Prozac?

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, onko porukalla kokemusta yo. lääkkeestä, jonka suomalaisia markkinointinimiä on ainakin Seronil.

Kyseessähän on kenties ensimmäinen SSRI-lääke, jota on valmistettu jo aika pitkään. Muistaakseni jo 80-luvulla on tuo tuotu markkinoille jenkeissä. Sitä on siis keretty käyttää jo ihan kohtuu pitkän ajan, ja sen vaikutukset ja sivuvaikutukset on hyvin tiedossa.

Itselläni on melkoinen tausta sinällään, joka on varmasti yksi syy nyt jo aika voimakkaaksi (lääke tehoaa hyvin) käyneessä masennuksessa. Taustaan kuuluu siis noin 10 -15v kestänyt huumeongelma. Siis opiaattiriippuvuus, josta olen kuitenkin itseni taistellut kuiville jo jonkun aikaa sitten. (jotain 2005 tms. viimeinen piikki).

Kyseinen ongelma, siis vahva riippuvuus opiaatteihin (heroiini, morfiini, oksikoni, metadoni, buprenorfiini), on todellakin sellainen vaiva tai miksi sitä nyt kutsuukaan että oksat pois ja aika paljon latvaakin. Eli yhtä helvettiä, sanat eivät riitä kuvaamaan sitä paskaa.

Nuoret: älkää edes yhtä kertaa kokeilko, varsinkaan i.v, esim. oksikonia, jota ainakin 10v. sitten sai liian halvalla ja liian helposti.

Mutta takaisin aiheeseen. Pitkä riippuvuuteni on kehittänyt minulle paniikkihäiriön, yleisen ahdistuneisuushäiriön, ja muutaman muuta F-numero -diagnoosia.

Kuitenkin riippuvuuteni jälkeen olen käynyt töissä ja osallistunut normaalisti yhteiskunnan toimintaan. En siis ole rikollinen, en ole käynyt vankilassa tai mitään semmoista.

Tuo riippuvuus vaan jättää ihmisen psyykeeseen melkoiset arvet. Tämä näkyy juuri kuten minulla nyt eli kohtuu voimakkaana masennuksena, paniikkikohtauksina, yleisesti voimakkaana ahdistuksena.

Nyt olen mussuttanut tuota Seroniliä/Prozacia jotain nelisen viikkkoa ja ei voi muuta sanoa, kuin että minulla ainakin tepsii. Ja hyvin!

Lääkeaineen nimi on Fluoksetiini, ja se siis on selektiivinen serotoniinin takaisinoton estäjä.

Todellakin, masennus on kuin muisto vain, vaikka näin vähän aikaa olen lääkettä käyttänyt. Yhtä ainutta paniikkikohtausta ei ole tullut, lääkkeen aloittamisen jälkeen. Ennen niitä tuli aika usein ja niiden estämiseen olen joutunut käyttämään mm. alpratsolaamia, diatsepaamia, oksatsepaamia ja klonatsepaamia. Vielä vuosi sitten meni 4mg xanoria päivässä, nyt fluoksetiinin yhteydessä vain 1.5mg klonatsepaamia/vrk, tarvittaessa. Tuosta 150kpl:n purkista olen nyt kuukauden sisällä ottanut ehkä 4 tai 5tablettia, nämä ihan alussa, kun tuota fluoksetiinia aloin syömään.

Ihme, ettei ole tullut bentsodiatsepiineistä minkäänlaisia vieroitusoireita! Luulen myös sen johtuvan tuosta "onnellisuuspilleristä", kuten fluoksetiiniä aluksi nimitettiin.

Monesti ssri-lääkkeistä sanotaan, että ne antaa kunnon vasteen ainoastaan koviin masennustiloihin. Olen ilmeisesti tuon opiaattikuurini aikana laskenut luontaisen dopamiinin, serotoniinin ja endorfiinien tasot todella matalale, sillä fluoksetiinillä on erittäin selvästi tuntuva vaikutus!

Käyttääkö kukaan muu kyseistä valmistetta?

Ja jos käyttää, niin mitä mieltä olette valmisteesta?

Itselläni menee tuon lisäksi vielä iltaisin 200mg ketiapiinia, depot -tablettina. Ja tarvittaessa 0.5mg klonatsepaamia, max 3*vrk.

Ei passaisi mainostaa, mutta kiitän psykiatriani, joka nuo tropit minulle määräsi!

Aiemmin ollut mm. mirtazapiini, venlafaksiini, sitalopraami ja essitalopraami, mianseriini ja trimipramiini.

Mutta, mutta, noilla ei ole ollut kuin sivuvaikutuksia. Ei todellakaan vastaavaa "ihmeparanemista", kuten fluoksetiinilla.

Luulempa, että tuo riva-purkki jää viimeiseksi bentsopakkauksekseni. Oikeastaan päätin juuri, että kun nuo loppuu (voi kestää kyllä kauan, jos tahti on sama 5kpl/kk, paketissa kuitenkin on 150kpl. 3 vuotta! ) niin uusia bentsoja en edes kysy. Ja jos lääkäri ehdottaa en hae niitä apteekista. ^^jos tuo onnistuu, lähetän kukkia fluoksetiinin keksijälle!!!

Tässäpä tätä jaaritusta kerrakseen.

Ei muuta kuin omia kokemuksia tai jotain, ihan mitä vaan, kyseisestä valmisteesta!!!

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Joskus oli seromex eli fluoksetiinilääkitys päällä. Ja auttoi hyvin ja pipo ei kiristänyt enää. Myöhemmin tuli sitten sitalopraamilääkitys joka oli täyttä paskaa. Ei masentanut, mutta eipä tuntunut mitään muutakaan. Se puudutti tunteet kokonaan ja nyt olen yli vuosi sitten lopettanut sen ja siltikkään en tunne mitään. Kukkia fluoksetiinin keksijälle ja lyijyä sitalopraamin. Pitäis ampua se paskiainen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ompa hyvä että on nytten lääkkeet kohdallaan. Se on niin yksilöllistä että miten kukanenkin mihinkin lääkkeeseen reagoi.

Itselläni on yksi kokemus Seronilistä. Valitin TK-lääkärille unettomuutta ja nukahtamisongelmia vuonna 2001 syksyllä. En ollut masentunut, jonka lääkärille moneen kertaan ilmaisinkin. Kaikesta huolimatta lääkäri määräsi minulle Seronilia koska "80 % uniongelmista johtuu masennuksesta." Söin lääkettä säännöllisesti kaksi kuukautta, lääke ei auttanut nukkumisongelmiin (yllättäen) ja heitin loput roskiin. Sen koomin en ole SSRI-lääkkeitä syönyt. Paitsi viime keväänä söin lyhyen aikaa mirtatsapiinia nukkumiseen. Nyt syön 100 mg ketiapiinia päivässä ja 400 mg lamotrigiinia.

Hämmentää.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
kabus
Joskus oli seromex eli fluoksetiinilääkitys päällä. Ja auttoi hyvin ja pipo ei kiristänyt enää. Myöhemmin tuli sitten sitalopraamilääkitys joka oli täyttä paskaa. Ei masentanut, mutta eipä tuntunut mitään muutakaan. Se puudutti tunteet kokonaan ja nyt olen yli vuosi sitten lopettanut sen ja siltikkään en tunne mitään. Kukkia fluoksetiinin keksijälle ja lyijyä sitalopraamin. Pitäis ampua se paskiainen.

Hyvä, hyvä. Siis tuo, että otit kantaa. Ja myös se, että Fluoksetiini oli sinullekkin oikea lääke.

Itte olen myös vähän pelännyt noita tunteiden latistumisia ja seksihalujen menemistä. Mutta kumpaakaan ei ole vielä tullut, eikä taida tullakkaan. Efexorista (venlafaksiini), lähti halut totaalisesti, ja se myös teki tuon tunteiden täydellisen latistumisen. Lisäksi kroppa kävi koko ajan ylikierroksilla, pupillit oli laajat. Ylipäätään olo oli kuin extaasin laskuhumalassa. Eli ei yhtään kiva!

Nyt tuntuu siltä, että tunteista puuttuu ainoastaan ne negatiivisimmat. Positiivisia tuntemuksia ihan tavan arjen asioista on tullut paljon lisää.

Lisäksi tekee koko ajan mieli Pilua. (kuten miehillä normaalisti!)

Vierailija
JuurikinNiin
kabus

Hyvä, hyvä. Siis tuo, että otit kantaa. Ja myös se, että Fluoksetiini oli sinullekkin oikea lääke.

Itte olen myös vähän pelännyt noita tunteiden latistumisia ja seksihalujen menemistä. Mutta kumpaakaan ei ole vielä tullut, eikä taida tullakkaan. Efexorista (venlafaksiini), lähti halut totaalisesti, ja se myös teki tuon tunteiden täydellisen latistumisen. Lisäksi kroppa kävi koko ajan ylikierroksilla, pupillit oli laajat. Ylipäätään olo oli kuin extaasin laskuhumalassa. Eli ei yhtään kiva!

Nyt tuntuu siltä, että tunteista puuttuu ainoastaan ne negatiivisimmat. Positiivisia tuntemuksia ihan tavan arjen asioista on tullut paljon lisää.

Lisäksi tekee koko ajan mieli Pilua. (kuten miehillä normaalisti!)

Itelläni ei tee pillua mieli enää oikeastaan koskaan. Varmaan juuri tuon sitalopraamipaskan takia.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Periaatteessa masennuslääkkeen ei pitäisi vaikuttaa edes noin nopeasti, neljässä viikossa, lähihoitajalinjan oppien mukaan. Mutta hyvä että fluoksetiini nyt sitten tehoaa. Ihmetyttää kyllä että kaikki muut nykyaikaiset SSRI-lääkkeet, joita käytetään ahdistuneisuuden hoidossa, ovat vailla tehoa tässä tapauksessa.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
dot4
Periaatteessa masennuslääkkeen ei pitäisi vaikuttaa edes noin nopeasti, neljässä viikossa, lähihoitajalinjan oppien mukaan. Mutta hyvä että fluoksetiini nyt sitten tehoaa. Ihmetyttää kyllä että kaikki muut nykyaikaiset SSRI-lääkkeet, joita käytetään ahdistuneisuuden hoidossa, ovat vailla tehoa tässä tapauksessa.

Eivät ne vailla tehoa ole olleet. Esim. efexor tuntui jo viikon kohdalla, kuin olis ollu akuutti amfetamiinin tai extaasin laskut meneillään. Olo oli todella huumatun oloinen. Oikeastaan ainoa millä ei ollut mitään vaikutusta oli mirtazapin. Ensimmäisenä kolmena päivänä väsytti, sitten ei mitään. Annoskokoja kokeiltiin tuolloin 15 ja 30mg. 30mg vaikutti paljon tehokkaammin uneen. Siis todella paljon, varmaan puolet.

Mutta sinällään nyt jo fluoksetiinin vaikutukset tuntuvat ihan selvästi jo parantuneena itsetuntona. Pystyisin pitämään puheen hetkenä millä hyvänsä. Kuukausi sitten olisi minulle pitänyt maksaa aika paljon, jotta olisin puheen pitänyt... . Ja mikä parasta Rivatrilia en ole ottanut. Eli ei voi kuitata Bentsodiatsepiinien vaikutuksina, varsinkaan toleranssin omaavalle, ennen tätä, suurempina annoksina käyttäneelle. (4mg alpratsolaamia -> 1.5mg klonatsepaamia)

Torstaina taas töihin...

Jotenki nyt on kiva olo selvinpäin pitkään aikaan. Olen edelleen addikti, vaikka 5 vuotta selvänä. Ei kuulemma moisesta koskaan parannu!

Nyt tuntuu kuin olisin parantunut. Ja sitä alakuloa, mitä tuo opiaattien lopettaminen seinään ei siis todellakaan pysty sanoin kuvaamaan. Himot on jo menneet, mutta alakulo jatkui.

Ei jatku enää...

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Eikö muka kukaan muu minun lisäkseni käytä fluoksetiinia?

Vaikka jotenkin tuntuu, että tällä palstalla on jotensakin runsaasti eri psyykelääkkeitä syöviä ihmisiä.

Entäs mitä mieltä tuosta rivatrilista. Nyt on joutunu yhteensä 10 syömään 150kpl purkista, ja ajattelin ne jättää pois, tai vaihtaa vieläkin kevyempiin. Esim. diapam 5mg, tai oxepam 15mg.

Jos niitä kuitenkin joskus tarvii työhaastatteluihin tai joihinki muihin.

Täl hetkel tosin oon töissä, mutta nykymaailma on kyllä aika täynnä pätkätöitä...

Vierailija
JuurikinNiin
Eikö muka kukaan muu minun lisäkseni käytä fluoksetiinia?

Vaikka jotenkin tuntuu, että tällä palstalla on jotensakin runsaasti eri psyykelääkkeitä syöviä ihmisiä.

Entäs mitä mieltä tuosta rivatrilista. Nyt on joutunu yhteensä 10 syömään 150kpl purkista, ja ajattelin ne jättää pois, tai vaihtaa vieläkin kevyempiin. Esim. diapam 5mg, tai oxepam 15mg.

Jos niitä kuitenkin joskus tarvii työhaastatteluihin tai joihinki muihin.

Täl hetkel tosin oon töissä, mutta nykymaailma on kyllä aika täynnä pätkätöitä...

Miksi käytät niitä rauhoittavia? Ei niitä tarvitse ottaa kuin silloin kuin ahdistaa, jos silloinkaan. Jos sinullaa on esim. julkisten paikkojen kammo ota ne ennen kuin menet ulos kodistasi jos on pakko.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
JuurikinNiin
kabus

Lisäksi tekee koko ajan mieli Pilua.
(kuten miehillä normaalisti!)
author="" kirjoitti:

Tuo taitaa olla niitä kuntoutumisen "oireita". Istu silloin vähäksi aikaa alas ja odota, että "kohtaus" menee ohi :)

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Noi bentsot ja vastaavata on saatanasta. Helppo koukussa vedota lääkärin määräyksiin, mutta kuka tahansa asioista tietävä näkee homman todelisen luonteen. Mä oon aivan kyllästynyt nappipäihin. Ei mitään kontrollia mistään.

Ja se mikä näitä lääkkeiden (myös masennuslääkkeiden) syöjiä tuntuu yhdistävän, on kuvittelu siitä että mania on se optimaalinen olotila. Tokihan se itsestä tuntuu kivalta (kun on kuin kokaiinia vetänyt) mutta lähtee kyllä kaverit kävlemään kun ylempänä mainitsemastani syystä. Itsekeskeisiä mulkkuja.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
jees
Noi bentsot ja vastaavata on saatanasta. Helppo koukussa vedota lääkärin määräyksiin, mutta kuka tahansa asioista tietävä näkee homman todelisen luonteen. Mä oon aivan kyllästynyt nappipäihin. Ei mitään kontrollia mistään.

Ja se mikä näitä lääkkeiden (myös masennuslääkkeiden) syöjiä tuntuu yhdistävän, on kuvittelu siitä että mania on se optimaalinen olotila. Tokihan se itsestä tuntuu kivalta (kun on kuin kokaiinia vetänyt) mutta lähtee kyllä kaverit kävlemään kun ylempänä mainitsemastani syystä. Itsekeskeisiä mulkkuja.

Älä rinnasta SSRI-lääkkeitä bentsoihin, kiitos.

Tehoaiskohan omega3:t paremmin, nostaisivat mielialaa? Vaihtoehtoja pitää olla. Bentsodiatsepiineja tulisi käyttää vain lyhyitä jaksoja, tosin ne voi koukuttaa jo siinä lyhessäkin ajassa.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Siirryit siis huumeista "huumeisiin". Nyt voi sitten koko loppuelämän leijjua lääkärin määräyksestä. Ootellaas n.20-30 vuotta niin luulen että kyseiset lääkkeet on tiukassa pannassa. Lääkeyhtiöillä kun on tapana kehitellä uusia muotoja vanhoista lääkkeistä jotta hinta pysyy kohillaan ja asiakkaat tyytyväisinä kun eivät sentään HUUUUMEITA käytä. Mm opiaatit eivät olleet mikään onkelma ennenkuin joku persläpi ( jonka nimeä en muista) keksi ruiskun joskus 1800-luvun lopulla. Siitähän sitten äkkiä eristettiin unikosta morfiini, heroiini jne. Lääkärit on olleet pahimpia narkkareita ihmiskunnan aikojen alusta lähtien (mm. poppamiehet). En halua kritisoida lääkkeitäsi, vain nykyajan "kehitystä". Hienoa että olet saanut apua ongelmiisi, mutta kannattaa vähän miettiä mitä sitä popsii.

Vierailija
Äemänkäki
Siirryit siis huumeista "huumeisiin". Nyt voi sitten koko loppuelämän leijjua lääkärin määräyksestä. Ootellaas n.20-30 vuotta niin luulen että kyseiset lääkkeet on tiukassa pannassa. Lääkeyhtiöillä kun on tapana kehitellä uusia muotoja vanhoista lääkkeistä jotta hinta pysyy kohillaan ja asiakkaat tyytyväisinä kun eivät sentään HUUUUMEITA käytä. Mm opiaatit eivät olleet mikään onkelma ennenkuin joku persläpi ( jonka nimeä en muista) keksi ruiskun joskus 1800-luvun lopulla. Siitähän sitten äkkiä eristettiin unikosta morfiini, heroiini jne. Lääkärit on olleet pahimpia narkkareita ihmiskunnan aikojen alusta lähtien (mm. poppamiehet). En halua kritisoida lääkkeitäsi, vain nykyajan "kehitystä". Hienoa että olet saanut apua ongelmiisi, mutta kannattaa vähän miettiä mitä sitä popsii.

Polttele sinä vaan pilveä, mutta pidä turpasi kiinni asioista josta et tiedä yhtään mitään. Ja muotoile uudestaan sitä foliohattuasi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat