Miksi Hottentottilaulu on loukkaava nyt?

Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Asiasta aiemmin:
historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/analysoi-hottentottilaulun-rasistisuus-t44680.html

Miten Tiede-lehden keskustelupalstan käyttäjät suhtautuvat asiaan?

Alla kaksi näkemystä asiasta, Helsingin kaupunginkirjaston virkailijan vastaus kysymykseen

"Miksi Veltto Virtasen Hottentottilaulu herättää nyt julkisuusmyrskyn, muttei lainkaan Haloo (vuosi 1974?) levyn julkaisuvuonna. Näinkö paljon maailma on muuttunut?"

http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/kysym ... 2708d3366b

ja sen perään nimimerkki olivedrabin vaihtoehtoinen vastaus.

Maailma on todellakin muuttunut sitten Hottentottilaulun synnyn. Laulun levyttivät Maikki Länsiö ja Esa Saario vuonna 1961. Laulu on alun perin norjalainen ja sen suomenkieliset sanat ovat Jukka Virtasen käsialaa. Veltto Virtanen julkaisi oman versionsa vuonna 1974.

Hottentotti-nimitys viittaa Etelä-Afrikassa, Botswanassa ja Namibiassa elävään kansaan, joka sanien kanssa muodostaa khoisan-ryhmän. Hottentotti on hollantilaisperäinen nimitys ja merkitsee "nikottelijaa" tai "änkyttäjää". ”Nikottelija" viittaa khoiden omaan maiskausäänteitä sisältävään kieleen. Termiä hottentotti pidetään nykyisin loukkaavana. Siksi asiateksteissä käytetään kansan omakielisiä nimityksiä. Nimitys khoi tulee heimon omasta kielestä ja merkitsee "oikeita ihmisiä".

Hottentotti-nimitys on siis loukkaava. Pelkästään tämä kyseenalaistaa laulun lähtökohdat. Kun laulun sanoitusta tarkastelee kokonaisuudessaan, se osoittautuu vielä ongelmallisemmaksi. Tässä on laulun ensimmäinen säkeistö, laulu löytyy kokonaisuudessaan esimerkiksi nuottijulkaisusta Taikasoinnut (Porvoo : WSOY, c1995).

"Asui kerran Afrikassa Chickadua-joella
pikkupoika Huua Kotti musta, kuin pesty noella.
Ei ollut puettu Kallen tavoin,
Kulki melkein paljain navoin.
Siten kulki Huua Kotti,
hän oli oikea hottentotti.
Naapurina kuningas asui bambumajassansa
sekä kuninkaan rouva ja tytär ynnä koko kansa.
Kuninkaan varpaassa oli känsä
sekä rengas nenässänsä.
Hän oli paksu kuin kaskelotti,
mutta oli hauska hottentotti."

Etnisyys- ja rasismikeskusteluihin perehtyneenä analysoin sanoitusta näin: Laulussa hottentotit esitetään hyväntuulisina, lapsenkaltaisina ja harmittomina satuhahmoina, joiden tehtävänä on koomisina ja hassuina tuottaa viihdettä länsimaisille ihmisille. Yksikään sanoituksessa olevista kansan tapoja ja elinympäristöä kuvaavista yksityiskohdista ei varmasti pidä paikkaansa. Mistähän bambu saadaan hottentottien majoihin (?!), Chickadua-jokea ja papu-kansaa tuskin löytyy ainakaan khoiden asuinsijoilta, Huua Kotti ei varmastikaan ole khoinkielinen nimi jne. Mikään laulussa ei siis kerro todellisista khoista vaan eksotisoi, vääristelee tai suorastaan pilkkaa heitä. Sanoituksen kohteena on kuitenkin todellinen, olemassa oleva kansa, jolla on todellinen historia ja todellinen kulttuuri ja joka todennäköisesti haluaa samanlaista kunnioitusta itseään kohtaan kuin mitkä tahansa muutkin kansat.

Jos joku kirjoittaisi suomalaisista yhtä typerän ja pilkkaavan laulun, jonka kaikki ”kansatieteelliset” yksityiskohdat ovat päin sitä itseään, tuskin katsoisimme sitä suomalaisina hyvällä.

Laulun syntyaikoina näitä asioita ei vielä ymmärretty. Suomen rajojen ulkopuolelle jäävä maailma oli etäinen ja muuttoliike muista maista Suomeen oli vaatimatonta. Mitä kaukaisempi jokin kansa oli, sitä vähemmän ihmisinä ja vertaisina sen edustajat nähtiin. Hottentotit varmasti tuntuivat tuolloin lähes satuhahmoilta ja siksi sanoitusta pidettiin pitkään harmittomana. Rasismi- ja monikulttuurisuuskeskustelu käynnistyi Suomessa oikeastaan vasta 1980- ja 1990-lukujen taitteessa.




Olipas harvinaisen ryppyotsainen vastaus kirjastotädiltä. Lastenlaulu on eri asia kuin ensyklopedia, jossa pitää olla oikeaa tietoa. Yhtä hyvin voisi väittää, että Peppi Pitkätossu on ruotsalaisia loukkaava hahmo, koska eihän kenenkään ruotsalaislapsen nimi voi olla Peppilotta Sikuriina Rullakartiina Kissanminttu Efraimintytär Pitkätossu eikä kukaan ruotsalaisisä lähde merille jättäen alaikäisen lapsensa yksin kotiin. Ja esimerkiksi Tyttökullat-sarjan ruotsalaisvitsit ne vasta törkeitä ovat! Ruotsalaiset ovat kuitenkin todellinen, olemassa oleva kansa, jolla on todellinen historia ja todellinen kulttuuri ja joka todennäköisesti haluaa samanlaista kunnioitusta itseään kohtaan kuin mitkä tahansa muutkin kansat.

Hottentottilaulu kertoo huumorin keinoin pienestä pojasta, joka pelastaa kylänsä hyökkäykseltä. Laulun sankari voisi ihan yhtä hyvin olla Mikko Keravalta, mutta lapsesta on varmasti paljon hauskempaa leikkiä olevansa viidakossa leijonien ja norsujen seassa kuin Keravan betoniostarilla hörhöjen keskellä. Etäännyttämisen keinoin pikku Huua Kotista on tehty sankari, johon yhtä hyvin suomalainen kuin norjalainenkin lapsi voi samastua.

Suomea ja suomalaisia on pilkattu monella tavalla televisiossa, kirjoissa ja elokuvissa, emmekä me siitä loukkaannu, vaan osaamme nauraa itsellemme ja joissakin tapauksissa käsikirjoittajan tyhmyydelle. Jos vaadimme, että khoi-kansaa ei saa kuvata humoristisesti, silloin asetamme itsemme heidän yläpuolelleen ikään kuin he olisivat erityistä suojelua vaativia kehitysvammaisia tai alaikäisiä, jotka eivät osaa muodostaa omia mielipiteitä tai puhua omasta puolestaan.

Annanpa kysyjälle oman vastaukseni: Hottentottilaulusta vedetään palkokasveja nenään, koska nykyisenä poliittisen korrektiuden aikoina ei enää osata tehdä eroa faktan ja fiktion välillä eikä osata nähdä mitään tekstiä vertauskuvallisena tai humoristisena, vaan kaikki otetaan kirjaimellisesti. Odotan innolla, milloin Harry Potter -sarjaa aletaan mollata samalla tavalla, koska sehän eksotisoi, vääristelee tai suorastaan pilkkaa ainakin brittejä, ranskalaisia ja venäläisiä.




Kumpi näkemys on lähempänä omaa suhtautumistasi asiasta nousseeseen kohuun?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

No jälkimmäinen! Komppaan kybällä! Ja perustelut naulan kantaan. Nimenomaan se ryppyotsainen kirjastotäti edustaa rasistista suhtautumista olettaen afrikkalaistaustaiset automaattisesti idiooteiksi.

Vierailija

Laulu ei ole rasistinen, mutta sen esittäjä, esitystilanne ja esitystarkoitus olivat. Veltto Virtasen tarkoitus oli selvästi pilkata toisrotuisia, ilmeisesti erityisesti toisrotuisia maahamuuttajia, esittäessään sen persujen tilaisuudessa (väitän näin vähän samaan tapaan kuin väitetään, etteivät aseet tapa, ihmiset tappavat, eli eivät laulut ole rasistisia, niiden esittäjät ovat). Päinvastaisena esimerkkinä on Freud, Marx, Engels & Jungin laulu "Buuri Johannesburgista", jonka sanoitus on selvästi rasistinen, mutta jonka käyttötarkoitus on selvästi pilkata rasisteja.

PS. olivedrabin näkemys oli väärä. Tyttökullat-sarjassa ei pilkattu ruotsalaisia vaan norjalaisia.

Vierailija

Hottentotti-laulu ei todellakaan ole loukkaava. Itse muistan laulun herättäneen aina voimakkaita sympatian tunteita sekä Huuakottiin että hänen pelastamaansa heimoon. Huuakottin esimerkillinen toiminta teki poikkeuksetta vaikutuksen kaikkiin frendeihin jalkoväliin katsomatta. Parasta oli kuitenkin huipennus sankarille, joka sai fudiksen että prinsessan. Silloin ei tullut ajatelluksi todennäköisyydeltään yli nollan pakkoliittoa kuninkaan mahdollisesti ruman tyttären kanssa!
Yksi parhaista lasten biiseistä "Mikki-Hiiri merihädässä" ohella.

Vierailija

Hauska lastenlaulu jonkun sympaattinen sankari Huua Kotti on. Laulun rasistiseksi väittäminen on kyllä melkoinen lapsus.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ko. laulu on naivistinen renkutus, ja muistelen kyllä itsekin pitäneeni siitä lapsena. Aikakauteensa sopiva. Tuolloin vielä hyvillä mielin saattoi julkisuudessa kutsua afrikkalaisia neekereiksi ja taidettiinpa vielä tieteellisenä totuutena tyrkyttää käsityksiä neekereiden vähä-älyisyydestä valkoihoisiin nähden.

Jos joku tänä päivänä kyhäisi tuon laulun ja yrittäisi julkaista sen lastenlauluna, niin eipä taitaisi mennä läpi. Varmaankin se aiheuttaisi paheksuntaa. Nyt sen syntymäaikakauteen vedoten voidaan puolustella sitä "sankaritarinana" ja jättää huomioimatta että laulu sisältää käytännössä kaikki ne klisheet, joita käytetään myös modernissa, täysin avoimen rasistisessa kuvastossa.

Mutta vertaus Peppi Pitkätossuun oli kyllä sinällään hyvin toimiva. Satuhahmot ovat satuhahmoja. Täytyy kuitenkin muistaa, että satumaailmat ovat myös sangen usein yksipuolisia pilakuvia, joiden esitysyhteys merkitsee aika paljon niiden saamalle vastaanotolle. Elikkä perussuomalaisten kokoontuminen ei välttämättä ole paras mahdollinen ympäristö hottentottilaululle, jos tarkoituksena ei ole harjoittaa rasistista pilkkaa vaan kertoa sankaritarina. Mahdollisuus väärinkäsityksiin on suuri ja ilmeinen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Jos Veltto on käyttänyt laulua rasistisiin tarkoituksiin, se on toinen juttu. Silloin pitää kyseenalaistaa tilaisuuden laillisuus, ei sympaattista lastenlaulua.

Siis rasismihan on ihan oikea, vakava ongelma. Pitäisi kuitenkin puuttua oikeisiin epäkohtiin silloin kun niitä on, eikä kauhistella vanhoja lastenlauluja, lakupötkön käärettä tai neekerisuukkoa.

Enkä minä muista lapsuudessani, että mustia olisi tyhminä pidetty. Martin Luther Kingiä kunnioitettiin valtavasti, ja jazzia arvostettiin taidemusiikin veroisena.

Vierailija

Saako Tartsan -elokuvia näyttää/katsoa?

Syyllistynkö mä silloin johonkin?

Ainaskin sitä Cheetaa selkeesti hyväksikäytettiin!

Oonko mä nyt liian vanha ja siks rasisti, kun mä oon noista leffoista jo kuuskytluvusta asti pitäny?

Uskallaks mä kattoo uusintoja?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Mimei
Jos Veltto on käyttänyt laulua rasistisiin tarkoituksiin, se on toinen juttu. Silloin pitää kyseenalaistaa tilaisuuden laillisuus, ei sympaattista lastenlaulua.

Siis rasismihan on ihan oikea, vakava ongelma. Pitäisi kuitenkin puuttua oikeisiin epäkohtiin silloin kun niitä on, eikä kauhistella vanhoja lastenlauluja, lakupötkön käärettä tai neekerisuukkoa.

Enkä minä muista lapsuudessani, että mustia olisi tyhminä pidetty. Martin Luther Kingiä kunnioitettiin valtavasti, ja jazzia arvostettiin taidemusiikin veroisena.




MLK:ta kunnioitettiin luodilla nuppiin, jazz pyrittiin kieltämään valkoihoisilta nuorilta mustien törkynä, ja lakupötköjen kääreitä, neekerinsuukkoja ja hottentottilauja ei yleisesti pidetä rasistisina, koska niihin viattomasti suhtautuneet aikakautensa ihmiset eivät oppineet niitä sellaisina pitämään. Elivät sellaisen aikakauden Suomessa, jolloin ajatus Suomessa asuvasta mustaihoisesta tuntui absurdilta vitsiltä. Menepä nyt ehdottamaan, että "nämä karkit vois niinku koristaa neekereitten kuvilla kun ne on tiätsää niinku mustia". Joo joo, kovin huvittavaa, mutta kun se huvittavuus juuri aiheuttaa sitä naureskelua joka sitten jalostuu rasismiksi. Eihän se, ettet SINÄ ole hoksannut jonkin tuotesuunnittelun rotuominaisuuksien korostamista ihmetellä tarkoita sitä, ettäkö nuo ihmiset jotka kärsivät rasismista jokapäiväisessä elämässään eivät siitä pahastuisi. Ja tällaista pyritään välttämään kun tietynlaisen kuvaston käyttö tietynlaisissa yhteyksissä kielletään, nyt kun Suomikin on kansainvälistynyt ja harkitsee työolosuhteittensa mainostamista ulkomailla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Ko. laulu on naivistinen renkutus, ja muistelen kyllä itsekin pitäneeni siitä lapsena. Aikakauteensa sopiva. Tuolloin vielä hyvillä mielin saattoi julkisuudessa kutsua afrikkalaisia neekereiksi ja taidettiinpa vielä tieteellisenä totuutena tyrkyttää käsityksiä neekereiden vähä-älyisyydestä valkoihoisiin nähden.

Juuri aikakauteensa sopiva positiivinen lastenlaulu. Antoi myönteistä roolimallia Vuosaaren skideille 70-luvulla. Osaltaan varmaan vaikutti siihen, että meidän talon noin 25 skidistä ei kukaan ole vieläkään osoittautunut ääri-hörhöksi.

Jos joku tänä päivänä kyhäisi tuon laulun ja yrittäisi julkaista sen lastenlauluna, niin eipä taitaisi mennä läpi. Varmaankin se aiheuttaisi paheksuntaa. Nyt sen syntymäaikakauteen vedoten voidaan puolustella sitä "sankaritarinana" ja jättää huomioimatta että laulu sisältää käytännössä kaikki ne klisheet, joita käytetään myös modernissa, täysin avoimen rasistisessa kuvastossa.



Älä viitsi höpistä tuota viha-agendaa joka paikassa.

Mutta vertaus Peppi Pitkätossuun oli kyllä sinällään hyvin toimiva. Satuhahmot ovat satuhahmoja. Täytyy kuitenkin muistaa, että satumaailmat ovat myös sangen usein yksipuolisia pilakuvia, joiden esitysyhteys merkitsee aika paljon niiden saamalle vastaanotolle.

Kiitokset valtamerten syvänteet avaamastasi analyysistä satumaailman potentiaalisesta konkretiasta ja näiden yksipuolisuuden korkeariskisestä turmiollisuudesta.

Ilman perusnegatiivisuuttasi kahdella kierteellä aihe olisikin ollut huomattavasti tylsempi!

Vierailija
Aweb
Mimei
Jos Veltto on käyttänyt laulua rasistisiin tarkoituksiin, se on toinen juttu. Silloin pitää kyseenalaistaa tilaisuuden laillisuus, ei sympaattista lastenlaulua.

Siis rasismihan on ihan oikea, vakava ongelma. Pitäisi kuitenkin puuttua oikeisiin epäkohtiin silloin kun niitä on, eikä kauhistella vanhoja lastenlauluja, lakupötkön käärettä tai neekerisuukkoa.

Enkä minä muista lapsuudessani, että mustia olisi tyhminä pidetty. Martin Luther Kingiä kunnioitettiin valtavasti, ja jazzia arvostettiin taidemusiikin veroisena.




MLK:ta kunnioitettiin luodilla nuppiin, jazz pyrittiin kieltämään valkoihoisilta nuorilta mustien törkynä, ja lakupötköjen kääreitä, neekerinsuukkoja ja hottentottilauja ei yleisesti pidetä rasistisina, koska niihin viattomasti suhtautuneet aikakautensa ihmiset eivät oppineet niitä sellaisina pitämään. Elivät sellaisen aikakauden Suomessa, jolloin ajatus Suomessa asuvasta mustaihoisesta tuntui absurdilta vitsiltä. Menepä nyt ehdottamaan, että "nämä karkit vois niinku koristaa neekereitten kuvilla kun ne on tiätsää niinku mustia". Joo joo, kovin huvittavaa, mutta kun se huvittavuus juuri aiheuttaa sitä naureskelua joka sitten jalostuu rasismiksi. Eihän se, ettet SINÄ ole hoksannut jonkin tuotesuunnittelun rotuominaisuuksien korostamista ihmetellä tarkoita sitä, ettäkö nuo ihmiset jotka kärsivät rasismista jokapäiväisessä elämässään eivät siitä pahastuisi. Ja tällaista pyritään välttämään kun tietynlaisen kuvaston käyttö tietynlaisissa yhteyksissä kielletään, nyt kun Suomikin on kansainvälistynyt ja harkitsee työolosuhteittensa mainostamista ulkomailla.



Älä helvetissä Aweb jää tohon negatiivisyyden kierteeseen! Wittu!!!

Vierailija
Informa

Juuri aikakauteensa sopiva positiivinen lastenlaulu. Antoi myönteistä roolimallia Vuosaaren skideille 70-luvulla. Osaltaan varmaan vaikutti siihen, että meidän talon noin 25 skidistä ei kukaan ole vieläkään osoittautunut ääri-hörhöksi.

Riippunee siitä, mitä kukakin tykönänsä "ääri-hörhönä" pitää.

Vierailija
Moses Leone
Informa

Juuri aikakauteensa sopiva positiivinen lastenlaulu. Antoi myönteistä roolimallia Vuosaaren skideille 70-luvulla. Osaltaan varmaan vaikutti siihen, että meidän talon noin 25 skidistä ei kukaan ole vieläkään osoittautunut ääri-hörhöksi.

Riippunee siitä, mitä kukakin tykönänsä "ääri-hörhönä" pitää.

Pitää paikkansa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat