Paheen lopettaminen, tieteellinen metodi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Otetaan esimerkeiksi seuraavat paheet:

- tupakointi
- alkoholi
- hedelmäpelit

Henkilöllä on toistuvasti ajatus, että pitäisi lopettaa, mutta eipä vaan tule lopetettua kuin korkeintaan tilapäisesti.

Kuinka tätä problematiikkaa ja ratkaisua voisi pilkkoa osatekijöihin ja luokitella? Tässä ehdotus.

1) Pitää olla syy lopettaa, ja syyn pitää olla merkittävämpi kuin syy jatkaa. Esim hedelmäpeliä ei voi perustella rahan säästöllä, koska siihen menee salakavalasti muutama euro päivässä kauppareissulla, ja kauppalasku oli kymmeniä euroja. 10-20% lisäkustannus ei tunnu tarpeeksi merkittävältä.

2) Kuinka olla aloittamatta uudestaan? Sanoisin että avaintekijät ovat a) täydellinen lopetus eli absolutismi, jolloin pahe häviää muististakin muutamassa päivässä. Ja b) lisäksi tarvitaan hitosti muuta mielekästä tekemistä, jotta päivät menee nopeasti. Uusi vene ja harrastus, hyviä kirjoja ja elokuvia, soittimen opettelu, ihmissuhde yms mielekästä. Ei haasteita, koska stressiä ei saa tulla.

3) Kuinka lopettaa, eli ensimmäiset 3-4 päivää? Ajoittaisin paheen lopettamisen flunssaan, kuumeeseen tai krapulaan. Niitä tulee se 1-40 kpl vuosittain. Nämä uudet harrastukset voi aloitella jo sairastamisen aikana.

Kyllä, väitän että pahan alkoholismin voi voittaa vetämällä kunnon kännit. Sen jälkeen ei tee mieli ainakaan 4-5 päivään. Myös tupakalla voi vetää yliannoksen viimeisenä iltana.

Kokemuksia, kommentteja?

Kommentit (15)

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
U.Boltin jänis

Kyllä, väitän että pahan alkoholismin voi voittaa vetämällä kunnon kännit. Sen jälkeen ei tee mieli ainakaan 4-5 päivään.

Ei voi. Alkoholistille paras ryyppy on kankkusen karkottaja.
Antabuskaan ei liian usein tehoa, vaikka on tehokkaampi kuin kunnon kännit.

Myös tupakalla voi vetää yliannoksen viimeisenä iltana.

Kokeiltu on. Pari tuntia oli aika huono olo, sitten teki mieli taas tupakkaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Eipä ole vielä löydetty mitään yleislääkettä mihinkään riippuvuuteen. Edes kunnolla toimivia korvaushoitoja ei ole onnistuttu kehittämään. Mutta, oi, palstan ylväät ajatusten Tonavat, syöksykää suin päin tämän haasteen selvittämiseen! Sillä, kukapa tietää, sokea Mantakin voi löytää jyvän! Innolla odotan saavani lukea yleisreseptin kaikkien riippuvuuksien hoitoon.

Hämmentää.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

- tupakointi
- alkoholi
- hedelmäpelit

Minä laskisin näistä kaksi ensimmäistä hyveiksi.Viimeisen typeryydeksi,ellei nauti pyörivien värikkäiden metallikiekkojen katselemisesta niin paljon että on valmis maksamaan siitä 0,20-1 euron verran laakilta?Asian ollessa näin muuttuu sekin tietenkin hyveeksi.

minä en ole vielä ikinä halunnut lopettaa minkään pitämäni(=hyve) asian harrastusta tai käyttöä.Paheita taas en jatkanut yhtä,ehkä kahta ikäväksi osoittautunutta kertaa pitempään.

Olen kyllä sen verran elämänmyönteinen,etten muistakaan enää valtaosaa paheiksi kokemistani asioista.

Joitain kuitenkin;koulu,josta valmistuminen olisi johtanut todennäköisesti moneksi vuodeksi asemaan,johon en halunnut.Pidin paheena kituuttaa kunniallisen valmistumisen ja maksettujen kurssikirjojen nimissä opintotuella,kun joka aamu tuntui ikävämmältä.->lopetin paheen,ja lähdin ihan tavallisen duunarin hommiin tavallisen duunarin palkalla.

Toinen pahe karsiutui vajaat parikymmentä vuotta sitten,siinä jokseenkin kriittisinä teini-iän vuosina.Lakkasin leikkimästä kunnon ihmistä odotetunlaisine vastauksineen.Tajusin että elämä on-minun.Tajusin,että näyttelemistä seuraavista mahdollisista taloudellisista tai yhteiskunnallisista hyödyistä huolimatta oloni on parempi kun elän oman,en ylhäältä annetun,omantuntoni mukaan.

Sitten on joitain tapoja joita en osaa luokittaa välttämättä paheiksi,koska ne eivät aina tilanteesta riippuen pahoilta tunnu vaikka ne toisaalta ovat sisäistä minääni rajoittavia.

Pitkäjänteisyys;Aika monella elämänalueella olen pitkäjänteisyyden karsinut.Elän enimmäkseen niin kuin huvittaa.En sido itseäni kauaskantoisiin asioihin.En voi tietää mitä huomena haluan?
En kuitenkaan ole,käyttääkseni ärsyttävää ilmaisua, mullekaikkiheti-ihminen.Kuuntelen,kattelen,kokeilen...pyrin olemaan leppoisasti suurempia vaatimatta.
Toisaalta,olen naimisissa.Se lienee pitkäjänteisyyttä,eikä tunnu pahalta.
Myös vedonlyönnissä olen pitkäjänteinen.Joinain vuodenaikoina vedonlyönti muodostaa melko osan tuloistani.Ilman pitkäjänteisyyttä näin ei olisi.

Muistelu,menneisyydessä eläminen

Tätäkin voisi pitää paheena,se saattaisi tuntua paheelta,ainakin jos alkaa rajoittamaan elämää tässä ja nyt,jopa uhkaamaan tulevaisuuden vastaanottamista avoimena.Se saattaa sitoa yksilön ajattelua.Kokemus,tai hyväksi koettu,saattaa sitoa yksilön ratkaisua tässä ja nyt.
Mutta toisaalta muistot ja menneisyys on mukava pakopaikka mitä minulta ei kukaan vie.Olkoot vielä ei-pahe.

Vierailija

Itse lopetin ohjeilla 1-3 tupakan ja juomisen, ja se oli hyvin helppoa, vaikka tupakkatuotteita olin käyttänyt 20 vuotta, ja alkoholia maistelin lähes päivittäin 5 vuotta. Sitä ennen viikonloppukäyttöä 20 vuotta.

En usko että kohtuukäyttö tai korvaushoidot voi toimia, koska ne pitävät paheen muistissa. Ja juuri unohtaminen on se avain!

Miksei kouluissa opeteta poisoppimista, kun kerran opettamistakin harjoitetaan? Poisoppiminen on aina tärkeämpää.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
RaahenTiikeri

- tupakointi
- alkoholi
- hedelmäpelit

Minä laskisin näistä kaksi ensimmäistä hyveiksi.Viimeisen typeryydeksi,ellei nauti pyörivien värikkäiden metallikiekkojen katselemisesta niin paljon että on valmis maksamaan siitä 0,20-1 euron verran laakilta?Asian ollessa näin muuttuu sekin tietenkin hyveeksi.

Itse asiassa tuplaamisessa käytettiin ainakin ennen 'kiekkoja'
Asian laita taitanee nykyään viimetiedon mukaan vielä pitää paikkansa. Kyseessähän lienee yrityssalaisuus, mutta mitäs se mua kiinnostaa, kun Sininauhasäätiönkin johtajan mielestä työntekijöillään on oikeus tehdä mitä haluavat, niin sitten teen minäkin. (odotan vielä innolla 'murhan yritys' syytettä Mun kotiin ei tulla ilman lupaa ja ainakaan ruveta neuvottelemaan asiasta jos käsken poistumaan. Oon tylsyyttäni heitelly niin paljon veitsiä että osun kyllä halutessani. Ja jälleen rehellisyyden nimissä seuraava olisi osunut... ..Niin ei ne mitään ikkunoita ollu tulossa tiivistämään, vaan juttelemaan omilla avaimillaan ku mä makasin kankkusessa himassa.)
Homma toimii niin, että kiekkoja on viisi ja niillä on tietty kaava. Ensimmäinen menee iso-pieni-iso-pieni...seiska ja kiekko vaihtuu.
Joskus skidinä tuli vietyä aikamoisia summia. 600mk oli paljon se viikkorahaksi tunnissa parissa.

Siitä vaan tuplailemaan. Ehkä saatatte huomata uittuuntuneen työntekijän kun tarkkaan katsotte ensi kerralla kaupassa käydessänne konetta tyhjentämässä.

Ässä-kisakin on nyt näköjään korjattu. Ennen sain tyhjennettyä koneen n.1/5 kerralla ja muutenkin kertoimet ylittivät selvästi kymmenen. Nykyään taitaa kuherruskuukausi olla päättynyt kun ei enää vanhat kikat toimi.

Tyydyn yleensä kolminkertaistamaan laittamani summan ja siten jää helposti voitolle. Pelikoneet oikeastaan syövät vain riippuvaisten rahat.

Vierailija
RaahenTiikeri
- tupakointi
- alkoholi
- hedelmäpelit

Tupakointi on tupakointia, ja alkoholi on alkoholia. Ne ei mun mielestä ole hyveitä, eikä paheita, ne vaan on. Niihin takertuminen estää ihmistä elämästä sellaista elämää, missä on pohjana todellisuus, eikä kemiallinen harha. Onko se pahe? Ei, jokainen voi tehdä elämällään juuri sitä mitä haluaa.
Se, että ihminen kuvittelee tiedettä tutkimalla saamaan todellisuutta vastaavan käsityksen todellisuudesta (esim. nyt tieteellisiä metodeja riippuvuuksista irtipääsemiseen) on ihan vastaava harha.
Käsitteet (kuten riippuvuus tai hyve) ovat hyödyllisiä ja oikeutettuja ilmiöiden kuvauksessa, mutta tuhoisia silloin, jos niiden ymmärretään vastaavan todellisuutta, kuvaavan todellisuutta aukottomasti. Käsitteet ovat käsitteitä, todellisuus on todellisuutta.
U.Boltin jänis
Ja juuri unohtaminen on se avain!
Täsmälleen. Ja unohtamiseen pyrkiminen tieteellisillä metodeilla saattaa olla aika työlästä.

Raahen Tiikeri
Olen kyllä sen verran elämänmyönteinen,etten muistakaan enää valtaosaa paheiksi kokemistani asioista.

Joitain kuitenkin; koulu,josta valmistuminen olisi johtanut todennäköisesti moneksi vuodeksi asemaan,johon en halunnut. Pidin paheena kituuttaa kunniallisen valmistumisen ja maksettujen kurssikirjojen nimissä opintotuella, kun joka aamu tuntui ikävämmältä. ->lopetin paheen, ja lähdin ihan tavallisen duunarin hommiin tavallisen duunarin palkalla.

Kadehdittava päätös.

Silti itse taas pidän "paheena" sitä, että aamun ikävyys olisi pahe. Aamu voi olla ikävä tai mukava. Mitä sitten? Lapset voi kiukutella tai olla yhteistyökykyisiä. Ei niitä voi silti hylätä ja päättää, että huomenna en kyllä herätä niitä.

Raahen Tiikeri
Toinen pahe karsiutui vajaat parikymmentä vuotta sitten,siinä jokseenkin kriittisinä teini-iän vuosina.Lakkasin leikkimästä kunnon ihmistä odotetunlaisine vastauksineen.Tajusin että elämä on-minun.Tajusin,että näyttelemistä seuraavista mahdollisista taloudellisista tai yhteiskunnallisista hyödyistä huolimatta oloni on parempi kun elän oman,en ylhäältä annetun,omantuntoni mukaan.

Allekirjoitan täysin.

Raahen Tiikeri
Pitkäjänteisyys;Aika monella elämänalueella olen pitkäjänteisyyden karsinut.Elän enimmäkseen niin kuin huvittaa.En sido itseäni kauaskantoisiin asioihin.En voi tietää mitä huomena haluan?
En kuitenkaan ole,käyttääkseni ärsyttävää ilmaisua, mullekaikkiheti-ihminen.Kuuntelen,kattelen, kokeilen... pyrin olemaan leppoisasti suurempia vaatimatta.Toisaalta, olen naimisissa.Se lienee pitkäjänteisyyttä,eikä tunnu pahalta.

Veit jalat suustani.

Vierailija
U.Boltin jänis

- tupakointi
- alkoholi
- hedelmäpelit

Henkilöllä on toistuvasti ajatus, että pitäisi lopettaa, mutta eipä vaan tule lopetettua kuin korkeintaan tilapäisesti.

Kuinka tätä problematiikkaa ja ratkaisua voisi pilkkoa osatekijöihin ja luokitella? Tässä ehdotus.

1) Pitää olla syy lopettaa, ja syyn pitää olla merkittävämpi kuin syy jatkaa. Esim hedelmäpeliä ei voi perustella rahan säästöllä, koska siihen menee salakavalasti muutama euro päivässä kauppareissulla, ja kauppalasku oli kymmeniä euroja. 10-20% lisäkustannus ei tunnu tarpeeksi merkittävältä.

Tämä on totta, että pitää olla todellinen syy lopettaa.

2) Kuinka olla aloittamatta uudestaan? Sanoisin että avaintekijät ovat a) täydellinen lopetus eli absolutismi, jolloin pahe häviää muististakin muutamassa päivässä.

Tämä riippuu siitä, että mikä pahe on.

Jos se on esimerkiksi tupakki, niin mahdollista on "sahanteräpudotus", eli lopetetaan määräajaksi, ja ruvetaan vaikka odottamaan sitä määräpäivää, kuten minä tein joskus tupakan kanssa: lopetin (erään) marraskuun alussa (kauan sitten) ja päätin taas aloittaa Uunnavuonna. Yllättäen tupakka ei enää hirveästi kiehtonutkaan, ja se lakko venyi lopulta puolentoista vuoden mittaiseksi. Olin lisäksi oppinut hyvän keinon psyykata tupakkalakkoa. Sitten aloitin taas vähitellen, muistaakseni jossakin kesätyöpaikassa, kun tupakkataukoja sai pitää, mutta ei muita taukoja edes tupakkataukolaisten joukossa.

Tuollainen taukometodi voisi olla hyvä myös netissä roikkumisen rajoittamiseen.

Ja b) lisäksi tarvitaan hitosti muuta mielekästä tekemistä, jotta päivät menee nopeasti. Uusi vene ja harrastus, hyviä kirjoja ja elokuvia, soittimen opettelu, ihmissuhde yms mielekästä. Ei haasteita, koska stressiä ei saa tulla.

3) Kuinka lopettaa, eli ensimmäiset 3-4 päivää? Ajoittaisin paheen lopettamisen flunssaan, kuumeeseen tai krapulaan. Niitä tulee se 1-40 kpl vuosittain. Nämä uudet harrastukset voi aloitella jo sairastamisen aikana.

Joo, tämä on sikälikin hyvä, että sen paranemisen yhdistää sitten sen paheen poissaoloon!

Ihan kaikista paheista ei pääse eroon, ainakaan kerrallla, vaan ne ovat vaihtoehtoisia: paheiden summa on vakio.

Kyllä, väitän että pahan alkoholismin voi voittaa vetämällä kunnon kännit. Sen jälkeen ei tee mieli ainakaan 4-5 päivään. Myös tupakalla voi vetää yliannoksen viimeisenä iltana.

Kokemuksia, kommentteja?

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

Raahen Tiikeri kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:

Joitain kuitenkin; koulu,josta valmistuminen olisi johtanut todennäköisesti moneksi vuodeksi asemaan,johon en halunnut. Pidin paheena kituuttaa kunniallisen valmistumisen ja maksettujen kurssikirjojen nimissä opintotuella, kun joka aamu tuntui ikävämmältä. ->lopetin paheen, ja lähdin ihan tavallisen duunarin hommiin tavallisen duunarin palkalla.
zenzen kirjoitti:
Kadehdittava päätös.

Silti itse taas pidän "paheena" sitä, että aamun ikävyys olisi pahe. Aamu voi olla ikävä tai mukava. Mitä sitten? Lapset voi kiukutella tai olla yhteistyökykyisiä. Ei niitä voi silti hylätä ja päättää, että huomenna en kyllä herätä niitä.

-mun mielestä pahetta tai hyvettä ei voi määrittää asenteilla tai arvoilla.Pahe(tai hyve) tunnetaan.Se on tunne.Se,että toimimme,tai tunnemme yleisesti arvostetun tavan vastaisesti ei tee tunteestamme pahetta.
Se,että et jaksaisi aamulla herätä,tai ruokkia kiukuttelevia lapsia,ei tee tunteestasi pahetta.Yhteiskunta(eli yleisiä arvostuksia vaaliva apparaatti)kyllä puuttuu ennemmin tai myöhemmin touhuun,mutta se ei edelleenkään tee pahetta siitä tunteestasi,että et vain jaksaisi.

Mielestäni hyveet ja paheet koetaan ja tunnetaan.Vastuullisuutta on koittaa järjestää elämänsä niin,että voi elää hyveidensä mukaan toisien elämää pahemmin järkyttämättä.

Vierailija
RaahenTiikeri
mun mielestä pahetta tai hyvettä ei voi määrittää asenteilla tai arvoilla.Pahe(tai hyve) tunnetaan.Se on tunne.Se,että toimimme,tai tunnemme yleisesti arvostetun tavan vastaisesti ei tee tunteestamme pahetta.

Siis, en käsittääkseni näin esittänytkään? Mä suhtaudun asioihin ehkä vähän eri tavalla. Mun mielestä "huonot tavat" ei ole sillä tavalla paheita, että niitä pitäisi lähteä listaamaan tai arvottamaan. Tällainen dikotomia on mun mielestä vähän... no, lapsellista.

Inhimillisiä hyveitä kyllä pidän arvossa eli arvostan, mutta en suhtaudu niihinkään mitenkään orjallisesti. Klassiset hyveet inhimillisyys, oikeudenmukaisuus, hyvät tavat jne. on mun mielestä ihan tavoiteltavia asioita nykyisinkin.

Raahen Tiikeri
Se,että et jaksaisi aamulla herätä,tai ruokkia kiukuttelevia lapsia,ei tee tunteestasi pahetta.

Hei, enhän mä noin sanonut! Minähän odotan innolla, että milläs tuulella sitä tänään ollaan. Se on melkein yhtä jännää kuin nuo hedelmäpelit, koskaan ei tiedä. Se, että lasten aamut on välillä ikäviä, ja sen vuoksi luopuisi itse valitsemastaan elämäntavasta, ei mitenkään ole peruste sille, että ikävästä aamusta pitäisi ottaa jotain paineita. Ne vaan on.

Raahen Tiikeri
Mielestäni hyveet ja paheet koetaan ja tunnetaan.Vastuullisuutta on koittaa järjestää elämänsä niin,että voi elää hyveidensä mukaan toisien elämää pahemmin järkyttämättä.

Mun mielestä taas hyveet täytyy johtaa jostain inhimillisestä toimintakentästä yleisesti. Tunne voi olla sen tuntevan ihmisen mielestä positiivinen, mutta onko se ihmiselle/yhteisölle hyväksi? Ei välttämättä.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

"Mun mielestä taas hyveet täytyy johtaa jostain inhimillisestä toimintakentästä yleisesti. Tunne voi olla sen tuntevan ihmisen mielestä positiivinen, mutta onko se ihmiselle/yhteisölle hyväksi? Ei välttämättä."

-edullisuus/haitallisuus yhteisölle ei mun mielestä käy mittapuuna.Hyveiten tai paheiden asettaminen yhteisön etujen näkökulmasta on ihmisten hallinta keino.
Kaikki hyvä tunne yksilölle on minun mielestäni ko.yksilölle hyväksi,vaikka se absoluuttisesti johtaisi pitkässä juoksussa ongelmiin tai lopulliseen fyysiseen/henkiseen tuhoon.
Uskon että lajimme,kaikista hyveellisistä vakuutteluista huolimatta,kuitenkin aika pitkälti asettaa lyhyen tähtäimen riemun pitkän tähtäimen hyödyn edelle.Näin minä ainakin olen itseäni tulkinnut tämän reilun 31 vuoden aikana.Ja ympärille katsoessa ei käsitykseni mitenkään vähene.
Toki yksilö voi itse omista tarpeistaan rajoittaa itseään,jos on oppinut jonkun toimintatavan hyödyn liian lyhytaikaiseksi tai hyveestä maksettavan hinnan liian kalliiksi ym.
Mutta en johtaisi hyvettä yhteisön arvoista tai hyödystä yhteisölle.Eli siis sanan pahe käyttö jossain yhteydessä on mielestäni ihmisen käytöksen ohjaamiseen pyrkimistä hänen ulkopuoleltaan hänen omien,todellisten tai kuviteltujen,halujen vastaisesti.

-----------------------------------------------------------------------

Ja tietyllä tavalla tuota näkemystäni tukee se,että yhteiskunnassa saa nykyään tehdä käytännössä ihan kaikkea,siis paljon raskaamman sarjan asioita kuin teoreettisten hyveiden ja paheiden tasoiset valinnat.Kaikelle on vain asetettu 'hinta.'
Tosin 'hintoja' ei taida olla asetettu siksi,että jokainen pääsisi toteuttamaan itseään.Kai ko.'hinnoilla' kuvitellaan olevan pelotevaikutus.

Vierailija

Pahe on tässä sellainen asia, minkä ihminen itse haluaa lopettaa. On aloittanut, muttei kykene lopettamaan. Esim syrjähyppy tai suklaa. Suklaa vie hampaat ja rahat, ja lihottaa. Tuskin mikään nautinto on sen arvoista.

Nikotiini- tai suklaalaastari on mielestäni väärä metodi, koska se pitää asian muistissa.

Kuinka unohtaa syrjähyppy, jos on voimakkaat tunteet henkilöä kohtaan? Varmaan siihenkin on jotain keinoja. Esimerkiksi ennalta ehkäisy.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009
U.Boltin jänis
Pahe on tässä sellainen asia, minkä ihminen itse haluaa lopettaa. On aloittanut, muttei kykene lopettamaan. Esim syrjähyppy tai suklaa. Suklaa vie hampaat ja rahat, ja lihottaa. Tuskin mikään nautinto on sen arvoista.

Nikotiini- tai suklaalaastari on mielestäni väärä metodi, koska se pitää asian muistissa.

Kuinka unohtaa syrjähyppy, jos on voimakkaat tunteet henkilöä kohtaan? Varmaan siihenkin on jotain keinoja. Esimerkiksi ennalta ehkäisy.

-pöh...pitämäänsä asiaa ei halua lopettaa.yleensä.Ei tehdä tästä uutta tupakkaketjua.

Itse tietysti jo tähdensitkin.

"Kuinka unohtaa syrjähyppy, jos on voimakkaat tunteet henkilöä kohtaan? "
-avioerolla.silloin unohtuu syrjähppy.

Vierailija
Raahen Tiikeri
edullisuus/haitallisuus yhteisölle ei mun mielestä käy mittapuuna.Hyveiten tai paheiden asettaminen yhteisön etujen näkökulmasta on ihmisten hallinta keino.

Ei inhimillisestä toimintakentästä johtaminen tarkoita väistämättä yhteisöstä johtamista. Esim. itämaisista filosofioista Tao on tunnettu auktoriteettikriittisyydestään, mutta silti siellä määritellään inhimillisiä hyveitä.

Niitä ei ole johdettu hallitsemistarkoituksessa vaan ihanteena on turmeltumaton luonnonlapsi, joka pystyy sisäisen ymmärryksen avulla toimimaan oikein. Taolaisen käsityksen mukaan sivistys ja hyvä käytös vain pilaa ihmisen.
http://www.peda.net/verkkolehti/joensuu/pielisjoki?m=content&a_id=25
[size=85:28o31pwq]" Kun tao kadotetaan, ilmaantuu ihmisrakkauden oppi. Kun ihmisrakkaus kadotetaan, ilmaantuu LI, hyvä käytös"

Keskeistä taolaisuudessa on myös selvästi anarkistinen näkemys yhteiskunnasta. Taolaisten mielestä yhteiskunnassa ei tarvita lakeja tai asetuksia, sillä;

"mitä enemmän on lakeja ja asetuksia, sitä enemmän on varkaita ja rosvoja."

Ajatuksena on, etteivät lait tee ihmisiä hyviksi, mutta kun ne poistetaan, ihmisessä herää luontainen velvollisuuden- ja oikeudentunto. (Eeh, ehkä idän kollektiivissa yhteiskunnissa, lännessä tätäkin on kokeiltu, huonoin seurauksin. za-zenin huom. )

Taolaisuuden etiikka on selvästi individualistinen; ihmisen on ensisijaisesti tähdättävä oman toimintansa saattamiseen vastaamaan taoa, sosiaaliset hyveet ovat toissijaisia.[/size:28o31pwq]

"Tao" on länkkärille vaikea ymmärtää, jos kohta sitä ei määritellä edes idässä eksaktisti, sillä silloin se ei olisi enää Tao...

Raahen Tiikeri
Kaikki hyvä tunne yksilölle on minun mielestäni ko.yksilölle hyväksi,vaikka se absoluuttisesti johtaisi pitkässä juoksussa ongelmiin tai lopulliseen fyysiseen/henkiseen tuhoon.

No, mä en voi olla samaa mieltä. Mun egolle ei ole hyväksi roikkua täällä netissä koko iltaa, vaikka tämä kirjoittelu on hyvin koukuttavaa ja pidän keskustelemisesta. Joten, jatkan aiheesta huomenna. Tai sitten en.

[size=85:28o31pwq]Tarkennettakoon vielä etten ole taolainen, vaan ihan vaan kiinnostunut eri filosofiasuuntausten, eettisten järjestelmien (hyve/pahe?)ja ihmiskäsitysten eroista.[/size:28o31pwq]

Vierailija

Monien riippuvuuksien, kuten alkoholismin, huumeriippuvuuden tai peliriippuvuuden välillä on yhtäläisyyksiä. Aivoissa on erityisiä mielihyväkeskuksia ja ne aktivoituvat normaalisti silloin, kun henkilö kokee mielihyvää, on rakastunut, humaltunut, harrastaa liikuntaa yms.

On myös mahdollista aktivoida näita mielihyväkeskuksia keinotekoisin tavoin. Kaikenlaiset huumeet, kielletyt ja sallitut, aiheuttavat kemiallista aktivaatiota aivojen mielihyväkeskuksissa ja se on tärkeä osa riippuvuuden syntyä. Aktivaatio myös estää epämiellyttävien tunteiden kokemista ja siksi vaikkapa peliriippuvuudesta kärsivät ihmiset - ja myös muut riippuvuuksista kärsivät – voivat käyttää riippuvuutta tukahduttaakseen epämiellytäviä tunteita.

Pääsääntö on kuitenkin se, että jokainen opittu asia voidaan myös oppia pois, vaikka se usein vaikeaa olisikin.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009
Tarkkailija
Monien riippuvuuksien, kuten alkoholismin, huumeriippuvuuden tai peliriippuvuuden välillä on yhtäläisyyksiä. Aivoissa on erityisiä mielihyväkeskuksia ja ne aktivoituvat normaalisti silloin*1, kun henkilö kokee mielihyvää, on rakastunut, humaltunut, harrastaa liikuntaa yms.

On myös mahdollista aktivoida näita mielihyväkeskuksia keinotekoisin tavoin*!. Kaikenlaiset huumeet, kielletyt ja sallitut, aiheuttavat kemiallista aktivaatiota aivojen mielihyväkeskuksissa ja se on tärkeä osa riippuvuuden syntyä. Aktivaatio myös estää epämiellyttävien tunteiden kokemista ja siksi vaikkapa peliriippuvuudesta kärsivät ihmiset - ja myös muut riippuvuuksista kärsivät – voivat käyttää riippuvuutta tukahduttaakseen epämiellytäviä tunteita. *2

Pääsääntö on kuitenkin se, että jokainen opittu asia voidaan myös oppia pois, vaikka se usein vaikeaa olisikin.

*1-kukakohan päättää mikä on normaalia ja mikä keinotekoista?-luultavasti sillä hetkellä mielipiteensä ilmaiseva.Tai sitten auktoriteettiasemassa oleva.

*2-ikään kuin moittisit yksilöä,kuka käyttää tuntemaansa keinoa saada hyvä olo,tai unohtaa paha olo,vaikka todennäköisesti ymmärtää tuntemansa keinon olevan irti reaalitodellisuudesta.
Tosin tuo reaalitodellisuudesta irti oleminen on sikäli ehdollista,että "viinä ei helpota oloasi kuin hetkeksi" sanottuna loputtoman rikkaalle on fraasi.
Sama koskee tietysti loputtoman rikasta ihmistä kuka nauttii metallisten pelikonekiekkojen pyörimisestä suunnattomasti.

No,yhtä kaikki.Aivokemiaahan kaikki tunteet on.

zenzenille:taolaisuudeta en tajua mitään.Eli parempi etten sanokaan mitään.En ainkaan moiti,mikäli asia on niin,että hyvettä ja pahetta ei tarkkaan määritellä.

Uusimmat

Suosituimmat