Istuma-asento

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitenkäs tuo on, onko istuma-asento ihmiselle luonnoton? Kuka on keksinyt istumisen? Aiheuttaako istuminen ihmiselle arvaamattomia vaivoja? Tulisiko ihmisen suosia makuu-, kyykky- ja seisoma-asentoja? Pelastuuko maailma jos alan boikotoimaan istumista?

Kommentit (10)

Vierailija
kunkku
Mitenkäs tuo on, onko istuma-asento ihmiselle luonnoton? Kuka on keksinyt istumisen? Aiheuttaako istuminen ihmiselle arvaamattomia vaivoja? Tulisiko ihmisen suosia makuu-, kyykky- ja seisoma-asentoja? Pelastuuko maailma jos alan boikotoimaan istumista?

Mielenkiintoinen kysymys. En osaa itse kyllä vastata, mutta et ole ensimmäinen joka asiaa on ihmetellyt. Jotkut ortopedit, sisätautilääkärit ym. pitävät istuma-asentoa hyvinkin haitallisena. Perusteluista en tiedä. Se "kliininen kokemus ja näkemys" kait taustalla?

Mistäs kysymys sinulle pompsahti mieleen?

Vierailija

Olen aina kärsinyt epämukavasta istumisesta. Kun istun huomaan yleensä hetken kuluttua olevani jossain taaksepäin nojaavassa tai sivulle puolimakaavassa asennossa tyyliin jörn donner.

Vierailija
kunkku

Taannoin julkaistiin uutinen, jonka mukaan seisten opiskelevat koululaiset oppivat paremmin kuin istuvat. Itse olen huomannut esim. pyöräillessä sydämen rasittuvan enemmän istuessa kuin seisoessa. Verisuonet saattavat olla pahoin puristuksessa estäen veren (joka mielestäni sivumennen sanottuna ei ole suonissa nesteenä, vaan kuuluu nk. laseihin) liikettä suonistossa.

Prof. Ilkka Vuori näyttäisi tietävän jotain istumisen vaaroista:

http://www.talouselama.fi/tyoelama/article330415.ece

Vierailija

Ei istumista erityisesti ole keksiä tarvinnut:

Monet muutkin eläimet istuskelee.
Se/ne, jotka keksi tai "keksi" laitokset, ne on "vastuussa" siitä että jotkut joutuu istumaan liikaa tai jotkut seisomaan liikaa.

Aikuistenoikeesti asiat vaan ajautuu johonkin malliin kun ei hoksata ahneuksissaan, peloissaan, innoissaan, tyhmyyksissään, jne. varoa ja kehittää aina sitä parasta.

Jotkut joutuu seisomaan liikaa. Sekään ei ole hyväksi. Mm. palvelualoilla hoivahenkilöstö on jalkojensa päällä 8t. töissä ja omat liikkumiset päälle.

Koulussa nykyään aiheutetaan lapsille skoliooseja, ylipainoa, masennusta, yms. teh.. "tehokkuuden" nimissä istuttamalla liikaa.
Oppimista tapahtuis yhtä hyvin, kenties paremminkin liikkeessä, tai.. onko se teorian oppiminen tärkeämpää kuin terveys?
Siis yksilöllinen terveys kaikenlisäksi.

Vierailija
kunkku
Olen aina kärsinyt epämukavasta istumisesta. Kun istun huomaan yleensä hetken kuluttua olevani jossain taaksepäin nojaavassa tai sivulle puolimakaavassa asennossa tyyliin jörn donner.

Seistessä selkäranka hakeutuu oikeaan asentoon, istuessa pitäisi yrittää säilyttää sama asento jos ei halua selkäkipuja.

Vierailija

Semmosta minä oon kattellut että nykyään ihan vastasyntyneitä laitetaan kaikenlaisiin istuimiin. On jos jonkinlaista turvakaukaloa ja babysitteriä, joissa lapsi on puolimakaavassa asennossa mutta paino takamuksella.
Vielä -77 kun mä oon oman ipanani saanut, oli yleinen ohjesääntö että alle ½v:sta ei saa istuttaa. Silloinkin oli jo babysittereitä mutta silloinen versio oli kehikkoon pingotettu kangas, jonka päällä vauva oli melkein makaavassa asennossa. Nykyiset kovamuoviset kaukalot ei jousta eikä anna vauvalle riittävää liikkumamahdollisuutta.

Yleinen ohjesääntö oli myös se ettei lasta sais päästää pystyasentoon liian aikaisin mutta siitä olin kyllä vahvasti erimieltä neuvolahenkilökunnan kanssa. Lapsen pakottaminen istumaan, peräti kiinnittäminen niin ettei pääse ylös, huh sissus, sehän on väkivaltaa!
Kun oma taaperoni seisoi jo silloin 6kk:sena kun onnistui kinkeemään ittensä ylös saaden pidettyä ittensä pystyssä ja 8kk:n iässä uskalsi irrottaa ja hoksas että juoksemalla pysyy pidempään pystyssä, en tehnyt elettäkään estääkseni.

Neuvolassa motkottivat mutta kun lapsi oli 6v. hän päätyi valtiovallan toimesta esikouluun väkisinistutettavaksi ja siitä eteenpäin, niin terveydenhoitohenkilökunta vaikeni ja lähestulkoon katosi?
Minulla ei ole ollut yskittäisenä ihmisenä henk. koht. resursseja olla kotiopettajana kun yksinhuoltajana oli pakko tienata ja toisaalta yhden lapsen yksinhuoltajana lapsi olis epäsosiaalistunut ja luultavasti vinksahtanut ihan totaalisesti päästään jos olis ollut irti koulun tarjoamasta sosiaalisuudesta ku n oon assi ja sellainen itsekseni viihtyvä, joten.. siellähän sit istui.
Vapaa-aikansa sai kuitenkin juosta ja pyöräillä, pelata pallopelejä, lätkää, pesistä, yms., liikkua niin että oli iltaisin aivan rättipoikki ilmaantuessaan iltasella kotiin ja kömpiessään kiltisti petiin yhdeksän hujakoilla nukkua posmottaen itsensä aamuvirkuksi.

Valtiovallan pitäis kuunnella muitakin kuin taloustieteilijöiden uhkakavisiointeja, jotka edellyttää valtavaa määrää teoriapainotteisen tiedon opiskelua laitosympäristössä.

Samat mahdollisuudet kaikille ei tarkoita tasapäistämistä ja skolisoosin aiheuttamista, yms.
Eihän kaikilla ole samanlainen kykyprofiili, samoja taipumuksia, jne.

Täällä Tre:lla on koulukokeilu, jossa teoriaa opetetaan ulkosalla niin että lapset saa liikkua samalla. Tuloksista ei kai vielä osata sanoa mitään kun se on vasta meneillään.
En nyt äkikseltään löydä siihen linkkiä. Muistaakseni se oli Aitolahdessa ja suunnattu erityisesti vilkkaimmille pojille?

Olosuhteet alueella on suotuisat koulurakennuksen ulkopuolella tapahtuvalle opetukselle kun riittää rauhallista luontoa. Suuremmissa kasvukeskuksissa.. miten mahtaa löytyä paikkoja moiselle? Ulkona pörrää liikenne, puistoalueet täyttyisivät koululaisista kun tapa yleistyisi, kaikki isommat liikuntaan tarkoitetut sisätilat on neliöiltään ylihinnoiteltu etenkin pääkaupunkiseudulla mutta myös muualla kasvukeskuksissa, jne.

Vanhempien vastuulle se paljolti jää mihin lapsensa tahtovat kouluun, miten liikunnalliseen ympäristöön, miten paljon istumaan ja kun kaikilla vanhemmilla ei ole lähtökohtaisesti tasa-arvosia mahdollisuuksia niin lapset voi hyvin sen mukaan millaisille vanhemmille sattumalta syntyvät.

Minä kyllä osasin yksinhuoltajana muuttaa useastikin eikä mun tenava ollut kuin yhden (hyvin palkatun) työrupeamani ajan isohkossa koulussa mutta sekin oli aika luonnonläheinen. Sitten ynnäsin taas että kumpi on tärkeempää, se että saanko ylimääräistä liksaa vai voiko mun lapseni paremmin ja luovuin hyvinpalkatusta työstä. Oon pyrkinyt valitsemaan asuinympäristömme aina hiukan syrjemmältä, missä lapsilla on hyvät mahdollisuudet liikkua paljon ja vieläpä niin vapaasti ettei ole esmes alkoholisteja tms. esteenä ja puhdasta luontoa riittää.

Vierailija

Tärkeintä on, että selän asento muuttuu vähän väliä. Paikoillaan istuminen on pahasta, ja siksi mm. monet nk. työtuolit. Itse pyrin istumaan jalat ylhäällä joko risti-istunnassa tai nytkin niin, että toinen polvi on kainalossa, toisen maatessa tuolilla niin että istun toisen jalkateräni päällä. Selkänojan käyttöä vältän, se passivoi selän lihakset. Selkänojaton penkki onkin usein parempi. Paras istumistekniikka on nk. takapulpetin pojilla, jotka valuskelevat pitkin tuoliaan niin, että selän lihakset ovat jatkuvassa liikkeessä ja rasitus jakautuu eri nikamille.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Liika istuminen, liika seisominen, jopa liika makaaminen saavat ihmisen voimaan pahoin. Liika liikuntakin saa ihmisen voimaan pahoin. Kohtuus kaikessa!
Mikäli istuminen (varsinkin kovalla alustalla) on hankalaa tai suorastaan tekee kipeää, voi olla kyse häntäluun väärästä asennosta.

Vierailija

Lasten liikkuvuudesta - ikävä kyllä - näkee varsin selvästi koulussa istuttamisen negatiiviset vaikutukset. Muutaman vuoden pulpettikoulutuksen jälkeen monille ennen niin norjille lapsille jo pelkkä lattialla jalat edessä ja selkä suorana istuminen on muuttunut mahdottomaksi. Mm. lonkan koukistajat eivät enää jousta tarpeeksi ja alkavat aiheuttaa jopa notkoselkäisyyttä.

Mikään jatkuvasti samassa asennossa oleskelu ei ole hyväksi, vaan pitäisi olla mahdollisuus jatkuvaan rasituksen ja venytyksen vaihteluun. Luonnonkansoille tyypillinen syvä kyykkyasento, jossa 'istuskellaan' ei useinkaan länsimaiselta tuoli-ihmiseltä onnistu vaivattomasti.

Lapsuusiässä yksipuolisten asentojen haittavaikutukset vielä korostuvat, koska kasvu on edelleen käynnissä. Sitä ohjaa vahvasti tapa käyttää lihaksiaan ja jäseniään (vain luut kasvavat ja lihakset sitten sopeutuvat venymällä tähän kasvuun) ja jatkuva istuskelu jättää monet tärkeät lihakset huonosti kehittyneiksi ja liikeradat supistuvat liikuttelun puutteessa.

Selkä painuu helposti kasaan istuessa ja käsivarren liikeradat supistuvat, kun yläselkä on jatkuvasti pienessä kumarassa ja hartiat painuneet eteen. Ennen kaikkea kehon luontainen tapa kantaa ryhtiä unohtuu ja syvät vatsa- ja selkälihakset laiskistuvat ja unohtavat tehtävänsä. Kun niitä tarvittaisiin käytetäänkin vahingossa vääriä pinnallisia lihaksia, jotka tehtävään sopimattomina ylirasittuvat ja lopulta eivät jaksa pitää oikeaa ryhtiä yllä.

Uusimmat

Suosituimmat