Kannattaako ruveta asuntovälittäjäksi

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Tuntuu olevan velttoo rahaa paljon, niin eikös tähän väliin kannata vielä ruveta välittäjäksi. Kohta romahtaa niin ei sitten ole niin kannattavaa.

Sivut

Kommentit (22)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
kyllä se kauppa käy aina jos on hyvät tuotteet mitä myy, ja kaikenlainen elemettilaatiiko menee kaupaksi.

No millä aiot vakuuttaa hyviä (tai edes niitä vähemmän hyviä) asuntoja myyvät asiakkaat siitä, että juuri sinä olet kaikista kiinteistönvälittäjistä se, joka myy heidän kämppänsä kovimmalla hinnalla?

Toki sitä ehtii treenata vähän kauppataitojakin, eipä se ongelma ole.

Kyllä se voi olla. Kun kaupunki on täynnä vuosia alalla toimineita kokeneita välittäjiä, on turha luulla marssivansa henkselit paukkuen jonon kärkeen kolmen päivän kirjekurssilla. Mutta kokeile pois jos et usko. Aina yrittämisestä enemmän mukan tarttuu kun toimettomana lojumisesta, jos ei muuta, niin elämänkokemusta ainakin.

Vierailija

Tosiaan kiinteistövälittäjän homma vaatii kovaa päätä ja melkoista sitoutumista. Tunteista on siinä haittaa, niin kuin kaikessa kaupankäynnissä yleensä. Sellainen ihminen, joka kirjoittelee aktiivisesti nettifoorumeille, ei yleensä tällaisiin hommiin sovi. Itsekin olen tällainen ihminen ja kantapään kautta asian tajunnut.

Joten anteeksi nyt vain, ei ole tarkoitus olla ilkeä, mutta voisit hieman rajoittaa haaveiluasi. Varo ainakin, ettei sinua käytetä taloudellisesti hyväksi.

Vierailija
tiäremiäs
Myy sivutoimesti jos ei muuten kerkee, Kyllä ne ihmiset ostaa mitä vaan kuin saa kaupaksi. Vaikka kilpailu on kovaa niin ihmisiä on kuitenkin eli asiakkaita.

Oletko koskaan myynyt edes omaa asuntoasi itse? Markkinatilanne ei olen aina optimaalinen ja asunnonvälittäjä ei voi päättää myydä halvemmalla kuin mihin asunnon omistaja suostuu. Myyntiajan pitkittyessä saat tehdä viikkotolkulla 'ilmaista' työtä, sillä palkkiohan ei nouse myyntiajan kasvaessa.

Vierailija

Kyllä käytettyjen autojen kauppiaat on oikeita yrittäjiä ja oikeita ihmisiä verrattuna kiinteistön välittäjiin.

Automyyjät ostaa auton itselleen !

Välittäjä ottaa 5 surkealaatuista valokuvaa ja lähettää ne nettiin.

Olen myynyt 3 asuntoa itse, oli todella helppoa. Paperit teki ostajan pankki.

Vierailija
Lektu-Elli

Olen myynyt 3 asuntoa itse, oli todella helppoa. Paperit teki ostajan pankki.

Niinhän se juuri on: Silloin, kun asunnot yleensä menevät kaupaksi, sellaisen myy helposti itsekin. Silloin, kun asunnot menevät huonosti kaupaksi, ei kiinteistövälittäjätkään tee kauppaa nopeasti ja hyvään hintaan. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kiinteistövälittäjälle pitäisi maksaa työstä, jonka tekee helposti itsekin - paitsi, jos itse on esim. ulkomailla tms, jolloin on mahdotonta pitää näyttöjä jne.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Menet vaan johonkin isompaan kiinteistönvälitysfirmaan töihin. Opettavat sinut alalle ja maksavat palkkaa. Jos olet hyvä kauppamies, ryvet rahassa. Jos olet huono kauppamies, kerjäät kadulla.

Itsenäiseksi yrittäjäksi kannattaa ryhtyä vasta sitten kun on todistanut itselleen ja muille kykenevänsä myymään ja saamaan myytävää (jälkimmäinen on se todellinen kynnyskysymys). Välttämättä ei kylläkään kannata alkaa yrittäjäksi silloinkaan, myyntiprovikat on toimistoissa aikamoisen hyvät. Esim. jos joku muu saa myytyä sinun hankkimasi kohteen saat kyllä provikat siitäkin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Feminine
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kiinteistövälittäjälle pitäisi maksaa työstä, jonka tekee helposti itsekin - paitsi, jos itse on esim. ulkomailla tms, jolloin on mahdotonta pitää näyttöjä jne.

No jos sen tekee helposti niin ei sitten kyllä kannatakaan. Itse olen kuitenkin arvostanut sitä, että joku joka osaa, hoitaa kaiken paperirumban ja ilmoittelun ja näytöt ja kuntokartoitukset. En itsekään välttämättä olisi hirveän mielelläni ostamassa taloa suoraan myyjältä. Se firma siinä välissä on kuitenkin jonkinlaisessa vastuussa myyntikohteistaan. Lisäksi on mukavampi käydä näytöissä kun asunnon omistaja ei kyttää vieressä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Menet vaan johonkin isompaan kiinteistönvälitysfirmaan töihin. Opettavat sinut alalle ja maksavat palkkaa. Jos olet hyvä kauppamies, ryvet rahassa. Jos olet huono kauppamies, kerjäät kadulla.

Itsenäiseksi yrittäjäksi kannattaa ryhtyä vasta sitten kun on todistanut itselleen ja muille kykenevänsä myymään ja saamaan myytävää (jälkimmäinen on se todellinen kynnyskysymys). Välttämättä ei kylläkään kannata alkaa yrittäjäksi silloinkaan, myyntiprovikat on toimistoissa aikamoisen hyvät. Esim. jos joku muu saa myytyä sinun hankkimasi kohteen saat kyllä provikat siitäkin.

Keskinkertaisen myyjän kannattaa perustaa oma firma ja palkata erinomaisia myyjiä. Näin saanee parhaat "ansiottomat" provikat. Hyvän myyjän kannattaa tehdä mitä vain, aina tienaa. Huonon myyjän kannattaa vaihtaa alaa.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Aweb

No jos sen tekee helposti niin ei sitten kyllä kannatakaan. Itse olen kuitenkin arvostanut sitä, että joku joka osaa, hoitaa kaiken paperirumban ja ilmoittelun ja näytöt ja kuntokartoitukset.

Itselläni on kokemusta myydä asuntoa silloin, kun koko kauppa pysähtyi. Eivät saaneet asunnonvälittäjät mitään aikaiseksi. Itse löysimme kuitenkin ostajan. Asunnonvälittäjästä ei ollut muuta iloa kuin se, että hän rupesi kinuamaan itselleen palkkiota tästä itse löytämästämme ostajasta perusteettomasti. Perääntyi kyllä vikkelästi, kun sanoimme olevamme valmiita vaikka menemään asiassa oikeuteen.

Paperirumba on aika pieni, valmiin mallin kauppakirjalle saa ja pankkihan sen rahaliikenteen osaa kyllä hoidella. Sen verran epäluuloinen olen, että asiat pitää asunnonvälittäjääkin käyttäessä selvittää itselleen, ettei tule huijatuksi.

Näytölle voi pyytää vaikka kaverinsa esittelemään, jos ei itse halua. Siivoamaan joutuu kuitenkin, ja se onkin se suurin vaiva. Kuntokartoitus tilataan ihan eri firmalta kuin asunnonvälittäjältä, mihinkäs siinä välikäsiä tarvitaan?

En itsekään välttämättä olisi hirveän mielelläni ostamassa taloa suoraan myyjältä.

Ostimme oman talomme kuultuamme sattumalta huhun, että on joskus ollut myynnissä. Marssimme soittamaan ovikelloa ja kysyimme, myyvätkö. Vähän olivat hämmästyneitä, mutta kaupat tuli. Oli aika mukavaa tehdä tarjousta, kun tiesi, ettei ole muita ostajia jonossa. Säästöä tuli aika mukavasti, kun sekä ostos että vanhan myynti tehtiin itse, eikä tullut välityskuluja. Ihan pääsi tuntipalkoille.

Mutta kuolinpesäasunto pistettiin välittäjän myytäväksi. Siinä oli liian suuri riski, että tulee kinaa perikunnan kesken ja ikimurjotus kaupanpäälle. Tuollainen on vähän herkkä tilanne ja silloin ulkopuolinen taho neutraloi asioita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Se firma siinä välissä on kuitenkin jonkinlaisessa vastuussa myyntikohteistaan.

Oletko varma? Minun käsittääkseni välittäjällä ei ole vastuuta mistään, ellei ostaja ja myyjä pysty todistamaan hänen valehdelleen räikeästi. Kyllä se vastuu on aina edellisellä omistajalla, jos ei asunto ole sitä mitä on luvattu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat