Mikä vika oli Rahikaisella?

Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt6.1.2008

"Sama vika Rahikaisella"
Tuo lause on kaiketi tuntemattomasta sotilaasta, mutta tietääkö joku tarkalleen että mikä se Rahikaisen vika oikein oli?

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija
HMoilanen
"Sama vika Rahikaisella"
Tuo lause on kaiketi tuntemattomasta sotilaasta, mutta tietääkö joku tarkalleen että mikä se Rahikaisen vika oikein oli?

Lause ei ole Tuntemattomasta.
Kaiketi sanonta on alueelta missä on paljon Rahikaisia. Pohjois-Karjala, tai Savo. Olen kuullut siinä yhteydessä, kun jollain on kusihätä ja mainitsee siitä, kaveri sanoo: Sama vika Rahikaisella.

HMoilanen
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt6.1.2008
Denzil Dexter
Rahikaisella oli sama vika kuin alikersantti Lehdolla.

Sitten kun vielä selviäis se Lehdon ongelma siinä tuntemattomassa, niin sais rauhan.

Vierailija
HMoilanen
Denzil Dexter

Sitten kun vielä selviäis se Lehdon ongelma siinä tuntemattomassa, niin sais rauhan.

Lehto kuoli.

Vierailija
Moses Leone
HMoilanen
Denzil Dexter

Lehto kuoli.

No sitten ei ollut Rahikaisella sama vika.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
HMoilanen
Denzil Dexter

Pitää alkaa lukeen Tuntematon uudelleen.

Hämmentää.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Luuttu
HMoilanen
"Sama vika Rahikaisella"

Lause ei ole Tuntemattomasta.
Kaiketi sanonta on alueelta missä on paljon Rahikaisia. Pohjois-Karjala, tai Savo. Olen kuullut siinä yhteydessä, kun jollain on kusihätä ja mainitsee siitä, kaveri sanoo: Sama vika Rahikaisella.

Eli tästä voinee vetää johtopäätöksen, että vastausta käytetään kun ei olisi tarvittu ilmoitusta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
sigfrid
Alkuperäisessä muodossaan tuo kuuluu "sama vika, sano Rahikainen". Lauseesta ei täysin selviä oliko Rahikaisella sama vika, vai totesiko Rahikainen jossain muualla olleen saman vian.

Voisitko kertoa että mistä kohtaa suunnilleen/mistä tilanteesta tuo on? Tekisi mieleni itselläkin lukaista tekstinkohta uudelleen mutta tuo 576 sivua joka minun painoksessani on ei oikein houkuttele pikavilkuiluun.

Hämmentää.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Vatkain
sigfrid
Alkuperäisessä muodossaan tuo kuuluu "sama vika, sano Rahikainen". Lauseesta ei täysin selviä oliko Rahikaisella sama vika, vai totesiko Rahikainen jossain muualla olleen saman vian.

Voisitko kertoa että mistä kohtaa suunnilleen/mistä tilanteesta tuo on? Tekisi mieleni itselläkin lukaista tekstinkohta uudelleen mutta tuo 576 sivua joka minun painoksessani on ei oikein houkuttele pikavilkuiluun.

Enhän minä sitä tiedä mistä sanonta on peräisin, mutta alkuperäisenä se mielestäni kuuluu esittämälläni tavalla. Olen kuullut tuota viisautta jo 50-luvulta lähtien. Tällainen muoto "sano xxxx" on vanha sananlaskujen muoto. Esim. "konstit ne on monet, sano emäntä kun kissalla pöytää pyyhki", "aika aikaansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin", "etiäpäin, sanoi mummo lumessa", "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista", "joopa joo, sanoi renki päissään", "joo sanoivat rengit päissään", "kovat on koneet, sanoi vaari hohtimia", "makunsa kullakin sano koira kun persettään nuoli", "Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato".

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
sigfrid
Enhän minä sitä tiedä mistä sanonta on peräisin, mutta alkuperäisenä se mielestäni kuuluu esittämälläni tavalla.

No ei kai se tosiaan auta ku alkaa lukemaan Tuntematonta. Onneksi ees kirja on hyvä.

Hämmentää.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

http://yle.fi/mot/130300/kasis.htm

Linkissä käsitelty Tuntemattoman alkuperäisestä käsikirjoituksesta poistettuja kohtia. Linnan oikeuksien omistajat ovat sittemmin vaatineet lainaukset poistettavaksi eli arvailtavaksi jää. Joka tapauksessa otsikon asia mainitaan tekstissä:

"Linnan konekiväärijoukkue saa ensimmäisen kosketuksen kaatuneisiin vihollisiin. Ja kuten Lehdollakin, sama vika Rahikaisella."

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Sepi
http://yle.fi/mot/130300/kasis.htm

Linkissä käsitelty Tuntemattoman alkuperäisestä käsikirjoituksesta poistettuja kohtia. Linnan oikeuksien omistajat ovat sittemmin vaatineet lainaukset poistettavaksi eli arvailtavaksi jää. Joka tapauksessa otsikon asia mainitaan tekstissä:

"Linnan konekiväärijoukkue saa ensimmäisen kosketuksen kaatuneisiin vihollisiin. Ja kuten Lehdollakin, sama vika Rahikaisella."

Itse googlasin eilen saman. Yritin sen perusteella lukea kohtaa jossa konekiväärijoukkue saa ensikosketuksen kaatuneeseen viholliseen, mutta asia ei auennut. (Toinen luku, kappale VI)

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat