Kuntopyörän magneettijarru

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vilkaisin kuntopyörän sisään, koska se alkaa käryämään tarpeeksi kovan polkemisen jälkeen.

Vauhtipyörä oli n. 150-asteinen, joten paransin ilman virtausta tekemällä reikiä muovisiin koteloihin.

Vilkaisin samalla jarrutusperiaatetta. Vauhtipyörää jarruttaa kuvassa punaisella näkyvät kestomagneetit. En ymmärrä, eikö vetotyö ole yhtä suuri kuin poistotyö?

Sivut

Kommentit (21)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Magneetit aiheuttavat liikkuvaan johteeseen pyörrevirtoja, jolloin virtoja synnyttääkseen pitää tehdä työtä. Tehty työ kuluu johteen vastuksesta johtuen lämmöksi.

En tosin ole tuollaista koskaan nähnyt omin silmin, mutta induktiojarrut perustuvat tuohon ilmiöön.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Magneettikentässä pyörivään vauhtipyörään indusoituu pyörrevirta. Vauhtipyörän resistanssi aiheuttaa sen että pyörä kuumenee ja toisaalta syntyy pyörimisliikettä vastustava momentti.

Aika jännä ratkaisu sinällään hoitaa jarrutusteho tuollaisella järjestelyllä, mutta toisaalta nerokas - jarrulaitteistossa ei ole kuluvia osia (jos ei kestomagneettien magneettikentän heikkenemistä lasketa). Kuinkakohan voimakkaita kestomagneetteja tuossa on käytetty, ja kuinka lujaa piti polkea jotta alkoi käry käydä?

Kirous, olin liian hidas vastaamaan...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Magneetit oli aika tavallisia, kokeilin ruuvimeisselillä.

Täydellä vastuksella n.40 min, niin laite on palovaarallinen. Se oli niin kuuma, että lämpölaajeni johonkin reunaan, ja tuli hajun lisäksi kova meteli.

Mutta sain korjattua parilla reiällä. Aikaisemmin ilma ei kiertänyt ollenkaan.

Vierailija
U.Boltin jänis

Täydellä vastuksella n.40 min, niin laite on palovaarallinen.




Oliskohan värkki sinulle pikkaisen alimitoitettu?

tosikolie
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt1.1.2009

Onko muuten kuntopyörässäsi elektroniikkaa ja mistä se saa sähkönsä,,, minulla on vanhanaikainen paristolla toimiva,,,

miten liene jokohan kuntopyörän valmistajat ovat laittaneet sähkögeneraattorin jotta ei paristoja tarvihe

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Generaattori olisi järkevämpi, kuin tuo mainittu jarru. Mutta paaaaljon kalliimpi. Tai vesipumppu.

Minulla olisi mikäliemistätullut paketissa henkilöauton ilmastointikilkkeet. Voisi pyörittää ilmastointikoneen kompuraa kuntopyörällä kesäkuumalla, ja nauttia vilpoisesta tuulenvireestä pyöräillessään. (toinen hymiö)

- Ubi bene, ibi patria -

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Pacanus Rusticanus

Minulla olisi mikäliemistätullut paketissa henkilöauton ilmastointikilkkeet. Voisi pyörittää ilmastointikoneen kompuraa kuntopyörällä kesäkuumalla, ja nauttia vilpoisesta tuulenvireestä pyöräillessään. (toinen hymiö)

Sitä todellakin tarvitset, koska auton ilmastointikompressorin tehontarve on yleensä yli 500 wattia. Tuon tehon kehittämisessä saattaa tulla todella hiki.

Vanha jäärä

Vierailija

Poistin muovikotelot kokonaan, ja sain lisä-aikaa 10 minuuttia. Sitten se on taas ylikuuma.

Palaneen käry tulee siitä, kun lämpö johtuu vauhtipyörän keskiöön ja kiilahihna kuumenee. Ajattelin porata lisää reikiä vauhtipyörään, tai laittaa jäähdytysripoja.

Vauhtipyörä pyörii 6:1 polkijaan nähden, joten vauhtia riittää. Kiilahihnan kitkapinta on n. 90 asteen matkalta, mikä on liian vähän. Pitäisi olla kiristysrulla tai mielellään kaksi.

Lattialle tulee hihnan murua. Matto ihan mustana.

Ketju- tai hammaspyörävälitys pitäisi olla. Tai hammashihna. Jos on kiilahihna, niin pitäisi olla kiristysrulla, jotta tehonsiirtokyky säilyy myös kuumana. Tuuletin olis hyvä.

Vierailija
Vanha jäärä
Pacanus Rusticanus

Minulla olisi mikäliemistätullut paketissa henkilöauton ilmastointikilkkeet. Voisi pyörittää ilmastointikoneen kompuraa kuntopyörällä kesäkuumalla, ja nauttia vilpoisesta tuulenvireestä pyöräillessään. (toinen hymiö)

Sitä todellakin tarvitset, koska auton ilmastointikompressorin tehontarve on yleensä yli 500 wattia. Tuon tehon kehittämisessä saattaa tulla todella hiki.

...totta...

Vierailija

Liimaa siihen levyn kylkeen pieniä soiroja jotka toimivat radiaalipuhaltimena. Siitä saat ilmavirtaa jäähdyttämään kiekkoa.

Vierailija

Mikähän olis hyvin lämpöä johtava liima, niin soirot olis sekä ripa että tuuletin?

Tehokkaat magneetit vois korvata liiman. Tarttuuko liimat valurautaan? Vai pitääkö panna pop-niiteillä tai ruuveilla?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26837
Liittynyt16.3.2005
U.Boltin jänis
Mikähän olis hyvin lämpöä johtava liima, niin soirot olis sekä ripa että tuuletin?

Tehokkaat magneetit vois korvata liiman. Tarttuuko liimat valurautaan? Vai pitääkö panna pop-niiteillä tai ruuveilla?





On olemassa liimoja, joihin on sekoitettu kupari- tai hopeapartikkeleja lämmönjohtavuden lisäämiseksi. Tähän tarkoitukseen kannattanee kuitenkin käyttää normaalia epoksiliimaa ja pitää liimakerros mahdollisimman ohuena. Epoksiliima tarttuu kaikkiin metalleihin (ainakin tavallisiin).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat