Miten lisätietokoneeton asentaa ohjelmat miniläppäriin?

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Olen näet jo usean vuoden ajan harkinnut tietokoneen ostamista. Tätä haluani suitsee tehokkaasti rahavaje, johon ei helpotusta tunnu löytyvän. Ne isot lottovoitotkin näet suuntaavat muualle kuin minun luokseni…

Nykyäänkin budjetissani kenties löytyy rahaa miniläppäriin ja muutamaan ohjelmaan. Koska vapaassa käytössäni ei ole toista tietokonetta, jonka avuin asentaisin ohjelmat (käsittääkseni) CD-asemattomaan minimyllyyn, kysyn: miten voin vähin kustannuksin eli peräti tee-se-itse –keinoin täydentää koneeni toimivaksi?

Sivut

Kommentit (39)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Miksi koneen pitää olla uusi? Muutaman vuoden ikäisiä pöytäkoneita saa ilmaiseksi tai muutamalla kympillä. Jos ei siirrettävyys ole tärkeä ominaisuus, sellainen päihittää joka suhteessa miniläppärin.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kannettavia cd- tai jopa dvd-asemia saa kaupasta. Usbilla koneeseen ja pör pör.

Itselläni on vanha pöytäkoneenromisko, joka toimii "telakkana" ja sitä tutut nörtit päivittävät kun ehtivät, miniläpsäke toimii mobiiliasemana eikä oikeastaan sisällä mitään olennaista. Kaikki tärkeä on parilla ulkoisella kiintolevyllä ja sitten telakalla.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Miniläppäreissä on yleensä SD-korttipaikka. Siis tarvitaan halvin kameran muistikortti ja kaveri jolla on tietokone, joka kopioi ne romut sinne kortille.

SamBody
Seuraa 
Viestejä5787
Liittynyt3.5.2008
Piru Naiseksi
Olen näet jo usean vuoden ajan harkinnut tietokoneen ostamista. Tätä haluani suitsee tehokkaasti rahavaje, johon ei helpotusta tunnu löytyvän. Ne isot lottovoitotkin näet suuntaavat muualle kuin minun luokseni…

Nykyäänkin budjetissani kenties löytyy rahaa miniläppäriin ja muutamaan ohjelmaan. Koska vapaassa käytössäni ei ole toista tietokonetta, jonka avuin asentaisin ohjelmat (käsittääkseni) CD-asemattomaan minimyllyyn, kysyn: miten voin vähin kustannuksin eli peräti tee-se-itse –keinoin täydentää koneeni toimivaksi?

http://www.verkkokauppa.com/?page=http: ... koiset+USB

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Ensiksi näpyttelen kiitokset neuvoista! Kyselen näistä tietokoneen hankintaan liittyvistä yksityiskohdista Internet-palstoilla siksi, että tietokone-kauppa-Lopot eivät useinkaan osaa tai ehdi neuvoa kaltaistani asiakkuusharkitsijaa, jolle osa perusasioistakin on jäänyt epäselviksi. En ollut esimerkiksi tiennyt, miten ohjelmat asennetaan tietokoneeseen! (Myönnettäköön, etten edes viitsi opetella sellaista tietokoneisiin liittyvää, jollaista en ajankohtaisesti tarvitse. Tietokonealan tämän päivän uusin tieto saattaa huomenna olla yhtä uudenaikaista kuin nuolenpääkirjoitus!)
Miniläppäristä kirjoittelun ollen en esimerkiksi tajunnut, ettei siihen voi asentaa ohjelmia toisen tietokoneen avutta - missään laite-esitteissä ei tätä ollut mainittu niin selkeästi, että olisin asian oivaltanut. Inhoimmassa tapauksessa olisin ostanut koneen ja vasta kotona huomannut ostaneeni koriste-esineen. Kyllähän minä korreita miniläppäireitä etsiskelenkin mutta...
No, kyllähän esimerkiksi kirjastossa opastetaan. Silti tahtoisin tutustua moternin informatsooni-teknoloogian ihmeärsymaailmaan ihan itse - kokeillen, kenties oivaltaen ja kenties koneen ******n *******n.

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007
Veikko
Miniläppäreissä on yleensä SD-korttipaikka. Siis tarvitaan halvin kameran muistikortti ja kaveri jolla on tietokone, joka kopioi ne romut sinne kortille.

Miksi niin vaikeasti pitäisi tehdä, kun sama onnistuu usb-muistitikun avulla.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

helpoin konsti on hakea käytetty liisinkiläppäri halvalla ja laajentaa siihen riittävästi keskusmuistia. yleensä maksavat 100-200 euroa ja muistin saa tuplattua 100 eurolla jolloin koneella pääsee laskut ja vähän muutakin tekemään ilman huippuvehkeitä.

ei muuta kuin huoltoliikkeisiin kyselemään käytettyjä läppäreitä. samalla rahalla saa tehokkaamman kuin miniläppärit ovat. mukana onkin sitten jo polttavat dvd:t ja paljun muuta...

toisen polven pilkkuvirhe

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Miniläppäri on mainio vehje. Minä hankin yhden ensimmäisiä markkinoille tulleita,eli tämän jolla kirjoitan, MSI U100 pari vuotta sitten ja olen käyttänyt 12-15 h päivittäin ilman pienintäkään ongelmaa. Siihen tottuu nopeasti ja on tosi kiva ja näppärä,erityisesti matkalla, kaikissahan on nettikamerakin vakiona. Tämä maksoi 425 Eur,mutta kun kuukauden päivät sitten tyttäreni vanha läppäri pamahti,hankin samankokoisen minin, Acer´in E-Machinen tälle, maksoi Gigantissa vain 219 euroa ja on yhtä hyvä,kovakevykin tuplakokoinen. Minikone on tulevaisuutta. Jos et harrasta lapsellisia tietokonepelejä,voin suositella lämpimästi, pöytäkonerohjot ja viiden kilon "kannettavat" ovat menneisyyden dinosauruksia, vanhaa konetta en ikinä ostaisi,jostain syystähän edellinen on siitä luopunut !

EDIT: Jos sulla on laajakaista vähintää 2M/512k,ohjelmat lataa pahaiten netistä, OpenOffice, Avast viruksille ja printterin ohjelmat valmistaja sivuilta. Kaikki ilmaisia ja yhtä hyviä kuin maksulliset. Muistitikun kauttakin lataus käy, levykkeet ovat väistyvää teknologiaa,historiaa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Miniläppäriin tietenkin Linux. Vaikkapa Ubuntu.

Siinä onkin sitten kaikki ohjelmat saatavissa helpon pakettienhallinnan kautta. Tarvitaan vain nettiyhteys. Ja sieltä pakettienhallinnasta kaiken saa luonnollisesti ilmaisesti ja laillisesti.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
sinnipirtti
jollakin ne ohjelmat pitää ensin laittaa arvon valopää sinne muistikortille/usb-tikulle...

Tiedän, arvon valopää II. Onkin naurettavaa,että ohjelmat aparaatin mukana tulevat edelleen vanhanaikaisella cd:llä,kyllä ne pitäisi nykypäivänä jo olla myös muistitikulla,tuo mekaanisia liikkuvia osia käsittävä teknologia on jo hautaamiskunnossa. Itse koneiden kovalevyä ei vielä korvata,koska hyvin suuret flash-muistit ovat vielä liian kalliita,mutta halpenevat koko ajan. Kaikki ohjelmat saa kuitenkin jo netistä,useimmat tarvittavat ilmaiseksi. Minullakin oli aikaisemmin läppärissä täysin paska Elisan tietoturva,nyt ilmainen Avast jo monta vuotta. Ilmaisella OpenOfficella saa dokumenttinsa suoraan pdf-muotoon,en muista maksullisessa
MS:ssä edes moista olleen !

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Kenellekään aloittelijalle en suosittele Linuxia,se on alan harrastelijoille. Win home-XP,joka vakiona, on erinomainen,harmi jos
sen päivitykset loppuvat, kun p.a.s.k.a. - Vistan nyt korvaa Win seiska.

Vierailija
olli-san
Veikko

Miksi niin vaikeasti pitäisi tehdä, kun sama onnistuu usb-muistitikun avulla.

Siksi että sitä muistikorttia voi sitten jälkeenpäin käyttää näppäränä lisämuistina joka ei törrötä koneen kyljestä ulos. Minulla on yksi musiikille, toinen elokuville ja kolmanteen on asennettu linux siltä varalta jos huvittaa alkaa leikkimään tai tekemään ilkeyksiä. Kamerassakin siitä on hyötyä.

Mutta kuten Hannu mainitsi, ei kannata vaivautua Linuxin kanssa jos vain haluaa tehdä hommia. EeePC901 menetti puolitoista tuntia akun kestoa ja muutenkin systeemit toimii vähän miten sattuu vaikka alla on "virallinen" EeeBuntu 3.0.

Vierailija

Ihmeen pitkään tuo softien jakelu DVD levyillä on pysynyt yleisimpänä vaihtoehtona. Luulisi jo olevan logistisestikin helpompaa jaella softat suoraan servereiltä tai kompaktimmin SD-korttien avulla. Ne maksulliset softat kumminkin aktivoidaan jollain koodilla ja vielä urkitaan konetta, jotta ollaan varmoja siitä, ettei softaa käytä piraatti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat