Kupari / beeta-alaniini / MSM

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen nyt aikani täällä seurannut keskusteluja ja nyt oli sitten rekisteröidyttävä, kun omat aivoni eivät kyenneet ratkaisemaan seuraavaa ongelmaa:

Käytän erästä lisäravinnetta, josta saan 4mg kuparia päivittäin (ikään kuin sivutuotteena siis) ja olen hiukan huolissani siitä, tuleeko kuparia liikaa. En haluaisi millään luopua lisäravinteesta, sillä koen sen todella toimivaksi.

käytän lisäksi seuraavia lisäravinteita, jotka ymmärtääkseni liittyvät kuparin määrään elimistössä:

MSM-jauhetta (pieni annos, n. 1 tl/päivä)
beeta-alaniinia (pieni annos, n. 0,5 tl/päivä)
R-lipoiinihappo (100mg/päivä)
Sinkki (25 mg/päivä)

Ja sitten vielä aiheeseen liittymättömät (?) lisäravinteet:

D3 (luonnollisestikin törkeällä yliannoksella)
astaksantiini (4mg/päivä)
omega 3 (n. 1g/päivä)
spirulina
kelp

Lisäksi lisäravinteissa on apuaineina pieniä määriä kalsiumia, luteiinia ja d-biotiinia sekä kohtalainen annos (>50 IU) E-vitamiinia.

Eli kysymykseni kuuluu jotensakin näin: onko kuparin saantini liiallista, ja vaikuttaako sinkin ja kuparin suhde siedettävältä? Entä puuttuuko paletistani vielä joku olennainen ravintotekijä, tai pitäisikö saantisuhteita muuttaa jotenkin?

Olen ymmärtänyt, että MSM, beeta-alaniini ja r-lipoiinihappo kelatoisivat kuparia, mutta toisaalta niiden annokset ovat aika pieniä, enkä ole ollenkaan varma olenko edes ymmärtänyt asian oikein päin.

Olisin suuresti kiitollinen, jos joku asioihin paremmin perehtynyt ehtisi ja jaksaisi vastata kysymykseeni.

Kommentit (2)

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Olen useammassakin paikassa nähnyt käytettävän suhdetta 1:10, Cu/Zn, joissakin oli lähteitä, mutta eivät olleet tutkimustuloksia.

Monessa paikassa ollaan sitä mieltä, että noille metalleille pieni puutos on parempi kuin ylimäärä. Itse olen todennut Zn hyödylliseksi lisäksi ja joskus otan hieman Cu tasapainottamaan.

Koko hivenaine/vitamiini sekamelskaa ihmetellessäni näyttäisi siltä, että kukaan ei ihan oikeasti tiedä mikä olisi sopiva määrä millekin, puhumattakaan sinänsä tunnetuista ristivaikutuksista. Erilaiset suositukset taitavat isolta osalta perustua tehtyihin mittauksiin ja sitten tehtyyn päättelyyn, että tuo on normaalia, joskus toimii joskus ei.

Lääkereistä ei pääsääntöisesti ole tässä paljon apua, poikkeuksiakin toki on ja jotkut tuntuvat oikeasti osaavan mutta sekin taitaa olla osittain kokemuspohjalta.

MLT

Vierailija

Kiitos vastauksestasi, näin sen itsekin uumoilin... vitamiinien suhteethan ovat se ongelmallinen juttu aina: kun lisäät yhtä, menee koko roska epätasapainoon jne.

Taidan nyt kuitenkin lisäillä vaikka joka toiselle päivälle 25 mg sinkkiä ja toivoa, että suhde pysyy kohtalaisena...

Uusimmat

Suosituimmat