McDonald's ja yskä

Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Tuleeko kenellekkään teille yskänpuuskaa esim. Big Mac aterian jälkeen? Siis kunnon keuhkoputkia vihlova röhäsy, eikä muuta.

Minulla tulee. Aluksi en kiinnittänyt siihen huomiota, mutta jossain vaiheessa rupesin toteamaan syy-yhteyttä. Tätä ei siis tapahdu minkään muun Hese, Carrol, Rolls, ym. aterioiden yhteydessä, joten ajattelin että vika on korvienvälissä. Kunnes tänään kollega töissä otti puheeksi, että hänellä tulee aina yskä Mc:ssä käynnin jälkeen, jota hän kutsuu rasvayskäksi.

Siis eihän tossa ole mitään järkeä... Mitäköhän jännää Mc:n insinöörit on oikein noihin burgereihin tunkenu?!?

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Sivut

Kommentit (16)

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

No,rasvaa nyt tuskin kauheasti on noissa annoksissa....
mutta mutta,mulla tulee jalapenoa sisältävän pitsan jälkeen oikein syvä rykäisy joka tuntuu puhistavan putket keuhkojen pohjista asti.
Syön jalapenoja ja chilejä useasti sellaisenaan,tai salaateissa ym.eikä ne tuollain vaikuta.Kerran,ehkä maks.kolme kertaa syön vuodessa pitsaa,ja joka kerta siinä on jalapenoa.Ja joka kerta tämä on tapahtunut viimeisen parin vuoden(ehkä viiden pitsan)aikana.Yskää se ei ole,eikä minua yskitä.Ehkä ennemminkin lyhyt "keuhkoinfektioinen olo",ja sitten syvä rykäisy ja valtava puhistumisen tunne.En tosin osaa tarkasti kuvailla "keuhkoinfektioista oloa" kun en ole juuri ikinä sairastanut oikeastaan mitään lapsuuden jälkeen.Mutta pari kertaa on aikuisiälläkin tauti yrittänyt tulla pienen räkäisyyden muodossa.
Aikanaan kun kärsin leppäallergiasta,sen oireet olivat erilaiset,ei räkäiset tai flunssamaiset.Pikemminkin hengitetty ilma tuntui köyhdytetyltä eikä siihen rykiminen auttanut.

creep
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt10.9.2009

Saman havainnon olen tehnyt, joskin mun kohdalla koskee yleisesti ottaen kaikkia hampurilaisia. McDonald'sia ei siis voine tästä syyttää, vaikka mieli tekisikin

Occipitale
Seuraa 
Viestejä169
Liittynyt18.2.2010

Itse en ole kyllä huomannu että mulla tulisi yskää mistään muusta, eikä se Mc-yskäkään jokakertaista ole.

Jotainhan noissa täytyy olla, joka stimuloi keuhkoputkien limaneritystä, koska se yskä on ihan kunnon rykäsy, ja sen tuntee, että jotain keuhkoputkissa liikahti.

Vastaukset on siellä mistä ne löytää

Vierailija

Keuhkot sanoo: "Tää pska pois kehosta..."
Peräsuoli: "Miks aina mun täytyy..? "
Aivot: "Zigahabubumuniunoi@£€"

Vierailija
Occipitale
Itse en ole kyllä huomannu että mulla tulisi yskää mistään muusta, eikä se Mc-yskäkään jokakertaista ole.

Jotainhan noissa täytyy olla, joka stimuloi keuhkoputkien limaneritystä, koska se yskä on ihan kunnon rykäsy, ja sen tuntee, että jotain keuhkoputkissa liikahti.

Joku aromiaine, esim. diasetyyli voi ärsyttää, ehkä kyseessä on kuitenkin kuvitelma koska yskää ei tule aina.

Vierailija

Nyt kun tuli puheeksi... olen jo aikoja sitten havainnut hampurilaisaterian tai mm. pizzan syönnin jälkeen, että kurkkuun kerääntyy limaa jota sitten pitää jonkin aikaa rykiä tai nieleskellä. Olen ihmetellyt mistä voisi johtua. Rasva ei syynä ole, koska tämä ei toistu minkä tahansa rasvaisen ruuan yhteydessä. Voisiko tosiaan syynä olla jokin pikaruuassa käytettävä aromiaine...

Vierailija
fenomenologi
Occipitale

Joku aromiaine, esim. diasetyyli voi ärsyttää, ehkä kyseessä on kuitenkin kuvitelma koska yskää ei tule aina.

Kun ihminen yskäisee, se ei ole kuvieltua, tässä kohtaa monella menee asiat sekaisin.
Esim kipu on sellainen asia, jota lääkärit luulevat monesti luuloksi, mutta potilas kuitenkin tietää sen olevan täyttä totta.
Onko muuten aivastuskin harhaluulo, esim flunssaa ei taida siis olla olemassa?

Vierailija

Itsekään en kyllä yskäksi sitä sanoisi, mutta tuntuu että limaa tosiaan kerääntyy noiden sessioiden jälkeen jonka sitten parilla rykäisyllä sylkee pois.

Mulla tuota tosin ilmenee muutenkin aterioinnin yhteydessä. Väittäisin että se liittyy nimenomaan siihen onko syönyt "runsaasti" vai ei.

Mahdollisesti voisi olla vain että keuhkoputki lämpenee sen verran että sieltä vähän tavaraa irtoaa?

edit: tai voisiko liittyä siihen että hamppariravintoloissa laitetaan aina jäitä juomaan, josta seuraa usein suuri lämpötilaero, eli ensin laajentuminen ja sitten supistuminen? Ja tuota juomaa on yleensä runsaasti.

Vierailija
Tomppak
fenomenologi
Occipitale

Kun ihminen yskäisee, se ei ole kuvieltua, tässä kohtaa monella menee asiat sekaisin.
Esim kipu on sellainen asia, jota lääkärit luulevat monesti luuloksi, mutta potilas kuitenkin tietää sen olevan täyttä totta.
Onko muuten aivastuskin harhaluulo, esim flunssaa ei taida siis olla olemassa?

Occipitale"eikä se Mc-yskäkään jokakertaista ole"
Yskimistä tapahtuu ilman syömistäkin, ehkä se johtuu yskästä tms.
Katso hakutoiminnolla luetun ymmärtäminen-ketju.

Vierailija
Occipitale
Siis eihän tossa ole mitään järkeä... Mitäköhän jännää Mc:n insinöörit on oikein noihin burgereihin tunkenu?!?

Fast Food Nationin kirjoittajan mukaan niissä on tarkkaan varjeltu salainen cocktail makua ja hajua (?) sääteleviä kemikaaleja.

Saattaa muuten olla myös jonkinlainen koukuttava aine. Vastikäänhän todettiin, että Mc-pikaruoka koukuttaa käyttäjänsä liki heroiininveroisella riippuvuudella jossain aivojen reseptoreissa. Samaa ilmiötä ei havaittu muilla ruuilla.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Itse olen saman "ilmiön" kokenut useasti, mäkissä ja hesessä, mutta myös eräässä erittäin koukuttavassa kebab paikassa. Olen asian tiedostanut ja huomannut asiayhteyden, mutta en sen enempää ole sitä pohtinut. Ahmimisesta omalla kohdalla ei ainakaan ole kyse, koska kulutan aikaa syömiseen, toisinsanoen nautin ruoastani.

Käyttäisivätkö nämä paikat tosiaan jotakin hengitysteitä ärsyttävää ainesosaa, josta kuitenkaan kaikki ei saa oireita. Olisiko tämän oletetun lisäaineen tarkoitus todella koukuttaa ruokaan, tavallistakin enemmän?

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
babun

edit: tai voisiko liittyä siihen että hamppariravintoloissa laitetaan aina jäitä juomaan, josta seuraa usein suuri lämpötilaero, eli ensin laajentuminen ja sitten supistuminen? Ja tuota juomaa on yleensä runsaasti.

Minulle tulee aina yskää jos nimenomaan juomassa on paljon jäitä. Ei tarvitse olla kovin sokeripitoista, vesikin riittää. Siksi pyydänkin aina ravintoloissa (hampurilais- tai muissa) juomani ilman jäitä.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Pikaruoan jälkeen monesti itelläkin tullu sellaisia limasia yskäisyjä. Jostain luin, että mm. natriumglutamaatti aiheuttaisi kyseisen reaktion. Mutta eipä enää tule tänä päivänä syötyä kyseisiä safkoja.

Vierailija

Mulla ei ole yhteydessä jäihin juomassa eikä muutenkaan hapotettuun juomaan. Huoneenlämpöisellä vedellä sama ilmiö. Ja tosiaankin, burgerien ja pizzan lisäksi sama juttu kebabeissa, ja ilmeisesti muutenkin vastaavanlaisissa pikaruuissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat