Hiekka / lasikuulapuhalluslaitteet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka pieniä laitteita on yleisesti myytävänä? Löytyisikö mistään samaa kokoluokkaa ruiskumaalauslaitteiden kanssa, eli pieni, litran parin säiliö kenties yhdistettynä suoraan ruiskuun? Tämä sitten vaan kompuran letkuun kiinni. Ja voiko hiekkapuhalluslaitteilla puhaltaa myös lasikuulaa?

Ei oikein omatoimisesti tunnu netistä löytyvän kuin raepuhalluskaappeja tai muuten liian isoja laitteita.

Sivut

Kommentit (28)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Pitäikö sen olla paineilmakäyttöinen vai sinkopuhdistuskone?
Jälkimmäisessä käytetään yleensä teräshauleja, joita on eri kokoja.

Vierailija

Paineilmakäyttöinen pitäisi olla

edit: Ja alumiinia ja terästä/rautaa pitäisi siis puhdistella. Mikähän olisi halpa/hyvä puhallusmateriaali, joka kävisi molempiin?

Vierailija

Bilteman paineilmatyökalujen joukosta löytyy halpa minikaappi, vaatii tietty kompuran.

Rautajätti.fi myy myös kaappeja, tosin vähän hintavampia ja myös puhallusmatskua, eli alumiinioksidia ja lasikuulia, hinta 89 euroa plus rahti.

Vierailija

Jos kappaleet ovat sokkeloisia jolloin koneellinen ja käsinhionta on hyvin vaikeaa, kannattaa harkita puhalluslaitetta. Se ei tuo laadullista eroa ja voi myös tehdä huonomman pinnan kuin käsin tehtynä. Sen ongelmia on suuri ilmantarve, melu ja pöly. Pölyä sidotaan imurilla ja suodatuksella tai vesisumulla. Jos työ on ainutkertainen niin omien laitteiden hankinta ei ole järkevintä.

Vierailija

Tästä hyvä esimerkki mitä eroa on koneistetulla pinnalla ja lasikuulapuhalletulla pinnalla, molemmissa aineena musta rakenneteräs.

Oikeanpuoleinen iso kappale on koneistetulla pinnalla, teräkuvio näkyy mutta ei tunnu kynnellä kokeiltaessa, ts. taittaa valoa. Kaksi vasemmanpuoleista kappaletta on puhallettu lasikuulilla, eikä niistä näe kuin lähemmällä tarkastelulla koneistusjäljet. Saa siistin näköisiä kappaleita vaivatta

Ainakin lasikuulakaapista sitten joka ovenavauksella ja sulkemisella aina hieman ropisee lasijauhoa lattialle, joten kannattaa imuroida säännöllisesti.

Edit: Sitä piti vielä sanomani, että alumiinoksidilla puhallettaessa kappaleesta irtoaa materiaalia, kun taas lasikuulapuhalluksessa kappaleesta ei niinkään irtoa materiaalia, vaan muutetaan lähinnä pinnan optisia ominaisuuksia.

Vierailija

mun mielestä alumiinioksidi ja lasikuulat on turhan rouheita pelkän lian poistoon,muovikuulat/rae on parempi,itse olen putsannut fillite lentotuhka kamalla,käytetään muovien täyteaineena,lux oy jos on vielä olemassa auttaa noissa ongelmissä.
finski käyttää tai ainakin käytti pähkinäkuori raetta joskus.

Vierailija

Maalin ja ruosteen poistoon on kemiallisia aineita, jotka opvat helliä muotojen suhteen, jotka koneella tai puhaltamalla voi kärsiä. Auton pellitkin on jotkut puhaltaneet pois muodoistaan joita ei millään enää saa takaisin levyjen pintajännityksen kadottua hiekan mukaan. Hyvin arat täytyy tukea hyvin jollakin massalla kuten steariini tai piki.
Optinen ulottuvuus on tietenkin menetelmästä riippuvainen, mutta aina ei teollisesti tehty ilme ole edes tavoitteena ja jos maalaa niin hukkaan menee.

Vierailija

pellin kun pellin saa pois muodoilltaan jos ei järkeensä käytä, nim. merk. 0.3mm rosteria puhaltanut liima primeria varten al.oksidilla...ja pysyi suorana...

Vierailija
pkinnune
mun mielestä alumiinioksidi ja lasikuulat on turhan rouheita pelkän lian poistoon,muovikuulat/rae on parempi,itse olen putsannut fillite lentotuhka kamalla,käytetään muovien täyteaineena,lux oy jos on vielä olemassa auttaa noissa ongelmissä.

Hieno idea, mutta kuka puhui lian poistosta?

Mustaa ja ruosteista ei kannata puhaltaa, saa vaan puhalluslaitteensa tukkoon ja puhaltamaan paskaa ympäriinsä.

Vierailija

Selventäisitkö miksi ruosteisen ja likaisen puhaltaminen tukkisi laitteet?
Puhallushiekka kun on kertakäyttöistä ja ilmankin voi ottaa tarpeeksi kaukaa, joten mikä menee tukkoon ja mistä?

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
JaakkoFagerlund
pkinnune

Hieno idea, mutta kuka puhui lian poistosta?

Mustaa ja ruosteista ei kannata puhaltaa, saa vaan puhalluslaitteensa tukkoon ja puhaltamaan paskaa ympäriinsä.

Osta tuolta rakeistettua levinsoodaa:

e-mail: info.sts@stsitaly.it
http://www.stsitaly.it

Ja taalta tuollainen pistooli:
http://www.grene.com/shop/action/produc ... uspistooli

Nyt liitatkin tuon pistoolin vesiletkuun ja taytat sailion Sooda rakeilla. Sopivalla paineella voit puhaltaa jopa cola tolkista maalin ja metalli ei vaurioidu. Parasta on etta sooda on vesiliukoista joten polya ei synny.

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
hi3
Selventäisitkö miksi ruosteisen ja likaisen puhaltaminen tukkisi laitteet?
Puhallushiekka kun on kertakäyttöistä ja ilmankin voi ottaa tarpeeksi kaukaa, joten mikä menee tukkoon ja mistä?

Eipa ole itella mennyt kertaakaa tukkoon kun olen kayttanyt kvartsi hiekkaa 0,3-0,5 mm. Maksaa kaupassa muutaman euron 40 kg eika pahemmin polise kun sen hieman kostuttaa, siina kun on nuo pienimmat polyt seulottu pois.

Tama pistooli toimii hyvin: www.mankinen.fi/tuotteet/tyokalut/SBG114.pdf

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Vierailija
Osta tuolta rakeistettua levinsoodaa:

e-mail: info.sts@stsitaly.it
http://www.stsitaly.it

Ja taalta tuollainen pistooli:
http://www.grene.com/shop/action/produc ... uspistooli

Nyt liitatkin tuon pistoolin vesiletkuun ja taytat sailion Sooda rakeilla. Sopivalla paineella voit puhaltaa jopa cola tolkista maalin ja metalli ei vaurioidu. Parasta on etta sooda on vesiliukoista joten polya ei synny.

Mielenkiintoinen ehdotus. Onko joku itse kokeillut? Ja ihan siis vesiletkuun, ettei tarvi mitään painepesureita?

Vanhaa maalia siis pitäisi irrotella teräs ja muista rautaseoksista, sekä alumiinia puhdistella sen sokkeloisuuden takia. Kiillottaako tuo alumiinia yhtään vai puhdistaa vain?

Vierailija
sinnipirtti
haluaisin myös kuulla tuon miksi menee tukkoon. voiko mahdollinen syy olla puutteellinen pölynpoisto tms.?

Niin, siinä lasikuulakaapissa mitä on tullut käytettyä on erillinen yksikkö suodatukselle ja se menee tukkoon kaikesta ylimääräisestä paskasta, kuten mustan raudan oksidipaskasta ja ruosteesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat