Kattila kapenee suunsa suuntaan...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Omistan tämäntyyppisen kasarin, jossa aamupuuron pohjaanpoltt... tuota, valmistus kaasuliedellä tuntuu sujuvan sukkelammin kuin avarasuista keittoastiaa käyttäen, koska vesi mielestäni kuumenee n. sata-asteiseksi nopeammin kuin lieriökattilassa. (En tosin ole tullut vertailleeksi aikoja asiallisin mittavälinein, joten väitteeni perustuu mutu-tuntumaan.) Samoin tuntumin olen myös havainnut, että kiehunta alettuaan jatkuu pienemmin liekein kuin porina suulaassa kattilassa. Keitettävän aineen määrä pysyy lähes samana: aamupuuro yhdelle.
Säästänkö siis energiaa käyttäessäni suipposuista kasaria ... ja jos säästän, niin paljonko?

Kommentit (7)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Kai käytät kantta kuumennuksen ja keiton aikana? Suuri osa energiasta kulkee pois vesihöyryn mukana, ja jos ei ole kantta, on luonnollista että kapeasuinen keittoastia kokee suuremmat häviöt. Kannen alla merkittävää eroa tuskin pitäisi olla.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kaasuliesi on varsin ketterä verrattuna normi sähköhellaan.

tuossa muuten olen mietinyt sitä että kumpaa mahtaa olla halvempi todellisuudessa käyttää sähkö- vai kaasuhellaa?

toisen polven pilkkuvirhe

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
sinnipirtti
tuossa muuten olen mietinyt sitä että kumpaa mahtaa olla halvempi todellisuudessa käyttää sähkö- vai kaasuhellaa?

Sähköhella on halvempi käyttää. Mutta hellan käyttökulut ovat täysin mitättömät verrattuna vaikkapa ruoka-aineiden arvoon. Esimerkiksi jos oletetaan rankan yläkanttiin, että uuni vie keskimäärin kilowatin, kahden tunnin uunitus maksaa 0,26 E, kun taas se uunitettava paisti maksaa 26 E. Kaasuhella on käyttöominaisuuksiltaan niin ylivoimainen, että ruokaa laittavan ei kannata edes harkita muita vaihtoehtoja, jos kaasuun on mahdollisuus (itsellä suurin harmi kämpässä on se, etten rakentaessa ymmärtänyt vaatia kaasuhellaa).

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Neutroni
Kaasuhella on käyttöominaisuuksiltaan niin ylivoimainen, että ruokaa laittavan ei kannata edes harkita muita vaihtoehtoja

Itse vannon kyllä induktion nimeen. Siinä yhdistyy kaasun teho ja nopeus sähkön kätevyyteen ja turvallisuuteen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Neutroni

Sähköhella on halvempi käyttää. Mutta hellan käyttökulut ovat täysin mitättömät verrattuna vaikkapa ruoka-aineiden arvoon. Esimerkiksi jos oletetaan rankan yläkanttiin, että uuni vie keskimäärin kilowatin, kahden tunnin uunitus maksaa 0,26 E, kun taas se uunitettava paisti maksaa 26 E. Kaasuhella on käyttöominaisuuksiltaan niin ylivoimainen, että ruokaa laittavan ei kannata edes harkita muita vaihtoehtoja, jos kaasuun on mahdollisuus (itsellä suurin harmi kämpässä on se, etten rakentaessa ymmärtänyt vaatia kaasuhellaa).

No se halpuus riippuu siitä, mitä maksaa sähköstä ja kaasusta. Itse juuri keittiöremppaa aloittelen ja mietin tuota kaasu-vaihtoehtoakin. Olisi ollut kaasu sähköä edullisempaakin, kun tuota kaasua olis edullisesti saanut. Nestekaasun energiasisältö kun on huikea 46,4 MJ/kg, eli 12 kg:n pullosta tulee 155 kWh. Kaasun varastointi vaan olisi ollut ongelmallista sen vaatiman tilan vuoksi.

Nykyään on myös induktio-tasoja, joiden avulla saavutetaan lähes kaikki kaasun edut. Kaasu taas uunissa on onneton. Onneksi voi yhdistellä kaikista parhaimmat puolet. Kaasua voi toki käyttää kaasupolttimella tarpeen vaatiessa ulkona.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Volitans
Nestekaasun energiasisältö kun on huikea 46,4 MJ/kg, eli 12 kg:n pullosta tulee 155 kWh.

Kaasuliekin lämpötehosta huomattava osa virtaa kattilan / pannun reunojen ohi hukkaan. Kaasuhella lämmittää kämppää aika lailla enemmän kuin induktioliesi.

MuTuilua vain, minulla ei ole esittää tarkkoja arvoja, mutta lienee faktaa kuitenkin.

Uusimmat

Suosituimmat