Osattiin sita ennenkin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi nykyään ei osata enää keksiä
Fordson ja lumikairapyörät:

Oliskohan tuossa vielä patentti voimassa:
http://www.wimp.com/snowmachine/

Kommentit (10)

Vierailija

Maailmassa on rekisteröity ehkä 40 miljoonaa keksintöä joista 2 % on lyönyt leiville. Monet niistä jotka eivät menesty, voivat olla hyvinkin viehättäviä. Esimerkiksi kotiovesta sisälle mahtuva auto...

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
tietää
Maailmassa on rekisteröity ehkä 40 miljoonaa keksintöä joista 2 % on lyönyt leiville. Monet niistä jotka eivät menesty, voivat olla hyvinkin viehättäviä. Esimerkiksi kotiovesta sisälle mahtuva auto...

Varsin kätevältähän tuo kuulostaa. Enää ei tarvitsisi siis seinästä sisään ajaa...

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
mensaani
Miksi nykyään ei osata enää keksiä
Fordson ja lumikairapyörät:

Olihan hauska vempele, hatunnoston arvoinen konstruktio.
Tuon kanssa ei kyllä parane kaatua, eikä liioin ajaa hiekkatiellä.

Jos nyt vähemmän vakava "koiranhännän nosto" tässä sallitaan, niin itse keksin melkein pentuna vesikellon. Se mittasi aikaa ja jopa varsin tarkasti, tip, tip, tip, jne. Turha keksintö, oikeita kellojakin kun oli. Merkittävin pointti lie siinä, että tuon mokoman ja monen muun jutun kanssa puuhaillessa oppi sitä käytännön fysiikkaa.

Vierailija

Kairapyörät oli myös neuvostoliiton armeijan käytössä. Muistan nähneeni tuollaisesta vehkeestä ihan tuoreenkin videon, jossa venäläiset ajeli jollain 70 luvun härvelillä pitkin suota.

Vierailija

Suolle/veteen /lumelle nuo sopivat erinomaisesti koska ne toimii kellukkeenakin. Toisaalta huomaamatta jäänyt vuoto on vaarallinen.

Vierailija
Piha6
Olihan hauska vempele, hatunnoston arvoinen konstruktio.
Tuon kanssa ei kyllä parane kaatua, eikä liioin ajaa hiekkatiellä.

Uskoisin, että nykyaikana painopiste saataisiin alemmaksi ja päälle vielä turvahytti, jonka konstruktio vain kääntäisi kairatraktorin siististi ympäri...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Paikallisen pellepelottoman imuruoppaajassa on ruuviponttooniveto. Soveltuu savimatalikoilla ja ruovikoissa kulkemiseen paremmin kuin tela, joka kuitenkin yleisempi käytössä. Ruuvia tosin hankalempi täyttää/tyhjentää vedellä kuin telakonsolia. Ruuvi on kulun kannalta parempi vesistöissä kuin tela mutta ruuvilla ei voi ajaa maissa kuten teloilla. Ei edes talvella. Ottaa kivistä yms. körhöistä nokkiinsa ja kone lähtee myös erittäin herkästi silloin lapasesta. Vaikea ajaa lavetille. Viettävällä kovalla pinnalla jossa vielä epätasaisuuksia jokainen voi kuvitella millaista meno on

Ford taisi joskus eri konstruktioilla yrittää ottaa mittaa Bombardierien härveleistä?

- Ubi bene, ibi patria -

Uusimmat

Suosituimmat