Lihan syönti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

TV:ssä oli muutama päivä sitten asiasta keskustelu.

Onko ihminen parempi kieltäytymällä lihansyönnistä?
En tässä niinkään puutu eläinten kohteluun, vaan itse lihan syöntiin.
Eläinten kohtelu saakoon oman foorumunsa.
Usein esim. kalaa ei rinnasteta lihaksi.
Ihmiset ovat syöneet lihaa koko tunnetun historiansa, mikä saa aikaan muutoksen nykyään?
Voivatko vegetaristit tai vegaanit vaatia omaa elämän filosofiaansa muiltakin, vai onko kyseessä vain heidän oma tapansa?
Missä on raja?

Tarvitseeko ihminen nykyaikana lihaa terveydellisistä syistä?
Onko asia moraalinen vai pelkästään terveydellinen?

Kommentit (2)

Vierailija
Starman

Ihmiset ovat syöneet lihaa koko tunnetun historiansa, mikä saa aikaan muutoksen nykyään?

Myös kasvissyöjiä on ollut aina.

Starman

Voivatko vegetaristit tai vegaanit vaatia omaa elämän filosofiaansa muiltakin, vai onko kyseessä vain heidän oma tapansa?

Saivatko Pohjoisvaltiot vaatia orjuuden kieltämistä Yhdysvaltain sisällissodassa vain oman filosofiansa pohjalta?

Vierailija

Asia on nähdäkseni sekä moraalinen että terveydellinen. Huvittavaa olisi nähdä se kuka toisin väittäisi esim. inuiiteille. Että siitä vain viljelemään tomaatteja ja oliiveja jäätiköille. Ei Suomessakaan pystytä menestyksellisesti viljelemään monia kasveja joita on kyllä mahdollista kasvattaa suopeammilla seuduilla.

Ihminen on fysiologialtaan omnivoori, siis sekaravintoinen. Kykenemme käyttämään sekä kasveja, sieniä että eläinperäisiä tuotteita ravinnoksemme. Itse uskon että terveelliseen, tasapainoiseen ruokavalioon kuuluu käyttää niitä kaikkia mahdollisuuksien mukaan.

Suomen kielessä kalojen ja äyriäisten lihasta käytetään yleensä nimitystä "kala" mutta kyllä kalojen liha on lihaskudosta on siinä missä muutkin, joten siinä mielessä näen että kala = liha.

Katsoin itsekin kyseisen "Eläinten vallankumous"-ohjelman ja lähinnä jäi ihmetyttämään tämä hevosen lihan kysynnän puute. Onhan se mieletöntä tuhlausta ja hevosvanhusten rääkkäystä jos niitä ei kannata pistää lihoiksi vaan niitä kierrätetään paikasta toiseen kunnes ne on pakko lopettaa. Onko muka niin ettei ihmisille "Polle" kelpaa? Hevosestahan on ennen tehty hyvää makkaraa ja ties mitä. Itse olen syönyt ja olisin jatkossakin valmis syömään hevosta.

Toinen epäkohta on mielestäni tämä että ihmiset niin rankasti eriarvoistavat lemmikkieläimet ja tuotantoeläimet toisistaan. Melkoista kaksinaismoralismia tämä että karvaisia ja pörröisiä eläimiä kyllä paijataan sylissä ja samalla toisia kasvatetaan ahtaissa häkeissä teurastusta varten.

Ihmiset eivät ole "luomakunnan kruunu" tai eläinten yläpuolella, eikä muuta elämää ole tarkoitettu pelkästään ihmisten käyttöön. Kaikkea elämää tulisi kohdella kunnioituksella. Oli sen kohtalona tulla syödyksi tai ei.

Itse aion syödä jatkossakin lihaa, vaikka lihankulutusta olenkin jo vähentänyt, ei ihminen tarvitse keskimäärin sitä 80kg lihaa vuodessa. Suosin luomua ja paikallisia tuotteita. Myös kalaa ja riistaa voisi syödä enemmän. Lisäksi täytyy sanoa että myös kasvisruoatkin maittavat mainiosti.

Minulla ei sinänsä ole mitään vegaaneja tai muitakaan "parempia ihmisiä" vastaan, mutta jos he tulevat tuputtamaan minulle ideologioitaan niin sitten koen että minä voin filosofoida samalla mitalla takaisin.

Voisinkin vaikka vaatia autoista, lääkkeistä, kauneudenhoitotuotteista, muodista ja lemmikkieläimistä luopumista noin ensialkuun. Lisäksi voisin kehottaa ihmisiä elämään mahdollisimman tylsän ja lyhyen elämän, mieluusti ei ollenkaan. Ja lapsia ei saa tehdä koska ne rasittavat luontoa.

Uusimmat

Suosituimmat