Täysjyvä-, tumman-, parboiled- ja tavallisen riisin erot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täysjyväriisi sisältää moninkertaisesti ravintoaineita kuin tavallinen ruokariisi ja on paljon täyttävämpää. Mutta entä tumma riisi tai parboiled-riisi verrattuna toisiinsa tai tavalliseen riisiin?
Onko tummassa- ja parboiled-riisissä paljon eroa verrattuna täysjyväriisiin?

Itse haluaisin aina valita sen terveellisimmän vaihtoehdon, mutta toisin kuin esim. täysjyväpastan kohdalla joka maistuu aivan yhtä hyvältä kuin tavallinen, täysjyväriisi on huomattavasti pahemman makuista kuin parboiled- ja tavallinen riisi, joiden mausta pidän paljon. Tumma riisikin on melko pahanmakuista täysjyväriisin tapaan. Onko siis ravintoaineiden ja terveellisyyden kannalta paljon eroa, syökö riisin täysjyväisenä, tummana, vai parboiled-menetelmällä valmistettuna, tai ihan tavallisena ruokariisinä? Tummaa riisiä tosin löytyy sitäkin parboiled-versiona, jonka maku tuskin eroaa tavallisesta tummasta riisistä.
En nyt tarkoita parboiled-riisillä kiillotettuja puuroriisejä, vaan ruokariisejä pitkä- tai lyhytjyväisinä.

Tai saako täysjyvä- tai tummasta riisistä valmistettua jotenkin terveellisesti hyvän makuista?

Parboiled-riisi:
Hiomattomia riisinjyviä käsitellään parboil-menetelmällä (partially boiled = osittain kypsennetty), jolloin jyvän kuorikerroksessa olevat ravintoaineet saadaan höyryn ja paineen avulla imeytymään jyvän ytimeen. Jyvän ulkopinta kovettuu ja jyvät pysyvät irtonaisina keitettäessä. Parboil-käsittelyn jälkeen riisinjyvien kuori poistetaan hiomalla.

Kommentit (6)

Vierailija

Jos joku ruoka ei maistu niin eihän sitä kannata syödä väkisin.

Kannattaa kokeilla erilaisia mausteita riisin kanssa. Curry, juustokumina esimerkiksi. Erilaiset kastikkeet ovat myös hyviä riisin kanssa.

Jos riisiä ei kilokaupalla vedä niin parempi syödä vaikka valkoista riisiä ja vaikka papuja tai linssejä lisukkeena. Linsseissä ainakin on paljon kuitua ja rautaa.

Ostin epähuomiossa riisiproteiinia ja en voi suositella. Turhan vahva maku ja sekoittuu vaikeasti veteen. Ilmeisesti tämän takia valkoinen riisi on suositumpaa, mutta ravintosisältö ei niin hyvä.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Tämä keskustelu lienee sinulle tuttu? http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikun ... isyyserot/

Terveellisimmiksi vaihtoehdoiksi olen todennut täysjyväriisin tai villiriisin, joka ei ole riisi ollenkaan. Valkoinen riisi on hiottua aina, olkoot mitä tahansa jasmiiniriisiä.

Vaihtoehtoinen tapa on käyttää hyvää valkoista riisiä ja kasviksia (tai vaikka ehdotettuja papuja) runsaasti, niin että riisin kokonaismäärä jää pieneksi.

Itse olen todennut, että kokojyväriisin makuun tottuu, kastikkeet ja lihat vain vähän vahvemmin maustetuiksi!

Vierailija

Jos riisiä ei syö päivittäin ja liikaa kerralla, niin on makuasia minkä tyyppistä syö. Mausteilla ja koostumuksella ratkaisee kokojyväisten ongelmia. Esimerkiksi hiottu riisi valtasi heti "riisi-maat", vaikka ravintoarvo heikkeni niin että tuli käsite: "riisitauti"

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009
Kulaushaikara
Tämä keskustelu lienee sinulle tuttu? http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikun ... isyyserot/

Terveellisimmiksi vaihtoehdoiksi olen todennut täysjyväriisin tai villiriisin, joka ei ole riisi ollenkaan. Valkoinen riisi on hiottua aina, olkoot mitä tahansa jasmiiniriisiä.

Vaihtoehtoinen tapa on käyttää hyvää valkoista riisiä ja kasviksia (tai vaikka ehdotettuja papuja) runsaasti, niin että riisin kokonaismäärä jää pieneksi.

Itse olen todennut, että kokojyväriisin makuun tottuu, kastikkeet ja lihat vain vähän vahvemmin maustetuiksi!

Tulipa kirjoitettua hassusti! Siis tarkoitin runsaasti kasviksia, niin riiisin osuus pienenee. Itse en VHH:lla käytä enää lainkaan.

Vierailija
tietää
Jos riisiä ei syö päivittäin ja liikaa kerralla, niin on makuasia minkä tyyppistä syö. Mausteilla ja koostumuksella ratkaisee kokojyväisten ongelmia. Esimerkiksi hiottu riisi valtasi heti "riisi-maat", vaikka ravintoarvo heikkeni niin että tuli käsite: "riisitauti"

Paitsi että riisitaudin riidellä ei ole mitään tekemistä ravintokasvi riisin kanssa!
Riisi on vanha suomalainen tautinimitys, jolla on viitattu mm. D-vitamiinin puutteen aiheuttamaan kehityshäiriöön. Samaa juurta on mm. lääkekasvina käytetty riidenlieko.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Riisitauti

Sen sijaan riisialuleilla on kärsitty beriberistä eli tiamiinin puutostaudista silloin, kun ei ole ollut varaa arvostetuimpaan ruokaan eli sianlihaan, joka onkin ylivoimaisesti paras tiamiinin lähde.

Uusimmat

Suosituimmat