Ääni

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos puu kaatuu jossain ja kukaan ei ole kuuntelemassa sitä, lähteekö siitä ääni?

Sivut

Kommentit (30)

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Minulla on parempi kysymys:

Odotatko jonkun täällä tarjoavan sinulle valmiin vastauksen hopealautasella, vai pitäisikö sinun itse hiukan pohtia kysymystäsi?

Näytä meille muille, että ajattelet aivoillasi.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Telep
Jos puu kaatuu jossain ja kukaan ei ole kuuntelemassa sitä, lähteekö siitä ääni?

Jos puu kaatuu jossain ja kukaan ei ole
näkemässä sitä, minkä värinen se on?

Vierailija

wikipedian mukaan kyllä ja ei

ääni on värähtelyä väliaineessa, tai värähtelyn aiheuttama aistimus kuuloelimissä (mitä tämä tarkoittaa?)

Japetus
Seuraa 
Viestejä9006
Liittynyt20.6.2009

Hyvin lyhyesti: Ääni on paineaalto, jonka korva muuntaa sähköiseksi signaaliksi. Kuuloaistimus syntyy kun signaali etenee korvasta kuulohermoa pitkin aivoihin.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Telep

Ei kait siitä ääntä lähde, koska ääni vaatii tulkitsijan. Toisekseen ääni vaatii väliaineen, tietysti voidaan sanoa että väliaine on se "tulkitsija". Näin ollen kuuntelija olisi aina olemassa jos on väliainetta joka alkaa värähtelemään kaatumisen (painemuutosten) seurauksena. Jos väliainetta ei ole, niin ei ole ääntäkään.

Eli riippuu siitä, mikä ääneksi tulkitaan. Ei kannata kysyä kuurolta - ainakaan ääneen.

Vierailija

Puu ei voisi kasvaa tyhjiössä eli ilmaa on aina sen ympärillä. Jos se kaatuu, syntyy ääni vaikkei kukaan ole kuulemassa. Äänen olemassaolo ei edellytä sen aistimista kuuloelimillä ja aivoilla. Samaten vasaran olemassaolo ei edellytä, jos sattumoisin et näe sitä, että mojautan sinua sillä päähän jotta tuntisit sen olemassaolon.

Vierailija

Tästä aiheestahan voisi järjestää äänestyksen
Itse olen fyysikkona sitä mieltä, että kyllä se ääni syntyy, vaikka kukaan ei ole kuulemassa. Luonnonlait eivät edellytä havaitsijoita.

Veli Hopea
Odotatko jonkun täällä tarjoavan sinulle valmiin vastauksen hopealautasella, vai pitäisikö sinun itse hiukan pohtia kysymystäsi?

Tämä on kuitenkin toistaiseksi keskustelupalsta.

Vierailija
Heksu
Telep

Minkä tahansa värinen.

Vierailija
Hei me troolataan!
Heksu
Telep

Minkä tahansa värinen.

Se ei ole minkään värinen. Värit syntyvät aivoissa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Telep
Hei me troolataan!
Heksu

Minkä tahansa värinen.

Se ei ole minkään värinen. Värit syntyvät aivoissa.

Jos Telep troolaa, eikä kukaan vastaa, tuleeko kaloja?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat