Miksi Google ei olisi koskaan syntynyt Suomessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

[size=150:79mofewt]Google ei olisi syntynyt Suomessa[/size:79mofewt]

29.03.2010 - 06:00 | Petteri Kilpinen, TBWA\Helsinki | ei kategorioita

"Kuuntelin sivusta mielenkiintoista keskustelua, jossa teknologisen tutkimuksen huipulta olevat ihmiset teilasivat iPhonen. Uuteen iPhoneensa ihastunut käyttäjä sai kyytiä:

“sehän on SUD-laite, ei sillä ole mitään tekemistä sen teknologiakehityksen kanssa, jossa vaikkapa Nokia on jo nyt”.



SUD*

Näihin kolmeen kirjaimeen kiteytyvät suomalaisen innovaatioviennin ongelmat. Meillä on tapana arvottaa erinomaisuutemme puhtaasti teknologian kautta ja sen termein. Keskustelussa viitattiin kintaalla sille tosiseikalle, että kyseinen iPhonen käyttäjä oli täysin haltioissaan uudesta laitteestaan ja vannotti sille jopa fanaattista uskollisuutta, ainakin suomalaisinsinöörille ilmeisistä teknologisista puutteista huolimatta.

[size=150:79mofewt]Suomi: rakkaudesta teknologiaan, pelosta brändeihin[/size:79mofewt]

Jos Google olisi suomalainen keksintö, niin olisimme varmaan yrittäneet kaupallistaa sitä opettamalla uudenlaista algoritmi-logiikkaa Internet-operaattoreille. Tuote olisi todennäköisesti tällä hetkellä tukevasti tuotekehitysvaiheessa Tekesin rahoittamana. Eikä sillä olisi vielä tietenkään edes brändiä, tuotteen nimenä olisi ABSE, eli algorithm-based search engine. Kaikki suunnitellut palvelut eläisivät myös omaa elämäänsä, kuten TFG1A analytiikka-ohjelma, GPS/WPS karttapohjaiset palvelut jne.

Eikä markkinoille olisi tietenkään asiaa ennen kuin kaikki nämä palvelut olisivat 100%:sti valmiit ja testatut. Tulisiko kenellekään edes mieleen kysyä milloin teknologia on riittävän hyvää, jotta olisi aika lopettaa sen kehittäminen ja laittaa panokset markkinoille menoon. Ja kehitettäisiin tuotetta sitten asiakaslähtöisesti saadun palautteen ja kulutuskäyttäytymisen perusteella.

Mistä löytyy Graalin malja?

Onnistuminen tämän päivän markkinoilla vaatii uudenlaista toiminnan organisoimista ja ennen kaikkea asenteiden muuttamista. Kyse on kyvystä nähdä asiat markkinasta käsin: etsiä Graalin maljaa ihmisten käyttäytymisestä ja sen muutoksista, ei suinkaan pelkästä teknologiasta. Haluavatko ihmiset päästä helpolla tavalla kiinni tietoon vai opetella kaikki teknologian suomat mahdollisuudet käyttää kännykkää?

Insinöörien päässä pehmeiltä tuntuvat asiat kuten “makea grafiikka”, helppokäyttöisyys, mahtava brändi, upea design ja vaikkapa avoin yrityskulttuuri voivat ratkaista enemmän liiketoiminnallisessa menestyksessä kuin viimeisen päälle hiottu teknologia. Teknologinen kehitys on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Testaa yrityksesi markkinoinnin taitotaso.

Tarkista että nämä kolme asiaa ovat kunnossa, niin pääset vauhtiin:

1. Puhutko asiakkaidesi kieltä, vai nukutatko kaikki asiantuntijajargonillasi?

2. Uskallatko testata tuotteitasi ja palveluitasi niiden oikeilla käyttäjillä, vaikka ne eivät olisi vielä täysin valmiita?

3. Mietitkö miltä tuotteesi ja palvelusi asiakkaalle tuntuu ja näyttää, vai keskitytkö vain taustalla pyöriviin teknologioihin?

*Niin mikä on SUD? Tietenkin Single Use Device. Laite jossa voi käyttää vain yhtä toimintoa kerrallaan. Onneksi se suomalainen älypuhelinvalmistaja on reilusti pientä kilpailijaansa edellä tässä asiassa. Kuitenkin herää kysymys, miten niin moni asiakas voi olla niin väärässä, että ne silti rakastavat laitetta joka on vain SUD?"

http://tbwa.blogit.kauppalehti.fi/blog/18033

[size=85:79mofewt]Suomi on värikäs "asiantuntijayhteiskunta". Sen värit ovat musta, valkea ja harmaa. Viimeksimainittu on suosituin väri. (kuvassa Martti Pura)[/size:79mofewt]

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

[size=85:h1o8x29o]Linus Torvalds - Linux[/size:h1o8x29o]

[size=85:h1o8x29o]Matti Vanhanen - Microsoft[/size:h1o8x29o]

Vierailija

Ehkä se suurin ongelma on vieläkin myynnissä. Suomessa poliisi, poliitikko tai lääkäri on jumalasta seuraava ja tästä lähtöasetelmasta on vaikea saada aikaiseksi sellaista liikemiestä jonka henkiset realiteetit ovat siinä määrin kohdallaan että jonkinlainen kansainvälinen kaupankäynti olisi menestyksellistä.

Varsinkin lähi-idässä suomalaisten lapsellista asennetta kaupankäynnissä pidetään jopa halveksittavana sillä lähtökohtaisesti mies ei saa olla naiivi tai muuten sinisilmäinen. USA:ssa suomalaista liikemiestä katsotaan enemmänkin taas säälivästi. Maailmalla asioidessaan potentiaaliset asiakkaat haluavatkin mieluummin keskustella delegaatioiden teknisten asiantuntijoiden kanssa jotka antavat vain faktoja. Suomalaisten liikemiesten kanssa keskustelu on enemmänkin kiusallista.

Niinkuin aloittaja mainitsi, jos jokin tuote on tarkoitettu massamarkkinoille, pitäisi unohtaa koko tekninen etevyys ja keskittyä tuottamaan mahdollisimman halvalla sitä mitä ihmiset haluavat. Fiskarsin lapioiden myynti käy kuin kuumille vain jossain norjan tyyppisessä marginaalisessa maassa jossa ihmisillä on aikuisten oikeesti rahaa ja täten vara valita vain parasta.

Vierailija

Ensimmäinen fiksu kirjoitus Ralfilta mielestäni. Asia on juuri niin että Nokia on auttamattomasti kiinni vanhassa insinöörikulttuurissa. Ja iPhonen ei kyllä ole SUD, iPod on. Ei merkitsevää ole se, kuinka paljon jossain laitteessa on teknisiä ominaisuuksia vaan se kuinka suuri osa niistä oikeasti tulee käyttöön ja millä tavalla.

kse
Seuraa 
Viestejä1308
Liittynyt21.11.2009

Yksi ihan perusasia näissä keskusteluissa aina unohtuu - amerikkalaisella yrityksellä on n. 60 kertaa suuremmat kotimarkkinat kuin suomalaisella kilpailijalla. Jos Suomesta halutaan lähteä tekemään jotain kuluttajamarkkinoiden menestystuotetta, niin sitä on heti lähdettävä markkinoimaan globaalisti. Jenkkifirmalla menestykseen riittää kotimarkkinoiden valloittaminen - jos se onnistuu, globaali menestys tulee yleensä kaupanpäällisenä.

Toisaalta - mitä pahaa on kehittää maailmanluokan teknologioita ja myydä ne muille hyödynnettäväksi? Tietysti suurimmat tulot jäävät hyödyntäjän taskuun, mutta niin myös kaikki riskit totaalisesta flopista. Esim. Israel näyttää valinneen tämän strategian ja aika taajaan saa lukea teknologia-alan uutisista miten mm. Cisco ja muut jätiti käyvät 10-100 miljoonan ostoksilla maassa.

Se mitä Suomesta puutuu ovat osaavat riskirahoittajat - rahan puute ei ole ainoa ongelma vaan myös osaavat kansainvälisesti verkostoituneet businessenkelit loistavat poissaolollaan. Suomessa nimittäin riittäisi usealla allalla maailmanluokan ideoita, mutta halu riskienottoon näyttää olevan nollassa.

Kuinka moni muuten tiesi, että ensimmäinen graafinen Internet-selain oli suomalainen?

Anonyymi mielipide 15 mg

Mahdolliset haittavaikutukset

Sairauden tunne, suun kuivuminen, lisääntynyt hikoilu, näköhäiriöt, ärtyneisyys, unihäiriöt, masennus, pyörtyminen, hegenahdistus, oksentelu, ripuli, hiustenlähtö, impotenssi ja gynekomastia.

Vierailija
kse
Se mitä Suomesta puutuu ovat osaavat riskirahoittajat - rahan puute ei ole ainoa ongelma vaan myös osaavat kansainvälisesti verkostoituneet businessenkelit loistavat poissaolollaan. Suomessa nimittäin riittäisi usealla allalla maailmanluokan ideoita, mutta halu riskienottoon näyttää olevan nollassa. Kuinka moni muuten tiesi, että ensimmäinen graafinen Internet-selain oli suomalainen?

No jaa, kyse on myös asiantuntemuksesta ja siitä osataanko pyytää vai koodataanko ujosti kopissa, Erwisea olisi kannattanut tukea mieluimmin kuin vaikka Riot-E:tä, joka sai 20 miljoonaa euroa riskirahaa bailaamiseen, koska kehtasi kysyä ja oli sentään tehnyt ristinollapelin wappiosastoon.

Vierailija

Suomi ei tietenkään koskaan voi olla kiinan tyyppinen massatuottaja (tai miksei jos automatisoidaan tarpeeksi ja siinä olisi taas yksi tekninen vahvuus) joten korkealaatuisten tuotteiden kehittely lienee se suomalaisten niche tulevaisuudessakin. Tämän tyyppiset uutiset ovat kuitenkin huolestuttavia:

Washingtonissa 20. tammikuuta tapahtuvan vallanvaihdoksen vuoksi kotimatkalle pakkaava Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs Barbara Barrett asettuu jonon jatkoksi niiden ulkomaalaisvaikuttajien joukkoon, jotka ihmettelevät suomalaisten kykyä kehittää maailmanluokan tuotteita ja järjestelmiä ja kynemättömyytta markkinoida niitä kansainvälisesti.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/46621-u ... uomalaisia

kse
Seuraa 
Viestejä1308
Liittynyt21.11.2009
Mirepoix
kse
Se mitä Suomesta puutuu ovat osaavat riskirahoittajat - rahan puute ei ole ainoa ongelma vaan myös osaavat kansainvälisesti verkostoituneet businessenkelit loistavat poissaolollaan. Suomessa nimittäin riittäisi usealla allalla maailmanluokan ideoita, mutta halu riskienottoon näyttää olevan nollassa. Kuinka moni muuten tiesi, että ensimmäinen graafinen Internet-selain oli suomalainen?

No jaa, kyse on myös asiantuntemuksesta ja siitä osataanko pyytää vai koodataanko ujosti kopissa, Erwisea olisi kannattanut tukea mieluimmin kuin vaikka Riot-E:tä, joka sai 20 miljoonaa euroa riskirahaa bailaamiseen, koska kehtasi kysyä ja oli sentään tehnyt ristinollapelin wappiosastoon.



Rahoittajien vai teknologian kehittäjien asiantuntemuksesta?

Olen ollut mukana kinuamassa rahaa kahden keksinnön tuotteistamiseen ja kyllä se aika jumalattoman kivistä tuntuu olevan, jos ja kun riskirahoittajat uskovat, ettei suomalainen firma voi jollain alalla menestyä - tai että edes Suomessa alalla olisi pätkääkään osaamista.

Sitten taas jos alalla on riittävästi hypetystä, niin mihin tahansa kuolleena syntyneeseen ideanpuolikkaaseen tuntuu saavan säkkikaupalla rahaa. Ongelma tässä hypen mukana laukkaamisessa on vain se, että siinä vaiheessa kun suomalaiset hyppäävät kelkkaan, niin muilla on tuoteet jo valmiina kaupojen hyllyillä.

Yksi mikä meiltä näyttää puuttuvan on usko omiin kykyihin ja asiantuntemukseen.

Anonyymi mielipide 15 mg

Mahdolliset haittavaikutukset

Sairauden tunne, suun kuivuminen, lisääntynyt hikoilu, näköhäiriöt, ärtyneisyys, unihäiriöt, masennus, pyörtyminen, hegenahdistus, oksentelu, ripuli, hiustenlähtö, impotenssi ja gynekomastia.

Vierailija
kse

Rahoittajien vai teknologian kehittäjien asiantuntemuksesta?

Rahoittajien asiantuntemattomuudesta ja kehittäjien vaatimattomuudesta/uskon puutteesta.

kse

Sitten taas jos alalla on riittävästi hypetystä, niin mihin tahansa kuolleena syntyneeseen ideanpuolikkaaseen tuntuu saavan säkkikaupalla rahaa. Ongelma tässä hypen mukana laukkaamisessa on vain se, että siinä vaiheessa kun suomalaiset hyppäävät kelkkaan, niin muilla on tuoteet jo valmiina kaupojen hyllyillä.

Kyllä suomalaisella IT-teollisuudella oli tuhannen taalan paikka Nokian hypen vanavedessä. Mutta mitä saatiin aikaan, missäs on I/O box? Benefon? WapIT? Businessenkelien asiantutemuksesta: FIM kertoi että aliarvostetuimpia suomalaisia it-osakkeita on vuonna 2002 TJ-Group.
http://www.talouselama.fi/sijoittaminen ... 162355.ece

mirab
Seuraa 
Viestejä3017
Liittynyt30.4.2007
Suomi on värikäs "asiantuntijayhteiskunta". Sen värit ovat musta, valkea ja harmaa. Viimeksimainittu on suosituin väri.



Meillä on kulttuuriset rajoituksemme, jota emme pysty noin vain omin voimin murtamaan. Tarvitsemme monikulttuurisia osaajia tuotteistamiseen, markkinointiin ja myyntiin.

Tämä edellyttäisi suvaitsevaista ilmapiiriä, jossa erilaiset ihmiset viihtyvät ja tuntevat itsensä rakastetuiksi. Nykyisen kaltainen pakolaiskeskustelu on myrkkyä tällaisen ilmapiirin – ja Suomen tulevan menestyksen – luomiselle.

Rere väittää: Israel on rasistinen ja ihmisoikeuksien vastainen
"vihapuhetta saa tehdä kunhan kohde on juutalainen"
Sianliha on Israelissa kielletty
Maailmanpankki kirjoitti: MENA-maiden non-oil-vienti on paljon suurempi kuin Suomen.

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
kse
Yksi mikä meiltä näyttää puuttuvan on usko omiin kykyihin ja asiantuntemukseen.



Jos lehtiä lukee, niin joka päivä on joku ruikutusjuttu. Jospa toimittajat ja markkinoijat käyttäisivät surkuttelukirjoituksiinsa kuluneen ajan johonkin hyödylliseen.

Itsesäälin määrä on aika iso.

-

Vierailija

Kirjoituksen pointti liittyi osittain tähän suomalaiseen asiantuntijaluonteeseen jossa pelätään tuoda "keskeneräisiä" tuotteita koska virkamies-insinööriajattelun mukaan tuotteen pitää olla "asiallinen" ja "valmis". Tällä insinöörilähtöisyydellä Suomi on ehkä putoamasta brändi- ja Carpe Diem-nykymaailman kelkasta.

Suuri yhteiskunnallinen kysymys onkin, miksi 1990-luvulla hienosti tietoyhteiskunnan kärjessä porskuttava Suomi vajosi alan varsinaiseksi keskinkertaiseksi mitättömyydeksi. Saiko se Matti Vanhasen "asialliset" kasvot?

Vierailija
mirab
Nykyisen kaltainen pakolaiskeskustelu on myrkkyä tällaisen ilmapiirin – ja Suomen tulevan menestyksen – luomiselle.
Mikäs se oli pääaine stallarikoulussa? Oliko se eksoottisimman pikisilmän kaatosuunnitelma, kuten sen erään suomineidon kokemus kun siltä, oletettuaan johtajaksi, delekaatio kävi kysymässä lupaa kaattaa suomalaisia opiskelijapimuja.
Kun uutiset toistavat taajaan juoponrullaajiksi ja mummonpotkijoiksi suuntautuneiden pakolaisten edesottamuksista, niin on kaukaa haettua se rakkauskuuri, kun se ei käskyillä syty, edes neukkulassa.

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
ralf64
Kirjoituksen pointti liittyi osittain tähän suomalaiseen asiantuntijaluonteeseen jossa pelätään tuoda "keskeneräisiä" tuotteita koska virkamies-insinööriajattelun mukaan tuotteen pitää olla "asiallinen" ja "valmis". Tällä insinöörilähtöisyydellä Suomi on ehkä putoamasta brändi- ja Carpe Diem-nykymaailman kelkasta.

Suuri yhteiskunnallinen kysymys onkin, miksi 1990-luvulla hienosti tietoyhteiskunnan kärjessä porskuttava Suomi vajosi alan varsinaiseksi keskinkertaiseksi mitättömyydeksi. Saiko se Matti Vanhasen "asialliset" kasvot?




Oletetaan että jotain puuttuu ja keksitään syyksi joku insinööriajattelu tai kansallinen ominaisuus. On niin tyypillistä kaljakuppilafilosofien juttua.

Vanhan aatteen mukaan suomalaiset eivät osaa markkinoida kuluttajatuotteita lainkaan, mutta yht'äkkiä 1990-luvun Nokia näytti närhen munat ja siitä tuli yksi maailman suurimpia kuluttajatuotemarkkinoijia.

Mainitsemasi tietoyhteiskuntajutun yksi iso syy oli Soneran myyminen Telialle, joka ei panostanut mihinkään uuteen ja lopetti myös Soneran panostukset. Teliasonera vain säästää ja karsiin. Se lukee niiden tilinpäätöskertomuksessakin ja samalla sen markkinaosuus laskee. Tietty että myös hypetys loppui, joka koski koko toimialaa.

-

Vierailija
Jotuni
ralf64
Kirjoituksen pointti liittyi osittain tähän suomalaiseen asiantuntijaluonteeseen jossa pelätään tuoda "keskeneräisiä" tuotteita koska virkamies-insinööriajattelun mukaan tuotteen pitää olla "asiallinen" ja "valmis". Tällä insinöörilähtöisyydellä Suomi on ehkä putoamasta brändi- ja Carpe Diem-nykymaailman kelkasta.

Suuri yhteiskunnallinen kysymys onkin, miksi 1990-luvulla hienosti tietoyhteiskunnan kärjessä porskuttava Suomi vajosi alan varsinaiseksi keskinkertaiseksi mitättömyydeksi. Saiko se Matti Vanhasen "asialliset" kasvot?




Oletetaan että jotain puuttuu ja keksitään syyksi joku insinööriajattelu tai kansallinen ominaisuus. On niin tyypillistä kaljakuppilafilosofien juttua.

Vanhan aatteen mukaan suomalaiset eivät osaa markkinoida kuluttajatuotteita lainkaan, mutta yht'äkkiä 1990-luvun Nokia näytti närhen munat ja siitä tuli yksi maailman suurimpia kuluttajatuotemarkkinoijia.

Mainitsemasi tietoyhteiskuntajutun yksi iso syy oli Soneran myyminen Telialle, joka ei panostanut mihinkään uuteen ja lopetti myös Soneran panostukset. Teliasonera vain säästää ja karsiin. Se lukee niiden tilinpäätöskertomuksessakin ja samalla sen markkinaosuus laskee. Tietty että myös hypetys loppui, joka koski koko toimialaa.

-




Minusta tuon on erittäin hyvä kysymys, jota tullaan vielä tulevaisuudessa penkomaan paljon, kuinka Suomi vajosi keskinkertaisuuteen.

Vierailija
ralf64
[size=150:3krotlwg]Google ei olisi syntynyt Suomessa[/size:3krotlwg]

[size=150:3krotlwg]Google ei olisi syntynyt Montanassa[/size:3krotlwg]
[size=150:3krotlwg]Google ei olisi syntynyt Alaskassa[/size:3krotlwg]
[size=150:3krotlwg]Google ei olisi syntynyt Karjalassa[/size:3krotlwg]
[size=150:3krotlwg]jne[/size:3krotlwg]

[size=150:3krotlwg]NOKIA ei olisi syntynyt Californiassa[/size:3krotlwg]

Suomi on EU:n osavaltio; Meillä on oikeus ottaa kunnia Eurooppaan tulevista Nobeleista aivan kuten Utah ottaa kunnian USA:n tulevista nooppeleista

Ranskalaisten pitäisi olla ylpeitä Nokiasta

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat