Kaksipyöräisten katsastus

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Miksi kaksipyöräisiä ei katsasteta? Moottoripyörät ovat käsittämätön meluhaitta, samoin mopot, lisäksi mopot vielä viritetään sellaisiksi, että kakarat tappavat niillä itsensä. Katsastus epäilemättä vaikuttaisi edes jonkin verran näihin ongelmiin, mutta sellaista ei vaadita eikä tehdä.

Olen kuullut mainittavan syyksi tähän rahan. Elikkä katsastuksen järjestäminen aiheuttaisi jollekin taholle kuluja. Mille taholle? Valtiolleko muka? Miksi? Eikös tuo olisi hyvä keino hankkia ihmisille lisää työtä ja sitä kautta rahaa? Mopoilu on puhdas ylellisyysharrastus, joten siitä voisi laskuttaa ihan mitä vaan. Jos mopoilu vähenisi, mitä haittaa siitä muka yhteiskunnalle olisi? En näe kuin moninkertaisia hyötyjä.

Elikkä miksei kaksipyöräisiä moottorivempaimia katsasteta?

Mopoautot varmaankin katsastetaan? Vai?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (102)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Hallitus ei tunne konsultteja, joilta voisi tilata tarkat arvot kaksipyöräisten päästöille ja muille yksityiskohdille.

Rahastuksen paikka? Kuka ehtii ekaks?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Miksi kaksipyöräisiä ei katsasteta? Moottoripyörät ovat käsittämätön meluhaitta, samoin mopot, lisäksi mopot vielä viritetään sellaisiksi, että kakarat tappavat niillä itsensä. Katsastus epäilemättä vaikuttaisi edes jonkin verran näihin ongelmiin, mutta sellaista ei vaadita eikä tehdä.

Olen kuullut mainittavan syyksi tähän rahan. Elikkä katsastuksen järjestäminen aiheuttaisi jollekin taholle kuluja. Mille taholle? Valtiolleko muka? Miksi? Eikös tuo olisi hyvä keino hankkia ihmisille lisää työtä ja sitä kautta rahaa? Mopoilu on puhdas ylellisyysharrastus, joten siitä voisi laskuttaa ihan mitä vaan. Jos mopoilu vähenisi, mitä haittaa siitä muka yhteiskunnalle olisi? En näe kuin moninkertaisia hyötyjä.

Elikkä miksei kaksipyöräisiä moottorivempaimia katsasteta?

Mopoautot varmaankin katsastetaan? Vai?




Katsastuksen hyöty ylipäänsä on perin kyseenalainen. Turhaa rahastusta enimmäkseen. Muutoskatsastukset jne. ovat toki ymmärrettäviä.

Aweb vihaa näemmä tällä kertaa kaksipyöräisiä ja haukkuu niitä ylellisyydeksi ja turhakkeiksi. Aiemminhan mm. mönkijät ja SUV:it ovat saaneet saman tuomion. No viha- ja kieltopolitiikka on perinteistä näennäisvihreää ja -suvaitsevaista Awebismia joten eipä tätä tarvinne sen pidemmälti ihmetellä.

Katsastus ei vaikuta meluhaittoihin tai virityksiin tuon taivaallista. Jos nyt mitään todellista haittaa edes on olemassakaan.

Mopo ja moottoripyörä on kuitenkin todellisuudessa erinomainen kulkuneuvo lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla, kaupunkimaisessa ympäristössä ja miksei maaseudullakin. Se on kevyt ja kuluttaa niukasti sekä materiaaleja valmistuksessa että polttoainetta kuljettaessa. (Toki iso
matkapyöräkin täyttää tehtävänsä joissain tapauksissa. ) Se ei aiheuta ruuhkaa, eikä tarvitse paljoa pysäköintitilaa. Sillä kulkee näppärästi 1-2 henkilöä ja kevyet matkatavarat, esim. parin päivän ruokaostokset tai repullinen työvarusteita.

Kaksipyöräiset ovat myös tyypillinen köyhien maiden ja väestönosien kulkuneuvo. Suomessakin moottoripyöriä ja mopoja oli sotien jälkeen tavattoman paljon. Autoistumisen huippu meinasi tukahduttaa tämän kulkupelimuodon 80-luvulle tultaessa, mutta sittemmin kaksipyöräisten suosio on taas ilahduttavasti lähtenyt kasvuun.

itse ajattelin vaihtaa toisen automme moottoripyörään raha- ja ympäristösyistä heti kun se vain on mahdollista.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Kosh

Aweb vihaa näemmä tällä kertaa kaksipyöräisiä ja haukkuu niitä ylellisyydeksi ja turhakkeiksi. Aiemminhan mm. mönkijät ja SUV:it ovat saaneet saman tuomion.



Ja kuten noiden edellistenkin kohdalla, epäilemättä on olemassa järkeviäkin käyttötapoja ko. vempaimille. Moottoripyörien kohdalla tulee mieleen poliisit. Mopojen kohdalla invalidit ja vanhukset. Muuta ei tulekaan mieleeni. Saa kyllä kertoa, jos jollakulla muulla tulee. Teinit polkekoot fillarilla, kasvattaa kuntoa.


Katsastus ei vaikuta meluhaittoihin tai virityksiin tuon taivaallista. Jos nyt mitään todellista haittaa edes on olemassakaan.



No meluavat koneet ja viritykset eivät mene katsastuksessa läpi.

Mopo ja moottoripyörä on kuitenkin todellisuudessa erinomainen kulkuneuvo lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla, kaupunkimaisessa ympäristössä ja miksei maaseudullakin.



Polkupyörä on parempi.

Se on kevyt ja kuluttaa niukasti sekä materiaaleja valmistuksessa että polttoainetta kuljettaessa.



Polkupyörä kuluttaa vähemmän.

(Toki iso
matkapyöräkin täyttää tehtävänsä joissain tapauksissa. ) Se ei aiheuta ruuhkaa, eikä tarvitse paljoa pysäköintitilaa. Sillä kulkee näppärästi 1-2 henkilöä ja kevyet matkatavarat, esim. parin päivän ruokaostokset tai repullinen työvarusteita.



Polkupyörällä kulkee näppärästi yksi henkilö, kevyet matkatavarat, useamman päivän ruokaostokset, tai repullinen työvarusteita selässä ja toinen tarakalla.

Kaksipyöräiset ovat myös tyypillinen köyhien maiden ja väestönosien kulkuneuvo. Suomessakin moottoripyöriä ja mopoja oli sotien jälkeen tavattoman paljon. Autoistumisen huippu meinasi tukahduttaa tämän kulkupelimuodon 80-luvulle tultaessa, mutta sittemmin kaksipyöräisten suosio on taas ilahduttavasti lähtenyt kasvuun.



Jos autot korvattaisiin kaksipyöräisillä, niin olisihan se tietenkin hyvä asia. Todellisuudessa nämä kaksi kulkuneuvoa eivät taida kisata keskenään vaan kakara hylkää mopon ja hankkii auton heti kun se on mahdollista ja isukki ostaa auton rinnalle Harrikan heti jos se on mahdollista.

itse ajattelin vaihtaa toisen automme moottoripyörään raha- ja ympäristösyistä heti kun se vain on mahdollista.



Tulihan se todellinen kantimesi sieltä jälleen kerran. Et sinä kuitenkaan mitään autoa mopoon vaihda, koska Oulussa et paljoa talvella mopoile vaan tarttet kuitenkin sen auton. Autojesi lisäksi saatat kylläkin ostaa mopon.

Fillarilla voi kyllä ajaa talvellakin. Vaihda auto fillariin.

Unohdit kokonaan tämän päivän uutisissakin olleen aiheen: mopot aiheuttavat nykyään n. tuplaten enemmän onnettomuuksia nuorille kuljettajille kuin autot nuorille kuljettajille. Onnettomuudet ovat myös lisääntymään päin. Laittomat viritykset ovat yksi oleellinen syy. Mitäs tälle asialle tekisit, vai tekisitkö mitään (tämähän ei mielestäsi ollut todellinen haitta)?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Kosh

Aweb vihaa näemmä tällä kertaa kaksipyöräisiä ja haukkuu niitä ylellisyydeksi ja turhakkeiksi. Aiemminhan mm. mönkijät ja SUV:it ovat saaneet saman tuomion.



Ja kuten noiden edellistenkin kohdalla, epäilemättä on olemassa järkeviäkin käyttötapoja ko. vempaimille. Moottoripyörien kohdalla tulee mieleen poliisit. Mopojen kohdalla invalidit ja vanhukset. Muuta ei tulekaan mieleeni. Saa kyllä kertoa, jos jollakulla muulla tulee.



Toki kerron mielelläni. Luulin, että edellisestä olisit jo oivaltanut. Moottoripyörät ja mopot ovat siis oiva korvike autolle lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla kun pitää kuljettaa 1-2 henkilöä ja kevyet tavarat. Nyt puhutaan siis esim. maksimissaan tunnin ajomatkoista, mikä tarkoittaa matkassa aina johonkin 80-100 kilometriin saakka. Siis tavanomaisen päivittäisen työmatka- ja asiointiajon korvaaminen tulee kyseeseen. Toki myös muunlainen liikkuminen, huviajelukin.

Aweb

Teinit polkekoot fillarilla, kasvattaa kuntoa.



Kenties, mutta teinit nyt eivät olekaan moottoripyöräilyn ensisijainen kohderyhmä. Mopoilun kyllä, johtuen yksinkertaisesti ikärajoista. Silti mopoja käyttävät muutkin.

Aweb


Katsastus ei vaikuta meluhaittoihin tai virityksiin tuon taivaallista. Jos nyt mitään todellista haittaa edes on olemassakaan.



No meluavat koneet ja viritykset eivät mene katsastuksessa läpi.



Mopon virittäminen ei ole mitään rakettitiedettä, eikä myöskään viritysten purkaminen katsastuksen ajaksi. Jos osaa virittää moponsa, osaa myös saada sen katsastetuksi laillisena.

Aweb

Mopo ja moottoripyörä on kuitenkin todellisuudessa erinomainen kulkuneuvo lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla, kaupunkimaisessa ympäristössä ja miksei maaseudullakin.



Polkupyörä on parempi.



Vain tietyissä tapauksissa. Polkupyörä ei korvaa 50 km/h kulkevaa mopoa tai 100 km/h kulkevaa moottoripyörää mitenkään vähänkään pidemmillä matkoilla. Lisäksi kaikilla ei ole mahdollisuutta esim. hikivaatteiden vaihtoon ja suihkussa käymiseen työäpäivän alkajaisiksi.

Omaa pöhkölinjaasi suoraan jatkamalla voidaan todeta, etät polkupyörääkään ei pitäisi käyttää koska lenkkarit ovat vielä paremmat. Paljaista jaloista nyt puhumattakaan.

Aweb

Se on kevyt ja kuluttaa niukasti sekä materiaaleja valmistuksessa että polttoainetta kuljettaessa.



Polkupyörä kuluttaa vähemmän.



Lenkkarit vielä vähemmän. So? Nyt puhutaan kuitenkin moottoripyöristä.

Aweb

itse ajattelin vaihtaa toisen automme moottoripyörään raha- ja ympäristösyistä heti kun se vain on mahdollista.



Tulihan se todellinen kantimesi sieltä jälleen kerran. Et sinä kuitenkaan mitään autoa mopoon vaihda, koska Oulussa et paljoa talvella mopoile vaan tarttet kuitenkin sen auton. Autojesi lisäksi saatat kylläkin ostaa mopon.



Mitä ihmettä sinä taas hölmöilet? Ensin puhut "todellisesta kantimesta", samaan hengenvetoon kuitenkin väität että valehtelisin ja väännät vieläpä järjettömät ad hominemit päälle. Miksi talvella mukamas ei voisi mopoilla? Osoitat taas kerran vieraantuneisuutesi arkielämästä ja luonnosta. Ei pakkanen, lumi ja jää ole mikään ongelma ulkoaktiviteeteille ja liikkumiselle. Kyse on vain varusteista.

Aweb
Onnettomuudet ovat myös lisääntymään päin. Laittomat viritykset ovat yksi oleellinen syy. Mitäs tälle asialle tekisit, vai tekisitkö mitään (tämähän ei mielestäsi ollut todellinen haitta)?



Olkinukke ja valehtelua. Mistä keksit, etteivät aittomat viritykset ja niistä johtuvat onnettomuudet olisi oikea haitta? Pölvästi, yritätkö oikein tahallasi tehdä istestäsi palstan virallisen ääliön nyt kun Tanskanen meni mökötyslomalle saatuana köniinsä? Näinkin epäkiihottavassa aiheessa onnistuit jo ensimmäisessä vastauksessasi alittamaan kaikki rimat ja laatimaan kaikki mahdolliset virheargumentit.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Kosh
Moottoripyörät ja mopot ovat siis oiva korvike autolle lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla kun pitää kuljettaa 1-2 henkilöä ja kevyet tavarat. Nyt puhutaan siis esim. maksimissaan tunnin ajomatkoista, mikä tarkoittaa matkassa aina johonkin 80-100 kilometriin saakka.



Suomessa ei taida montaakaan tyyppiä olla, jotka mopoilevat ympäri vuoden 80-100 kilometrin työmatkoja päivittäin. Elikkä eiköhän se mopo hankita sen auton lisäksi. Jos sillä mopolla muutaman kerran kesässä korvaa vastaavan matkan autoilua, niin eipä se taida mikään varsinainen ekologinen teko olla. Turhaa metallikrääsää, jonka valmistaminen on vienyt kuitenkin ihan älyttömästi luonnonvaroja.

Kosh

Mopon virittäminen ei ole mitään rakettitiedettä, eikä myöskään viritysten purkaminen katsastuksen ajaksi. Jos osaa virittää moponsa, osaa myös saada sen katsastetuksi laillisena.



Minä en väittänyt, että katsastus lopettaisi mopojen virittämistä. Minä sanoin, että se vähentäisi sitä.

Kosh

Vain tietyissä tapauksissa. Polkupyörä ei korvaa 50 km/h kulkevaa mopoa tai 100 km/h kulkevaa moottoripyörää mitenkään vähänkään pidemmillä matkoilla.



Miksi ei? Ajattelitko, että sillä polkupyörällä pitäisi kyetä ohittamaan se mopo? Pidempiä matkoja varten on olemassa bussit ja junat ja taksit.

Lisäksi kaikilla ei ole mahdollisuutta esim. hikivaatteiden vaihtoon ja suihkussa käymiseen työäpäivän alkajaisiksi.



Miksi pitäisi olla?

Kosh

Miksi talvella mukamas ei voisi mopoilla?



Tietenkin talvella voi mopoilla, mutta kauheasti ei kuitenkaan mopoilla, koska tulee kylmä.

Kosh
Mistä keksit, etteivät aittomat viritykset ja niistä johtuvat onnettomuudet olisi oikea haitta?



Siitä, että sinä kyseenalaistit sen:

Kosh
Katsastus ei vaikuta meluhaittoihin tai virityksiin tuon taivaallista. Jos nyt mitään todellista haittaa edes on olemassakaan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Kosh
Moottoripyörät ja mopot ovat siis oiva korvike autolle lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla kun pitää kuljettaa 1-2 henkilöä ja kevyet tavarat. Nyt puhutaan siis esim. maksimissaan tunnin ajomatkoista, mikä tarkoittaa matkassa aina johonkin 80-100 kilometriin saakka.



Suomessa ei taida montaakaan tyyppiä olla, jotka mopoilevat ympäri vuoden 80-100 kilometrin työmatkoja päivittäin.



Aha, olipa hyvä ettei kukaan sellaista ole väittänytkään. Moottoripyöräileviä työmatkalaisia sen sijaan on paljonkin.

Aweb

Kosh

Mopon virittäminen ei ole mitään rakettitiedettä, eikä myöskään viritysten purkaminen katsastuksen ajaksi. Jos osaa virittää moponsa, osaa myös saada sen katsastetuksi laillisena.



Minä en väittänyt, että katsastus lopettaisi mopojen virittämistä. Minä sanoin, että se vähentäisi sitä.



Väitteesi on epäuskottava syystä jonka kerroin. Vaikak marginaalista vähenemistä tapahtuisikin,mtiiä sitten? enemmän vaikutusta olisi sillä, jos isit ja äidit vähän vahtisivat penskojaan. Ei kaikkea kasvatusta voi ulkoistaa valtiolle ja institutionalisoida lainsäädäntöön ja valvontamekanismeille, tai se ei ainakaan ole viisasta.

Aikuiset esim. työmatkalaiset eivät kuitenkaan mopojaan virittele.

Aweb

Kosh

Vain tietyissä tapauksissa. Polkupyörä ei korvaa 50 km/h kulkevaa mopoa tai 100 km/h kulkevaa moottoripyörää mitenkään vähänkään pidemmillä matkoilla.



Miksi ei? Ajattelitko, että sillä polkupyörällä pitäisi kyetä ohittamaan se mopo?



Siksi, että kuta nopeampi kulkupeli, sen pidempi on järkevä ajomatka sitä käyttäen. Pyöräily sopii parhaiten alle 5 km matkoihin. Himokuntoilija ja pyöräilyn harrastaja ajelee vielä päivittäin yhdensuuntaiset 10 km:kin ainakin useimpina päivinä viikossa. Sitä pidempiä matkoja hyvin harva enää pystyy säännöllisesti pyöräilemään. Sen sijaan työmatkat ovat aivan normaalisti paljon pidempiäkin, muusta liikkumistarpeesta nyt puhumattakaan.

Aweb

Pidempiä matkoja varten on olemassa bussit ja junat ja taksit.



Kuulehan neropatti, mikseivät ihmiset sitten käytä niitä nykyisin? Ehkä siksi, että niitä ei joko ole saatavilla, ne ovat liian kalliita ja hankalia, tai muuten vain ei viitsitä. Toki julkinen liikenne on ideatasolla vaihtoehto, mutta silloin kun se ei jostain syystä ole, niin mopo tai motukka on sitten auton vaihtoehto yksityisenä liikennevälineenä, kuten fillarikin.

Aweb

Lisäksi kaikilla ei ole mahdollisuutta esim. hikivaatteiden vaihtoon ja suihkussa käymiseen työäpäivän alkajaisiksi.



Miksi pitäisi olla?



No, kaikille ei käy kuraisena ja hikisenä haiseminen koko päivän.

Aweb

Kosh

Miksi talvella mukamas ei voisi mopoilla?



Tietenkin talvella voi mopoilla, mutta kauheasti ei kuitenkaan mopoilla, koska tulee kylmä.



Vaatteet on keksitty.

Aweb

Kosh
Mistä keksit, etteivät aittomat viritykset ja niistä johtuvat onnettomuudet olisi oikea haitta?



Siitä, että sinä kyseenalaistit sen:

Kosh
Katsastus ei vaikuta meluhaittoihin tai virityksiin tuon taivaallista. Jos nyt mitään todellista haittaa edes on olemassakaan.



Viittasin meluhaittoihin. Anteeksi epätäsmällisyys.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Aweb
Ja kuten noiden edellistenkin kohdalla, epäilemättä on olemassa järkeviäkin käyttötapoja ko. vempaimille. Moottoripyörien kohdalla tulee mieleen poliisit. Mopojen kohdalla invalidit ja vanhukset. Muuta ei tulekaan mieleeni. Saa kyllä kertoa, jos jollakulla muulla tulee. Teinit polkekoot fillarilla, kasvattaa kuntoa.

Velipoika kulki alle 18-vuotiaana mopolla kalankasvattamolla kaks kautta töissä. Ei sitä viittinyt oikein laittaa polkemaankaan sitä 15 km suuntaansa. Mopo on myös hyvä hyötyluontoliikkujan väline. Eno kulki marjassa "köpykällä" eli vanhalla lava-autolla ja mopo lavalla. Kun ei enää köpykällä päässyt niin otti mopon alleen ja pääsi marjastamattomille marjamaille, mistä mopolla sai myös saaliin näppärämmin ihmisten ilmoille. Velipoika teki myös moniaita kalareissuja mopollansa, oli vähän laajemmat kalavedet käytössä eikä tarvinnut kenelläkään kuskata sitä keskellä yötä kun pääsi ite kulkemaan pitkin mantuja. Sitte tuolla "meillä päin"
Kaenuussa kun matkaa postilaatikolle saattaa olla muutama kilometri niin mopo on näppärä.

Ja pitäähän se nuorella miehellä mopo olla. Se opettaa itsenäisyyttä ja vastuuta kun pääsee a) kulkemaan b) pitämään huolta vehkeestään ja c) tienaamaan pensarahoja. Eipähän vejä kräkkiä kadulla kun saa pörryytellä mopoja tyttöjä jahtaamassa. Minusta on tervehenkistä pääsääntöisesti nuorten moottoriharrastus. Oppivat samalla kulkemaan liikenteessä. Toki pitää vanhemmilla olla viimekädessä se vastuu ja valvoa että mopoja ei tarpeettoman paljoa viritellä.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Nii ja se piti vielä kertoa, että mulla on yks kaveri, kolmekymppinen nuorimies. Hällä on auto ja moottoripyörä. Toinen on seisonnassa huhtikuun puoliväliltä tuonne lokakuun lopulle asti ja toinen on sitten talven seisonnassa. Talvella ei tarkene ajaa moottoripyörällä. Tai kyllä tarkenee, mutta tarvittava vaatekasa on niin älytön että ei ole järkeä. Mopoilua pakkanen ei sen sijaan estä. Ruuvataan vaan piikit renkaaseen ja taas mennään

Hämmentää.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Kosh
Aweb

Suomessa ei taida montaakaan tyyppiä olla, jotka mopoilevat ympäri vuoden 80-100 kilometrin työmatkoja päivittäin.

Aha, olipa hyvä ettei kukaan sellaista ole väittänytkään. Moottoripyöräileviä työmatkalaisia sen sijaan on paljonkin.



Elikkä, kuten sanoin, se mopo ostetaan auton LISÄKSI, ei sen tilalle. Ja jos on kuljettava moottoripelillä on huomattavasti järkevämpää ajaa autolla, jossa kulkee mukana enemmän matkustajia kuin yksi tai kaksi. Mopollahan yleensä kulkee vain yksi.

Kosh
Aweb

Minä en väittänyt, että katsastus lopettaisi mopojen virittämistä. Minä sanoin, että se vähentäisi sitä.



Väitteesi on epäuskottava syystä jonka kerroin. Vaikak marginaalista vähenemistä tapahtuisikin,mtiiä sitten?



Minäpä uskon, että vaikutus olisi enemmän kuin marginaalinen. Ei autojakaan yleensä ehdoin tahdoin pilata sen jälkeen kun ne on katsastettu. Pakollinen katsastus myös herättäisi nappulat paremmin tajuamaan, että kyseessä oikeasti on ihan virallinen sääntö, jota myös valvotaan, ja jonka rikkomisesta seuraa heidän tuloihinsa nähden melko kallis rangaistus. Paljon on myös kulkupelejä, jotka eivät läpäisisi katsastusta koska ovat niin romuja, joten iso määrä turvatonta moottorikapasiteettia poistuisi liikenteestä. Ja jos moottoripyörien melua ryhdyttäisiin valvomaan katsastuksin, se pakottaisi tehtaat tuottamaan säädösten mukaisia koneita ja äänenvahvistimia. Mahtaisiko perheen isä todellakin peukaloida Harrikkansa pakoputken katsastuksen jälkeen sellaiseksi, että naapuruston ikkunaruudut helisevät kuten ennenkin? Lapsellisia ihmisiä toki on, mutta enpä usko että monikaan jaksaisi. Jengit ovat asia erikseen. Poliisin olisi kuitenkin helppo pysäytellä moottoripyöriä, joiden äänivalli peittoaa kaiken muun liikenteen.

enemmän vaikutusta olisi sillä, jos isit ja äidit vähän vahtisivat penskojaan.



Toki niinkin täytyy tehdä.

Ei kaikkea kasvatusta voi ulkoistaa valtiolle ja institutionalisoida lainsäädäntöön ja valvontamekanismeille, tai se ei ainakaan ole viisasta.



Sana "kasvatus" on tuossa yhteydessä vähän outo. Kyse on kuitenkin olemassaolevan lakipykälän noudattamisen valvonnasta.

Aikuiset esim. työmatkalaiset eivät kuitenkaan mopojaan virittele.



Heidän unelmansa onkin Harley Davidson, jonka tavaramerkitty äänivalli ylittää reippaasti säädökset.

Kosh
Pyöräily sopii parhaiten alle 5 km matkoihin.



Omakin matkani on n. 8 km ja vaimo ajaa 10 km joka työpäivä vuoden ympäri. Ei tunnu vielä missään.

Himokuntoilija ja pyöräilyn harrastaja ajelee vielä päivittäin yhdensuuntaiset 10 km:kin ainakin useimpina päivinä viikossa. Sitä pidempiä matkoja hyvin harva enää pystyy säännöllisesti pyöräilemään.



En näe mitään syytä, miksi ei pystyisi. Laiskuus on ainoa syy, joka tulee mieleen. Tai jos on jokin vamma, eli että esim. jokin raaja puuttuu.

Kosh
Aweb

Pidempiä matkoja varten on olemassa bussit ja junat ja taksit.



Kuulehan neropatti, mikseivät ihmiset sitten käytä niitä nykyisin?



Koska ihmiset haluavat mopon ja yksityisauton?

Ehkä siksi, että niitä ei joko ole saatavilla, ne ovat liian kalliita ja hankalia, tai muuten vain ei viitsitä.



Henkilöauto ja moottoripyörä ovat huomattavasti kalliimpia kuin julkiset. Taksillakin saa aika monta reissua tehdä, ennen kuin päästään samoihin hintoihin. Tuo "muuten vain ei viitsitä" taitaa olla se todellinen syy, elikkä, kuten sanoin, mopo on ylellisyyshyödyke.

Sitäpaitsi, mitä enemmän julkisen liikenteen hyödyntäjiä, sitä tiheämmät linjat ja halvemmat hinnat. Nykyinen kapasiteettihan on puhtaasti yksityisautoilun ja mopoilun seurausta.

Kosh

kaikille ei käy kuraisena ja hikisenä haiseminen koko päivän.



Ei tuollainen liikuntahiki haise, sehän on melkein puhdasta vettä. Ja tämäkin on asennoitumiskysymys. Joutuvathan duunaritkin olemaan hikisissä työvaatteissa koko päivän. Miksi sitten ei toimistotyöntekijä?

Kosh

Aweb

Tietenkin talvella voi mopoilla, mutta kauheasti ei kuitenkaan mopoilla, koska tulee kylmä.



Vaatteet on keksitty.



Ajattelitko sitten mopoilla työmatkasi myös talvella? Tulee mieleeni Reinikaisen vitsit mopoilijasta, jäätyneistä aivoista ja kolmen minuutin munasta.

Kosh

Viittasin meluhaittoihin. Anteeksi epätäsmällisyys.



Siis että melusta ei olisi todellista haittaa? Onko sinulla pääsyä Tiede-lehden digiarkistoon? Tuleeko sinulle ko. aviisi? Pari numeroa sitten oli iso artikkeli melusta ja sen aikaansaamista haitoista, miten melu lyhentää ihmisten elämää ja heikentää elämänlaatua, MYÖS silloin kun itse ei tunne siitä kärsivänsä. Etsipä käsiisi ja lue. Ja kuvitteletko sinä, että meluaitoja rakennetaan huvikseen? Kuka haluaa, että oma olohuone alkaa täristä, kun naapurin setä käynnistää lelunsa? Sinäkö?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Vatkain

Velipoika kulki alle 18-vuotiaana mopolla kalankasvattamolla kaks kautta töissä. Ei sitä viittinyt oikein laittaa polkemaankaan sitä 15 km suuntaansa.



Miksi ei viitsinyt? Tunnin työmatka, jos ei halua polkea lujaa.

Mopo on myös hyvä hyötyluontoliikkujan väline.



Mopolla ei saa mennä ajamaan luontoon. Se on laitonta, paitsi jos on oma metsä tai maanomistajan lupa. Siinäkin tapauksessa se on typerää.


Eno kulki marjassa "köpykällä" eli vanhalla lava-autolla ja mopo lavalla. Kun ei enää köpykällä päässyt niin otti mopon alleen ja pääsi marjastamattomille marjamaille, mistä mopolla sai myös saaliin näppärämmin ihmisten ilmoille.



Jos ajeli pitkin metsäautoteitä ja polkuja, niin eiköhän tuo ollut ihan OK käyttötapa mopolle. Tietenkin hän olisi päässyt fillarilla ihan samalla tavalla, jos ei sitten ollut raajarikko tai jotain.

Velipoika teki myös moniaita kalareissuja mopollansa, oli vähän laajemmat kalavedet käytössä eikä tarvinnut kenelläkään kuskata sitä keskellä yötä kun pääsi ite kulkemaan pitkin mantuja.



Ok.

Sitte tuolla "meillä päin" Kaenuussa kun matkaa postilaatikolle saattaa olla muutama kilometri niin mopo on näppärä.



Itse käyttäisin polkupyörää tuollaiseen.

Ja pitäähän se nuorella miehellä mopo olla. Se opettaa itsenäisyyttä ja vastuuta kun pääsee a) kulkemaan b) pitämään huolta vehkeestään ja c) tienaamaan pensarahoja. Eipähän vejä kräkkiä kadulla kun saa pörryytellä mopoja tyttöjä jahtaamassa. Minusta on tervehenkistä pääsääntöisesti nuorten moottoriharrastus.



Ilmastonmuutoksen aikakaudella tervehenkistä on opettaa nuori tulemaan toimeen ilman moottoreita.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Nii ja se piti vielä kertoa, että mulla on yks kaveri, kolmekymppinen nuorimies. Hällä on auto ja moottoripyörä. Toinen on seisonnassa huhtikuun puoliväliltä tuonne lokakuun lopulle asti ja toinen on sitten talven seisonnassa.



Enpä osaa ottaa kantaa, kun en tiedä mihin kaverisi moottoreitaan käyttää. Mutta tietenkin on järkevämpää ajaa vähemmän kuluttavalla vehkeellä silloin kun se on mahdollista. Itse kuitenkin olen siinä käsityksessä, että aika moni ajelee ns. turhia ajoja mielellään mopolla ihan pelkästään ajelemisen riemusta. Se luonnollisestikin on hyvin tuomittavaa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Myös moottorisahat pitäisi katsastaa: Niiden päästöt ovat monikymmenkertaiset katalysaattoriautoon verrattuna ja ääni todella kova. Justeerilla voi sahata aivan hyvin.

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1167
Liittynyt12.9.2008
Denzil Dexter
Myös moottorisahat pitäisi katsastaa: Niiden päästöt ovat monikymmenkertaiset katalysaattoriautoon verrattuna ja ääni todella kova. Justeerilla voi sahata aivan hyvin.

Katsatettava on myös ruohonleikkurit, puutarhajyrsimet, traktorit, leikkuupuimurit sekä tietenkin myös polkupyörät.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Denzil Dexter
Myös moottorisahat pitäisi katsastaa: Niiden päästöt ovat monikymmenkertaiset katalysaattoriautoon verrattuna ja ääni todella kova. Justeerilla voi sahata aivan hyvin.



Ei saisi myydä pienkoneita, jotka aiheuttavat tuollaisia päästöjä.

Eipä siitä varmasti mitään haittaa olisi, jos kaikkien bensakoneitten päästöjä ryhdyttäisiin valvomaan ja tarvittaessa myös näiden koneiden käyttöä rajoittamaan. En tiedä onko katsastaminen oikea keino. Ehkäpä myyntikielto tietyt päästö- ja melurajat ylittäville koneille riittäisi.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Ueberweg
sekä tietenkin myös polkupyörät.



Jaa. Miksi?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat