Tuumaustauko tupakoijille

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten on? Pitääkö tiedehenkilöiden uskoa tieteen tuloksiin?

Aamulehti 29.3. 2010: Nyt se on tutkittu: Tupakoitsijat ovat tyhmempiä

Sivut

Kommentit (275)

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Minulla ei ole mitään tilastollisesti pätevää infoa, mutta tiedän monta tupakoivaa, jotka ovat minua älykkäämpiä. Minä en enää polta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En ihmettele vaikka olisi tottakin. Voisi spekuloida että tupakoitsijan veri kuljettaa vähemmän happea aivoille. Vähemmän happea tarkoittaa vähemmän yhteyksiä hermosolujen välillä, neuroverkko on ohuempi. Lisäksi teinitupakoitsijat, ns. kovat jätkät, harjoittanevat vähemmän aivosoluja aktivoivaa toimintaa kuten lukemista. Varmaan on monen tekijän summa.

Hämmentää.

Vierailija
asdf
Minulla ei ole mitään tilastollisesti pätevää infoa, mutta tiedän monta tupakoivaa, jotka ovat minua älykkäämpiä. Minä en enää polta.

Tupakoimattomina he olisivat vieläkin älykkäämpiä

Vierailija

Tupakointi voi toimia myös sosiaalisena konformisuusindikaattorina.

EDIT1:...ja tutkimuksessahan oli kyse ilmeisesti korrelaatiosta.

Vierailija
jees
Mensaani voi imeä mun nokista sykkivää. Keksin paremmankin selityksen kuin tuon tarkoitushakuinen, terveysfasismiin pohjautuva propaganda.

Yhtä lailla voisin väittää, että tupakointi tekee köyhäksi, eikä vain kulujen vuoksi.

Hmjaaah, yhtä kaikki, minulla ei ole varaa sen paremmin köyhtyä kuin tyhmistyäkään tupakoinnilla.

Olen iloinen, että maailmassa on ihmisiä, joilla on varaa köyhtyä rahallisesti ja älyllise... ai perkunas, sormet taisivat olla ristissä!

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Tutkimusta johtanut Mark Weiser ei kuitenkaan ole varma siitä, kumpi on syy ja kumpi seuraus: laskeeko tupakointi älykkyyttä vai polttavatko älykkäämmät ihmiset vähemmän?

Askin päivässä polttavilla älykkyysosamäärä oli 7,5 pistettä alhaisempi kuin tupakoimattomilla. Tutkimuksen mukaan 18-21-vuotiaan tupakoitsijan älykkyysosamäärä oli 91, kun samanikäisillä savuttomilla se oli keskimäärin 101.

Yli askin päivässä tupruttelevilla älykkyysosamäärä jäi poikkeuksellisen alhaiseksi, noin 90:ään. Kiinnostavaa oli myös se, että veljeksillä tupakoivan veljen ÄO oli alhaisempi kuin savuttoman.

Tutkimuksen mukaan siis tupakoitsijat ovat joko

a) jo alunperin vähemmän älykkäitä, tai

b) tupakointi tekee heidät vähemmän älykkäiksi.

Too many protest singers, not enough protest songs...

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
mensaani

Olen iloinen, että maailmassa on ihmisiä, joilla on varaa köyhtyä rahallisesti ja älyllise... ai perkunas, sormet taisivat olla ristissä!

Joillain idiooteilla on se harhakäsitys että ÄO olisi jotenkin sidottu käyttäytymiseen. Olen pahoillani että elämäsi ei ole ollut helppoa, mutta tupakoitsijoita on aivan turha syyttää kohtaamastasi vastustuksesta.
Vaikka keskimääräisesti uskovien joukko on ÄO:ltään (ei koko älykkyys-skaalalla) mediaanin alapuolella, ei se tarkoita että he kaikki olisivat. Tästä todisteena mm. Einstein ja Hawkings.
Sinä et kiipeä ikävä kyllä heidän joukkoonsa tolla paskanjauhamisellasi.

Pidä itseäsi sekundäärisin perustein vain minun yläpuolellasi ja kulje nokka pystyssä kun sinä et tupakoi. Olet niin viisas ja älykäs. Mä en siitä huolimatta sekoita järjetöntä addiktiotani älykkyyteen.

Sä oot niin heikko luonne, että kykenisin syömään sut elävältä hieman imartelemalla. Mene itseesi.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Nikotiini kuitenkin stimuloi hermostoa ja aivoja, joten ehkä sillä on väliaikaisesti valppautta (ja siten ehkä älykkyyttä) nostava vaikutus, vähän kuten kahvilla?

John Carter
Seuraa 
Viestejä7527
Liittynyt17.2.2006

Pitäisiköhän lakia muuttaa niin, että kääpiöiden liikuntakasvatukseen tulisi pakolliseksi lajiksi liikuntatunneille vain pelkkää koripalloa? Vai olisiko heidät määrättävä jo hyvin nuorella iällä kasvatuslaitokseen?

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009
Vatkain
En ihmettele vaikka olisi tottakin. Voisi spekuloida että tupakoitsijan veri kuljettaa vähemmän happea aivoille. Vähemmän happea tarkoittaa vähemmän yhteyksiä hermosolujen välillä, neuroverkko on ohuempi. Lisäksi teinitupakoitsijat, ns. kovat jätkät, harjoittanevat vähemmän aivosoluja aktivoivaa toimintaa kuten lukemista. Varmaan on monen tekijän summa.

-paljon tupakoitsevilla hemoglobiini useasti nousee.Menetelmää on käytetty kestävyysurheilussakin.Voi olla,että loppujen lopuksi tupakoivien veri vie happea jopa enemmän aivoille.

Minulle joskus sanottiin(kylläkin vain työterveyshoidossa normaalin puurtajan,ei alasta innostuneen taholta)että on henkilökohtainen ominaisuus,miten paljon häkä syrjäyttää hapenkuljettimia veressä.Ja siten myös hemoglobiinin nousu on yksilöllistä.Minä tuohon aikaan poltin askista 1,5 askiin päivässä ja minun 135 hempasta sanottiin,että eipä ole tupakointi sitä nostanut.

hiihtäjät ainakin on joskus käyttäneet jaksotettua tupakointia hyväkseen.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
RaahenTiikeri
Vatkain

-paljon tupakoitsevilla hemoglobiini useasti nousee.Menetelmää on käytetty kestävyysurheilussakin.Voi olla,että loppujen lopuksi tupakoivien veri vie happea jopa enemmän aivoille.

Minulle joskus sanottiin(kylläkin vain työterveyshoidossa normaalin puurtajan,ei alasta innostuneen taholta)että on henkilökohtainen ominaisuus,miten paljon häkä syrjäyttää hapenkuljettimia veressä.Ja siten myös hemoglobiinin nousu on yksilöllistä.Minä tuohon aikaan poltin askista 1,5 askiin päivässä ja minun 135 hempasta sanottiin,että eipä ole tupakointi sitä nostanut.

hiihtäjät ainakin on joskus käyttäneet jaksotettua tupakointia hyväkseen.

Vahinko etten tuota aikanaan tiennyt. Verenluovutuskortissa on lukemat olleet aina yli 160 ja ylin 182. En ole koskaan polttanut.

Jos olisin alkanut röökaamaan niin olisin voinut olla huippu-urheilija.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
RaahenTiikeri
Vatkain

Voihan hemoglobiini ollakin korkea, mutta tupakointi vahingoittaa keuhkorakkuloita jolloin hapensaanti on alhainen. Eli veressä on paljon punasoluja mutta niillä ei ole happea kuljetettavaksi.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat