Maansiirtokoneiden voitelu ja ympäristö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aihe on minulle mieluisa, sillä olen progressiivisia voitelulaitteita maahantuovan yrityksen palveluksessa. Asia on kuitenkin askarruttanut mieltäni samalla tavalla jo ennen nykyisiä kytköksiäkin. Sidosryhmään kuulumiseni ei kuitenkaan saa olla esteenä aiheen objektiiviselle pohdiskelemiselle.

Maansiirtokoneissa on paljon voideltavia kohteita. Tyypillisessä kaivinkoneessa tai pyöräkuormaajassa on 20-30 voitelukohdetta, joista osa vaatii todella runsasta voitelua. Juttelin vast'ikään kymmenisen konetta omistavan pirkanmaalaisen maansiirtoyrittäjän kanssa voiteluasioista. Hän kertoi, että voiteluainetta koneisiin kuluu noin tynnyrillinen kuukaudessa. Ajoittaisissa öljynerotuskaivolla varustetuissa huoltotiloissa tapahtuvassa pesussa talteen saadaan pieni osa puomistossa ja nivelissä valuvista voiteluaineista, mutta pääosa voiteluaineesta joutuu aina luontoon. Näreikköön kylvetyn voiteluaineen kokonaismäärää en ryhdy edes arvelemaan, mutta joka tapauksessa se on millä hyvänsä mittarilla suuri ja totta lienee, ettei yksikään tippa maassa ole toivottu.
Keinoja kuormituksen vähentämiseksi on useita, mutta valitettavasti moni ummistaa silmänsä totuudelta tietoisesti, tai sitten ei vain kerta kaikkiaan ole tullut ajatelleeksi, miten kohtuuttomasti maaperäämme voidellaan. Olen törmännyt asian tiimoilta hyvin monenlaisiin ajatusmaailmoihin, kuten "se ei kuule minun rasvapurkkini tätä maailmaa tuhoa" tai "turhaa pipertämistä". Vanha klisee -isot joet syntyvät pienistä puroista- pätee kuitenkin tässäkin asiassa ja ongelman vähätteleminen osoittaa mielestäni piittaamattomuutta. Mitä keinoja sitten ympäristön öljyämisen vähentämiseksi olisi olemassa?
Ensimmäiseksi tulee mieleen, että maansiirtokoneiden nivelissä ja tapeissa ei ole tapahtunut juurikaan kehitystä kymmeniin vuosiin. Samaan aikaan kun kuorma-autoissa ja muussa liikkuvassa kalustossa siirrytään pitkälti kestovoideltuihin laakereihin ja niveliin, maansiirtokoneissa niitä ei näy. Jos syynä tähän ovat tekniset ongelmat rajussa käyttöympäristössä, luulisi nykyisen insinööritiedon ne voittavan. Jos taas syynä on vähään tyytyvien tappien ja nivelten kallis hinta, voitaneen todeta, että maksaapa se voiteluainekin.
Sikäli, kun voitelemisesta ei eroon päästä, olisi toinen vaihtoehto käyttää ainoastaan sellaisia voiteluaineita, jotka kuormittavat luontoa mahdollisimman vähän. Valitettavasti tällaisten aineiden tekniset voiteluominaisuudet jäävät vielä kuitenkin mineraaliöljypohjaisten voiteluaineiden jälkeen, joten niiden tuoma etu ainakin nykyisellään kumoutuu vastaavasti moninkertaisella voitelutarpeella. Varteenotettavaksi vaihtoehdeksi nykyisellään jää: käytetään mahdollisimman laadukasta voiteluainetta ja optimoidaan sen määrä.
Automaattiset keskusvoitelujärjestelmät ovat syrjäyttämässä käsinvoitelun pikku hiljaa kokonaan ja hyvästä syystä: voitelu ei unohdu, ja voidaan voidella usein ja vähän sen sijaan, että voideltaisiin harvoin ja paljon. Valitettavasti automaattirasvarilla on myös mahdollista jopa monikymmenkertaistaa turha voiteluaineen kulkeutuminen luontoon.
Kun automaattista voitelujärjestelmää käytetään, olisi syytä ottaa huomioon seuravaa:
1. Voitelupisteiden keskinäinen voiteluntarve pitää optimoida. Esim. sylinterien päiden nivelet tarvitsevat murto-osan siitä voiteluainemäärästä, mitä paljon ja raskaassa kuormituksessa ovat tapit kaipaavat. Ei ole tavatonta, että jopa kaikille voitelukohteille tulee sama määrä voiteluainetta. Tällainen osoittaa, että asentaja on ollut joko täydellisen piittaamaton tai osaamaton. Ei riitä, että eri voitelupisteiden voitelutarpeiden ero vedetään hatusta, vaan asiaan on syytä perehtyä tarkoin.
2. Optimoidaan kokonaistuotto ja voitelusykli. Kun eri voitelukohteiden keskinäiset tarpeet on harkittu tarkoin, hienosäädetään voitelupumpun tuotto. Tähän vaikuttaa suuresti myös käytettävä voiteluaine, eli:
3. Käytetään mahdollisimman korkealaatuista voiteluainetta. Nyrkkisääntö on, että halvalla ei saa hyvää ja se pätee tässäkin.
4. Mitä jäykempää rasva on, sitä paremmin se pysyy voitelukohteessaan ja sitä vähemmän rasvaa lopulta tarvitaan.
Joku statisti on varmaan selvillä millaiset määrät voiteluaineita Suomessa valutetaan luontoon vuosittain. Asiasta olisi mielenkiintoista saada faktatietoa, paljon se on.
Lopuksi linkki, joka liittyy kirjoitukseni ensiriveihin. Sivuilla on perustietoa voitelusta, mutta lopuksi se keskittyy saksalaiseen tuotemerkkiin. Maailmassa on paljon hyviä voitelulaitteita, eikä yhtä objektiivisesti parasta ole olemassa. Yhdestä totuudesta ei kuitenkaan päästä mihinkään: jäykkä rasva pysyy kohteessaan juoksevaa paremmin ja siksi sitä tarvitaan vähemmän.

Jaakko Mersalo
Insalko Oy
http://www.keskusvoitelu.fi

Sivut

Kommentit (16)

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008

Ihan oikein. Paljon irtoaa erilaisista koneista öljypohjaista tavaraa maastoon, maanteille, pihoille, jne.

Pelkästään autojen vuotavat öljypohjat ja vaihdelaatikot tiputtelevat nesteitä sinne sun tänne.

Maatalouden koneet unohtuivat tuosta aloituksesta.

Että paljon öljytuotteita ja kauan (100 vuotta??). Hyvin kuitenkin kasvavat tienvarret, yhtään peltoa ei ole mennyt viljelykelvottomaksi vaikka maatalouden laitteiden rasvanipat ja laakerit peltoon putsaantuukin.

Eiköhän tuo ole niin, että öljy on luonnontuote - loppujen lopuksi - ja pienet määrät luonto hoitaa pois omilla konsteillaan hyvin nopeasti. Kunnon loraukset pienelle pläntille ovat eri asia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tavalliset mineraaliöljyt taitavat melko nopeasti puoliintua hapettumalla tai muuten hajoamalla ja varsinkin mikrobien niitä mussuttaessa.

Mutta mitä tapahtuu kalleimmille erikoisvoiteille? Minulla on CANON S-200 -erikoisvoidetta. Sitä käytettiin CANON-kopiokoneitten polttopään kumitelan elvyttämiseen. Siirapin jäykkyinen lasinkirkas rasva vaikuttaa täysin passiiviselta. Leviää kaikkiin pintoihin eikä häviä. Luulisin olevan jotain silikonipohjaista. Olen sitä taktisesti käyttänyt neulan kärjellisiä jopa huoltovapaisiin liukupintoihin ja saanut toiminnan paremmaksi. 100 g tuubin sain vajaana ja edelleen sitä on loppuiäksi.

Kalliit erikoisrasvat saattavat olla liian erinomaisia kuten asbesti. Asbestihan olisi käyttökohteisiinsa lähes korvaamaton ja olisi edelleen teknisesti ylivoimainen. Eli onko meillä tulossa oikeasti ympäristöongelma liian hyvistä tuotteista rasvapuolella?

Johonkin metsäkoneeseen sallisi pursotettavan vaikka tervapohjaisia rasvoja. Määrillä ei olisi väliksi kun tuotteet sopeutuisivat luontoon.

Onko muuten niin, että isot koneet ovat oikeasti marginaaliryhmä saastuttajina verrattuna vuotaviin autoihin?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Paul M
Tavalliset mineraaliöljyt taitavat melko nopeasti puoliintua hapettumalla tai muuten hajoamalla ja varsinkin mikrobien niitä mussuttaessa.

Mutta mitä tapahtuu kalleimmille erikoisvoiteille? Minulla on CANON S-200 -erikoisvoidetta. Sitä käytettiin CANON-kopiokoneitten polttopään kumitelan elvyttämiseen. Siirapin jäykkyinen lasinkirkas rasva vaikuttaa täysin passiiviselta. Leviää kaikkiin pintoihin eikä häviä. Luulisin olevan jotain silikonipohjaista. Olen sitä taktisesti käyttänyt neulan kärjellisiä jopa huoltovapaisiin liukupintoihin ja saanut toiminnan paremmaksi. 100 g tuubin sain vajaana ja edelleen sitä on loppuiäksi.

Kalliit erikoisrasvat saattavat olla liian erinomaisia kuten asbesti. Asbestihan olisi käyttökohteisiinsa lähes korvaamaton ja olisi edelleen teknisesti ylivoimainen. Eli onko meillä tulossa oikeasti ympäristöongelma liian hyvistä tuotteista rasvapuolella?

Johonkin metsäkoneeseen sallisi pursotettavan vaikka tervapohjaisia rasvoja. Määrillä ei olisi väliksi kun tuotteet sopeutuisivat luontoon.

Onko muuten niin, että isot koneet ovat oikeasti marginaaliryhmä saastuttajina verrattuna vuotaviin autoihin?


Epäilen, että arvelet oikein. Esim. metsätraktoreita taitaa pyöriä siinä 2 000 kpl huitteilla ja puutavara-autoja taitaa olla samanverran. Eppäilen, että erilaisia maansiirtokoneita tuskin on kovinkaan paljon enempää.

Maataloustraktoreita lienee vähintään 100 000.

Henkilöautoja taitaa olla yli miljoonan ja osasta roiskuu - paitsi öljyä - myös kuskin hiusgeeli.

Mitä tulee noihin erikoiseteviin öljyihin. En ole nähnyt mainintoja niiden hajoamisesta. Toivottavasti eivät ole ikuisia.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Tavallinen perusvaseliini on täysin harmiton ja ympäristöystävällinen aine. Se ei ole myrkyllistä. Se hajoaa luonnossa. Se ei saastuta eikä muuta ekosysteemejä. Sitä voisi vaikka syödä. Pahin mahdollinen haitta luonnolle voisi olla, että joku ötökkä voi tarttua vaseliiniknölliin kiinni raajoistaan. Big deal.

Samaa kamaa millä voidellaan laakerit ja nivelet, käytetään myös huulivoiteena. Naamavaseliinilla saa myös hyvän pakkassuojan nenään ja poskiin arktisissa oloissa ulkoillessaan. Absoluuttisen harmitonta kamaa siis. Luonnontuotekin vielä.

Huoli on turha niin kauan kuin puhutaan normaalista voitelurasvasta. Erikoisaineet ovat erikseen. Vaseliinia ei voi edes verrata esimerkiksi korkeatasoisiin voiteluöljyihin. Näiden öljyjen saastuttavuus on ihan toista luokkaa; niissä on usein paljon lisäaineita, vaikka mineraaliöljy itse ei kovin ongelmallinen olisikaan ellei pohjaveteen sekoitu. Mutta eihän nykyään ede mineraaliöljyjä juuri käytetä...

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Aslak
Joo semmonen sinisenvärinen lätäkkö , oli tukkipinon kohalla tiellä.
Jonku tukkiauton hydrauliikka oli vähä vuotanu, eihän se mitään
kyllähän se keväällä katoaa , ko nuo toistametriset kinokset sullaavat. Kesällä ei ennää nävy mithän.

Näinhän se. Voi kyllä pihkakin jättää öljy muistuttavan kalvon lätäkköön, mutta ikinä en ole konetta nähnyt, josta ei vähän öljyä irtoaisi. Että vähintään kippiöljyä, ellei sitten kuskin saapasrasvaa.

Asiasta toiseen. Saatan pahasti erehtyä, mutta on jäänyt käsitys, että noiden tukkilanssien ja pinojen pohjat ovat huonompia kuin muutama öljytippa. Ei tahdo kasvillisuus startata.

Mikä lie syynä. Olisiko puiden kaarnassa jotain troppia, joka estää siementen itämisen ja kun lanssille jää paksu kerros.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo son parkkihapon syytä se!
Jopa senaikhaset parkkikasat, ku parkathin konheilla
tienvarsilansseissa , siis nuin 30-40 vuotta vanhat kasat, non yhä
puuttomia.

Vishin son se parkkihappo hithasti liukenevaa, toisinko öljy.

Kävin taas lenkillä tuolla mettässä, oli punasta öljyä , ja sinistä öljyä
paikoin oli mustaaki öljyä.

Tiijjä sitte mihin sitä tarvithan nuin monensorttista öljyä?
Joskus oli käytössä rypsiöljyt, mutta se kokkeilu vishin epäonnistu?
Seku pakkas jäätymhän kovilla pakkasilla, ja hydrauliikkapumput haijjoili.
Se vain ei olis niin vahingollista ollu ?

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Seurasin aikoinaan metsänhakkuutyömaalla metsätraktorin (Ford Coynty) korjauspuuhia, kone katkaistiin keskeltä poikki ja kaikki sen moottoriöljyt solahtivat suoraan maahan. Kun kysyin että miksi ei öljyä otettu talteen niin sain osakseni hyvin pitkiä katseita. Remonttipaikalla ei näyttänyt olevan tyhjiä kanistereita, mutta uskonpa että vaikka olisi ollutkin, niin sittenkään öljyjä ei olisi otettu talteen.
Olen melko varma että nykyisinkin metsässä tehdyssä koneremonteissa öljyt poikkeuksetta lasketaan maahan, kukapa siellä olisi valvomassa.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Ja venäjällä tuo on ihan tapa vaihtaa öljyt,ihmettelin kun kävin sielä että mitä noi mustat alueet "teissä" on,no vaihtavat öljyt keskelle tietä,öljyt tielle,ja uudet sisään....että silleen

Vierailija

Breikkaanpa väliin omalla häveliäälläni kysymysellä liittyen ulko-oven saranoiden rasvaukseen/voiteluun.

Talven aikana ulko-oven saranat ovat alkaneet "naukumaan" niin pirusti, ja kun olen elektroniikkamiehenä täysin avuton mekaniikan suhteen.

Miten, milläkin aineella ja voitelumenetelmällä ulko-oven saranoita tulisi voidella/rasvata, että "naukuminen" loppuisi.

Ja kun saranassa ei ole rasvanippaa, niin mihin sitä voiteluainetta tulisi saranaan työntää. Ja milläkin voiteluaineella ja mistä voiteluainetta kannattasi ostaa - ulko-oven saranoiden voiteluun.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Teknikolle. Osta huoltoasemalta "CRC":tä. Se on spraypullossa. Sitä suihkutat sinne saranan akseliin. Yksi tuhaus/sarana riittää. Ovea voit nostaa vähän ylöspäin rekkarilla tai sorkkaraudalla tai vaikka laudan pätkällä. Sen jälkeen liikuttelet ovea auki ja kiinni muutaman kerran. Pitäisi naukumisen loppua.

Vierailija
Ertsu
Teknikolle. Osta huoltoasemalta "CRC":tä. Se on spraypullossa. Sitä suihkutat sinne saranan akseliin.



No voi vihne. "CRC":hän oli tuo "ihmeaine" mitä en muistanut.
Kiitos muistutuksesta.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010
Pokasaha
Seurasin aikoinaan metsänhakkuutyömaalla metsätraktorin (Ford Coynty) korjauspuuhia, kone katkaistiin keskeltä poikki ja kaikki sen moottoriöljyt solahtivat suoraan maahan. Kun kysyin että miksi ei öljyä otettu talteen niin sain osakseni hyvin pitkiä katseita. Remonttipaikalla ei näyttänyt olevan tyhjiä kanistereita, mutta uskonpa että vaikka olisi ollutkin, niin sittenkään öljyjä ei olisi otettu talteen.
Olen melko varma että nykyisinkin metsässä tehdyssä koneremonteissa öljyt poikkeuksetta lasketaan maahan, kukapa siellä olisi valvomassa.



A. Köntystä ei taida olla metsätraktoriversiona.

B. Melkoista yleistämistä. Taitaa ehkä olla yleistämisen maailmanennätys. Vaikea ainakin on pistää "paremmaksi".

_____________________________

Voitelurasva aiheuttaa hajakuormitusta eikä rasita mitattavasti luontoa. Paitsi jos jollain keinolla kuormitus saadaan muuttumaan jatkuvaksi pistekuormitukseksi. Esim paikalliskäytössä.

- Ubi bene, ibi patria -

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
Pacanus Rusticanus
Pokasaha
Seurasin aikoinaan metsänhakkuutyömaalla metsätraktorin (Ford Coynty) korjauspuuhia, kone katkaistiin keskeltä poikki ja kaikki sen moottoriöljyt solahtivat suoraan maahan. Kun kysyin että miksi ei öljyä otettu talteen niin sain osakseni hyvin pitkiä katseita. Remonttipaikalla ei näyttänyt olevan tyhjiä kanistereita, mutta uskonpa että vaikka olisi ollutkin, niin sittenkään öljyjä ei olisi otettu talteen.
Olen melko varma että nykyisinkin metsässä tehdyssä koneremonteissa öljyt poikkeuksetta lasketaan maahan, kukapa siellä olisi valvomassa.



A. Köntystä ei taida olla metsätraktoriversiona.

B. Melkoista yleistämistä. Taitaa ehkä olla yleistämisen maailmanennätys. Vaikea ainakin on pistää "paremmaksi".

_____________________________

Voitelurasva aiheuttaa hajakuormitusta eikä rasita mitattavasti luontoa. Paitsi jos jollain keinolla kuormitus saadaan muuttumaan jatkuvaksi pistekuormitukseksi. Esim paikalliskäytössä.


Kyllä oli "köntystä" aikoinaan metsätraktoriversiona tai metsävarustein. Kuten nykyisinkin mono maataloustraktori.

Ei ole kokemusta viime ajoista, mutta kaipa tuota kehitystä on metsässäkin tapahtunut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat