Läppärin huolto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Läppäriin on varmaan kertynyt pölyä, koska tuuletin huutaa jatkuvasti, vaikka mitää ei koneella tekisi. Imurilla vain ei saa konetta puhtaaksi. Onko mitään neuvoja millä saisin pölyt pois. Ei kai läppäriä uskalla aukaistakaan?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Imuta vaikka räjäytyskuva ja tulosta avuksi jos ei ole kokemusta tai muuten askarruttaa. Ei siellä ole mitään ihmeitä sisällä, kunhan ei vaan väkisin väännä irti mitään, sillä johdot ja liittimet on paljon heiveröisempiä kuin pöytäkoneissa.

Järjestelmällinen kannattaa myös olla ja sijoittaa vaikka yhden alueen ruuvit aina yhdelle lautaselle ja toiselta alueelta toiselle lautaselle. Niitä voi olla luokkaa 30 jos pitää paljon purkaa. Eli pohjan ruuvit omaan paikkaan, näppiksen toiseen, takalevystä kolmanteen, miten se yksilö nyt sitten purkautuukaan...

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Lähes kulttiasemassa oleva paineilmapurkki saattaa auttaa.

Mutta tuulettimen laakeritkin voivat olla kuluneet, jolloin huutava tuuletin tulee vaihtaa. Varaosatuulettimia pitää googlata jotta löytää varmasti juuri sopivan.

--

Jos käytössä on Win Vista, Win 7 tai Linux, niin niissähän on virransäästöohjelmat. Eli jos huuto hirvittää, niin virransäästöohjelman voi muuttaa Paras suoritustehosta Tasapainoitettuun.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10598
Liittynyt16.3.2005

Läppärin tuuletin huusi ja rähisi. Eikun kone auki ja tuuletin irti ja siipi pois ja tuulettimen akselille vaseliinia. Semmoista, mitä kellosepät taskukellon jousikotelon akselille tökkivät. Käytännössä mikä tahansa notkea rasva kelpaa, kunhan ei mitään vanhojen ämmien vesipitoista emulsiota mene käyttämään.

Varaosatuuletin maksaa 42 €. Kylmiltään tehtynä tuo rasvaus kesti tunnin, eli kohtuullinen tuntipalkka.

Muoks.
Yksi ruuvi tuonne katosi, eikä suostu tulemaan pois. Helisee, kun läppäriä ravistaa. Nimim. ammattimies.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Itse avasin, putsasin ja uudelleenkokosin MacBookini ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten. Ja oli yllättävän helppoa kunhan oli tarpeeksi pienipäinen ruuvimeisseli sekä YouTube-video apuna. Tuskin sinullakin sattuu olemaan MacBook, mutta luulisi koneellesi jonkinnäköiset ohjeet löytyvän. MacBookissa oli paljon ruuveja joita ei tarvinnut irroittaa — eikä varmaan kannatakaan ylimääräisiä ottaa, jos ei halua kasatessa paljoa kirota.

Vierailija

Ei mulla ole ollut mitään ongelmia näitten läppärien kanssa.

Kaippa tuollaiset ongelmat muodostuvat lähinnä käyttöpaikoista. Ei sängynpeitteen päällä, eikä muallakaan pehmeällä pidä käyttää noita. Kaikki pölyt menevät sisään.
Läppärin jäähdytysilmahan kait otetaan sieltä alapohjasta. Jotkut mallit sivustakin, mutta kaiken kaikkiaan ei ton ongelman ratkaisuun ole korjauksen jälkeen muuta kuin käyttöpaikka tasaiselle pölyttömälle pinnalle. Ei sängyllä!

Vierailija
petsku
Itse avasin, putsasin ja uudelleenkokosin MacBookini ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten. Ja oli yllättävän helppoa kunhan oli tarpeeksi pienipäinen ruuvimeisseli sekä YouTube-video apuna. Tuskin sinullakin sattuu olemaan MacBook, mutta luulisi koneellesi jonkinnäköiset ohjeet löytyvän. MacBookissa oli paljon ruuveja joita ei tarvinnut irroittaa — eikä varmaan kannatakaan ylimääräisiä ottaa, jos ei halua kasatessa paljoa kirota.

About kymmenen ristipääruuvia pohjassa. Minä ajattelin vain pohjan ottaa irti ja sitten imuroida. Miten hyvin nuo komponentit kestävät? Voiko perusimurilla harjasuuttimen avulla imuroida, ettei riko mitään?

Vierailija

Ainakin Helsingin ruoholahden verkkokauppa.com on air duster siis ilmaa pullossa. Pari euroa pullo. Sillä kun puhaltaa niin kaikki on taas kohta nenässä. Läppärin kanssa käytän jotain zalmanin läppäri cooleria. Siis ottaa virtaa usb väylästä tuulettimille. Tuulettimien nopeutta saa säädettyä ja toisessa kulmassa cooleria on usb paikka joten yhtään usb paikkaa ei menetetty.

Vierailija
o_turunen
Läppärin tuuletin huusi ja rähisi. Eikun kone auki ja tuuletin irti ja siipi pois ja tuulettimen akselille vaseliinia. Semmoista, mitä kellosepät taskukellon jousikotelon akselille tökkivät. Käytännössä mikä tahansa notkea rasva kelpaa, kunhan ei mitään vanhojen ämmien vesipitoista emulsiota mene käyttämään.

Varaosatuuletin maksaa 42 €. Kylmiltään tehtynä tuo rasvaus kesti tunnin, eli kohtuullinen tuntipalkka.

Tuulettimissa lukee yleensä (ei aina) amppeerimäärä. Varaosana voi käyttää muutakin vastaavaa tuuletinta. Ampeerimäärän on siinä mielessä hyvä olla lähellä alkuperäistä, että tuuletus teho tai tehottomuus pysyy edes suunnilleen samana.
Paikalle vois siis vaihtaa muunkin potkurin, kuin alkuperäisen ja ehkä kalliinkin tuulettimen. Kannettavassa tietysti tilanpuute rajoittaa vaihtoehtoja.

Lisäksi tietysti tapauksessasi käytössä saattoi olla niin erikoisen kokoinen tuuletin, jota ei tarvikkeena saa?

Vierailija
kabus
About kymmenen ristipääruuvia pohjassa. Minä ajattelin vain pohjan ottaa irti ja sitten imuroida. Miten hyvin nuo komponentit kestävät? Voiko perusimurilla harjasuuttimen avulla imuroida, ettei riko mitään?

Itse on tullut useita läppäreitä putsailtua ja yleensä pidän imuria siinä lähellä ja puhallan pölyn irti paineilmalla. En välttämättä lähtisi suoraan imurilla kopeloimaan, ettei sitten hajoa mitään. Paineilman avulla saa sitäpaitsi melko hyvin putsattua koloista ja komponenttien väleistä, vaikka ottaa vain pohjan auki.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Pohjakansi auki ja mekaanisesti pöly pois siilistä. Imurointi ja paineilma voi tuhota tuulettimen.
Eli niitä ei tule käyttää.

Aikaa hommaan menee riippuen koneesta 5-15 min kokonaisuutena. Takuu aikana ei kestä aukoa sillä lukitteet murtuvat ja näin ollen myös takuu.

toisen polven pilkkuvirhe

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009
kabus
Onko mitään neuvoja millä saisin pölyt pois. Ei kai läppäriä uskalla aukaistakaan?

Googlaa läppärisi merkki ja malli +maintenance tai vastaavaa, ja tulosta huolto-ohjeet. Ainakin omaan Hp:heni löytyi hyvät ohjeet purkamiseen. Läppäri pitää purkaa kokonaan, että siihen pääsee kunnolla käsiksi(ainakin omassani). Jäähdyssiilen sisäpuolelta ja välistä ei pöly lähde ulkoapäin.

Aikaa saattaa mennä monta tuntiakin, sillä omaa läppäriä yrittää aukoa yleensä liian varovasti. Kannattaa silti tehdä, omani prossun lämpötila putosi noin 20 astetta käytön aikana. Työkaluksi saatat tarvita ruuvarin lisäksi pienen torxin, mutta ne ei paljon maksa.

Vierailija

Pienet tuulettimet jostain syystä hajoaa nopeammin kuin isot. Näytönohjaimessa pieni tuuletin alkaa ulvomaan parin vuoden käytön sisään (24/7 päällä). Rasva auttaa vain hetkeksi.

Olen siirtynyt passiivijäähdytteisiin näytönohjaimiin.

Vierailija
Sahrah
Pienet tuulettimet jostain syystä hajoaa nopeammin kuin isot. Näytönohjaimessa pieni tuuletin alkaa ulvomaan parin vuoden käytön sisään (24/7 päällä). Rasva auttaa vain hetkeksi.

Olen siirtynyt passiivijäähdytteisiin näytönohjaimiin.

Olen huomannut täysin saman.
Oikeastaan lähes ainoat ikinä hajonneet rupelit ovat olleen joko näytönohjaimen tai piirisarjan tuulettimia.

Tietysti pienemmissä tuulettimissa on usein suurempi pyörimisnopeus, voi osaksi selittää.

Olen itse myös suosinut jo useamman vuoden passiivista näytönohjaimen jäähdytystä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

ATX-mallisesta työkoneesta löytyy passiivijäähdytteinen näytönohjain, mutta pelikoneeseen ei oikein löydy muuta kun näitä sirkkeliäänisiä värkkejä. Toki voisi viritellä kilon painoista jäähdytysritilää...

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat