Tuhkaa taivaalla

Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Harvinainen luonnonilmiö Suomenkin ilmatilassa, haittaa lentoliikenteelle. Vaan voiko sitä mitenkään havainnoida maan pinnalta? Näin päiväsaikaan se ei varmaankaan näy, hienojakoinen pöly ei erotu. Mutta aiheuttaako se pilvisyyden lisääntymistä? Pölyn voisi odottaa toimivan tiivistymiskeskuksina. Odotettavissa ohutta yläpilveä? Entäpä auringonlaskut ja -nousut? Onko odotettavissa tavallista komeampia ruskoja? Valoisampia kevätöitä? Sataako se alas sieltä?

Ei tällaista ole tainnut sitten Pinatubon jälkeen ollutkaan?

Riso abundat in ore stultorum

Sivut

Kommentit (321)

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Huvittaa suomalaisen median uutisointi asiasta.

Lentämistä rajoitetaan, lentoja peruutetaan, ilmavoimat vähentää lentojaan, koska tuhka heikentää näkyvyyttä.

Toimittajat ilmeisesti kuvittelevat, ettei öisinkään voi lentää, koska ei näe mitään.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
kairamo
Huvittaa suomalaisen median uutisointi asiasta.

Lentämistä rajoitetaan, lentoja peruutetaan, ilmavoimat vähentää lentojaan, koska tuhka heikentää näkyvyyttä.

Toimittajat ilmeisesti kuvittelevat, ettei öisinkään voi lentää, koska ei näe mitään.




Ainakin toisten lentokoneiden ja maamerkkien valot näkyvät yölläkin. Näkyvyys ei ole päivänvalosta riippuvainen suure, vaan ilmakehän valonläpäisystä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
kairamo
Huvittaa suomalaisen median uutisointi asiasta.

Lentämistä rajoitetaan, lentoja peruutetaan, ilmavoimat vähentää lentojaan, koska tuhka heikentää näkyvyyttä.

Toimittajat ilmeisesti kuvittelevat, ettei öisinkään voi lentää, koska ei näe mitään.




Kysymys ei ole näkyvyydestä, vaan siitä, ettei suihkumoottori pidä paksuista tuhkapilvistä. Tästähän on pari esimerkkiä BA lento 9 http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9 Javan edustalla ja KLM lento 867 http://en.wikipedia.org/wiki/KLM_Flight_867 Alaskassa joutuivat yllättäen tulivuorenpurkauksen tuhkaan matkalentokorkeudella 10 km korkeudessa, jolloin jumbojettien kaikki neljä moottoria sammuivat.

Koneet liukuivat monta kilometriä alemmas, jolloin moottorit saatiin yksitellen käyntiin ja koneet pystyivät lakeutumaan turvallisesti. Onnihan tuossa oli se, että moottorit sammuivat noin korkealla, jolloin oli aikaa käynnistellä niitä.

Moottoreiden lisäksi tuhkapilvi "hiekkapuhaltaa" myös tuulilasia 1000 km/h nopeudella, jotn koneeseen tulee helposti kalliita vaurioita.

Joidenkin tietojen mukaan Islannin tuhkapilvi olisi vain 2 km korkeudessa, joten jos moottorit sattuisivat sammumaan nousu- tai laskuvaiheessa, ei tuolta korkeudelta ole paljoa aikaa yrittää käynnistellä moottoreita.

Vertailun vuoksi New Yorkissa Hudson jokeen pakkolaskun tehnyt kone törmäsi nousuvaiheessa lintuparveen ja menetti tehon molemmista moottoreista 1 km korkeudella.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Maikkarin toimitus on saanut jotain vihiä, miksi tuhka haittaa ilmailua.

Silti samassa uutisessa:

Tuhka heikentää näkyvyyttä, jonka vuoksi Pohjois-Suomen ilmatila on suljettu huomiseen klo 15 asti.

Lentokielto johtuu siitä, että tuhka voi vaurioittaa lentokoneiden moottoreita.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... #kommentit

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Ei ole kovin suurista tuhkamääristä kyse mutta tuhka on mikrokiteistä kiveä tai pitäisikö sanoa nanokokoista niin on raflaavampaa. Tuollainen kertyy herkästi laitteisiin ja keuhkoihin kidemäisen rakenteenkin johdosta. Jos tuhka laskeutuisi niin siinä olisi keuhkot aika ahtaalla.

Vierailija

Sattuipa sopivasti että nyt tuli pilvistä kun on ollut monta päivää aurinkoista täällä pk-seudulla. Tosin ei kait nämä pilvet liity niihin tulivuorihiukkasiin ?

Vierailija

jooh...aivan erityistä taitoa ja ymmärrystä tarvitaan että voi jollain tavalla kuvitella kyseisen uutisen todellista uutisarvoa..

Täytyykin käydä heti ostamassa kontillinen 3M-turpasuojia ettei tukehdu saatana islannin pölyihin. Suosittelen varsinkin lehtien toimittajille.

Vierailija
KBolt
jooh...aivan erityistä taitoa ja ymmärrystä tarvitaan että voi jollain tavalla kuvitella kyseisen uutisen todellista uutisarvoa..

Täytyykin käydä heti ostamassa kontillinen 3M-turpasuojia ettei tukehdu saatana islannin pölyihin. Suosittelen varsinkin lehtien toimittajille.




Ostin jo 3M osakkeita.

Vierailija
rautaleuka
KBolt
jooh...aivan erityistä taitoa ja ymmärrystä tarvitaan että voi jollain tavalla kuvitella kyseisen uutisen todellista uutisarvoa..

Täytyykin käydä heti ostamassa kontillinen 3M-turpasuojia ettei tukehdu saatana islannin pölyihin. Suosittelen varsinkin lehtien toimittajille.




Ostin jo 3M osakkeita.

perkELE...ilmankos en saanut enää niitä...

Vierailija
KBolt
jooh...aivan erityistä taitoa ja ymmärrystä tarvitaan että voi jollain tavalla kuvitella kyseisen uutisen todellista uutisarvoa..

Täytyykin käydä heti ostamassa kontillinen 3M-turpasuojia ettei tukehdu saatana islannin pölyihin. Suosittelen varsinkin lehtien toimittajille.




Aamulla olisi itsellä lento pohjoisesta Helsinkiin ja siitä jatko keski-eurooppaan, eli kyllä tämä itsestä tuntuu merkittävältä uutiselta. Se on tietty miltä kantilta kattoo.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Maikkari otti vinkistä vaarin ja selvittää:

Miksi tuhkapilven läpi ei voi lentää?

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 04/1100742

Samalla selvitetään, miten toimia jos moottorit sammuvat.

Aiemmin ohjeistettiin lisäämään vauhtia, jos moottorit sammuvat. Nykyään lentäjien tulee hidastaa ja vähentää korkeutta, jotta pääsisi mahdollisimman nopeasti pois tuhkapilvestä.



eli ennen: lisää kaasua
nykyisin: jarrua ja alaspäin

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

offmind
Seuraa 
Viestejä14540
Liittynyt19.8.2008
Vatkain
Eipä näy tuhkaa vaikka miten koitin tiirailla. Sininen helikopteri lenteli talon yli.

Auringonlaskuja kannattanee tarkkailla lähiviikkoina.
http://www.atoptics.co.uk/atoptics/sunvolc.htm

Tietenkin auttaisi jos Islannissa jysähtäisi oikein kunnolla (VEI 4 tai 5), tämä nykyinen on vielä aika pieni tuhnaus.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat