Tulevaisuuden superopettajat ja etäopetus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Viestintäteknologia alkaa vähitellen olla niin edistynyttä audiovisuaalisesti, että se on jo mahdollistanut niinkin mutkikkaan asian kuin soitonopetuksen toteuttamisen etäopetuksena. Tulin miettineeksi, mihin tällainen kehitys pahimmillaan voi johtaa. Tieteiskirjallisuus, erityisesti Ray Bradburyn ”Fahrenheit 451” pyöri mielessäni.

Visioni on, että tulevaisuudessa, seuraavien 10-20 vuoden sisällä, Suomen kaikkiin kouluihin rakennetaan valtavat kaksisuuntaiset televisiot etäopetustarkoituksessa. Helsingissä aletaan kouluttaa ns. superopettajia, joiden opetusta näytetään kaikissa Suomen kouluissa. Näiden superopettajien tehtävänä on olla myös superstaroja, joita oppilaat ihailevat ja jäljittelevät. Eräänlaisia yli-ihmisiä siis. Opetustuokio olisi samalla opetus-show. Täten saataisiin sivistys, viihde ja henkilökultti(uskonto) samaaan hengenvetoon. Eikä siinä kaikki – säästöt olisivat valtaisat, sillä enää ei tarvitsisi kouluttaa valtaisaa määrää opettajia eri puolille Suomea.

Minusta tämä visio ei ole lainkaan mahdoton, kun ajattelemme minkälaista soopaa nykykansalaiset vapaaehtoisestikin katselevat, esim. Big Brother.

Kommentit (3)

Vierailija

Kyllä viestintäteknologian kehitykseen liittyy väistämättäkin niin suuria toiveita, kuin pelkojakin.

Mielestäni on erinomaista, että nykyisten huippuyliopistojen superkalliiden vierailijoiden luentoja voi katsoa ilmaiseksi netistä. Monet suljetut seminaarit ja hintavat konferenssit on nähtävissä internetin videopalstoilla. Ihmiset voivat apuohjelmia hyödyntäen tehdä omia nettiluentoja ja -esitelmiä.
Jos eri alojen harrastajat saavat pidettyä eri aiheisiin keskittyvät fooruminsa aktiivisina ja postaavat sinne opetusmateriaalia, tietoyhteiskunta on kehittymässä hyvään suuntaan.

Teknologian aiheuttama työttömyys uhkaa ikävä kyllä myös opettajia. Etäopetustunnit olisivat teknisesti täysin mahdollisia ja rahalaskelmien mukaan edullisimpia. Lapset tarvitsevat silti ihmiskontakteja ja henkilökohtaista valvontaa sekä ohjeistusta, joten en usko ihan ala-asteelle konseptin sopivan. Aikuiskoulutuksessa etäopetus on ollut ja voisi jatkossa olla entistä tehokkaampaa ja mielekästä kaikille osapuolille.
Informaatioteknologian kehitys parantaa etäopetuksen tehokkuutta, mutta missään nimessä sitä ei pidä siirtää peruskouluihin, sillä kasvavat lapset tarvitsevat myös interaktiivista opetusta ruudulta tulevan videon sijaan. Sitä passivoivaa ruutusyöttöä tulee jo kotioloissakin ihan liikaa.

Vierailija

Onhan tuo youtube jolla julkaista kaikki siihen suostuneiden luennot. Nimikin voisi olla lecturetube. Kun olisi laaja osallistuminen ja käännöspalvelua, niin akanat karisivat katsojalukujen kertomana. Lisäksi olisi eri alojen gurujen vapaamuotoista jutustelua jossa tulee merkittäviäkin näkökantoja julki. Eri sidomnnaisuudet ja ammattikateus ja suojatyöpaikat haittaisivat asiaa mutta se valtaisi alaa.

http://freescienceonline.blogspot.com/

http://academicearth.org/

Onhan noita jo.

Vierailija

Yksi yläkoulun puolella vietetty päivä riittää kumoamaan kyseisen vision soveltuvuuden perusopetukseen. Tuloksena olisi todennäköisesti lisää sosiaalisia ongelmia, koulukiusaamista, ja pinnausta.
Koulun piilo-opetussuunnitelma ei myöskään toteutuisi, sehän on tähän yhteiskunnan rattaisiin eli kurinalaiseen työntekoon ja sosiaalisessa yhteisössä olemiseen sopeutuvien yksilöiden kouliminen. Se on vaikeaa jo nykyisellä opettaja/oppilasmäärällä.

Aikuiskoulutuksessa ollaan menossa tuohon suuntaan ja paljon jo tällä hetkellä sitä siellä käytetäänkin. "Superopettaja"-termi vain ei oikein istu nykyiseen konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen kovin hyvin. Toki nämä kasvatuksenkin paradigmat muuttuvat, että ehkä tulevaisuudessa sitäkin voidaan käyttää.

Uusimmat

Suosituimmat