Miksi piereminen naurattaa useita?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.youtube.com/watch?v=Ofn8-3SWd8M

Piereminen naurattaa toimittajia ja yleisöä kyseisessä linkissä. Mutta miksi? Toki pieru väärässä paikassa närkästyttääkin aluksi, mutta yleensä sillekin tapaukselle myöhemmin nauretaan yksityisesti, pienessä piirissä.

Kommentit (10)

Vierailija
maallikko
http://www.youtube.com/watch?v=Ofn8-3SWd8M

Piereminen naurattaa toimittajia ja yleisöä kyseisessä linkissä. Mutta miksi? Toki pieru väärässä paikassa närkästyttääkin aluksi, mutta yleensä sillekin tapaukselle myöhemmin nauretaan yksityisesti, pienessä piirissä.




Niin, muutama vuosisata sitten piereskely ei ilmeisesti nolottanut eikä naurattanut. Norbert Eliaksen sivilisaatioteoria muistaakseni tarkasteli piereskelyn kaltaisten ruumiintoimintojen tuloa historian saatossa tiukkojen käyttäytymisnormien ja sääntelyn alaiseksi, ja sitten tuon sisäistetyn etiketin rikkominen on alkanut vähitellen aiheuttaa häpeää, ja voisi olettaa, että se on tuo toisen häpeä, mikä sitten naurattaa, niinkuin vahingonilo ja toisten itsenä nolaaminen yleensäkin, tms. Tai jotain sinne päin....

(Itse kyseinen "teoria" on psykoanalyyttisesti orientoitunut, ja muutenkin vierastan tuollaisia "sivilisaatiokertomuksia", mutta onpahan se nyt eräs näkökulma "pieruhuumoriin").

Googlasin jonkun asiaan liittyvän tekstinpätkän:

"Sivilisaatioprosessissa on kyse siitä, miten ihminen - erityisesti eurooppalainen ihminen - on aikojen saatossa kehittänyt itselleen tiukan käyttäytymiskoodiston: inhimillisen elämän "raadollinen" puoli, vietinomainen käyttäytyminen on ollut jatkuva arvaamaton ja ennustamaton vaaratekijä ihmisyhteisöjen elämässä. Kun ihmisen luonnollisiin tarpeisiin ja ruumiintoimintoihin on alettu suhtautua yhä tunnevaltaisemmin, näitä tarpeita on ryhdytty kontrolloimaan erilaisilla käyttäytymisnormeilla....

...... käypä etiketti ja ruumiinhallinnan standardi oli muuttunut hitaasti mutta selvästi, ja pitkällä tähtäimellä jopa harppauksenomaisesti uudelle ajalle tultaessa: keskiaikaiset oppaat tarjosivat lukijoittensa esikuvaksi käyttäytymistä, joka sivilisaation nykyisen mittapuun mukaan olisi meille täysin sietämätöntä.

Lähteistään Elias tarjoilee runsain mitoin esimerkkejä siitä, miten aggressiivisuus, seksuaalisuus, ruokailutavat ja kaikki ruumiin eritteet - ulostaminen, virtsaaminen, itkeminen, piereskely, sylkeminen, niistäminen - ovat tulleet vähitellen yhä tiukemman tarkkailun ja sääntelyn kohteiksi. Myöskin nauraminen, tervehtiminen, ryhti ja ylipäätään kehon kieli ovat tulleet "kuumiksi", kontrolloitaviksi asioiksi, joiden oikeiden muotojen omaksumista käytösoppaat, tapakasvattajat ja nykyisin ja esimerkiksi esiintymiskouluttajat ovat koettaneet edistää erilaisin menetelmin ja retoriikoin.

Tässä, kuten aina, Elias korostaa, että kysymys ei ole yksittäisten käytöstapojen muuttumisesta, vaan yksilöiden (itse)ohjauksen koko rakenteen muuttumisesta. Eliasin mielestä sivilisaatioprosessi ei ole myöskään ollut vain mutkatonta käytöksen rationalisoitumista ja hiomista, vaan viettitalouden sääntelyn esiinmarssia, johon liittyy kiinteästi häpeän, vastenmielisyyden ja kiusaantuneisuuden tunteiden kehittyminen osaksi tunne-elämää.

Vierailija

Kiitos Finchy vastauksestasi. Ruumintoimintojen hallinta - teoria tuntuisi selittävän aika hyvin arkielämän havainnot. Samaa pätee kai röyhtäilyynkin - ainakin niissä kulttuureissa missä se ei ole tarkoittanut; " Kiitos ruoka oli hyvää".

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Ainankin (myöhäis)keskiajalta on säilynyt kansan oppaaksi tarkoitettuja dokumentteja, joissa opastetaan mm. piereskelyn, syljeskelyn ym. toimintojen soveliaisuudesta ja lisäksi vanhin löydetty vitsi -muistaakseni babylonialainen- käsittelee piereskelyä, eli puheet ilmiön sosiaalisesta soveliaisuudesta eivät ole ainankaan aivan uusia.

Vierailija
timpuri
Pönniltä on tainnu päästä kylmä pieru kun ei kuulu mitään



Moni nuoruuden voimassa pullistaa,

vaikka Noutaja hiippii jo kannoillaan...

lauloi Irwin...

Uusimmat

Suosituimmat