Kuuden askeleen yhteys - tiedettä vai kaupunkilegendaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/tiede-ja-oppiminen/prisma-kuuden-askeleen...
Eilen tuli Prisma-dokkari kaupunkilegendan maineen saaneesta "kuuden askeleen yhteydestä". Siinä käsiteltiin teorian toimivuutta I love you-viruksen ratkaisusta HIV-viruksen leviämismalliin, internet-maailmaan ja syöpätutkimukseen asti.
Ohjelma tulee uusintana tänään, lauantaina ja se on nähtävissä areenassa 4 viikon ajan.

Mielenkiintoinen teoria, joka tarjoaa mielenkiintoisia uusia ajatusmalleja.
Laitoin tähän osioon, sillä aihe on ns. poikkitieteellinen, vaikka lähtökohta on ehkä sosiologinen.

Kommentit (9)

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Niinpä varsin mielenkiintoista. Väitän kyllä, että ihmiset ovat tuon tiedostamattaan tienneet.

Tosin voi pitää paikkansa tuo nuo "kuusi askelta" vasta nykyajassa. En usko, että oli mahdollista vielä 1700- luvullakaan.

Mielenkiintoista on myös, että se vasta nyt alkaa tulla tietoiseksi.

Rakkaiden poliitikkojemme olisi syytä aiheeseen tutustua tai sitten ovat tutustuneet - tavallaan - kuten roomalaisetkin hajota ja hallitse periaatteellaan.

Hyvä esimerkki on tämä hälytyskeskusten uusi, hieno organisointi. Systeemi on juuri saatu pystyyn ja opettelee toimivaksi. Tulee viisas ministeri virkamiehineen ja panee koko homman taas uusiksi. Nappaa jo melkein toimivasta verkosta muutaman solmukohdan pois ja yrittää pakottaa uusia solmukohtia. Voiko typerämpää hallinnointia (tai viisaampaa) edes ajatella.

Verkostoituminen taitaa olla luontainen ominaisuus. Kaavion tajuaminen myös vihjaa miten vaarallista esim. yritykselle voi olla jatkuvat organisaatiomuutokset ja saneeraukset. Väärällä tempulla toimiva verkosto hajotetaan ja koko homma alkaa vähintään ontua.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
syytinki
Tosin voi pitää paikkansa tuo nuo "kuusi askelta" vasta nykyajassa. En usko, että oli mahdollista vielä 1700- luvullakaan.

Ohjelmassahan todettiin että maailma on pienetynyt matkustuksen lisäännyttyä.

Hämmentää.

Vierailija

olen kätellyt muutama vuosi sitten ilkka kanervaa, joka on tuon tapahtuman jälkeen todistettavasti kätellyt condoliisa riceä, joka taasen on todistettavasti tämän jälkeen kosketellut georg bushia.

olin tuolloin juuri tulossa jäähallin miestenhuoneesta, enkä pessyt käsiäni. onko siis nyt teoreettisesti mahdollista, että georg jr. kantaa mukanaan pientä osaa minun geneettisestä aineistostani?

olenko tekstaillut tietämättäni johanna tukiaisen kanssa?

Vierailija
åke
olenko tekstaillut tietämättäni johanna tukiaisen kanssa?

Kysyt meiltä?!

Jos olet kätellyt likaisin käsin ilkka kanervaa, joka on kätellyt gondolisa ricea, joka on kosketellut georg jr.:a , niin ainakin teoreettisesti on mahdollista, että epätietoisuus on tarttuvaa ja mahdollisesti sen välittymismekanismit ovat myös telepaattisia ja/tai tiedostamattomia...

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Amerikkalainen yliopistotutkija. Aika helppo juttu, tietäisin kyllä kenelle tuttavapiirissä lähettäisin postia. Heroinisti Kapkaupungin slummissa, aavistuksen hankalampi homma!

Riso abundat in ore stultorum

Vierailija
syytinki
Niinpä varsin mielenkiintoista. Väitän kyllä, että ihmiset ovat tuon tiedostamattaan tienneet.

Mielenkiintoista on myös, että se vasta nyt alkaa tulla tietoiseksi.

Rakkaiden poliitikkojemme olisi syytä aiheeseen tutustua tai sitten ovat tutustuneet - tavallaan - kuten roomalaisetkin hajota ja hallitse periaatteellaan.

Hyvä esimerkki on tämä hälytyskeskusten uusi, hieno organisointi. Systeemi on juuri saatu pystyyn ja opettelee toimivaksi. Tulee viisas ministeri virkamiehineen ja panee koko homman taas uusiksi. Nappaa jo melkein toimivasta verkosta muutaman solmukohdan pois ja yrittää pakottaa uusia solmukohtia. Voiko typerämpää hallinnointia (tai viisaampaa) edes ajatella.

Verkostoituminen taitaa olla luontainen ominaisuus. Kaavion tajuaminen myös vihjaa miten vaarallista esim. yritykselle voi olla jatkuvat organisaatiomuutokset ja saneeraukset. Väärällä tempulla toimiva verkosto hajotetaan ja koko homma alkaa vähintään ontua.

Niin tuo hajota ja hallitse tuntuu toisinaan toimivan myös työpaikkakiusaamis koulukiusaamis yms tapauksissa.

Sillä kiusatustahan tulee käytännössä solmukohta. Johon kiusaaja ottaa yhteyttä kiusaamisen muodossa ja saa ehkä lopulta myös omat kontaktinsa ottamaan yhteyttä kiusaamisen muodossa.

Joten lopulta kiusattu on melkoinen solmukohta ja tukipiste kiusaajille. Ja kun kiusattu jotenkin katoaa tästä verkosta. Niin olen itse huomannut, että ainakin silloin kun on kyse kiusaajista. Eli enemmän kuin yhdestä kiusaajasta. Niin nämä kiusaajat ajautuu toisinaan keskenään törmäyskurssille. Ja saavat ehkä keskenään riidan aikaiseksi. Jopa niin tuhoisan, että kiusaajien kaveruus loppuu siihen ja heistä tulee toistensa vihaajia. Tämmöistä olen itse päässyt joskus todistamaan.

Toisaalta kiusattulle voisi olla paikallaan tajuta, kuinka tärkeä onkaan noille kiusatuille loppujen lopuksi. Ja kuinka voisi tuhota kiusaajansa mahdollisesti hyvinkin tehokkaasti. En vain osaa itse kertoa miten se tapahtuisi ikävä kyllä.
Muuta kuin niin, että katoaa fyysisesti eli vaihtaa esim koulua tai työpaikkaa.

Olisiko jollain ideaa miten voisi välttää työpaikan tai koulun vaihdon, mutta voisi pyrkiä tuhoamaan kiusaajansa mieluummin mahdollisimman totaalisesti. Niin että ne muuttuu harmittomiksi reppanoiksi. Kyllä kait sekin olisi mahdollista. Tuosta verkostotieteestä voisi asiaan kyllä minusta keksiä ratkaisuja ehkä.

Vierailija
Kanga
Amerikkalainen yliopistotutkija. Aika helppo juttu, tietäisin kyllä kenelle tuttavapiirissä lähettäisin postia. Heroinisti Kapkaupungin slummissa, aavistuksen hankalampi homma!

Eikä oo. Taikasana on "lähetystyöntekijä".

Sen sijaan Erakko vuoristopaimen Pohjois-Koreassa voisi olla vähän haasteellisempi.

Uusimmat

Suosituimmat