Klo 22:22 ja 3:33 jne.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hello

Onkohan kellään tiedossa muita kaltaisiani seonneita henkilöitä, jotka katsovat säännöllisesti kelloa esim. silloin kun se on 22:22?
Tai että heräävät yöllä säännöllisesti tasan 3:33? Tai voi se olla myös 1:11 tai 2:22 jne.
Minulle näin käy jatkuvasti, toisin viime aikoina se on enempi rajoittunut tietokoneen kellon vilkaisemiseen juuri silloin kun se on 22:22.

Kaikki alkoi noin vuosi sitten, kun heräsin ensimmäisen kerran yöllä projisoivan kellon heijastaessa kattoon kellon ajan 3:33.
Ensimmäisellä kerralla se tuntui tietysti ihan normaalilta,
sattuuhan näitä. Sitten heräsin heti seuraavana yönä taas klo 3:33. Pidin tätä lähinnä huvittavana sattumana josta vitsailin seuraavana päivänä työkavereillenikin.
Mutta, mutta, sitten heräsin taas, jonka jälkeen oli yön tauko ja sitten taas. Siirryttiin kesäaikaan ja sitä seuraavana yönä heti jälleen tasan 3:33 vaikka kelloja oli siirretty tunnilla eteenpäin.
Tässä vaiheessa asia alkoi jo jonkin verran stressata, varsinkin kun yhtenä yönä olin herääväni sellaiseen hoooooh!- ääneen ja sen jälkeen sydän tykytti säikähdyksestä.
Skeptismiin taipuvaisena henkilönä yritin selvittää tätä asiaa tieteellisesti. Siirsin kellon päiväsaikaan lähelle tuota mainittua aikaa ja yritin selvittää pitääkö kello jonkinlaisen
rapsahduksen tms. kello 3:33... ei mitään. Katsoin juna-aikataulut, josko läheiseltä junaradalta menisi juna juuri klo 3:33, ei tärpännyt. Ajattelin myös rivitaloon liittyviä muita mahdollisia ääniä kuten lämmitysjärjestelmä tai ilmanvaihto, mutta en havainnut näissäkään mitään sellaista joka herättäisi tasan 3:33. No sitten siirsin tahallani kelloa eteenpäin viisi minuuttia ja yllätys, yllätys, heräsin taas 3:33.

Välillä heräsin myös 1:11. Herätin puolisonikin yhtenä yönä todistamaan asiaa, joten se mahdollisuus, että olisin (pelkästään) harhainen tai näkisin unia, on myös poissuljettu.
Osa ainakin näistä 1:11 heräämisistä tapahtui kyllä niin, että jälkikasvuni heräsi unestaan itkemään juuri silloin, mutta ei sekään selitä kaikkia heräämisiä.
Sitten nämä heräämiskerrat harvenivat ja ehkä en rekisteröinyt kaikkia niitä enää niin tarkasti. Harmittaa, että en pitänyt täsmällistä päiväkirjaa näistä, olisi ollut kiinnostavaa laskea montako heräämistä oli tapahtunut? Joka tapauksessa veikkaisin tapahtumien epätodennäköisyyden riittävän ainakin lottovoiton saamiseen.

No, sitten muutimme (siis ei heräilyn takia vaan muuten). Olen herännyt tässä uudessa asunnossa myös näihin tasa- aikoihin, mutta paljon harvemmin kuin aiemmin. Tosin outona sattumana eräänä yönä kännykkääni tuli viesti kello 3:32:40. Kun sain silmäni auki, niin kello oli tietty tasan 3:33. Kun viesti tuli siihen aikaan, niin arvelin että viesti on jotain todella tärkeää, ehkä jotain vakavaa on tapahtunut jollekin tutulle tms. Mutta viesti olikin (onneksi) joltain täysin tuntemattomalta henkilöltä, joka etsi joskus 2002 tapaamaansa henkilöä, eikä sen kummempaa.
Tietysti viestin piti tulla juuri n. 3:33! Miten yleistä on, että saa viestin juuri siihen aikaan ja vielä täysin tuntemattomalta henkilöltä??

Tänään minut sai kirjoittamaan tälle foorumille se, kun katsoin taas tuota kelloa tuossa alakulmassa tasan 22:22 (ja nyt se on näköjään 0:22!). Sen minä vielä ymmärtäisin, että
tiedostamatta vahtisin sivusilmällä kelloa hereillä ollessani, mutta se että heräsin (tai herään) unesta katsomaan kelloa jonain tasa- aikana säännöllisesti, sitä minä en ymmärrä.

Jossain englanninkielisellä sivustolla ilmiöstä puhuttiin nimellä syncronism tai jotain sinnepäin. Ja/tai sitten siihen liittyi jotain enkeleitä jotka lähettävät viestejä tms. Tai sitten joku ihmistä kontrolloiva taho vaan testailee. Näyttipä facebookissa oleva joku ryhmäkin, jonka nimi on "katson kelloa aina kun se on 22:22" mutta kun en ole liittynyt tuohon lärvikirjaan, niin en tiedä mitä siellä kerrotaan vai ei mitään

Lähinnä kiinnostaa siis onko jollakulla samankaltaisia kokemuksia tai tunteeko jonkun joka väittää samaa tapahtuvan itselleen. Ja jos joku keksii hyvän tieteellisen (tai sitten vaikka muun) selityksen tälle, niin se on myös tervetullut.

T:22-22

Sivut

Kommentit (67)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Voihan se olla että jos muutaman kerran herää vaikkapa 3:33 niin mieli ehdollistuu, tarkoitan siten kuin varmaan moni säännöllistä työtä tekevä, että jos kello on aamuisin soimassa klo 8:00 niin herääminen tapahtuu itsestään klo 7:59. Jos Kakskakkosen tapauksessa kyse on samasta, herkistyminen on vaan tapahtunut nopeampaa eikä ole yhtä säännöllistä. Herääminen tapahtuu siihen aikaan jos seuraavana pivänä on luvassa jotain tiettyä tai edellinen päivä on ollut stressava (jopa tiedostamattaan), tms.

Hämmentää.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Minkälainen tuollainen kattoon projisoiva kello oikein on? Kuulostaa aika kaamealta viritykseltä makuuhuoneeseen. Jos sattuu yöllä heräämään, ei voi välttyä näkemästä, kuinka vähän tehokasta nukkumisaikaa on jäljellä. Paitsi jos tuppaa heräilemään jo puolenyön paikkeilla.

Ehkä heräät osittain yön aikana muinakin kellonaikoina, ja rekisteröit puoliunissakin kellon lukeman, mutta vain tuo ilmeisen tärkeäksi muodostunut lukema 3:33 saa sinut havahtumaan täysin hereille.

"Katson kelloa aina kun se on 22:22"

on muuten eri väite kuin

"Aina kun katson kelloa, se on 22:22".

Ensimmäinen väite on luultavasti valetta, jos ihmisellä on iltaisin muutakin elämää kuin kellon katselu, ja toinen väite selittyy kronometrin toimintahäiriöllä.

We're all mad here.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Joskus tuppaa olemaan ongelmia, katkonaista unta... Päätin lopettaa kellon kyttäämisen. Työpäivisin suostun aamulla avaamaan silmäni vain kun herätyskello soi. Tulee nukuttua paremmin.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

[quote="abskissa"]Minkälainen tuollainen kattoon projisoiva kello oikein on? Kuulostaa aika kaamealta viritykseltä makuuhuoneeseen. Jos sattuu yöllä heräämään, ei voi välttyä näkemästä, kuinka vähän tehokasta nukkumisaikaa on jäljellä. Paitsi jos tuppaa heräilemään jo puolenyön paikkeilla.

Se kello on sellainen Philips- merkkinen pyöreä kelloradio, joka haluttaessa heijastaa punaisilla numeroilla tekstin seinälle tai kattoon. Ei se niin kaamea ole, sitä kattoon heijastettua aikaa joutuu herätessään katseellaan monesti hetken hakemaan, vaikka se lähes yläpuolella onkin. Kello hommattiin lähinnä lapsenhoidollisista syistä

Ehkä heräät osittain yön aikana muinakin kellonaikoina, ja rekisteröit puoliunissakin kellon lukeman, mutta vain tuo ilmeisen tärkeäksi muodostunut lukema 3:33 saa sinut havahtumaan täysin hereille.

Tätä minäkin olen myös hieman epäillyt, mutta toisinaan tuntuu, että silmäni aukeavat kun olen kyljelläni, enkä nää kellonaikaa. Sitten kun vaistomaisesti käännyn katsomaan kelloa se on 3:33.

"Katson kelloa aina kun se on 22:22"

on muuten eri väite kuin

"Aina kun katson kelloa, se on 22:22".

Ensimmäinen väite on luultavasti valetta, jos ihmisellä on iltaisin muutakin elämää kuin kellon katselu, ja toinen väite selittyy kronometrin toimintahäiriöllä.

Totta, nuo ovat täysin eri väitteitä. Omalla kohdallani aika monesti päivän päätteeksi tulee roikuttua netissä illalla juuri tuohon aikaan, muita kelloja (makkarin kellon lisäksi) en sen kummemmin vahdi...

Vierailija

petsku: Voi olla hyvinkin niin, että en kiinnitä huomiota "tavallisiin" kellonaikoihin, mutta tämä pätee mielestäni lähinnä hereillä ollessani.

Vatkain: Ehdollistuminen voisi tosiaan olla syynä, ihmetyttää tosiaan vaan se nopeus, jolla minä olisin ehdollistunut.
Voisikohan stressi tosiaan laukaista jotain tällaista, ilmiön pahin vaihe ajoittui samaan aikaan kun töissä oli kova härdelli päällä.
Tai sitten liika pohtiminen, sillä välillä tuntui, että käydessäni lukemassa ahkerasti tiedeaiheita illalla, tätä 3:33/1:11 heräämistä tapahtui useammin.

Nupo
Seuraa 
Viestejä208
Liittynyt20.1.2010

Hyvin usein tietokoneen kelloa katsoessa se näyttää 13:37. Mistähän tämäkin kertoo?

No todennäköisesti tässä tapauksessa tuollainen "merkittävä" luku on vain jäänyt mieleen ja muuten kelloa tulee vilkuiltua vähän väliä tiedostamatta.

Sama ilmiö muuten auton (analogista) matkamittarissa. Monta kertaa olen huomannut katsovani sitä juuri kun siinä vaihtuvat tuhannet/sadat (muuten sitä ei tule juuri katseltua). Tämän olen jotenkin ajatellut liittyvän näön reuna-alueiden herkkyyteen aistia pientäkin liikettä. Voiko sitten noin pieni liike kiinnittää huomion?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
petsku
Tai sitten et vain kiinnitä samalla tavalla huomiota niihin kertoihin, kun kellossa ei ole vastaavaa "erikoislukemaa".

Mä komppaan tätä teoriaa. Jotain samaa siinä on kuin siinä, että taulu tippuu seinältä samaan aikaan kun mummo kuolee. Tai Estonia uppoaa.

Vierailija
Electric shadow
Kun katson kelloa, se näyttää varsin usein aikaa 3:14. Mikähän siinäkin on?

Juha
Sattumoisin kello on 2:22 kun kirjoitan tätä. Vai onko se sittenkään sattumaa?

Nupo
Hyvin usein tietokoneen kelloa katsoessa se näyttää 13:37. Mistähän tämäkin kertoo?

No todennäköisesti tässä tapauksessa tuollainen "merkittävä" luku on vain jäänyt mieleen ja muuten kelloa tulee vilkuiltua vähän väliä tiedostamatta.

Sama ilmiö muuten auton (analogista) matkamittarissa. Monta kertaa olen huomannut katsovani sitä juuri kun siinä vaihtuvat tuhannet/sadat (muuten sitä ei tule juuri katseltua). Tämän olen jotenkin ajatellut liittyvän näön reuna-alueiden herkkyyteen aistia pientäkin liikettä. Voiko sitten noin pieni liike kiinnittää huomion?

Hyvä, näitä juuri tarkoitin, löytyyhän sentään muitakin jotka ovat havainneet jotain samankaltaista kuin minä...

Tuo matkamittari homma on muuten tapahtunut minullekin, enpäs sitä edes osannut ajatella ennen Nupon viestiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat