tuulivoimainen härveli joka menee kovempaa kuin tuuli ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.vimeo.com/10476453

tuotapa tuotapa näköjään pelle pelottomat asialla
jonkun sorti turbiiniefekti ?

Kommentit (8)

Vierailija

Täällä on jo asiasta keskustelua :
kemia-fysiikka-ja-matematiikka-f3/kulkeeko-t40825.html

Pitäiskö kopsata ne tänne, vai ?
Tämähän olis kyllä parempi ryhmä teknisestä laitteesta keskusteluun.

Siinä on siis potkuri joka on välitetty pyöriin kiinteällä välityssuhteella.
Siinä ei ole turbiinia, eikä moottoria !
Laitteen toiminta perustuu ilma_maa systeemin sisäisen liike-energian alentamiseen, josta pieni osa saadaan häviöiden jälkeen laitteen liike-energiaksi.

Olennaista on valita yksi havaintokoordinaatisto, jossa asiaa tarkastelee, ja pitää muistaa olla vaihtamatta havaintokoordinaatistoa (frame of reference) kesken tarkastelun.
Yleensä tuo menee vikaan, koska potkureita ja pyöriä tarkastellaan sellaisista havaintokoordinaatistoista, jotka tämän laitteen osalta eivät ole samoja.
Esim oletus potkurin olevan energiaa kuluttava laite on havainto koordinaatistosta riippuva väite, joka ei olekaan paikkansapitävä kun asiaa tarkastellaan maan suhteen.

Potkuri muuntaa aina pyörivän akselintehoa lineaariseksi tehoksi, mikä määritellään työntövoiman ja nopeuden v pistetulona. nopeus v vaan on selvästikin havaintokoordinaatistosta riippuva, joten aina löytyy sellaien havaintokoordinaatisto, jossa lineaarinen teho näyttäytyy akselitehoa suurempana, kunhan valitsee havaintokoordinaatiston sopivasti. Ja tälle laitteelle siihen riittää maan suhteen paikallaan oleva havaintokoordinaatisto.

Kun lentokonetta tarkastellessa noin käy lähinnä, jos asiaa tartkkaillaan maan kiertoradalla olevasta satelliitista, jolloin v on suunnilleen 8 km/s, yleensä näin ei tehdä, joten väärä intuitiivinen oletus noiden tehojen suhteesta on sitten valmis sotkemaan laitteen toiminnan ymmärtämistä.

Havaintokoordinaatistossa, jossa ilma on alussa paikallaan on akseliteho aina lineaarista tehoa suurempi, koska hyötysuhde ei ole yli 100% koskaan.

Esimerkki numeroilla: Akseliteho 1000Wattia, työntövoima 10 Newtonia, kun lentokone on ilman suhteen paikallaan.
Jos tarkastellaan asiaa kansainväliseltä avaruusasemalta, on lineaarinen teho 8km/s piste 10 N = 80 kW, eli selvästi akselitehoa suurempi. Silti on ihan selvää, ettei 10Newtonin työntövoiman tuottaminen 1000W teholla ole mikään ikiliikkuja, sehän on ihan helppoa todella surkeallakin potkurilla.

Vierailija

Otsikko on sillä tavalla puutteellinen, no miten sen ilmaisisi. Eli myötätuulessa tavallinen purjevene menee tuulta nopeammin.

Vierailija
murjaani
Otsikko on sillä tavalla puutteellinen, no miten sen ilmaisisi. Eli myötätuulessa tavallinen purjevene menee tuulta nopeammin.

Siis... mitä? Huippupurjeveneillä kyllä pääsee myötätuuleen tuulta nopeammin, mutta en sanoisi sen olevan tavallista. Tokihan myötätuulessa tavallinen purjevene liikkuu rannan suhteen hitaammin kuin ilma (tuuli). Vai mitä tarkoitit?

Vierailija
EeTee

Siis... mitä? Huippupurjeveneillä kyllä pääsee myötätuuleen tuulta nopeammin, mutta en sanoisi sen olevan tavallista. Tokihan myötätuulessa tavallinen purjevene liikkuu rannan suhteen hitaammin kuin ilma (tuuli). Vai mitä tarkoitit?



No lähinnä sitä, että purjeveneellä on mahdollista kulkea tuulta nopeammin. Totta on tuokin, että huippuveneestä on tällöin kyse. Termillä "tavallinen" tarkoitin perinteistä purjeratkaisua.

Vierailija
murjaani
EeTee

Siis... mitä? Huippupurjeveneillä kyllä pääsee myötätuuleen tuulta nopeammin, mutta en sanoisi sen olevan tavallista. Tokihan myötätuulessa tavallinen purjevene liikkuu rannan suhteen hitaammin kuin ilma (tuuli). Vai mitä tarkoitit?

No lähinnä sitä, että purjeveneellä on mahdollista kulkea tuulta nopeammin. Totta on tuokin, että huippuveneestä on tällöin kyse. Termillä "tavallinen" tarkoitin perinteistä purjeratkaisua.

Jep, silloin myötätuulen suuntainen nopeuskomponentti saadaan suunnilleen tuplaksi tuulen nopeuteen verrattuna (esim AC33 valenciassa 2010), mutta jääpursilla jo paljon suuremmaksi.
Ketjussa, tai ainakin tuossa videossa on kuitenkin kyse suoraan myötätuuleen kulkemisesta, eikä vain nopeuden myötätuulen suuntaisesta komponentista.

Mutta potkurin lavathan eivät koskaan kulje suoraan myötäiseen pyörimisestä johtuen, vaan aina vinosti kuten jääpurren purjekin tekee kun myötäiseen halutaan nopeasti päästä. Tälläin syntyvä suhteellinen tuuli lapoihin suoraan myötäiseen kuljettaessa on ihan vastaava juin jääpurrella vinosti myötätuuleen mentäessä, ja siten aerodynaamiset voimatkin ihan vastaavia. Eli eivät koskaan nollassa, kunhan todellista tuulta maahan nähden riittää, vaikka ajoneuvon nopeus suoraan myötätuuleen olisikin täsmälleen tuulennopeus.

Vierailija

no niin jos menee kovampaa kuin tuuli tuleeko myötätuulesta myötävastatuuli?
ja kyseinen härveli varmaan toimii myös vastatuulessa?
vähän niinkuin tunkisi imurin suulakkeen imurin persuksiin

Vierailija
golbojob
ja kyseinen härveli varmaan toimii myös vastatuulessa?
Ei potkurilla, mutta jos vaihtaa sen turbiiniksi, ja muuttaa välitys suhdetta niin sitten pääsee suoraan vastatuuleen.
Vastatuuleen kulkiessa akselitehoa on siirrettävä turbiinilta pyöriin ja myötätuuleen tuulta nopeammin kuljettaessa pyöriltä potkurille. Toisin päin yrittäminen vaatisi onnistuakseen ikiliikkujan onnistumista, mutta oikeinpäin tehtynä onnistuminen on aika triviaalia huonoillakin hyötysuhteilla. Tehoa on otettava laitteen suhteen nopeammin liikkuvasta mediasta, jolloin pienestä voimasta ja suuresta nopeudesta syntyvää tehoa on varaa hukata alle 100% hyötusuhteella, ja pienemmällä välitetyllä teholla voi silti tuottaa alkuperäistä suuremman voiman hitaasti liikkuvassa mediassa. Tässä pätee vanha sanonta vipujen toiminnasta. Minkä matkassa (tai nopeudessa) voittaa, sen voimassa häviää. Tai toisinpäin.

Tässä linkkiä suoraan vastatuuleen kulkemiseen :
http://www.youtube.com/watch?v=4ZjX_DIosM8
http://windturbineracer.dk/
http://www.windenergyevents.com/

Niillä vehkeillä on kisattu esim tanskassa, ja saksalaisen yliopiston joukkue on toistaiseksi saavuttanut suurimmat nopeudet sääntöjen mukaisella vehkeellä. Esim turbiinin pinta-ala on rajoitettu, mistä syystä jäävät alle tuulen nopeuden.

golbojob
vähän niinkuin tunkisi imurin suulakkeen imurin persuksiin

Siihen ei ole mitään yhteyttä, enkä oikein ymmärrä poinntiasi, onko tarkoitus tehdä sähkölämmitin joka hajoaa itsestään ?

Uusimmat

Suosituimmat