Seuraa 
Viestejä45973

Lentokone lepää suuren juoksumaton päällä. Kun lentokone lähtee liikkumaan toiseen suuntaan, liikkuu juoksumatto vastakkaiseen suuntaan. Juoksumatto on varustettu sensoreilla, jotka jatkuvasti mittaavat lentokoneen nopeutta ja vastaavat juoksumaton nopeuden samaksi. Kun lentokone siis liikkuu 50 km/h toiseen suuntaan, liikkuu juoksumatto 50 km/h vastakkaiseen suuntaan ja niin edelleen.

Kysymys: Pystyykö lentokone nousemaan ilmaan tämän juoksumaton päältä ?

Ensimmäisenä tulee mieleen että lentokone ei liiku maan suhteen mihinkään. Juoksumaton matto liikkuu aina vastakkaiseen suuntaan samalla nopeudella, joten liike maan suhteen on nolla. Juoksumaton vieressä oleva ihminen voi katsella lentokoneen surrausta juoksumatolla samalla tavoin kuin juoksumatolla juoksevan ihmisen toimia, ei se siitä mihinkään liiku.

Toisaalta, onko kyseessä sittenkään sama asia ihmisen ja lentokoneen kanssa ? Ihminenhän liikkuu siinä juoksumatolla vain sen juoksumaton ja kengän välisen kitkan avulla. Lentokoneen näkökohdasta moottorit ovat ne jotka saavat sen liikkumaan, pyörien ja juoksumaton välinen kitka on epäoleellinen asia. Vaikuttaako tämä jotenkin asiaan ?

Mitä sanotte ?

Sivut

Kommentit (260)

Juoksumaton nopeus ei vaikuta lentokoneen nopeuteen maahan/ilmaan nähden muuten, kuin pyörien pienen kitkan kautta.

Vastaus: Pystyy nousemaan ilmaan, mikäli matto on tarpeeksi pitkä.

Tämän täytyy olla joku huono vitsi?

Ettekai nyt oikeasti kuvittele, että lentokoneen renkaiden pyörimisellä olisi jotain tekemistä nousun suhteen?

Siltä varalta, että olette tosissanne, kerron, että eiköhän se ole ilmanvirtaus ja paine, joka nostaa lentokoneen ilmaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tollukka
Juoksumaton nopeus ei vaikuta lentokoneen nopeuteen maahan/ilmaan nähden muuten, kuin pyörien pienen kitkan kautta.

Vastaus: Pystyy nousemaan ilmaan, mikäli matto on tarpeeksi pitkä.


Kuinka pitkä sen maton pitäisi olla?

Lentokone ei taatusti nouse ilmaan ennenkuin siipien yläpuoleinen noste kasvaa riittävän suureksi, mitä paikallaan olevassa koneessa ei tapahdu ellei sitä sitten laiteta tuulitunneliin.

Edit: Hieman myöhässä, mutta silti oikeassa.

Oltzi etkö koskaan ihmettele, mikseivät edes voimakkaat kehonrakentajat pysty nostamaan itseään niskasta ilmaan?

Onnistuisikohan se juoksumatolla?

Voi luoja..

Ymmärsiköhän Liittynyt asian laidan oikein? Tai ymmärsinköhän minä?

Oma intuitioni sanoisi, että kone pysyy paikoillaan vain, jos sitä hihnaa pyöritetään niin nopeasti, että pyörien laakereiden kitkavoima riittää kumoamaan suihkumoottoreista tulevan valtavan työntövoiman. Näin siis siksi, että (toisin kuin autolla kiihdytettäessä) konetta eteenpäin työntävä voima ei tule renkaiden ja asfaltin välisestä kitkasta vaan nimen omaan ilmamassan liikuttelusta.

Aika haipakkaan saisi siis hihna pyöriä, ettei kone rullaisi ja nousisi ilmaan. Mikään ihan perus lentoonlähtönopeus ei siis alkuunkaan riitä...

Menikö oikein?

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1146

Siis no harvemmin lentokoneissa on ne pyörät jotka vetää, on muuten hankala pitää vauhtia yllä saati kiihdyttää kun pyörät irtoavat maasta.

Tässä vaikuttaa se kuinka nopeaa lentokone liikkuu suhteessa ilmaan. Eli jos tommosella pyörävetosella menee niin kone pysyy paikoillaan ilmaan nähden, ei sitä mikään nosta.

Luulen, että juoksu matto ei vaikuta lento koneen paikalla pysymiseen.

Kovalla vasta tuulella voisi saada pysymään pienen lentokoneen paikoillaa. Rinnetuulessa on kiva lennättää RC liidaria, kun se pysyy lähes paikoillaan muutaman metrin päässä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Aika usen törmää harhaluuloon, jonka mukaan maanopeudella olisi jotain tekemistä lentokoneen käyttäytymiseen. Tosielämässä lentokoneet - ja lennokit - lentävät vain ja ainoastaan ympäröivän ilmamassan suhteen. Tämä johtuupi siitä, kun lentokoneeseen vaikuttavat aerodynaamiset voimat (ml. siipien nostovoima) johtuvat yksinomaan lentokoneen ja ilmamaassan suhteellisesta liikkeestä. Lentokoneen mittareiden perusteella ei voida tehdä mitään päätelmää siitä, kuinka nopeasti lentokone etenee maanpinnan suhteen (ja mihin suuntaan!).

Alkuperäinen kysymys muuttuu aivan mielekkääksi, jos juoksumatto korvataan tuulitunnelilla.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594

Jos lentokone lentää vahingossa 900km/h liikkuvan juoksumaton yli vaikka 10 km korkeudella, se tipahtaa alas kuin kivi koska maanopeus putoaa nollaan

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Tässä varmaan ajettiin takaa sellaista ilmiötä, että juoksumatto pyörisi niin vinhasti, että pyörien kehittämä kitka estäisi konetta liikkumasta.

Kyseisessä tilanteessa pyörät palaisivat puhki ja kone nousisi ilmaan. Tai sitten juoksumatto ei voisi edes pyöriä niin nopeasti.

Mutta kohtuullisella (siis ylipäätään mahdollisella) nopeudella pyörivä juoksumatto, sanotaan vaikka 300 km/h pyörivä matto ei estäisi nousemaan ilmaan. Lentokonehan tarvitsee n. 300 km/h vauhdin turvalliseen nousuun. Pyörät pyörisivät 600 km/h, kone menisi 300 km/h ja kone nousisi ilmaan. Tämä siksi, että lentokone liikkuu vain ympäröivän ilman suhteen, niin kuin jotkut jo kirjoittivatkin.

Oltzi
Lentokone lepää suuren juoksumaton päällä. Kun lentokone lähtee liikkumaan toiseen suuntaan, liikkuu juoksumatto vastakkaiseen suuntaan. Juoksumatto on varustettu sensoreilla, jotka jatkuvasti mittaavat lentokoneen nopeutta ja vastaavat juoksumaton nopeuden samaksi. Kun lentokone siis liikkuu 50 km/h toiseen suuntaan, liikkuu juoksumatto 50 km/h vastakkaiseen suuntaan ja niin edelleen.

Kysymys: Pystyykö lentokone nousemaan ilmaan tämän juoksumaton päältä ?

Ei sitten millään, jos juoksumatto jatkuvasti kumoaa lentokoneen liikkeen. Lentokoneen nostaa lentoon siipien ylä- ja alapuolten välinen paine-ero, joka syntyy ilman liikkeestä; siiven muodon vuoksi sen yli menevä ilma joutuu kulkemaan pidemmän matkan, jolloin ilma "venyy" ja yläpuolelle syntyy pienempi paine kuin alapuolelle, ja kappas, syntyy nostoefekti. Jos kone pysyy paikallaan, se ei nouse mihinkään, vaikka moottorit kuinka ärjyisivät, ellei keulan puolelta sitten tuule melkoisesti. (Ellei kyseessä oleva lentokone sitten ole Harrier tai X-35.)

Ja lentokoneiden pyöräthän eivät ole vetäviä; maassakin koneet liikkuvat potkuriensa tai suihkumoottoreidensa turvin. Jarrut niissä kyllä on.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Andúril
Ei sitten millään, jos juoksumatto jatkuvasti kumoaa lentokoneen liikkeen....Jos kone pysyy paikallaan, se ei nouse mihinkään, vaikka moottorit kuinka ärjyisivät...Ja lentokoneiden pyöräthän eivät ole vetäviä; maassakin koneet liikkuvat potkuriensa tai suihkumoottoreidensa turvin.

Eli siis nimimerkki Andúril puhuu itsensä aika sujuvasti pussiin. Lentokoneissa ei ole vetäviä pyöriä, vaan potkuri(t) tahikka suihkumoottorit purevat ympäröivään ilmaan. Mikään ei estä vapaasti pyöriviä pyöriä pyörimästä mielivaltaisella, juoksumaton määräämällä pyörimisnopeudella. Pyörien pyörimisnopeus ei kuitenkaan vaikuta mitenkään lentokoneen ilmanopeuteen. Juoksumatto kyllä pistää vähän hanttiin pyörien kitkan kautta, mutta ei estä lentokonetta kiihdyttämästä tarvittavaan ilmanopeuteen.

Te ette ole tainneet käydä autoa katsastamassa. Niissä kun nykyään laitetaan auto "juoksumatolle" eli rullien päälle jossa mitataan jarrutusta. Varmaan samanlainen toimenpide tehdään myös lentokoneen pyörille. Niiden kyydissä on aika monta ihmistä eikä voida ihan luottaa perstuntumaan.

Lentokonehan nousee ilmaan kun se saa tarpeeksi kovan vauhdin ilmaan nähden. Paikallaan oleva lentokone voisi nousta tuulitunnelissa ilmaan. Siellä niitä siipiä varmaan testaillaankin. Mitataan nostetta jne. Tietysti lentokoneet suunnitellaan tietokoneella mutta helpompaa se on kehitellä elävässä elämässä.

Heksu
Eli siis nimimerkki Andúril puhuu itsensä aika sujuvasti pussiin. Lentokoneissa ei ole vetäviä pyöriä, vaan potkuri(t) tahikka suihkumoottorit purevat ympäröivään ilmaan.

No kyllä ne vetävät, eihän lentokoneet kiitoradalla rullaile suihkumoottorien turvin . Nousukiihdytys tapahtuu potkurien tai suihkumoottorien avulla, mutta kyllä ne ihan oikeat pyörät ovat. Jarruttavat ja vetävät.

Heksu
Lentokoneissa ei ole vetäviä pyöriä, vaan potkuri(t) tahikka suihkumoottorit purevat ympäröivään ilmaan. Mikään ei estä vapaasti pyöriviä pyöriä pyörimästä mielivaltaisella, juoksumaton määräämällä pyörimisnopeudella. Pyörien pyörimisnopeus ei kuitenkaan vaikuta mitenkään lentokoneen ilmanopeuteen. Juoksumatto kyllä pistää vähän hanttiin pyörien kitkan kautta, mutta ei estä lentokonetta kiihdyttämästä tarvittavaan ilmanopeuteen.

Siis hetkinen. Jos koneen moottorit ovat sammuksissa, lähtee kone maton mukaan, ellei ole kyseessä puhtaasti teoreettinen tilanne, jossa pyörät olisivat täysin kitkattomia. Moottorit käynnistämällä kone pystyy vastustamaan maton liikettä, joka siis kiihtyy sitä mukaa kun koneen moottorien teho kasvaa ja pyrkii pitämään koneen paikoillaan. Kuvittelepa, että seisot rullalaudalla juoksumatolla. Saat puhkua melkoisesti, ettei matto vie sinua mukanaan. Lentokoneen ollessa kyseessä saa matto tietysti pyöriä suhteellisesti aina vain kovempaa saadakseen aikaan tarpeellisen kitkan koneen kiihtymisen estämiseksi. Taitaa mennä eksponenttien puolelle. Moottorit purevat ilmaan, luonnollisesti. Mutta jos pyöriin kohdistuva vastustus on riittävän kova, ei kone pääse liikkeelle.

Äh. Tätä pitäisi oikein kokeilla.

Andúril
Kuvittelepa, että seisot rullalaudalla juoksumatolla. Saat puhkua melkoisesti, ettei matto vie sinua mukanaan.

Lentokoneen moottoreita voisi tässä verrata mielestäni juoksumaton edessäolevaan seinään kiinnitettyyn köyteen. Köydestä kiinnipiämällä/vetämällä voit melko vaivattomasti liikkua eteenpäin maahan nähden. Lisäksi aloitusviestissä mainittiin, että juoksumatto liikkuu samalla vauhdilla taaksepäin, kuin kone liikkuu eteenpäin. Siispä jos liikut rullalaudalla 3 km/h eteenpäin, matto liikkuu 3 km/h taaksepäin. Tällöin pyörien kitka on mitätön tekijä.

Asimov
Heksu
Eli siis nimimerkki Andúril puhuu itsensä aika sujuvasti pussiin. Lentokoneissa ei ole vetäviä pyöriä, vaan potkuri(t) tahikka suihkumoottorit purevat ympäröivään ilmaan.

No kyllä ne vetävät, eihän lentokoneet kiitoradalla rullaile suihkumoottorien turvin . Nousukiihdytys tapahtuu potkurien tai suihkumoottorien avulla, mutta kyllä ne ihan oikeat pyörät ovat. Jarruttavat ja vetävät.

Mitä ihmettä hourit? Lentokoneissa EI ole vetäviä pyöriä ja kyllä ne siellä kiitoradalla rullailevat TOSIAAN potkurien tai suihkumoottorien avulla! Jarrut niissä pyörissä kylläkin on. Isoja koneita liikutellaan ahtaisssa paikoissa "traktoreilla".

En lukenut kaikkia viestejä,mutta aika hölmö kysymys.Eiköhän A)lentokoneen potkurit tai turbiinit liikuta sitä,se ei ole rengasvetoinen,eli kun turbiinit puhaltaa,niin kyllä se kone liikkuu vaikka matto alla pyörisi miten, B)Ei se kone paikaltaan ilmaan voi nousta,mieti nyt vähän,konehan nousee kun on tarpeeksi ilmasta aiheutuvaa nostoa siiipien alla ja se taas tulee vauhdista.

Kysyjän mielestä lentokone siis kait nousee ilmaan vaikka pystysuoraan paikaltaan,jos sen renkaat vaan pyörii riittävän lujaa.Hoh hoh.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat