Ihmiskehon energiatehokkuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Salilla saa polkea ja hikoilla kuntopyörässä tunnin niin saattaa kulua 700 kilokaloria. Hesellä kun vetää kokiksen ja kerroshampurilaisen viidessä minuuttissa niin saa nuo 700 kilokaloria takas. Hikoillessa ehtii monta kertaa miettimään asiaa ja ajattelemaan, että kylläpä ne kalori palaa hitaasti.

Mietin millaisella kaavalla ihmiskehon hyötysuhteen voisi laskea. Tuli mieleen, että jos vertaisi kehon energiatehokkuutta ihmisen tekemiin laitteisiin. Kuinka paljon skootteri kuluttaa energiaa tunnissa jos nopeus on 20km/h. Ja kuinka paljon ihminen jos se polkee samalla nopeudella ja kuormalla tunnin. Työn lopputulos on sama mutta ei varmaan kulutus.

Unohdetaan tässä kaikki ihmisen luonnonvarojen tuhlailu niin eikö kroppa ole aika energiatehokas vai tuntuuko se vaan läskistä siltä kun liikunta tuottaa tuskaa?

Kommentit (7)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
rautaleuka
Tuli mieleen, että jos vertaisi kehon energiatehokkuutta ihmisen tekemiin laitteisiin. Kuinka paljon skootteri kuluttaa energiaa tunnissa jos nopeus on 20km/h. Ja kuinka paljon ihminen jos se polkee samalla nopeudella ja kuormalla tunnin. Työn lopputulos on sama mutta ei varmaan kulutus.



Ihmisen energiatehokkuus on huono, koneet menivät reilusti ohi jo 1800-luvulla (ja kyynikko sanoisi, että myös orjuus loppui siksi). Näennäinen tehokkuus lyhytaikaisissa suorituksissa perustuu energiavarastojen käyttöön.
Jos vertailet skootterin ja ihmisen kulutusta, pitäisi vertailu tehdä niin, että ensin skootteri vie ihmistä ja sitten ihminen kantaa skootteria.

Vierailija
Efficiency

The efficiency of human muscle has been measured (in the context of rowing and cycling) at 18% to 26%.[13] The efficiency is defined as the ratio of mechanical work output to the total metabolic cost, as can be calculated from oxygen consumption. This low efficiency is the result of about 40% effiency of generating ATP from food energy, losses in converting energy from ATP into mechanical work inside the muscle, and mechanical losses inside the body. The latter two losses are dependent on the type of exercise and the type of muscle fibers being used (fast-twitch or slow-twitch). For an overal efficiency of 20 percent, one watt of mechanical power is equivalent to 4.3 kcal per hour. For example, a manufacturer of rowing equipment shows burned calories as four times the actual mechanical work, plus 300 kcal per hour,[14] which amounts to about 20 percent efficiency at 250 watts of mechanical output.


http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle#Efficiency

http://auto.howstuffworks.com/question527.htm

Vierailija
tietää
Efficiency

The efficiency of human muscle has been measured (in the context of rowing and cycling) at 18% to 26%.[13] The efficiency is defined as the ratio of mechanical work output to the total metabolic cost, as can be calculated from oxygen consumption. This low efficiency is the result of about 40% effiency of generating ATP from food energy, losses in converting energy from ATP into mechanical work inside the muscle, and mechanical losses inside the body. The latter two losses are dependent on the type of exercise and the type of muscle fibers being used (fast-twitch or slow-twitch). For an overal efficiency of 20 percent, one watt of mechanical power is equivalent to 4.3 kcal per hour. For example, a manufacturer of rowing equipment shows burned calories as four times the actual mechanical work, plus 300 kcal per hour,[14] which amounts to about 20 percent efficiency at 250 watts of mechanical output.


http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle#Efficiency

http://auto.howstuffworks.com/question527.htm


No niin. Ei kannata uskoa niitä, jotka kehottavat käyttämään polkupyörää auton sijasta energian säästämiseksi.

Vierailija
Denzil Dexter

Ihmisen energiatehokkuus on huono, koneet menivät reilusti ohi jo 1800-luvulla (ja kyynikko sanoisi, että myös orjuus loppui siksi). Näennäinen tehokkuus lyhytaikaisissa suorituksissa perustuu energiavarastojen käyttöön.
Jos vertailet skootterin ja ihmisen kulutusta, pitäisi vertailu tehdä niin, että ensin skootteri vie ihmistä ja sitten ihminen kantaa skootteria.



Ihan suoraan energiatehokkuuksia en menisi vertailemaan, sillä ihmiskehon käyttämiä melko vähän energiaa sisältäviä polttoaineita on vaikea käyttää tehokkaasti koneissa - toisaalta ihminen ei saa ilmeisesti lainkaan energiaa vaikka kuinka söisi kivihiiltä ja hörppisi bensiiniä kurkusta alas. Kummallekin on siis omat optimaaliset energianlähteensä.

Jos auto kuljettaa ihmistä ja itseään 100km vaikkapa 5 euron arvoisella polttoaineella niin harvapa ihminen 5 euron arvoisella ruokamäärällä vetää autoa 100 kilometriä, toisaalta ihmisen tapauksessa osa ruuasta kuluu myös ihmisen huoltamiseen ja rakennusosiin toisin kuin auton tapauksessa. (ja koska ihminenhän on se jonka tarvitsee liikkua, niin ei sitä autoa oikeasti tarvitse vetää perässä..)

Jos ihan aidosta energiatehokkuudesta puhutaan niin Denzil lienee oikeassa.

Vierailija
tootired
Mikäs energiamuoto on ihmiselle tehokkain polttoaine? Alkoholiko?

Kyllä se on rasva. Alkoholi tulee hyvänä kakkosena, mutta varastoituvuudessa on vielä ratkaisemattomia ongelmia. Lisäksi koneisto alkaa helposti yskiä, jos kaasua painaa liikaa.

Uusimmat

Suosituimmat