suuri keittiön pirttipöytä (3m^2) viheriöi kauttaaltaan, seassa oli pupuja ja tipuja ja maalattuja pääsiäismunia. Ikkunaan oli maalattu jättikokoinen tipu!

Vaimo katsoi hetken aikaa tipua, pöytää ja meitä. Pojat varsinkin olivat kovin ylpeitä. Hetkeen en tiennyt, mihin suuntaan tilanne kallistuisi, mutta kyllähän se nauruksi muuttui. Totesipa vaan, että hän ei ainakaan ala nurmikkoa leikkaamaan!

Vierailija

"Tiellä ken vaeltaa,
ken aasilla ratsastaa?
Maahan on laskettu vaatteita,
lehtiä, oksia.
Muurari-rabbi nyt
on matkalle lähtenyt,"

Koulussa ipanana juhlasalissa pääsiäisenä lauloimme. Hieno melodia.

Töllöstä tuli Mies Nasaretista. Max von Sydow oli Iesu. Ipanana itketti se naulitseminen puuhun.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Vois kattoo perjantaina ja lauantaina toi jeesus leffa ykköseltä.

Eli toi jeesuksen viimeiset päivät.

Varmaan ihan hyvä leffa. Ihan hyviä kaikenlaiset jesse leffat itseasiassa on ollu. Niissä on oma tunnelmansa ja ne kuvailevat kyseistä aikakautta paljon realistisemmin kuin mitä monet muut ohjelmat, kuten esim. rooma sarja jne...

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Luuttu:
"Lapissa pääsiäsiperinteet ovat muualta opittuja, eli myöhäsyntyisiä, lampaineen ja rairuohoineen. Luulen, ettei vanhassa lapissa ole ollut pääsiäisperinteitä, muuten kuin kirkollisena juhlana.

Ei meilläkään ei edes ennen sotia ei sitten mitään perinteitä.
EN muista ainakaan.
Nyt muistelen niitä ajatelleeni vain "ryssänkirkon" juhlana.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat